Permalänk

Dator till musikproduktion

Hej SC!

Mitt första inlägg på detta forum.

Är i akt med att bygga en musikproduktionsdator till mig själv, och blivit rekad att satsa på CPU med fler än 4 cores, då många avancerade musikprogram är väldigt krävande på just det viset.

De viktigaste sakerna för en musikdator är att den ska vara tyst, superstabil och driftsäker.

1) [CPU]
Då ligger väl i7 Core 5960X närmast tills hands i dagsläget? Eller kan det vara värt att titta på 6-kärniga?

2) [MB]
Vilket moderkort ska man satsa på? Vill ha med Thunderbolt då UAD's Apollo-ljudkort primärt kör all-in på TB numera.
(Hur bra är TB->FW-konverters? Kommer antagligen behöva införskaffa en sån oxå till andra prylar)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s211302298 (Samtliga 2011-3: or)

3) [CPU-kylning]
Jag har inga planer på att överklocka, däremot ska det vara tyst. Så duger det med en boxad?

4) [Chassi]
Kommer köra på rackat denna gång. Ljuddämpad. Utöver det; att det sväljer rekat MB. Några tips?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s211301625#rparams=l=s2...

5) [Grafikkort]
Behövs inget fancy. Det ska vara jättetyst, superstabilt och stödja minst två skärmar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2706837,802522,2909872,1... (sökte på silent)

6) [Nätagg]
Som passar låda/MB och är tyst.
Ska även orka dra 4 HDD's som jag redan har, samt 12 st USB-enheter (6st licensdonglar, 4st MIDI-controllers, tgb/mus bl.a.)

7) [Chassifläktar]
Beror oxå på vilket chassi d blir

8) [Minnen]
32GB (tror inte det idag är prismotiverat att satsa på 64GB/128GB...eller?)
Kingston, Corsair, Crucial eller någon annan? 2800MHz?

9) Lika bra att flagga för detta redan nu. Jag hatar när det är ett bökigt råttbo inne i datorn. Dels när man ska installera, rumstera eller städa där inne. Jag vill ha det cleant, luftigt och med god överblick så att det är lätt pilla där inne. En sak som jag kommit på kan vara bra är om man införskaffar förlängningskablar resp kortare kablar där det räcker, så att man inte har mer kabel än vad man behöver. Alternativt att man m.h.a av förlängningskablar kan dra kablaget vid kanten o fästa det så att det aldrig är i vägen. Har ni fler såna tips? Helt klart en underskattad aspekt.
Btw: Molex t.ex. är f-n inte kul för fingrarna.

Resterande prylar har jag redan, kommer ivf inte på nåt mer nu.
Kommer installera Windows 7 x64 Ultimate.
Cubase Pro 8 x64, Reason 8, Pro Tools 12, plus ca 1000 plugins etc.

Max pristak 30.000:-, för jag tror det blir svårt att hamna under 20.000:- med 8-kärnigt?
Hade man klarat 20-strecket med ett 6-kärnigt system?

Permalänk

Har snokat vidare under dagen här och känner mer o mer att just 5960X lär bli svårmotiverat dyrt.

Ett 6-kärnigt paket är nog mer prisvärt. Speciellt om man köper ett MB som är lite mer framtidssäkrat.
Är det ASUS som gör de bästa X99-korten?

Sitter o gluttar på dessa men tycker det är sketasvårt att veta vilket man ska gå på http://www.asus.com/se
X99-PRO
X99-E WS
X99-A
X99-S
RAMPAGE V EXTREME

(Fattar inte varför ASUS X99-DELUXE inte dyker upp när man klickar i 2011 lr 2011-3 på Asus hemsida)

Btw: Vet ni någon internetbutik som man kan handla momsfritt genom om man har egen firma?
Antar att det får bli EU isf, för momsfritt är väl inte lagligt inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Av de där ASUS korten behöver du inte ta de dyrare.
Jag skulle köra på ASUS X99-A. Det är bra nog!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Är med på vad du menar. Fast just nu lockar nog Deluxe-modellen mest, tätt följt av Pro.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2782215,2822342

Att BT/Wifi finns inbyggt är rätt tilltalande.

Permalänk

Som det ser ut just nu så kikar jag på följande lösning:

Asus X99-Deluxe (3790kr)
Intel Core i7 5820K 3,3GHz Box (3789kr)
Cooler Master Hyper 212 Evo (275kr)
Asus GeForce GT 730 Silent DDR3 64-bit HDMI 2GB (699kr)

Ser det bra ut så långt?

Sen är det minnena, nästan det svåraste.
Vill ha 32GB och minst 2400MHz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2768807,2865159,2865174,...

Jag har inte hängt med den senaste tiden, så jag vet inte om det finns några vassa uppstickare i den dära klungan som man hade vågat chansa på.
Tänker bl.a. på Team Group Vulcan 3000MHz, Adata XPG Z1 2800MHz och GeIL Evo Potenza 2800MHz.
Billiga sure, men hur pass stabila/snabba är dom IRL?
Eller ska man satsa på gamla hederliga Crucial eller Corsair, och isf 2400MHz, 2666MHz eller 2800MHz?

Permalänk

Glömde nämna G.Skill. Har hört en del gott om dom mellan varven, och hittade nyss dessa:

G.Skill Ripjaws DDR4-2800 QC Blue - 32GB
http://www.proshop.se/RAM/G.Skill-Ripjaws-DDR4-2800-QC-Blue-3...

Kan de va nåt?

Någon här som vet om man som egenföretagare kan beställa exkl moms från https://www.hardwareversand.de/en ?

Permalänk
Medlem

Skill minnena brukar vara extremt bra. Är dock ofta lite dyrare.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Cool, då satsar jag nog på dom:)

Med tanke på att jag kommer köra 12-14 USB-enheter, 4-6 HDDs/SSDs, 3-5 fläktar, och även ett Thunderbolt ljudkort (UAD Apollo 16). Hur många watt bör nätagget vara på?

Jag har ett 750W liggandes, men det kanske inte räcker?

Permalänk
Skrivet av johnnymilltown:

Cool, då satsar jag nog på dom:)

Med tanke på att jag kommer köra 12-14 USB-enheter, 4-6 HDDs/SSDs, 3-5 fläktar, och även ett Thunderbolt ljudkort (UAD Apollo 16). Hur många watt bör nätagget vara på?

Jag har ett 750W liggandes, men det kanske inte räcker?

Ditt 750W ska klara allt det utmärkt. Sen är frågan vad det är för nätagg egentligen och i vilket skick det är. Vad jag kan se bör ett system som det du kikar på dra runt 350-360W vid max belastning, vilket betyder inte mycket alls. De passiva nätaggen med lite mindre watt-antal är inte hemskt dyra om du skulle vilja uppgradera dig och samtidigt spinna vidare på idén om en tyst dator. Så tyst det nu går med en större mängd mekaniska hårddiskar, i alla fall. Men om du kör med upphängning av diskarna i stället för i de vanliga vaggorna ska det gå riktigt fint att göra det relativt tyst. Men sen kräver ju det också en del extra arbete som jag själv nog inte skulle utsätta mig för. Det beror även på om vi snackar WD Black eller WD Green eller vad det är frågan om. T.ex. en WD Green är ändå ganska tyst av sig medan en WD Black ger en aning mer prestanda men också för väldigt mycket större peng och på en mycket högre ljudnivå.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Mitt gamla agg var för noisy, så det får bli ett nytt antingen EVGA eller Corsair.

Lutar åt EVGA, men det ser ut som att Corsair har fler anslutningar.
Sen undrar jag vilken som är tystast?

EVGA SuperNOVA G2 750W
EVGA SuperNOVA G2 850W

Corsair RM750 750W
Corsair RM850 850W

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2551603,2551604,2185200,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnymilltown:

Mitt gamla agg var för noisy, så det får bli ett nytt antingen EVGA eller Corsair.

Lutar åt EVGA, men det ser ut som att Corsair har fler anslutningar.
Sen undrar jag vilken som är tystast?

EVGA SuperNOVA G2 750W
EVGA SuperNOVA G2 850W

Corsair RM750 750W
Corsair RM850 850W

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2551603,2551604,2185200,...

rm är tystare, dock ingen höjdarprodukt med tanke på priset. de är semi-passiva allihop, som du kan se.

hx750i är ett mycket tyst agg som också håller hög kvalitet.

Permalänk

Tack, jag tror du har rätt där med tanke på datorns ändamål.
Jag har bara idag spenderat ca 6h på att gräva ner mig i nätaggs-träsket, och jag känner mig ändå inte så mycket säkrare för det:)

Hittade nyss en tidigare tråd här med lite liknande krav, men han valde detta
Intel i7 5930K
EVGA G2 750W
MSI GeForce 750 Ti Gaming

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Jag undrar om agget och grafikkortet var lämpliga val ur ljudsynpunkt.
Sen om det är motiverat med 5930K över en 5820K med tanke på prisskillnaden.
Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnymilltown:

Tack, jag tror du har rätt där med tanke på datorns ändamål.
Jag har bara idag spenderat ca 6h på att gräva ner mig i nätaggs-träsket, och jag känner mig ändå inte så mycket säkrare för det:)

Hittade nyss en tidigare tråd här med lite liknande krav, men han valde detta
Intel i7 5930K
EVGA G2 750W
MSI GeForce 750 Ti Gaming

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Jag undrar om agget och grafikkortet var lämpliga val ur ljudsynpunkt.
Sen om det är motiverat med 5930K över en 5820K med tanke på prisskillnaden.
Vad tycker ni?

när man köper 5930k får man fler pci-e lanes och pyttlite högre frekvens ur lådan, det är allt. enda gången det är värt det att köpa 5930k är om man behöver dessa lanes, t.ex. vid extrema sli-/cfx-lösningar, annars är det en dyr uppgradering som ger mer eller mindre ingenting.

g2 750 är semi-passivt och därmed tyst. när fläkten väl går igång så är det dock inte det tystaste men tvivlar starkt på att den någonsin skulle göra det med ditt system.

Permalänk

Tänker bara hur pass lätt man kommer upp i 28 lanes. Två st x16-kort, eller ett x16 och två x8 så är man rökt.
Nej jag ligger nog inte i riskzonen om man bara ser till grafik.
Men diverse PCIe-kort av andra slag kan det lätt bli framöver.
Har nu ett UAD-2 Quad Core-kort som jag tänkte sätta i.

Plus att jag är osäker på Thunderbolt-möjligheten med Asus X99 Deluxe. I dess spec så står det
"1 x Thunderbolt header(s)"
Vad betyder det egentligen?

Försöker hitta närbilder på kortet för å se om det finns nånstans som det står TB eller Thunderbolt, men hittar ingen riktigt bra.

Är det risk för att man måste köpa ett Asus ThunderboltEX II Dual för att nyttja TB?

Funderar ju på att införskaffa ett UAD Apollo 16 eller Apollo Quad som funkar bäst med Thunderbolt.

Så det finns väl risk att man börjar äta på dom där lanes:en

Permalänk

Väntar fortf på butiks svar angående Thunderbolt på Asus X99-Deluxe.

Jag kan inte vänta hur länge som helst så under tiden har jag roat mig att spåna på ett sneak-alternativ, en övergångsdator om man så vill:)
En dator som jag senare, bara genom att byta ut en fåtal komponenter (mobo, CPU, RAM), hade kunnat uppgradera till en 6- eller 8-kärnig.
Har jag riktig tur så kanske sneakdatorn räcker mer än väl ett par år?!

En av fördelarna hade varit att Z97-kortet redan har Thunderbolt-kort.
Andra fördelen att det blir 7.000:- billigare.
Eller rättare sagt ca 7.800:- billigare, då Asus ThunderboltEX II-kortet ligger på 782:-.

För det känns som att det lär komma många fler o bättre X99-kort inom de närmaste månaderna.
Säkerligen även ett par 6- & 8-cores i7: or och DDR4-minnen, vilket kommer ge bättre priser.

=============================================
SNEAKDATORN
=============================================

MODERKORT
Asus Z97-Deluxe NFC & WLC
3 490:-

PROCESSOR
Intel Core i7 4790 3,6GHz Socket 1150 Box
2 917:-

CPU-KYLARE
Cooler Master Hyper 212 Evo
275:-

DDR3-MINNE
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 4x8GB
1 836:-

RACKCHASSI
Compucase 4U S411 (Svart)
1 695:-

GRAFIKKORT (PCI EXPRESS)
Asus GeForce GT 730 Silent DDR3 64-bit HDMI 2GB
678:-

NÄTAGGREGAT
Corsair HX750i 750W
1 489:-
--------------------------------------------------------------------------------------------

= SUMMA
12 380:-

=============================================
DEN DYRARE DATORN
=============================================

MODERKORT
Asus X99-Deluxe
3 790:-

PROCESSOR
Intel Core i7 5930K 3,5GHz Socket 2011-3 Box
5 590:-

CPU-KYLARE
Cooler Master Hyper 212 Evo
275:-

DDR4-MINNE
Kingston HyperX Predator DDR4 PC24000/3000MHz Intel CL15 4x4GB
2× 2 912:-

RACKCHASSI
Compucase 4U S411 (Svart)
1 695:-

GRAFIKKORT (PCI EXPRESS)
Asus GeForce GT 730 Silent DDR3 64-bit HDMI 2GB
678:-

NÄTAGGREGAT
Corsair HX750i 750W
1 489:-
--------------------------------------------------------------------------------------------

= SUMMA:
19 341:-

=============================================

Har däremot fått svar från den tyska butiken hardwareversand.de att de säljer momsfritt inom EU.
Vet dock inte om jag vågar beställa från dom...de har ju fått väldigt skiftande omdömen, en del som ger dom högt betyg men nästan lika många som ger dom lägsta..hmmm...
Nån här som har erfarenheter av dom?

Så vad tycker ni om datorfunderingarna här?
I vilka lägen hade man märkt som mest att man 'bara' sitter med en 4790 istället för en 5930K?

Permalänk

Angående hardwareversand.de
Jag mailade dom först en gång, fick inget svar. Mailade dom en andra gång ca 3-4 dgr senare. Fortf inget svar.
Detta var för två veckor sen.

Ringde idag och måste säga att jag absolut INTE vågar beställa från dom.
Om man tar dryg och multiplicerar det med drygare och sen upphöjer det med drygast. Så fattar ni.
En avliden autist hade gett bättre svar typ.

Jag har väldigt mycket överseende med blyghet, stress, nervositet, osäkerhet osv, men det här var way beyond allt det.
Tror inte det finns någon medicin eller terapi som kan hjälpa den killen.

Nä, dom 19% VAT som man slipper ligga ute med är det bannemej inte värt. Alldeles för riskabelt imho.