Permalänk
Medlem

Inkoppling av ny modem/router

Hej SweClockers!

Jag köpte nyligen denna router. Jag har tidigare använt en Inteno 96358VW2.

Intenon har använts direkt in i väggen, och det tänkte jag göra med den nya också. Jag kopplade ur Intenon och in med ASUSen och kom direkt in på kontrollpanelen genom webbläsaren i datorn. ASUSen är nu alltså direkt kopplat till telejacket. (Precis som Intenon var tidigare)
Jag sitter på en ADSL lina och valde därför "Static IP" valet på den nya routern då den sökte efter inernetanslutning.
Jag kopierade informationen om DNS server 1 & 2, IP, Subnet mask och default gateway från Intenon.

Men den funkar inte.

Min första fråga till er är: Kan jag lägga ut sådan information utan oro här på forumet så att ni kan hjälpa mig med värdena?
Jag tänkte isf lägga upp bilder på hur det ser ut nu och hur det ser ut när jag lagt in värdena i ASUSen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite svårt förstå vad du vill göra men verkar som du försöker köra en router utan ett modem framför, men alltså asus RT N56U är endast en router inte ett modem du måste ha ett modem före routern, och bara för du sitter på ADSL lina finns inget som säger du ska sätta statisk ip det är nästan inga bredbandsoperatörer som ger sina kunder statisk ip.

Din tidigare "intenon" var nog både ett modem och router och därmed måste du skaffa ett löst modem som måste sitta före din asus rt n56u för att du ska kunna få det att fungera.

Och med tanke på att routern du sa du hade skaffat endast har RJ45 kontakter har jag väldigt svårt förstå hur du kan ha kopplat den direkt till telejacket.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Välj Quick Internet Setup när du loggat in på routern.
Välj "Dynamic IP"
Sedan ska routern själv hämta DNS-server etc

Permalänk
Medlem

Hej, jag lade upp bilder på hur det ser ut när jag kopplat in ASUSen och försökt med automatisk setup.
Se här: http://imgur.com/a/wEV9e

Ursäkta att bilderna blev lite som de blev, orkar inte koppla in ASUSen igen och göra om det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nillen:

Hej, jag lade upp bilder på hur det ser ut när jag kopplat in ASUSen och försökt med automatisk setup.
Se här: http://imgur.com/a/wEV9e

Ursäkta att bilderna blev lite som de blev, orkar inte koppla in ASUSen igen och göra om det dock.

Som jag redan påpekat och man klart och tydligt kan se är att förra modem och router hade ju uttag för koppla in en tele kabel och sedan 4x rj45 portar medans en asus rt n56u är en router och fortfarande inte ett modem och en router dvs du har stoppat in en telekabel i ett (wan)rj45 uttag för lan kablar.

Kollar vi sedan på bilden där så går det från telejack till ett modem till asus RT N56U och sedan in i datorn men du har fortfarande inget modem?

Så eftersom du ignorera vad jag skrev där uppe eller bara inte valde att kommentera det så får jag återigen påpeka du har en router och inte ett modem.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nillen:

Hej, jag lade upp bilder på hur det ser ut när jag kopplat in ASUSen och försökt med automatisk setup.
Se här: http://imgur.com/a/wEV9e

Ursäkta att bilderna blev lite som de blev, orkar inte koppla in ASUSen igen och göra om det dock.

Asus-routern saknar modemdel så du behöver köpa ett separat modem eller brygga Intenon (om möjligt), dvs göra om den till modem utan routerfunktion.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad är det den här delen säger då?
http://i.imgur.com/8PXunFQ.jpg

Jag tolkade det som att den kunde gå direkt in i väggen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nillen:

Vad är det den här delen säger då?
http://i.imgur.com/8PXunFQ.jpg

Jag tolkade det som att den kunde gå direkt in i väggen

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ah, I see.
Hur ska jag tolka den bilden som är på default då?

Jag provade förut att koppla den via Intenon men fick exakt samma error, att den inte var kopplat in i modemet.

Vet inte hur man bryggar eller stänger av router-delen som ni påpekade, jag kopplade bara in den i en utgång på Intenon, stängde av trådlösa från den och gick in via tråd till ASUSen och fick exakt samma error.
Jag körde då också med auto-setup.