Valve visar slutgiltiga Steam Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Om de vill satsa på spelande från soffan och vill ha trådlös teknik, kunde de inte ha vidareutvecklat konceptet med Wii Remote istället? Funkar oerhört bra till FPS-spel, tyvärr är Nintendos variant lite väl sladdrig i rörelserna.

Så du tror att dom skulle få vidareutveckla ett annats företags proprietära teknik?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den har en usbport om jag såg rätt, så jag antar att det är samma lösning som Logitech kör med, dvs den går på batterier men om de tar slut är det bara att plugga in usb-kabel och fortsätta köra på.

Kolla bilderna på ars:

http://arstechnica.com/gaming/2015/03/steam-controller-steamvr-steam-machines-valves-hardware-push-in-photos/

Där skrev dem att den inte fungerade endast på USB utan att man behöver ha AA-batterier.

Permalänk

tja ser la hmm skall inte säga för mycket, kommer ju självklart att testa den när jag får tillfälle.
men pc världen har redan en av de bästa kontrollerna jag någonsin använt, PS4 genom usb bluetooth. finns ju redan en touch platta på den att styra menyer om dom will ha mus stöd. och alla knappar kan ändras till det du vill ha.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elcentralen:

tja ser la hmm skall inte säga för mycket, kommer ju självklart att testa den när jag får tillfälle.
men pc världen har redan en av de bästa kontrollerna jag någonsin använt, PS4 genom usb bluetooth. finns ju redan en touch platta på den att styra menyer om dom will ha mus stöd. och alla knappar kan ändras till det du vill ha.

Synd att Sony envisas med att inte släppa officiellt stöd till PC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Så du tror att dom skulle få vidareutveckla ett annats företags proprietära teknik?

Nej, och det var inte det jag skrev heller. Jag skrev att de skulle vidareutveckla konceptet med den kontrollen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namesuck:

Kolla bilderna på ars:

http://arstechnica.com/gaming/2015/03/steam-controller-steamvr-steam-machines-valves-hardware-push-in-photos/

Där skrev dem att den inte fungerade endast på USB utan att man behöver ha AA-batterier.

Precis, det går inte att vara helt utan batterierna, men jag tycker ändå att det är en fullt acceptabel kompromiss.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

Nah, föredrar nog min Dual Shock 4 till PC så kör vidare på den i spel som tangentbord och mus inte är optimalt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Inte direkt såld på denna idé direkt.. Men men, får se om man kanske kan klämma på en av kontrollerna i framtiden så man får veta hur bra det fungerar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Synd att Sony envisas med att inte släppa officiellt stöd till PC.

det är lugnt "DS4 to Xinput mapper 1.2.2" till ps4 kontrollen fungerar bättre en vilken mjukvara Sony en hade släppt. bara att para till datorn starta programmet klart. den har allt, dock vet jag inte hur man kommer åt och använda sensorerna för G mätarna en.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elcentralen:

det är lugnt "DS4 to Xinput mapper 1.2.2" till ps4 kontrollen fungerar bättre en vilken mjukvara Sony en hade släppt. bara att para till datorn starta programmet klart. den har allt, dock vet jag inte hur man kommer åt och använda sensorerna för G mätarna en.

Inputmapper som för bara några veckor sedan hette DS4Windows är nog den bästa lösningen.

http://inputmapper.com/

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

blir till att testa denna men som vanligt så lär man väl återgå till mus & tb eftersom i dom flesta spel så är det att föredra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Inputmapper som för bara några veckor sedan hette DS4Windows är nog den bästa lösningen.

http://inputmapper.com/

låter den dig också sätta in dina egna värden som tangentbords tryckningar och har den stöd för touch plattan ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elcentralen:

det är lugnt "DS4 to Xinput mapper 1.2.2" till ps4 kontrollen fungerar bättre en vilken mjukvara Sony en hade släppt. bara att para till datorn starta programmet klart. den har allt, dock vet jag inte hur man kommer åt och använda sensorerna för G mätarna en.

Så den funkar perfekt förutom att den inte har stöd för alla funktioner?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det kommer ett tillbehör snart. Håll ut!
Synd att x360 kontrollen äter batteri men blir att byta ut den mot en Xbox one kontroller.

Misstänkte nåt sånt..
Har ju en 360 liggandes men One kontrollen tycker Jag är betydligt skönare. Drygt bara att ha en 5m lång usb kabel genom lägenheten xD

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

...Som är precis lika dåligt

Beror på hur man ser på det.

Med en vanlig analog styrkspak anger du en riktning och hastighet på förflyttningen (rör spaken lite åt höger så sker en förflyttning på skärmen i den riktningen och hastigheten ända tills du släpper spaken).
Det är inte så bra när man ska precisionssikta i exempelvis ett FPS eftersom du måste släppa spaken i precis rätt tidpunkt. I spel som bygger på att du använder en faktisk muspekare, typ RTS, är analoga styrspakar en ren plåga. I t.ex bilspel är istället en styrspak bättre.

En mus är i regel enklare att sikta med eftersom du har en startpunkt och slutpunkt på förflyttningen. Det går snabbare att pricka rätt och är mer precist än en styrspak.

Steam-kontrollens plattor motsvarar rent funktionellt en mus. För spel som man annars spelar bättre med mus tror jag att åtminstone jag kommer spela mycket bättre med Steam-kontrollen än en traditionell kontroll med analoga styrspakar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sebbepojken:

Beror på hur man ser på det.

Med en vanlig analog styrkspak anger du en riktning och hastighet på förflyttningen (rör spaken lite åt höger så sker en förflyttning på skärmen i den riktningen och hastigheten ända tills du släpper spaken).
Det är inte så bra när man ska precisionssikta i exempelvis ett FPS eftersom du måste släppa spaken i precis rätt tidpunkt. I spel som bygger på att du använder en faktisk muspekare, typ RTS, är analoga styrspakar en ren plåga. I t.ex bilspel är istället en styrspak bättre.

En mus är i regel enklare att sikta med eftersom du har en startpunkt och slutpunkt på förflyttningen. Det går snabbare att pricka rätt och är mer precist än en styrspak.

Steam-kontrollens plattor motsvarar rent funktionellt en mus. För spel som man annars spelar bättre med mus tror jag att åtminstone jag kommer spela mycket bättre med Steam-kontrollen än en traditionell kontroll med analoga styrspakar.

Spel där man behöver "precisionssikta" (eller RTS, för den delen) skulle jag aldrig få för mig att spela med handkontroll, så det går ju bort hyfsat snabbt Allt annat känns det som en analog styrspak är bättre på, jämfört med en "touch"-platta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Synd att Sony envisas med att inte släppa officiellt stöd till PC.

Förmodligen för att Sony jobbar på att kunna "outsourcea" Playstation-plattformen till andra enheter än just deras egen maskin. Typ ett eget SteamOS. Så de vill att deras egna kontroller ska användas till detta, och inget annat förstås Sony är inte helt dumma, de inser att tiden för egna spelmaskiner kan vara över, så de gör sig beredda.

De har ju provat detta lite med Playstation Mobile, som är en plattform för mobiltelefoner, och inte enbart deras egna. Man kunde koppla sin DualShock till telefonen och spela med den. Nu verkar det som att Sony har upphört bygga på detta, men här är en lista med kompatibla telefoner https://www.playstation.com/psm/certified.html
Har för mig jag har läst att de haft planer på att utvidga detta till vissa TV-apparater, som då skulle få lättare beräkningskraft för att kunna köra detta, och då skulle man bara plugga in DS4:an till TVn och köra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tycker den verkar najs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Ja den ser väl helt okej ut. Mest spänd på styrplattorna till denna.

Xbox One kontrollen som jag köpte är jag inte helt nöjd med. Tycker att bumprarna inte känns lika tydliga som på Xbox 360 kontrollen och min ena styrspak har svårt att centrera sig vilket leder till att den drar till vänster vilket är precis som mina Xbox 360 handkontroller gör.

Får se om man ska skaffa denna eller rent av satsa på Dualshock 4 som redan nu fungerar trådlöst till PC och den kan man köra som en vanlig Xbox 360 kontroll i spelen också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är riktigt snygg Hoppas den fungerar bra också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Synd att den var så ful!

En handkontroll ska vara ergonomisk, inte snygg.

Permalänk
Medlem

Det ska bli väldigt intressant och se hur det är att spela med detta. Kommer man få samma känsla som en styrspak eller kommer man behöva vänja sig helt från början med detta? Det återstår att se.

Till er som klagar på att den är lik xbox kontrollen:
Ska man behöva göra en trekantig kontroll för att ni ska vara nöjda? Om ni tänker efter så är de flesta kontroller väldigt lika varandra oavsett märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Spel där man behöver "precisionssikta" (eller RTS, för den delen) skulle jag aldrig få för mig att spela med handkontroll, så det går ju bort hyfsat snabbt Allt annat känns det som en analog styrspak är bättre på, jämfört med en "touch"-platta.

Well, det här handlar om fler än dig. Om du ska komma med kritik kan du ju försöka tänka i ett större perspektiv än dig själv.

Jag är övertygad om att det finns en marknad för kontrolldon som underlättar spelande av annars mus-beroende spel i exempelvis TV-soffan. Kan tänka mig att många gärna ligger och slöar med Civilization eller Football Manager med en handkontroll istället för att sitta vid ett skrivbord med mus och tangentbord. Eftersom PC-titlar i regel saknar aim assist i FPS-genrén inbillar jag mig att man faktiskt har en sportmössa med den här typen av kontroll jämfört med att sitta med två analoga styrspakar.

Sen har du hela aspekten med att styra en dator med kontrollen. Även om Steams storbildsläge är anpassat för handkontroll föreställer jag mig att man faktiskt kan använda muspekaren i Steam OS någorlunda bra med handkontrollen.

Permalänk
Avstängd

Även om jag fortfarande tror att steam machines kommer bli en riktig flopp så kan jag bara säga att kontrollen ser riktigt nice ut. Kan riktigt känna hur smidig den kommer bli. Man skiftar högra handen mellan knapparna och styrplattan, och vänstra handen skiftar mellan korset och spaken. Helt klart bra kontroll. Kommer nog bara köpa kontrollen och plugga in till min stationära och streama till tvn. Ser ingen nödvändighet med att köpa en steam machine, sorry.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att testa! Hoppas den funkar bra..

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

nice kontroll!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elcentralen:

låter den dig också sätta in dina egna värden som tangentbords tryckningar och har den stöd för touch plattan ?

Skrivet av Zotamedu:

Så den funkar perfekt förutom att den inte har stöd för alla funktioner?

inputmapper.com har stöd för allt och fungerar perfekt. Svårt att paira ihop kontrollen vid första användningen om man har w7 men det gick efter lite meck, w8 tog bara några sek så var man igång. G-sensorn, lightbar, trackpad osv.

http://forums.pcsx2.net/Thread-InputMapper-fully-utilize-your...

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sebbepojken:

Well, det här handlar om fler än dig. Om du ska komma med kritik kan du ju försöka tänka i ett större perspektiv än dig själv.

Jag är övertygad om att det finns en marknad för kontrolldon som underlättar spelande av annars mus-beroende spel i exempelvis TV-soffan. Kan tänka mig att många gärna ligger och slöar med Civilization eller Football Manager med en handkontroll istället för att sitta vid ett skrivbord med mus och tangentbord. Eftersom PC-titlar i regel saknar aim assist i FPS-genrén inbillar jag mig att man faktiskt har en sportmössa med den här typen av kontroll jämfört med att sitta med två analoga styrspakar.

Sen har du hela aspekten med att styra en dator med kontrollen. Även om Steams storbildsläge är anpassat för handkontroll föreställer jag mig att man faktiskt kan använda muspekaren i Steam OS någorlunda bra med handkontrollen.

Självklart är det subjektivt, det trodde jag du var med på eftersom 99% av allt som skrivs i en sån här tråd är subjektiva åsikter, inklusive allt du skriver... I båda de spelen hade jag valt mus istället för handkontroll, även om jag suttit i soffan.

Så jag ställer mig fortfarande i skaran av skeptiska användare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon hade kul när de kopplade den relaterade produkten till denna artikel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Och själv så hoppas jag att Xbox One kontrollen ska fungera trådlöst med Windows nån gång..

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150305/spela-tradlost-pa-...

Visa signatur

Ny signatur!