Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av retro123:

Som du säkert har märkt så är det samma medlemmar som skriver hela tiden och ingen av dem äger ett 970. Säger väl det mesta.

Nu vet jag inte vilka du refererar till men jag har precis köpt ett GTX 970 och är hur nöjd som helst men det är de facto så att kortet aldrig använder sig av mer än 3,5GB RAM.

Har försökt maxa Shadows of Mordor och Tomb Raider med DSR x4 och aldrig laddar den in mer än 3,5GB RAM. Sen till prestandan så är den i klass med mitt förra R9 290x och ryckighetsmässigt är det ingen direkt skillnad vad jag kan se. Mitt 290x maxade dock 4GB så visst är det skillnad.

Har det någon inverkan på spelupplevelsen? Inte vad jag har märkt hittills i alla fall.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu vet jag inte vilka du refererar till men jag har precis köpt ett GTX 970 och är hur nöjd som helst men det är de facto så att kortet aldrig använder sig av mer än 3,5GB RAM.

Har försökt maxa Shadows of Mordor och Tomb Raider med DSR x4 och aldrig laddar den in mer än 3,5GB RAM. Sen till prestandan så är den i klass med mitt förra R9 290x och ryckighetsmässigt är det ingen direkt skillnad vad jag kan se. Mitt 290x maxade dock 4GB så visst är det skillnad.

Har det någon inverkan på spelupplevelsen? Inte vad jag har märkt hittills i alla fall.

Jag har i BF4 använt funktionen för att skala upp res. Jag kör 5820 upplösning och skalade upp till runt 175% med resultat att VRAM gick upp till runt 3,8GB. Jag upplevde inget stopp vid 3,5GB alls och en någorlunda linjär FPS sänkning där det låg konstant vid 20FPS som lägst, det var inga frysningar och sen flyt.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Avstängd

GTX 970 är ett riktigt bra kort. Och i 1080p lär man inte komma upp i 3.5gb i första taget
Tror folk blir skrämda av en massa bullshit från folk som inte har eller haft ett 970

Permalänk

Ursäkta OT.

Men vilka tillverkare tillåter installation utav vattenblock utan att bryta mot garantin.
Jag har ett vagt minne att Evga gör det, men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ursäkta OT.

Men vilka tillverkare tillåter installation utav vattenblock utan att bryta mot garantin.
Jag har ett vagt minne att Evga gör det, men kan ha fel.

evga. vad jag vet gör ingen annan det, så köp evga om du kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Nu vet jag inte vilka du refererar till men jag har precis köpt ett GTX 970 och är hur nöjd som helst men det är de facto så att kortet aldrig använder sig av mer än 3,5GB RAM.

Har försökt maxa Shadows of Mordor och Tomb Raider med DSR x4 och aldrig laddar den in mer än 3,5GB RAM. Sen till prestandan så är den i klass med mitt förra R9 290x och ryckighetsmässigt är det ingen direkt skillnad vad jag kan se. Mitt 290x maxade dock 4GB så visst är det skillnad.

Har det någon inverkan på spelupplevelsen? Inte vad jag har märkt hittills i alla fall.

Ja det är ju skumt får shadows of mordor att gå upp till 4GB VRAM då jag använder "ultra HD texturer", 970 använder helst inte mer än 3.5GB men när det behövs så gör kortet det, så jag upplever det. Visst, kan rycka till någon gång då det försiggår väldigt mycket på en gång i strider t.e.x. men uppfattar absolut inget microstutter eller så. Säkert kommer någon säga att det beror på person till person hur känslig man är. Kanske det är så, vem vet? Dock har jag innan detta kort t.e.x. kört 5770 crossfire så jag tror mig veta vad microstutter är..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Ok, vad är du missnöjd med då? Förutom att de mörkade hur VRAM hanteras som vi alla vet nu.
Missförstå mig inte, tycker också det är skit hur nvidia hanterat detta men är trots det riktigt nöjd med hur mitt 970 presterar och uppför sig. Ser ingen anledning att byta kort innan nästa uppgradering. Visst, kan förstå de som tycker det är en principsak, vi är alla olika.

Men att säga att det är ett skitkort som lider av stuttering hit och dit eller något annat, då vet man inte vad man pratar om imo. Jag kan leta upp trådar för i princip alla grafikkort där det finns problem av de flesta slag om jag hade velat och sen påstå att alla har dessa problem. Oftast beror det på skit bakom spakarna eller ibland ett defekt kort och de stora flertalet som inte upplever dessa problem postar aldrig någonstans.

Ganska säker på att det är hundratals som hänger bara på swec med 970, hur ofta ser du dem posta om stuttering eller problem med deras kort.

Kolla signaturerna för de mest rabiata så ser du själv att de sällan själva sitter på ett 970 och om du granskar trådarna noggrannare så ser du att det är exakt samma medlemmar som kör med sin hattaktik och postar samma gamla utnötta youtubevideos om och om igen. Kan säga att inget som dessa filmer ska bevisa enligt dem har jag upplevt i praktiken.

Upp till var och en att tro vad man vill.

Som du kanske missat så har jag skrivit om micro lagg som finns på 970, märkte detta från början och installerade om mm.

Sen stoppade jag i mitt 680 kort när jag reklamerade mitt 970 G1 och då flöt allt på utan detta.

Det kan komma ett litet ryck eller vad man ska säga slumpmässigt och detta märkte vi även på en bekants dator och han har med 970.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon200632:

Som du kanske missat så har jag skrivit om micro lagg som finns på 970, märkte detta från början och installerade om mm.

Sen stoppade jag i mitt 680 kort när jag reklamerade mitt 970 G1 och då flöt allt på utan detta.

Det kan komma ett litet ryck eller vad man ska säga slumpmässigt och detta märkte vi även på en bekants dator och han har med 970.

Märkligt.

Har du ett 4GB 680?

970 fungerar ju på det sättet att den prioriterar dom första 3,5GB vilket innebär att allting är exakt som vilket annat kort som helst upp till 3,5GB, eftersom GTX 680 generellt har 2GB VRAM så är det ju konstigt att du ska ha upplevt mikroryck i spel som bägge korten klarar av att driva.

Får inte riktigt ihop den här ekvationen. Min upplevelse med 970 är att det är mindre ryckigt än mitt 290x var, det hade troligen med throttling av 290x att göra dock och inte så mycket annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Märkligt.

Har du ett 4GB 680?

970 fungerar ju på det sättet att den prioriterar dom första 3,5GB vilket innebär att allting är exakt som vilket annat kort som helst upp till 3,5GB, eftersom GTX 680 generellt har 2GB VRAM så är det ju konstigt att du ska ha upplevt mikroryck i spel som bägge korten klarar av att driva.

Får inte riktigt ihop den här ekvationen. Min upplevelse med 970 är att det är mindre ryckigt än mitt 290x var, det hade troligen med throttling av 290x att göra dock och inte så mycket annat.

Är det micro lagget som är vid låg minnes användning som även fler uppmärksammat

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon200632:

Är det micro lagget som är vid låg minnes användning som även fler uppmärksammat

Alltså, det är inte politiskt korrekt numera att klaga på hur andra människor skriver och formulerar sig men jag var tvungen att läsa igenom din kommentar fem gånger innan jag förstod vad du menade.

Jag förstår att vi inte alla har samma förutsättningar när det gäller svenska språket men vi kan väl i alla fall försöka underlätta för varandra. Kanske är jag som börjar bli gammal i och för sig. Nåväl nog om det, har du något spel där du upplevde detta problemet, samt vilka grafikinställningar? Jag undrar detta så att jag kan testa själv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Som du kanske missat så har jag skrivit om micro lagg som finns på 970, märkte detta från början och installerade om mm.

Sen stoppade jag i mitt 680 kort när jag reklamerade mitt 970 G1 och då flöt allt på utan detta.

Det kan komma ett litet ryck eller vad man ska säga slumpmässigt och detta märkte vi även på en bekants dator och han har med 970.

Skrivet av anon200632:

Är det micro lagget som är vid låg minnes användning som även fler uppmärksammat

Hmm, låter inte som vad man brukar definiera som "microlagg" eller "micro stuttering". Hur ofta uppstår dessa "ryck"?

Permalänk
Avstängd

Lite off topic.

Jag var på Netonet häromdagen, det var en mängd Gtx 970 i "fyndhörnan" märkta med ruturvaror.
Så jag förmodar att det är folk blivit sura på "4gb problemet" och lämnat tillbaka korten?
Om så är fallet så säljer netonnet begagnade Gtx 970 och "fynd priset" var från 200-400kr mindre än nypris, finns väl ingen som skulle köpa ett begagnat kort för att spara 200kr?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte änns köpa detta kort för halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Lite off topic.

Jag var på Netonet häromdagen, det var en mängd Gtx 970 i "fyndhörnan" märkta med ruturvaror.
Så jag förmodar att det är folk blivit sura på "4gb problemet" och lämnat tillbaka korten?
Om så är fallet så säljer netonnet begagnade Gtx 970 och "fynd priset" var från 200-400kr mindre än nypris, finns väl ingen som skulle köpa ett begagnat kort för att spara 200kr?

Jag köpte mitt från fyndhörnan, 300:- billigare och sedan 20% rabatt på alla fyndvaror med NoN-kortet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Jag köpte mitt från fyndhörnan, 300:- billigare och sedan 20% rabatt på alla fyndvaror med NoN-kortet.

Bara reklamera det sedan då,

Budade hem ett gigabyte g1 till grabben på tradera för 1679kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bara reklamera det sedan då,

Budade hem ett gigabyte g1 till grabben på tradera för 1679kr

Varför skulle jag reklamera?
Kortet fungerar utmärkt, kommer inte i närheten av 3.5GB @ 1080p

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Varför skulle jag reklamera?
Kortet fungerar utmärkt, kommer inte i närheten av 3.5GB @ 1080p

Men kul att ha ett defekt kort, sen när du kommer använda mer vram så får du köpa nytt igen.

Tänk lite miljömedvetet unge man, skäms med dig.

Permalänk
Skrivet av robalm:

Lite off topic.

Jag var på Netonet häromdagen, det var en mängd Gtx 970 i "fyndhörnan" märkta med ruturvaror.
Så jag förmodar att det är folk blivit sura på "4gb problemet" och lämnat tillbaka korten?
Om så är fallet så säljer netonnet begagnade Gtx 970 och "fynd priset" var från 200-400kr mindre än nypris, finns väl ingen som skulle köpa ett begagnat kort för att spara 200kr?

Finns det någonstans på internet där man kan se vad som finns i fyndhörnan, eller är det enbart i fysisk butik?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu vet jag inte vilka du refererar till men jag har precis köpt ett GTX 970 och är hur nöjd som helst men det är de facto så att kortet aldrig använder sig av mer än 3,5GB RAM.

Har försökt maxa Shadows of Mordor och Tomb Raider med DSR x4 och aldrig laddar den in mer än 3,5GB RAM. Sen till prestandan så är den i klass med mitt förra R9 290x och ryckighetsmässigt är det ingen direkt skillnad vad jag kan se. Mitt 290x maxade dock 4GB så visst är det skillnad.

Har det någon inverkan på spelupplevelsen? Inte vad jag har märkt hittills i alla fall.

Bara för att kortet inte gör det betyder inte att det inte hade gjort det om det vart ett riktigt 4GB kort.
Jag har också märkt att efter att de senaste WHQL släpptes så käkar mitt kort aldrig mer än 3584MB VRAM. Det skall dock gå att tvinga fram det i vissa spel med hjälp av DSR eller mycket AA. Testade t ex FC4 med 4xMSAA i 1440p och när spelet laddat klart såg jag att VRAM usage var på ~3700 men hoppade snabbt ner till ~3500 efter någon sekund.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Men kul att ha ett defekt kort, sen när du kommer använda mer vram så får du köpa nytt igen.

Tänk lite miljömedvetet unge man, skäms med dig.

Inte lönt att skicka tillbaks på ren princip.
Fungerar som sagt utmärkt. Har inte haft ett kort med mer än 2GB innan, och de spel jag kör just nu har som max kommit upp i 2.2GB.
För 2.300:- har jag inga problem att det "bara" har 3.5GB minne i full hastighet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag köpte mitt från fyndhörnan, 300:- billigare och sedan 20% rabatt på alla fyndvaror med NoN-kortet.

Den var ny för mig. Var får man den infon? Bara det gör ju det värt att skaffa ett NetOnNet kort.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den var ny för mig. Var får man den infon? Bara det gör ju det värt att skaffa ett NetOnNet kort.

B!

Vet inte, personalen sa det till mig sist, så jag skaffade det helt enkelt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mocka:

Bara för att kortet inte gör det betyder inte att det inte hade gjort det om det vart ett riktigt 4GB kort.
Jag har också märkt att efter att de senaste WHQL släpptes så käkar mitt kort aldrig mer än 3584MB VRAM. Det skall dock gå att tvinga fram det i vissa spel med hjälp av DSR eller mycket AA. Testade t ex FC4 med 4xMSAA i 1440p och när spelet laddat klart såg jag att VRAM usage var på ~3700 men hoppade snabbt ner till ~3500 efter någon sekund.

Kortet är ju designat medvetet på det viset så det är ju inte så märkligt egentligen. Vad jag förstod så används dom sista 512 megabajsen som en slags cache som är snabbare än RAM men långsammare än VRAM.

Det är en riktig fuling som Nvidia försökte sig på, tagna med brallorna nere men oj vad det överreageras på nätet. Shit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kortet är ju designat medvetet på det viset så det är ju inte så märkligt egentligen. Vad jag förstod så används dom sista 512 megabajsen som en slags cache som är snabbare än RAM men långsammare än VRAM.

Det är en riktig fuling som Nvidia försökte sig på, tagna med brallorna nere men oj vad det överreageras på nätet. Shit.

Så länge jag inte lider av uppenbar stuttering pga de 0,5 GB så bryr jag mig egentligen inte. Återstår att se hur det blir med det när fetare spel släpps till sommaren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

I need that netonnet kort.

Pratat med netonnet gäller tydligen endast malmö butiken..

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

I need that netonnet kort.

Den där 20% rabatten gäller bara i Malmöbutiken.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Den där 20% rabatten gäller bara i Malmöbutiken.

Förklarar saken. Jag tittade på nätet, och hittade inget, varken generellt, eller "min" butik. Så då var ju inte det lönt. Trist, men vad gör man. Då kan de behålla sitt kort.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fick idag pengar insatt på kontot för mitt inlämnade 970 ifrån NetonNet. Nu är frågan vilket 980 man bör köpa, och varifrån.
Efter att ha lämnat in kortet hos min lokala lagershop där 2 biträden stod som två frågetecken när jag förklarade detta välkända(?) problem så börjar dom prata om öppet köp 14 dagar blablabla.... Hur som gick allt bra och jag fick mina pengar tillbaka(efter 2 veckor hos deras serviceverkstad).

Men... vilket 980 ska man välja, EVGA kanske?

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Fick idag pengar insatt på kontot för mitt inlämnade 970 ifrån NetonNet. Nu är frågan vilket 980 man bör köpa, och varifrån.
Efter att ha lämnat in kortet hos min lokala lagershop där 2 biträden stod som två frågetecken när jag förklarade detta välkända(?) problem så börjar dom prata om öppet köp 14 dagar blablabla.... Hur som gick allt bra och jag fick mina pengar tillbaka(efter 2 veckor hos deras serviceverkstad).

Men... vilket 980 ska man välja, EVGA kanske?

Låter som ett bra val. EVGA ger förlängd garanti om du registrerar kortet har jag för mig, och de som köpt deras 970/980 kort verkar nöjda. Jag funderar på Asus med, dock vet jag inte om jag skulle vilja ha strix versionen. De två verkar ha särskilt bra omdömen, men msi verkar bra också. Sweclockers har väl kommit fram till detta så det är därför jag överväger dessa, vissa tillverkare har hamnat lite efter med fabriksklockning och kylareffektiviteten men annars verkar ju det inte tokigt att köra på den billigaste tillverkaren heller.

Om det nu är ett lotteri med om man drabbas av coilwhine eller inte vet jag inte. Jag får intrycket att 970 lider mer av det än 980 och att gigabyte har mer problem med coilwhine i sina. Jag är osäker på om de egentligen står ut, tillförlitlig statistik finns nog inte.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Låter som ett bra val. EVGA ger förlängd garanti om du registrerar kortet har jag för mig, och de som köpt deras 970/980 kort verkar nöjda. Jag funderar på Asus med, dock vet jag inte om jag skulle vilja ha strix versionen. De två verkar ha särskilt bra omdömen, men msi verkar bra också. Sweclockers har väl kommit fram till detta så det är därför jag överväger dessa, vissa tillverkare har hamnat lite efter med fabriksklockning och kylareffektiviteten men annars verkar ju det inte tokigt att köra på den billigaste tillverkaren heller.

Om det nu är ett lotteri med om man drabbas av coilwhine eller inte vet jag inte. Jag får intrycket att 970 lider mer av det än 980 och att gigabyte har mer problem med coilwhine i sina. Jag är osäker på om de egentligen står ut, tillförlitlig statistik finns nog inte.

EVGA's garanti lockar helt klart.
Även om mitt förtroende för NetonNet sänkts en aning pga min lokala lagershop så tycker jag att dom i det stora hela skötte returen av mitt grafikkort bra.
Det plus att dom nu har väldigt bra pris på MSI's version av 980 fick mig att beställa ett sådant.

Länk till erbjudandet på NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."