Valve prislistar Steam Machines – startar på under 5 000 kronor

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta som bygger egna datorer inte kommer precis att rusa in till närmaste butiken och köper sig Steam Machine. Vi har princip redan Steam Machine, det är bara att installera SteamOS princip. Tanken är väl mer för dem som inte förstår sig på datorbygge, sen får man nog ställa ner grafiken en aning när man använder dessa billigare variant av Steam Machine.

Skillnad mellan dator och konsol är att konsol är mer som plug-n-play där inga krånglig installation behövs eller grafikinställningar som ska justeras. Där är enkelheten. Men med Steam Machine så måste du ändå ställa in grafikinställning eller är jag ute och cyklar? Det blir precis som vilken dator som helst fast med mindre kraft?

För min del så är Steam Machine helt onödigt, Valve har gjort en kanon jobb med Steam och hoppas att det blir bättre och bättre. Men just Steam Machine? Nja......

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Konsolerna har alltid haft AAA stöd. Det var givet och bekräftat redan innan Ps4 och Xone släpptes att det skulle fortsätta. Linux har aldrig haft mer än ytterst lite AAA stöd, och hittills finns inga direkta tecken på att stödet kommer att öka.

Jag antar du har missat alla nya lanseringar av Linux spel samt datum angående vilka spel som skall komma? Antalet Linux spel har ökat drastiskt förra året samt detta år, Vulkan kommer öka detta ännu mer nu när Valve har presenterat Dota 2 körandes på Intel med Vulkan på Linux.

Stora problemet har varit att OpenGL kräver GLSL och Direct3D kräver HLSL, dessa kräver olika workarrounds samt att GLSL kräver att dessa kompileras innan spelet körs medans HLSL kompileras medans du spelar. Vulkan löser detta genom http://www.g-truc.net/post-0714.html

Skrivet av Taft:

Jag tror de flesta som bygger egna datorer inte kommer precis att rusa in till närmaste butiken och köper sig Steam Machine. Vi har princip redan Steam Machine, det är bara att installera SteamOS princip. Tanken är väl mer för dem som inte förstår sig på datorbygge, sen får man nog ställa ner grafiken en aning när man använder dessa billigare variant av Steam Machine.

Skillnad mellan dator och konsol är att konsol är mer som plug-n-play där inga krånglig installation behövs eller grafikinställningar som ska justeras. Där är enkelheten. Men med Steam Machine så måste du ändå ställa in grafikinställning eller är jag ute och cyklar? Det blir precis som vilken dator som helst fast med mindre kraft?

För min del så är Steam Machine helt onödigt, Valve har gjort en kanon jobb med Steam och hoppas att det blir bättre och bättre. Men just Steam Machine? Nja......

Valve har sagt att de kommer komma med ett verktyg för att mäta prestanda och sedan kunna visa för att få en bättre ordning för kunderna att veta vad som klarar av vad. Detta skulle sedan utan problem kunna automatisera inställningar för grafik etc. Sedan så är Linux plug n play. Behöver inte bry dig om drivrutiner mm utan allt kommer automatiskt via pakethanteraren.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag tror de flesta som bygger egna datorer inte kommer precis att rusa in till närmaste butiken och köper sig Steam Machine. Vi har princip redan Steam Machine, det är bara att installera SteamOS princip. Tanken är väl mer för dem som inte förstår sig på datorbygge, sen får man nog ställa ner grafiken en aning när man använder dessa billigare variant av Steam Machine.

Skillnad mellan dator och konsol är att konsol är mer som plug-n-play där inga krånglig installation behövs eller grafikinställningar som ska justeras. Där är enkelheten. Men med Steam Machine så måste du ändå ställa in grafikinställning eller är jag ute och cyklar? Det blir precis som vilken dator som helst fast med mindre kraft?

För min del så är Steam Machine helt onödigt, Valve har gjort en kanon jobb med Steam och hoppas att det blir bättre och bättre. Men just Steam Machine? Nja......

Både nvidas och amds drivers har detta verktyg i alla fall (där allt ställs in automatiskt efter dator config). Användare registrerar sig och sen delar ut sina dator spex cch sen känner verktyget av vilka inställningar du kör och lagrar det i datorbasen eller ger dig förslag vilka som skulle funka bäst

Men i praktiken funkar sånt inte 100%, men är ju bättre än inget för dom som inte fattar sig på grafikinställningar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Snusfri

De problem som jag ser för tillfället är:
- För dyra, måste ner i pris för att de som funderar på en PS4/Xbone skall välja en Steam Machine istället.
- Mycket fler spel måste komma, förhoppningsvis så kommer Half-Life 3 och Portal 3 att bundlas vid release i November.
- Appar/Plugins, de måste ha tillägg för Netflix, Youtube, Hulu osv som PS4/Xbone har.

Sedan så är även den stora fördelen även dess akilleshäl, mångsidigheten.
Valve måste sätta upp riktlinjer för olika klasser av Steam Machines.

Tex:
Entry Level - Core i3, GTX 960, 4GB Ram, 500GB HDD för riktpris 399 dollar.
Casual Gamer - Core i5, GTX 970, 8GB Ram, 120GB SSD + 1TB HDD för runt 599 dollar.
High-End Gamer - Core i7, GTX 980, 8GB Ram, 250GB SSD + 2TB HDD för 799 dollar.
Extreme Gamer - Core i7, GTX Titan X, 16GB Ram, 500GB SSD, 4TB HDD för 1499 dollar.

Sedan kan man själv uppgradera ram, ssd, grafikkort osv för att kliva upp på stegen.
Valve skulle även kunna införa ett klassificerings-system i SteamOS där burk har poäng samt även alla spel har det så man ser hur väl de kommer att flyta på just din Steam Machine.

Tex, du har en Entry Level maskin och den har 900 poäng och du vill spela Battlefield 4, i Low (1080p) så räcker det med en maskin som har 600 poäng, för Medium 900 poäng vilket gör att din maskin kan köra spelet i 60fps med Medium settings i 1080p utan problem, dock om du vill köra High eller Ultra så krävs det 1200 poäng resp 1600 poäng vilket gör att du bör uppgradera för att nå 60 fps i just det spelet.

Du kan dock givetvis ställa in High eller Ultra på din Entry level maskin så du kan välja mellan 60fps+ flyt eller mycket ögongodis och lägre fps.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

De problem som jag ser för tillfället är:
- För dyra, måste ner i pris för att de som funderar på en PS4/Xbone skall välja en Steam Machine istället.
- Mycket fler spel måste komma, förhoppningsvis så kommer Half-Life 3 och Portal 3 att bundlas vid release i November.
- Appar/Plugins, de måste ha tillägg för Netflix, Youtube, Hulu osv som PS4/Xbone har.

Sedan så är även den stora fördelen även dess akilleshäl, mångsidigheten.
Valve måste sätta upp riktlinjer för olika klasser av Steam Machines.

Tex:
Entry Level - Core i3, GTX 960, 4GB Ram, 500GB HDD för riktpris 399 dollar.
Casual Gamer - Core i5, GTX 970, 8GB Ram, 120GB SSD + 1TB HDD för runt 599 dollar.
High-End Gamer - Core i7, GTX 980, 8GB Ram, 250GB SSD + 2TB HDD för 799 dollar.
Extreme Gamer - Core i7, GTX Titan X, 16GB Ram, 500GB SSD, 4TB HDD för 1499 dollar.

Sedan kan man själv uppgradera ram, ssd, grafikkort osv för att kliva upp på stegen.
Valve skulle även kunna införa ett klassificerings-system i SteamOS där burk har poäng samt även alla spel har det så man ser hur väl de kommer att flyta på just din Steam Machine.

Tex, du har en Entry Level maskin och den har 900 poäng och du vill spela Battlefield 4, i Low (1080p) så räcker det med en maskin som har 600 poäng, för Medium 900 poäng vilket gör att din maskin kan köra spelet i 60fps med Medium settings i 1080p utan problem, dock om du vill köra High eller Ultra så krävs det 1200 poäng resp 1600 poäng vilket gör att du bör uppgradera för att nå 60 fps i just det spelet.

Du kan dock givetvis ställa in High eller Ultra på din Entry level maskin så du kan välja mellan 60fps+ flyt eller mycket ögongodis och lägre fps.

Varför just bara Nvidia kort? Hur som, brukar det vara smidigare som AMD och Nvidia gjort. Där ett program kollar vilken hårdvara du har och när du startar ett spel sätter den grafikinställningarna efter dina förutsättningar (även om det kanske inte ställer in allt perfekt alla gånger). Sen för det ska bli bättre, så samlar båda företagen in statistik på vilka inställningar du föredrar med X hårdvara, som andra användare sen får ta del av. Steam bör ju kunna göra något liknade.

Speciellt när det kan bli rätt varierat med hårdvara.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför just bara Nvidia kort?
...

SteamOS är linux, där av nvidia. Det blev bättre när AMD köpte upp ATI men du kan fortfarande få problem om du ska göra något utöver det vanliga med AMD korten.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Broken-arrow:

Varför just bara Nvidia kort? Hur som, brukar det vara smidigare som AMD och Nvidia gjort. Där ett program kollar vilken hårdvara du har och när du startar ett spel sätter den grafikinställningarna efter dina förutsättningar (även om det kanske inte ställer in allt perfekt alla gånger). Sen för det ska bli bättre, så samlar båda företagen in statistik på vilka inställningar du föredrar med X hårdvara, som andra användare sen får ta del av. Steam bör ju kunna göra något liknade.

Speciellt när det kan bli rätt varierat med hårdvara.

Skrivet av Dosshell:

SteamOS är linux, där av nvidia. Det blev bättre när AMD köpte upp ATI men du kan fortfarande få problem om du ska göra något utöver det vanliga med AMD korten.

Dels för det som Dosshell säger gällandes drivrutiner samt att Steam Machines skall vara små för att få plats i en tv-bänk och med tanke på att Nvidia är betydligt svalare och tystare tack vare betydligt lägre TDP så är Nvidia ett bättre val, iaf för tillfället, det kanske kan ändras i framtiden dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är nödgad att hålla med anders190, Valve verkar inte veta vad de pysslar med. De har en ypperlig chans nu, men det måste styra upp det här mycket bättre.

De måste kunna visa för både konsumenter och spelutvecklare att det finns fördelar att välja Steam jämfört med andra plattformar.

Steam måste plocka fördelarna med konsol respektive PC. Modularitet och kraft ihopparat med strömlinjeformning och enkelhet. De borde inspireras av Apples Mac. Några få hårdvaruuppsättningar som benämns "produkt x generation y" med några få alternativ inom det.

Och så bör man satsa på att drivrutiner och API:er är top notch för att möjliggöra mesta möjliga kraft, och verkligen visa att det är dedikerade spelmaskiner både för konsumenter och utvecklare. SteamOS ska fungerar på alla datorer såklart, men det ska fungera topnotch på några få förbestämda konfigurationer.

Hårdvaran i dagens konsoler må vara klen rent rå styrka, men overheaden är 1/10 av vad den är på PC. De har dessutom skräddarsydda ledningsbanor och funktioner för att underlätta särskilda data- och instruktionsflöden som spel och framför allt spelutvecklare har stor fördel av. Något av detta borde Steam machines åtminstone delvis apa efter, i hård- eller mjukvara.

Skrivet av gamefreak:

Var inte tanken med Steam machines att det inte bara skulle bli enkelt att spela PC vid TV:n utan också förenkla "klarar min dator av det här spelet"? Känns som att Valve isåfall borde låst hårdvarukonfigurationen i viss mån.

Precis.

Skrivet av anon5930:

Finns en tredje punkt med. Bristen på EA's spelutbud.

Något av det som säljs mest till konsollerna och PC som Valve helt saknar i sin butik är just titlarna som EA publicerar. Sportspel i stil med Fifa och NHL, Need for Speed-serien, Battlefield och allt vad det är. Många av dessa serier saknar dessutom Valve alternativ till.

Just ja, hade jag glömt. Ingen spelplatform far särskilt väl utan EAs frälsning, vare sig man gillar det eller ej. Det finns de som köper en konsol enbart för att lira FIFA. Och på konsol kan man göra något som inte går så väl på PC, nämligen spela flera lokalt. I fallen PS3 resp Xbone väldigt många, 7 resp 8 st.

Skrivet av anon5930:

Nä jag tror heller inte att EA kommer vilja lägga resurser på Linux så länge inget händer med marknadsandelarna. Jag tror inte att så värst många verkligen kommer kunna använda det såvida man inte lyckas få fram en distro som fungerar lika bra som OS X, där användaren inte behöver fatta vad som händer under skalet.

Jag hade faktiskt väntat mig att Valve och EA skulle ha slutit fred vid det här laget. Det borde finnas fördelar för båda att närma varandras plattformar igen. Båda klarar sig uppenbarligen bra utan varandra men för kunden borde det finnas stora fördelar. Samt Valve i detta fall.

Jag tror fortfarande på subventionering. Valve får in pengar på allt som händer på Steam trots allt. Priserna måste ner oavsett om det subventioneras eller att man får mervärde på annat vis. Marknaden är ganska priskänslig och jag ser ärligt talat inte varför någon skulle välja detta över främst PS4 och Xbox One i dagsläget. Speciellt när man, som innan nämnt, inte får EAs utbud.

Även om jag nu låter väldigt negativ så hoppas jag samtidigt att de lyckas med Linux-satsningen men även att Valve kan bredda sin marknad. Att kunna sälja hårdvara säkrar företaget ytterligare.

Risken finns ju också att Steam Machine istället blir en Steam Suicide Machine då priserna på dessa avskräcker, kunderna börjar oroa sig över inlåsning och mer problem uppstår när spel ska utvecklas/portas till PC om utvecklarna skulle tvingas ta extra hänsyn till att spelen ska fungera på dessa. För att inte tala om den ekonomiska skada Valve kan råka utför om satsningen riktigt tokfloppar.

Risken att konsollerna tar skada eller försvinner är minimal typ. Det känns som att Valve kraftigt underskattat vad de faktiskt håller på och ska göra och vilka motståndare de faktiskt har.

Dold text

Ninjad (hade skrivit mitt utkast innan jag läst ditt inlägg)

Skrivet av Skonky:

Håller helt med dig. Att steamOS är gratis tar bort den extra tusenlappen på (färdigbyggda) datorer för Win. Win-win

Sen att Vavle satsar på detta är som ovan säger helt riskfritt för dem. Valve jobbar väldigt liberalt. Det tycker att så mycket som möjlgt ska vara fritt och öppet. Det är inte för att låsa in folk i olika OS, eller system. Därför blir det även väldigt konstigt när folk här pratar om att de tycker att Valve borde standardisera Steammachine konceptet, specifiera vilken hårdvara etc det ska vara för att hjälpa utvecklare. Problemet är bara det att varför?? Finns ingen anledning.

Utvecklare klarar av att utveckla till vanliga PC datorer, där det är enormt stor variation i hårdvara. Det är samma hårdvara i steammachines. Det enda skillnaden är hur spelen spelas (framför tv, och med kontroll), och att det är på SteamOS (linux/steam big picture). Där Valve utvecklat en kontroll som ska vara användbar även med spel som är gjorda för att spela med mus och tangentbord, med hög precision och flexibilitet. Men om man skulle vilja spela med mus och tangentbord kan man göra det med.

Konceptet är mer annorlunda än många här verkar inse. Sen hur det verkligen kommer att gå tror jag mycket beror på de som väljer att utveckla en steammachine, och om utvecklare väljer att även släppa sina spel till linux. Valve är ett litet företag (hänsyn till anställda), men en stor aktör i datorspelsbranchen. Det är många som ser upp till dem, och inte bara spelare.

Jag tror att det finns stor potential i hela den här satsningen, med Steam kontrollen, steammachines, Steam Link, och HTC/Valve Vive. Valve är inte dumma, men det är heller inte rädda att ta vissa risker för att marknaden ska utvecklas. Vet inte hur gammla folk här är, men när Valve lanserade Steam, och att man var tvungen att ha Steam installerat på datorn för att kunna spela CS 1,6, och senare half-life 2 etc var det många som tyckte det var en otroligt dum satsning och såg inte någon anledning till den. Se bara hur steam har utvecklats, till vad det är idag, och steam har påverkar hur andra ännu större aktörer agerar. Vad som har kommit efter steam: Origin, Uplay, etc.

Valve är de som alltid satsat på PC, medans andra har gått mer och mer åt konsolerna, och trodde att konsolerna skulle vara spelens räddning. Nu kommer PC-spelen tillbaka och är det som räddar PC. Mycket till stor del i vad Valve har gjort IMO.

De vet vad de håller på med, och har en väldigt smart strategi i att komma dit.

Steammachines har inte släppts än, ändå är det flera företag (ASUS, Alienware, SBX etc) som faktiskt har gjort custom hårdvara för att möte konceptet med steammachines. Dessa är redan släppta med windows, men kommer även att släppas i November med steamkontroll och SteamOS istället för lägre pris än de kostar nu (vad jag kan se). När andra hänger på detta tror jag att det kommer gå väldigt fort framåt.

Konkurrans och valfrihet är det bästa för marknaden.

Sry för wall of text...

Det är stream från PC till steam link, inte från servrar.

Dold text

Det finns en väldigt bra anledning: för att det är enklare för både konsumenten och utvecklaren. Konsumenten vet vad denne kan förvänta sig, och utvecklaren har bara ett fåtal designer att koda mot och kan då optimera. Detta är hela fundamentet med en konsol

Skrivet av THB:

De problem som jag ser för tillfället är:
- För dyra, måste ner i pris för att de som funderar på en PS4/Xbone skall välja en Steam Machine istället.
- Mycket fler spel måste komma, förhoppningsvis så kommer Half-Life 3 och Portal 3 att bundlas vid release i November.
- Appar/Plugins, de måste ha tillägg för Netflix, Youtube, Hulu osv som PS4/Xbone har.

Sedan så är även den stora fördelen även dess akilleshäl, mångsidigheten.
Valve måste sätta upp riktlinjer för olika klasser av Steam Machines.

Tex:
Entry Level - Core i3, GTX 960, 4GB Ram, 500GB HDD för riktpris 399 dollar.
Casual Gamer - Core i5, GTX 970, 8GB Ram, 120GB SSD + 1TB HDD för runt 599 dollar.
High-End Gamer - Core i7, GTX 980, 8GB Ram, 250GB SSD + 2TB HDD för 799 dollar.
Extreme Gamer - Core i7, GTX Titan X, 16GB Ram, 500GB SSD, 4TB HDD för 1499 dollar.

Sedan kan man själv uppgradera ram, ssd, grafikkort osv för att kliva upp på stegen.
Valve skulle även kunna införa ett klassificerings-system i SteamOS där burk har poäng samt även alla spel har det så man ser hur väl de kommer att flyta på just din Steam Machine.

Tex, du har en Entry Level maskin och den har 900 poäng och du vill spela Battlefield 4, i Low (1080p) så räcker det med en maskin som har 600 poäng, för Medium 900 poäng vilket gör att din maskin kan köra spelet i 60fps med Medium settings i 1080p utan problem, dock om du vill köra High eller Ultra så krävs det 1200 poäng resp 1600 poäng vilket gör att du bör uppgradera för att nå 60 fps i just det spelet.

Du kan dock givetvis ställa in High eller Ultra på din Entry level maskin så du kan välja mellan 60fps+ flyt eller mycket ögongodis och lägre fps.

Just så, fast jag tror mer på någon form att fasta nivåer och generationer än poäng.

Skrivet av Broken-arrow:

Varför just bara Nvidia kort? Hur som, brukar det vara smidigare som AMD och Nvidia gjort. Där ett program kollar vilken hårdvara du har och när du startar ett spel sätter den grafikinställningarna efter dina förutsättningar (även om det kanske inte ställer in allt perfekt alla gånger). Sen för det ska bli bättre, så samlar båda företagen in statistik på vilka inställningar du föredrar med X hårdvara, som andra användare sen får ta del av. Steam bör ju kunna göra något liknade.

Speciellt när det kan bli rätt varierat med hårdvara.

Det är för krångligt för slutanvändaren att räkna ut exakt vilken pryl som behövs för att få ut ett visst resultat, en viss prestanda ur ett spel. Poängen med konsoler idag är att förenkla. Tas det momentet bort finns ingen anledning att ha dem. Och det är denna strömlinjeformning som gör att 30+miljoner människor köper en underpresterande spelmaskin. "It just works."

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

HELT för dyrt för att konkurrera med de förbannade konsollerna. De kan köra med Apples premiumtaktik men så HÄR dyra kan de inte vara.

Jag gillar Valve men jag tror detta kommer floppa :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Det här kan vara döden på konsolerna.

Knappast.
Konsoller fyller ju funktionaliteten just att du inte behöver bry dig om hårdvara och kan förvänta dig att alla spel du köper till konsollen fungerar.
Detta är ju en PC i kompakt format, möjligen ersätter det någon form av vardagsrumsserver men konsoller lär inte hända, unless såklart, de börjar släppa spel specifikt designade till olika modeller av steam machines, yeah right.. ?

Permalänk
Skrivet av Rist:

Det är ju just vad en konsoll är. En låst dator med specifik hårdvarukonfiguratio och ett gränssnitt för att användas via en tv. Det unika med steammashine är ju att de inte har så specificerad hårdvara.

Jag tänkte inte att Valve skulle låsa in som i en enda konfiguration under 5 år, utan mer som i 3-5 konfigurationer (typ guld-silver-brons) som uppdateras varje år. I grunden kan man ju installera SteamOS på vilken PC som helst men har man en "Valve-klassad" dator skulle man typ kunna se vilka spel man kan köra och i vilken upplösning/grafikkvalité.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Men frågan är då: VAR fyller man på vatten?
låter tjutvisslan högt? och var stoppar man in kolet?

Dessutom finns det billigare på Clas Ohlson för 1700 spänn
http://www.clasohlson.com/se/%C3%85ngmaskin-Wilesco-D10/34-57...
Vet inte om den maxar Crysis 3 dock.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram i mot detta! Kommer bli mer spel i linux och kommer en konkurrent till konsolerna så att dom uppdateras oftare en på 7års basis.

Nu är det ju inte Valve som säljer steam maschines utan dom är väl som vilken jävla OEM dator som helst från olika företag bara med steamos och en handkontroll. Det valve säljer är ju link,vr och handkontrollen. Där tjänar dom pengar!

Jag tycker att OEM datorer är alldeles för dyra så som måste ner i pris om t.ex webhallen vill tjäna pengar på detta 😜

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Skaplig flopp

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem

Vavle måste släppa subventionerade högpresterade ångmaskiner om de ska ha någon chans att penetrera massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det är för krångligt för slutanvändaren att räkna ut exakt vilken pryl som behövs för att få ut ett visst resultat, en viss prestanda ur ett spel. Poängen med konsoler idag är att förenkla. Tas det momentet bort finns ingen anledning att ha dem. Och det är denna strömlinjeformning som gör att 30+miljoner människor köper en underpresterande spelmaskin. "It just works."

Då missuppfattade du mig, systemet sätter grafikinställningarna automatiskt (den som inget vet, behöver bara ha programmet igång helt enkelt) , medans vi entusiaster ger datan till programmet vad som bra på x cpu med z gpu

Det är det jag uppfatta Amds och Nvidias program helt enkelt gör, inget mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se Acer eller Lenovo ge sig på Steam Machines. De skulle kunna skapa en custom spec som Alienware Alpha men billigare iom scale.

Synd bara att AMD inte har släppt en APU i klass med konsollerna ännu, men det skulle nog kräva quad channel eller ordentligt snabbare DDR4-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Jag skulle vilja se Acer eller Lenovo ge sig på Steam Machines. De skulle kunna skapa en custom spec som Alienware Alpha men billigare iom scale.

Synd bara att AMD inte har släppt en APU i klass med konsollerna ännu, men det skulle nog kräva quad channel eller ordentligt snabbare DDR4-minnen.

Nja, det är ju AMD APU i både ps4 och Xbox1

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Äsch, jag tror också det kommer floppa. Men hoppas att Valve ligger kvar med kapital så att Steam OS/Linux blir ännu mer attraktivt för spel så att utveckligen sker "åt rätt håll". Hejja att inte behöva använda Windows för att lira sina favoritlir!!

Lovar att Xbox och PS4 skiter i brallan nu när det lanseras, även om de troligen sitter säkert i båten ett tag till..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Känns som att de enda den kan rikta sig till är folk som redan spelar på pc. Men varför köpa en maskin med begränsat os samt skit dålig pris/prestanda kvot? När man kan köpa samma prestanda 20-30% billigare med Windows? Och sen spela exakt samma spel på sin tv men ha sparat pengar samt ha bredare användning av plattformen?

Är man Konsolspelare vill man väll ändå inte kladda med massa spec samt köpa maskiner för 10-15000kr för att vara säker på att det ska flyta när man vill spela? Hela grejen med konsol är väll ändå att alla utvecklare har en mall att testa spel mot så de som köper spelen kan garanteras en relativt bra spelupplevelse?

I min mening.

Konsolspelare = Casual gamers som inte vill punga ut massa pengar samt forska i spec på grejjerna det ska bara funka punkt.

PC gamers = Folk som vill pilla med datorer samt har intresse för spec på grejjerna. De bygger redan sina riggar eller köper byggen av ex komplett som är mycket mer prisvärda än en sketen steammachine.

Detta luktar flopp så starkt så Valve borde känna det lång väg.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Nja, det är ju AMD APU i både ps4 och Xbox1

Ja men de kör GDDR5 respektive eSRAM buffer, något som inte är möjligt på PC. Dessutom är inte chippet släppt till allmänheten just därför att det skulle vara lönlöst med vanlig DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då missuppfattade du mig, systemet sätter grafikinställningarna automatiskt (den som inget vet, behöver bara ha programmet igång helt enkelt) , medans vi entusiaster ger datan till programmet vad som bra på x cpu med z gpu

Det är det jag uppfatta Amds och Nvidias program helt enkelt gör, inget mer.

För all del, men slutanvändaren vill ju kunna veta ganska exakt vilken prestanda man kan få för komponenterna a, b och c. Det ska enkelt gå att förstå vilket grafikkort som krävs för att få ut stabila 1080p60hz i princip utan undantag. Och då tror jag att det blir ett uns för krångligt för många att använda poäng. Det får bli grövre indelning, typ 3-4 nivåer inom en generation. Och så får man göra en ny lista varje eller vartannat år. Det ska fortfarande gå att välja fritt, men för de som inte är intresserade av att sätta sig ska det gå att veta på momangen vad som krävs för repektive spel för vissa fastslagna upplevelser.

Att inställningarna ska fixas automatiskt för den som inte är intresserad av att pilla får man ju anse vara en självklarhet.

Om de ska ha någon slags chans med detta bör ju Valve sikta på "premiumkonsolare". De som vill betala lite mer för en kraftigare konsol och möjligheten att kunna göra lite mer, men fortfarande ha i princip all enkelhet och bekvämlighet med en konsol. Lite som en Mac.
Entusiasterna har ju redan löst det för sig och sitter redan framför sin dator alternativt har byggt sin egen lilla vardagsrumsgaming-PC (puh) alternativt strömmar alternativt har en lång HDMI-sladd.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Både nvidas och amds drivers har detta verktyg i alla fall (där allt ställs in automatiskt efter dator config). Användare registrerar sig och sen delar ut sina dator spex cch sen känner verktyget av vilka inställningar du kör och lagrar det i datorbasen eller ger dig förslag vilka som skulle funka bäst

Men i praktiken funkar sånt inte 100%, men är ju bättre än inget för dom som inte fattar sig på grafikinställningar

Det är ju inte det enda problemet man ställs inför som PC-spelare. Har köpt en del titlar med några år på nacken som överhuvudtaget inte startar utan handpåläggning, typiskt måste man konfigurera huvudbinären så den körs i någon form av kompatibilitetsläge. Att googla bara för att få igång spelet är något man verkligen vill slippa.

Än värre är spel som inte fungerar med mindre än att man installerar extra komponenter, läs Steam-kommentarer för t.ex. Dirt 3. Denna typ av problem mer komplicerat än vad de flesta mäktar med vilket syns i kommentarer/betyg för titlarna.

Har man som mig en laptop med HiPPI skärm så råkar man ut för ännu ett problem, som oftare verkar drabba indie-titlar men har sett det på högbudgettitlar också. Problemet är att spelet startar i samma upplösning som desktop (vilket normalt är maximal upplösning för skärmen), vilket är helt OK. När man sedan väljer en mer rimlig upplösning för sin GUI så skalas inte bilden upp till fullskärm
I många fall är enda lösningen att avsluta titeln, sänka upplösningen på desktop och starta spelet igen. Fungerar, men är irriterande.

Vill man spela med handkontroll är det många titlar där handkontrollen bara fungerar om den är inkopplad när spelet startar. Inte heller något jätteproblem, bara starta om men är irriterande.

Inget av dessa problem är något man behöver tänka på om man kör med konsol, vilket nog förklarar varför sådana enheter ändå är det som den stora massan föredrar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Det här kan vara döden på konsolerna.

Vad är skillnaden på Valves konsoll och de ifrån Sony och Microsoft som är så principiellt stor?

Är själv mest PC- och iPad-spelare - så är inget stort fan av konsoller i stort (dvs inget fan av att spela på TV).

Däremot så vill jag ha mindre och kompaktare PC för spel, och där tror jag att Steam-machines kan stimulera till (fler kompakta lådor, etc). Är personligen som sagt inte alls intresserad av varken SteamOS eller TV-spelande, men gillar verkligen formatet på dessa tingestar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför vill man ha död på konsolerna? Exklusiva titlar är vad jag vill ha död på, för helt ärligt så är det faktiskt inte så stor skillnad på en pc och en konsol nu för tiden. Man kan göra allt som en konsol kan på en pc, och en konsol är numera bara en prisvärd billig speldator utan windows. För vill man bara spela och inte lägga så mycket pengar är fortfarande en konsol riktigt prisvärd. Bästa vore om det smälter ihop ännu mer och om folk släpper konsol vs pc tänket, och att man slipper köpa flera enheter istället för en i den prisklassen som passar bäst.
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med att konsoll och PC allt mer närmar sig varandra. I fallet med XB1 och SM så skulle man nästan kunna likställa dem. XB1 kör ju faktiskt Windows, även om enpassad version (kommer dock bli ännu mer lik PC-Windows med Win 10), och SM bygger ju på PC-komponenter (med en desktop-linux i botten).

Den stora avgörande skillnaden för mig är om man vill spela var som helst på sin bärbara dator, vid fast skrivbordsplats (främst stationär PC) eller på TV:n i vardagsrummet (eller var man nu har den).

Personligen gillar jag mobilitet och föredrar att spela på bärbar dator eller surfplatta.

I vissa fall gillar jag att spela koncentrerat vid skrivbord, och då är jag intresserad av en extremt kraftfull, men även extremt liten kompakt PC (eller diskret extern grafikkortslösning till bärbara - men det verkar tyvärr aldrig hända, även om det pratats länge om det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns en tredje punkt med. Bristen på EA's spelutbud.

Något av det som säljs mest till konsollerna och PC som Valve helt saknar i sin butik är just titlarna som EA publicerar. Sportspel i stil med Fifa och NHL, Need for Speed-serien, Battlefield och allt vad det är. Många av dessa serier saknar dessutom Valve alternativ till.

Jo, håller med. Detta är den stora akilleshälen för SteamMachine/SteamOS; väldigt tveksamt för konkurrenter och andra spelbutiker som konkurrerar med Steam att satsa på sin största konkurrents egna plattform.

Men detta har nog Valve räknat på, och för dem är det nog faktiskt en fördel om de praktiskt (även om de inte begränsar det tekniskt) kan boosta sin egna tjänsts/butiks affärer på plattformen.

Dock en nackdel för dess köpare/kunder som, mer eller mindre rent praktiskt, kommer att vara begränsade till utbudet på Steam.

Till viss del mindre begränsande då Steam är störst och redan dominerande på sin marknad, men som du påpekar så finns ju ändå långt ifrån alla titlar på Steam (även om det mesta).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Få se nu vi klagar på att vi är inlåsta och på att Windows är dyrt och istället skall vi gå över till ett system som potentiellt är ännu mer inlåst och därmed bli styrda att köpa överprisatta spel via Steam, det låter som en kanon idé.
Jag gillar Steam men det är sällan eller aldrig som man ligger bra till prismässigt utan det är mer regel än undantag att man får betala ett premium pris, visst man kommer säkert fortfarande kunna köpa nycklar från andra säljare (men hur länge?) men de allra flesta kommer förmodligen också att välja Steam bara för det är enkelt.

Enda orsak som jag ser att gå till SteamOS/Linux är utifall det visar sig att ge betydligt högre prestanda, annars ser jag liten eller ingen roll att migrera från Windows.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

För all del, men slutanvändaren vill ju kunna veta ganska exakt vilken prestanda man kan få för komponenterna a, b och c. Det ska enkelt gå att förstå vilket grafikkort som krävs för att få ut stabila 1080p60hz i princip utan undantag. Och då tror jag att det blir ett uns för krångligt för många att använda poäng. Det får bli grövre indelning, typ 3-4 nivåer inom en generation. Och så får man göra en ny lista varje eller vartannat år. Det ska fortfarande gå att välja fritt, men för de som inte är intresserade av att sätta sig ska det gå att veta på momangen vad som krävs för repektive spel för vissa fastslagna upplevelser.

Att inställningarna ska fixas automatiskt för den som inte är intresserad av att pilla får man ju anse vara en självklarhet.

Om de ska ha någon slags chans med detta bör ju Valve sikta på "premiumkonsolare". De som vill betala lite mer för en kraftigare konsol och möjligheten att kunna göra lite mer, men fortfarande ha i princip all enkelhet och bekvämlighet med en konsol. Lite som en Mac.
Entusiasterna har ju redan löst det för sig och sitter redan framför sin dator alternativt har byggt sin egen lilla vardagsrumsgaming-PC (puh) alternativt strömmar alternativt har en lång HDMI-sladd.

Jo, men vill man in och pilla själv. Så är ju ett a,b,c system överflödigt egentligen. Utan då är man redan insatt så pass så man kan pilla i inställningar

Bättre i så fall att i det automatiska systemet säger vilka inställningar som är önskvärda för dig, alltså du vill ha 120FPs och 1080P, så fixar den allt annat med grafikinställningarna.

Skrivet av Yoshman:

Det är ju inte det enda problemet man ställs inför som PC-spelare. Har köpt en del titlar med några år på nacken som överhuvudtaget inte startar utan handpåläggning, typiskt måste man konfigurera huvudbinären så den körs i någon form av kompatibilitetsläge. Att googla bara för att få igång spelet är något man verkligen vill slippa.

Än värre är spel som inte fungerar med mindre än att man installerar extra komponenter, läs Steam-kommentarer för t.ex. Dirt 3. Denna typ av problem mer komplicerat än vad de flesta mäktar med vilket syns i kommentarer/betyg för titlarna.

Har man som mig en laptop med HiPPI skärm så råkar man ut för ännu ett problem, som oftare verkar drabba indie-titlar men har sett det på högbudgettitlar också. Problemet är att spelet startar i samma upplösning som desktop (vilket normalt är maximal upplösning för skärmen), vilket är helt OK. När man sedan väljer en mer rimlig upplösning för sin GUI så skalas inte bilden upp till fullskärm
I många fall är enda lösningen att avsluta titeln, sänka upplösningen på desktop och starta spelet igen. Fungerar, men är irriterande.

Vill man spela med handkontroll är det många titlar där handkontrollen bara fungerar om den är inkopplad när spelet startar. Inte heller något jätteproblem, bara starta om men är irriterande.

Inget av dessa problem är något man behöver tänka på om man kör med konsol, vilket nog förklarar varför sådana enheter ändå är det som den stora massan föredrar.

Har min kontroll alltid inkopplad i PC så inte märkt det, inte haft egna problem med dirt 3 för mig var det bara att starta spelet (om jag inte kommer ihåg galet fel). Men Ms live är ju nerlagt så man får ju inte tillgång till bilar och sånt längre (sånt man kan köpa extra DLC lika så).

Men ska ju läggas in stöd för linux, så bör stödet bör bli bra. Men som du nämner så kan det bli andra strul. Men konsoller är inte helt förskonade heller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vill man in och pilla själv. Så är ju ett a,b,c system överflödigt egentligen. Utan då är man redan insatt så pass så man kan pilla i inställningar

Bättre i så fall att i det automatiska systemet säger vilka inställningar som är önskvärda för dig, alltså du vill ha 120FPs och 1080P, så fixar den allt annat med grafikinställningarna.

Jag tycker också om att pilla. De flesta på det här forumet gör nog det. Men det flesta utanför det här forumet gör nog inte det.

Och så vill du nu skippa hela indelnings- och rangordningssystemet. Hur hade du tänkt att man ska förklara för en presumtiv kund på bästa sätt vilket grafikkort som krävs för att köra spel x, y och z med exakt upplevelsen k, eller kanske mer vanligt, "lagom" bra, som i något slags medelhög, utan avvikelser?

Som sagt, de som redan är insatta kan redan spela på en PC och har inget behov av en Steam machine. Poängen med konsoler är förenkling.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag tycker också om att pilla. De flesta på det här forumet gör nog det. Men det flesta utanför det här forumet gör nog inte det.

Och så vill du nu skippa hela indelnings- och rangordningssystemet. Hur hade du tänkt att man ska förklara för en presumtiv kund på bästa sätt vilket grafikkort som krävs för att köra spel x, y och z med exakt upplevelsen k, eller kanske mer vanligt, "lagom" bra, som i något slags medelhög, utan avvikelser?

Som sagt, de som redan är insatta kan redan spela på en PC och har inget behov av en Steam machine. Poängen med konsoler är förenkling.

AA du tänkte på vid köp. Det blir svårt, har pratas om liknade förr. Men oem gillar höga siffror så dom lär förstöra systemet om dom ges möjlihet till det. Bra se på R9 som ska användas på topp produkter från amd. OEM lägger det namnet på kontors datorer med 255 grafikkort t.ex .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar