Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Star Citizen väntas kräva omkring 100 GB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

NU är jag glad för framtids planen på 2TB SDD

Men det är fullständigt löjligt mycket att ladda ner. Lär ju ta mindre evighet även på 100Mbit linor. (100GB @ ca 10MB/s = ca 2tim 45 min!)

När jag läste denna kommentar så kom jag ihåg att jag höll på nästan 5 timmar för att ladda ner ett 90MB demo av Soldier of Fortune med ett 56k modem back in the days

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lär ju ta mindre evighet även på 100Mbit linor. (100GB @ ca 10MB/s = ca 2tim 45 min!)

Inte illa menat men hur gammal är du?
När 2h45' är en evighet att ladda ner något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstroMeow:

Du tror inte 100 gig behöver lite läskraft för att loadas?
.

Beror helt och hållet på hur spelet fungerar, vilket jag inte vet, så kan inte uttala mig.

Kollar man t ex på WoW, så behöver man ju endast göra en "full" refresh om man teleporterar sig långt bort.
Sålänge man bara rör sig linjärt i världen så klarar ju en vanlig mekanisk HD att läsa in tillräckligt data kontinuerligt utan att det ska bli problem.

Men sure, om jag loggar ut och sen loggar in igen, så är ju en SSD bra mkt snabbare, men på en spelsession på typ 4-5 timmar för mig så har jag 1 login och en instans-inzoning, så om det tar 2x20 sek eller 2x50 sec är rätt irrelevant.

Fan va folk går bananas nuförtiden, jag kommer ihåg när man kunde göra en kaffe medans man laddade sina spel från kassettbandaren på en commodore

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte problemet/nyhetsvärdet?
Enda problemet skulle vara om man prompt känner att man måste ha spelet på sin SSD, men det känns rätt orimligt?
Hur många spel har folk på sin SSD? Min spelmapp är på över 1TB, så det är redan nu inte rimligt att ha max nått eller ett par spel på SSD:n ändå.

Beror ju på hur de gör. Om spelet är 100GB, och du ska "bara använda" 8GB RAM... tror du att den infon magiskt laddas in av en mekanisk disk snabbt som attan?

För att sätta lite perspektiv. En mekanisk disk har vad 40-60MB/s i 512kb läsning. Låt oss säga 100MB/s bara för att ta i. 100GB/s @ 100MB/s = 16,666 Minuter.
Så i absolut otroligt/orimligt bästa fall så kan du ladda in allt i spelet på 15-20 minuter.
Lär bli satans segt att vänta på HDDn som ska ladda X antal minuter varje gång...

Nu vet de flesta här att verkligheten ligger närmare 4-512kB hastighet så typ mellan 1-50MB/s. Låt oss säga 10MB/s, inte orimlig hastighet för en HDD med lite slumpmässig läsning.
De sa att patchningarna skulle ligga på 2-6GB, eller så illa som 14-20GB.
Låt os säga 6GB @ 10MB/s, dvs 10 minuter...
Och du tror att du kommer sitta och vänta detta medan "spelet laddas" från en mekanisk HDD???
Tror SSD kommer bli en stark rekommendation, om inte krav för vettigt spelande.

För de flesta spel idag är hela spelet 5-30GB stora, och då tar det heller inte vansinnigt lång tid att ladda in från HDD heller, eftersom den inte laddar hela spelet varje gång så klart. Men om nu spelet blir nästan 10x den storleken... vill du vänta 10x längre? (kom ihåg, de snålar inte direkt på verken texturer eller andra modulers storlek, vilket gör det enormt segare att ladda allt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

NU är jag glad för framtids planen på 2TB SDD

Men det är fullständigt löjligt mycket att ladda ner. Lär ju ta mindre evighet även på 100Mbit linor. (100GB @ ca 10MB/s = ca 2tim 45 min!)

stackars dom som har 8Mbit som mig, kommer dö av ålderdom innan skiten är nerladdad

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan tipsa om det billigaste sättet att komma åt alpha/beta redan nu? Deras hemsida är fullkomligt hemsk att navigera i...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Inte illa menat men hur gammal är du?
När 2h45' är en evighet att ladda ner något.

Exakt.. Förstår inte problemet. Man sover väl ~6-8h per dygn och sen jobbar/skolar man bort säkert lika mycket, så man bör ju ha en iaf 12-16 timmar per dygn när man ändå inte har tid att sitta vid datorn.
Men det är klart, med dagens stress så ska väl alla ha allt precis sekunden det blir tillgängligt.

Minns fortfarande när jag slet med att ladda ner starcraft-1 demot (typ 30 meg) på mitt 14.4 eller om det var 28.8k modem, utan nån sorts download resumer, tog ju typ 6 timmar, och blev det nått chall på linan under tiden var det bara att börja om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Inte illa menat men hur gammal är du?
När 2h45' är en evighet att ladda ner något.

Bortskämd antar jag.
Har suttit med bredband sedan 2000 och SSD sedan 2008, så efter 15/7 års "snabbt" eller direkt laddande så känns 5 minuter som en evighet, när man sitter och väntar på det.

Men men.. jag kan ju uppgradera till 1000Mbit lina, så behöver jag bara vänta 15-17 min

Skrivet av Selmalagerlöf:

stackars dom som har 8Mbit som mig, kommer dö av ålderdom innan skiten är nerladdad

Jo det var det jag syftade på. Jag kan nog överleva med de 3 timmarna, men för de flesta med ADSL... herre da det kommer ta tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det bara att invänta 4G-abonnemang som är Star Citizen approved (tm) med speciella dataplaner där man får spelet på köpet, ungefär som med mobiltelefoner idag. The starry future of citizens are here!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror ju på hur de gör. Om spelet är 100GB, och du ska "bara använda" 8GB RAM... tror du att den infon magiskt laddas in av en mekanisk disk snabbt som attan?

För att sätta lite perspektiv. En mekanisk disk har vad 40-60MB/s i 512kb läsning. Låt oss säga 100MB/s bara för att ta i. 100GB/s @ 100MB/s = 16,666 Minuter.
Så i absolut otroligt/orimligt bästa fall så kan du ladda in allt i spelet på 15-20 minuter.
Lär bli satans segt att vänta på HDDn som ska ladda X antal minuter varje gång...

Nu vet de flesta här att verkligheten ligger närmare 4-512kB hastighet så typ mellan 1-50MB/s. Låt oss säga 10MB/s, inte orimlig hastighet för en HDD med lite slumpmässig läsning.
De sa att patchningarna skulle ligga på 2-6GB, eller så illa som 14-20GB.
Låt os säga 6GB @ 10MB/s, dvs 10 minuter...
Och du tror att du kommer sitta och vänta detta medan "spelet laddas" från en mekanisk HDD???
Tror SSD kommer bli en stark rekommendation, om inte krav för vettigt spelande.

För de flesta spel idag är hela spelet 5-30GB stora, och då tar det heller inte vansinnigt lång tid att ladda in från HDD heller, eftersom den inte laddar hela spelet varje gång så klart. Men om nu spelet blir nästan 10x den storleken... vill du vänta 10x längre? (kom ihåg, de snålar inte direkt på verken texturer eller andra modulers storlek, vilket gör det enormt segare att ladda allt)

Fast det hela beror ju på!
Bara för att spelet är 100 gig så BEHÖVER ju inte det betyda att det måste ladda mycket mer åt gången än ett spel som är 30 gig.
Spelet på 100 gig KAN ju bara var 3 gånger så stort till ytan som spelet på 30 gig, och då har dom ju exakt samma krav på hastighet för att ladda...

Men visst, det KAN även vara så att spelet på 100 gig är EXAKT lika stort till yta som det på 30 gig, du behöver ju då ladda 3x så mkt per tidsenhet.

Sure, jag köper båda scenariona.
Men det jag vill ha sagt är att det inte går att dra några som helst slutsatser om "storlek på spel" med "hur mkt som behöver laddas per tidsenhet"

Det är som att jag säger att jag har en mapp med bilder på 100gig.
Då tycker du "jäääääääävlar vilken tid det måste ta att ladda en bild". Sure, om det är en bild på 100 gig.
Men det kan ju likaväl vara så att min mapp innehåller 100 000 bilder på 1 meg. att ladda en bild går då fort.

Likaväl kan min mapp på 3 gig bara innehålla 1 bild på 3 gig.

Så, som sagt, jag tycker inte man kan dra några som helst slutsatser av hur laddintensivt ett spel är bara för man vet att det tar 10,30 eller 100 gig på disken.

Edit:
Ponera nu att detta rymdspel för enkelhetens skull har 100 skepp, varje skepp tar 1 gb data. Då har vi 100 gig data.
Sen när jag ska ladda in spelet, ja, då kanske jag bara behöver ladda mitt skepp, 1gb data. Då spelar det ju ingen roll i hastighet om spelet hade haft 10 skepp på 1 gb för 10 gig, eller 1000 skepp för 1000 gig.
Det som är intressant är ju hur mkt data som behöver förbrukas per tidsenhet av spelet, inte hur stort spelet totalt råkar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Bevis på att man kan göra bra spel om man skiter i att utveckla för konsoler....

Amen!
Ibland känner man att konsolerna hindrar utvecklingen av riktigt bra titlar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av axelpaxel:

Bevis på att man kan göra bra spel om man skiter i att utveckla för konsoler....

Du är medveten om att bättre blu-ray skivor har en kapacitet på flera hundra gigabyte väl? Så utrymmet är inte direkt det som hindrar konsollerna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Någon som kan tipsa om det billigaste sättet att komma åt alpha/beta redan nu? Deras hemsida är fullkomligt hemsk att navigera i...

Skickades från m.sweclockers.com

https://robertsspaceindustries.com/pledge/Packages/Aurora-MR-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Haha nice troll.

Hur som helst, spelet är designat för folk som kommer att ha ett system som klarar av att köra detta ordentligt. Därför släpps det inte på konsol.
Linux kommer inte att kunna köra det här korrekt (på sin fullaste potential) kan jag tänka mig då drivrutinerna lär inte vara i samma nivå som för windows, nog sämre för mac.

Kör man nVidia så lär det inte vara några problem alls med deras egna drivrutiner. Det enda som inte fungerar korrekt hos nVidia är SLI men det lär förhoppningsvis ändras nån dag. AMD är dock en annan femma, de håller på med omstrukturering så vem vet kanske de får ut nångång fungerande drivrutiner, annars kan man satsa på OpenSource drivrutiner om man tillhör detta lägret.

Alla seriösa motorer kommer komma med stöd för Vulkan också så kanske Star Citizen skulle kunna patcha det när Vulkan väl blir stabilt i november.

Skrivet av Swedish Berserk:

Man får köpa en SSD och enbart ha Star Citizen på den med andra ord.

Varför inte Star Citizen SSD, kommer i 256GB med reservation för kommande patchar

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bara att lägga till en extra SSD till allt annat som ska handlas till release dagen då....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Du är medveten om att bättre blu-ray skivor har en kapacitet på flera hundra gigabyte väl? Så utrymmet är inte direkt det som hindrar konsollerna.

Läs mitt senare inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

lovar en version till Linux senare, men alla vi Mac användare då? Eller är spelet ej riktade för folk som har känsla för kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Apple har storhetsvansinne, sånt ska inte stödjas!
Fast det har snart Microsoft också, så för min del räcker det med Linux version

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Paddanx:

Beror ju på hur de gör. Om spelet är 100GB, och du ska "bara använda" 8GB RAM... tror du att den infon magiskt laddas in av en mekanisk disk snabbt som attan?

För att sätta lite perspektiv. En mekanisk disk har vad 40-60MB/s i 512kb läsning. Låt oss säga 100MB/s bara för att ta i. 100GB/s @ 100MB/s = 16,666 Minuter.
Så i absolut otroligt/orimligt bästa fall så kan du ladda in allt i spelet på 15-20 minuter.
Lär bli satans segt att vänta på HDDn som ska ladda X antal minuter varje gång...

Nu vet de flesta här att verkligheten ligger närmare 4-512kB hastighet så typ mellan 1-50MB/s. Låt oss säga 10MB/s, inte orimlig hastighet för en HDD med lite slumpmässig läsning.
De sa att patchningarna skulle ligga på 2-6GB, eller så illa som 14-20GB.
Låt os säga 6GB @ 10MB/s, dvs 10 minuter...
Och du tror att du kommer sitta och vänta detta medan "spelet laddas" från en mekanisk HDD???
Tror SSD kommer bli en stark rekommendation, om inte krav för vettigt spelande.

För de flesta spel idag är hela spelet 5-30GB stora, och då tar det heller inte vansinnigt lång tid att ladda in från HDD heller, eftersom den inte laddar hela spelet varje gång så klart. Men om nu spelet blir nästan 10x den storleken... vill du vänta 10x längre? (kom ihåg, de snålar inte direkt på verken texturer eller andra modulers storlek, vilket gör det enormt segare att ladda allt)

Alltså, har du 8GB ram kommer du ju inte ladda in alla 100GB direkt i ram, det går ju liksom inte. Du kanske har 6GB kvar till spelet, och det laddas in hyfsat snabbt vid uppstart av spelet. Sen swappar ju spelet in/ut data allt eftersom. Och texturerna går rakt in i VRAM.

Det kommer absolut gå att spela på en mekanisk hårddisk herregud

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Eller denna : https://robertsspaceindustries.com/pledge/Packages/Mustang-Al...

Samma pris, annat skepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Bevis på att man kan göra bra spel om man skiter i att utveckla för konsoler....

Amen!

Och dessutom.. Är utrymmet verkligen ett problem när det finns 8TB-hårddiskar i handeln? Jag tycker tvärt om att det är skitbra att de vägrar kompromissa utan bara kör så får det bli vad det blir liksom. Helt rätt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av devhdc:

Känsla för kvalitet, eller menar du design?
Jag tror nog det kommer en klient till Mac, Mac OSX är ju trots allt Linux i grund och botten, så det lär väl inte krävas många ändringar.

Nja, att OSX skulle vara Linux håller jag inte med om. (Mac OSX pygger på Unix precis som Linux och är dock närbesläktade).

Men faktum kvarstår, ska vi vänta oss en Solaris klient? Ytterligare maskiner som saknar hårdvaran att spela spelet och ingen marknad att tjäna pengar på, "men det är ju även det Unix".

Sedan tror jag den stora grejen är att de inte kommer kunna tjäna några pengar på det då det knappt finns några Mac-datorer som kan driva spelet i vettig FPS och upplösning. De som kan kostar vadå? 30-50.000kr. Tror inte personer som köper så dyra datorer har problem med att slänga ut 10.000kr på en dator som kan köra linux eller Windows och samtidigt driva spelet bättre än vad den tre gånger dyrare Mac:en kan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli eliten för alla Pc masters

Skrivet av axelpaxel:

Kvalitet är bra till mycket, men finns det nån officiell Apple produkt som kan driva SC någorlunda? (om vi bortser från Hackintosh...) Det vore dock såklart bättre med versioner till alla plattformar!

Mac Pro känns som en god kandidat. Enda frågetecknet är grafiken, de har FirePro.
Att det sen inte är något man investerar i för att spela på är väl en annan sak

Skrivet av DerpMcDerp:

Tror inte det primära problemet är SSD vs. HDD utan snarare att stora delar av köparna fortfarande sitter på, med svenska mått, horribla uppkopplingar. Och det gäller inte bara utlandet.

Förr fick man ju sitta i timmar och tanka patcher. Man överlevde det då och man kommer att överleva det idag också. Alternativet är att kompromissa med den grafiska kvaliteten för att hantera användarnas otålighet vid patchning vilket iaf jag tycker är fel väg att gå.

Sen är vi så bortskämda idag med att kunna köra alla nya spel på maxade inställningar och för min egen del vore det skönt med ett nytt "Crysis" som mördade även CF/SLI-riggar med toppkorten i något år eller två innan hårdvaran kommer ikapp. Om priset är att somliga får frustrerande långa patchtider så får det väl vara så, då är det dags för politikerna/bredbandsleverantörerna att börja bygga ut och leverera det kunderna efterfrågar. Utveckling drivs knappast av att anpassa allt nytt efter dagens förutsättningar.

Istället för att gnälla över låga framerates kan folk sänka inställningarna.

Instämmer

Skrivet av Azodan:

När jag läste denna kommentar så kom jag ihåg att jag höll på nästan 5 timmar för att ladda ner ett 90MB demo av Soldier of Fortune med ett 56k modem back in the days

Skickades från m.sweclockers.com

Väntetiderna kunde man väl leva med (ja, man hade ju inget val...), men med modem kunde man aldrig vara riktigt säker. Ibland kunde uppkopplngen brytas lite random, och på den tiden fanns i regel ingen lagrad cashe för såne händelser, så man fick börja om eländet. Dessutom blockerades telefonen, så andra i hushållet blev ängsliga (med all rätt), och skulle någon råka lyfta luren nånstans så var det oftast kört

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag tycker detta är bra nyheter, då det i min värld betyder att spelet har massor av innehåll.

Gör ju inget om spelet tar 100GB eller 500GB, bara det finns anledning till det

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av devhdc:

Känsla för kvalitet, eller menar du design?
Jag tror nog det kommer en klient till Mac, Mac OSX är ju trots allt Linux i grund och botten, så det lär väl inte krävas många ändringar.

Det är snarare hårdvara som blir problem. Mac är inte direkt kända för massiva mängder minne och snabba GPUs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fan va folk går bananas nuförtiden, jag kommer ihåg när man kunde göra en kaffe medans man laddade sina spel från kassettbandaren på en commodore

Tog det så lång tid för dig att fixa kaffe?
Jag vill minnas att man kunde fixa frukost, äta frukost och dricka té, innan laddningen va klar. Men det va kanske mest på piratade spel som man skapade kopior på genom sin dubbelkassetspelaren, åh volymen satt på 0 för att inte få psykbryt av ljudet som blev när man kopierade data. Åh med en skrivmejsel i högsta hugg för att TUNA läshuvudet på kasettenheten.

Men men, dagens ungdom är så bortskämda med hastighet. Förr va det standard att ansluta till BBS´n när man gick och la sig för att va glad OM det va klart när man kom hem från skolan (9800 baud modem)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

när man sitter och väntar på det.

Tips: vänta inte på det. Låt det laddas ned i bakgrunden och gör annat under tiden.

För övrigt är 100GB groteskt mycket för ett enskilt spel, och jag undrar vad det är för "assets" de dillar om som inte kan komprimeras till åtminstone 50%? Både grafik och musik kan normalt packas lossless till ca 50%.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Alla snackar lagringsutrymme, själv blir jag ledsen om jag måste ladda hem det här på ADSL 8 Mbit/s! Måtte fibern kommit tills dess.

Än värre för de stackare som är påtvingade 4G med databegränsing, jippi med tre-fyra månader bara för att ladda hem ett spel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

åh volymen satt på 0 för att inte få psykbryt av ljudet som blev när man kopierade data.

Nä, volymen måste vara på så du hör när det är dags att byta kasset... sen var det laddningslinjerna..i regnbågens alla färger... kan inte sluta...titta....

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Känsla för kvalitet, eller menar du design?
Jag tror nog det kommer en klient till Mac, Mac OSX är ju trots allt Linux i grund och botten, så det lär väl inte krävas många ändringar.

OSX är en BSD (baserat på Mach och FreeBSD) med BSD-userland (UNIX-certat), Linux är en UNIX-lik klon med en väldigt hackig kärna och GNU-userland. Visst de är lika och för alla praktiska purposes så går det förmodligen smärtsamt att porta ja eftersom de förmodligen redan har det i OGL (& ev. OCL) för Linux men att säga att OSX är Linux i grund och botten är rent ut fel, men ja båda är POSIX. OSX har sin grundkod från 80-talets slut (då hette det fortfarande NeXTSTEP). Spel så som Doom, Wolfenstein 3D, Doom II, Strife, Hexen, etc utvecklades med NeXT-maskiner innan Linux ens existerade och under Linux väldigt tidiga ungdom när det inte var mycket mer än ett obskyrt hobbyprojekt. Så det är nästan mer rätt att säga Linux i grund och botten är OSX (även om detta också är väldigt fel).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]