Permalänk
Entusiast
Skrivet av iXam:

Sant. Men ZFS är ändå inte ett substitut för backup.

Håller med helt och hållet här.
Även NAS, samt diverse molntjänster är även de inga substitut för backup (Vilket oerhört många verkar tro).
En proper och riktig backup sker mot media som hålls offline och i säker förvaring. Helst i en annan byggnad på annan ort.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

NTFS fungerar att läsa på mac out of the box. Kan inte skrivas till utan tredjepartslösningar. (De fungerar rätt smutt, dock.)

exFAT är bra, men katalogiseringen är beroende av att du matar ut disken på korrekt sätt varje gång. Annars försvinner nyligen skrivna saker.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Håller med helt och hållet här.
Även NAS, samt diverse molntjänster är även de inga substitut för backup (Vilket oerhört många verkar tro).
En proper och riktig backup sker mot media som hålls offline och i säker förvaring. Helst i en annan byggnad på annan ort.

Jo vi såg ju hur bra det fungerade för tieto.
Varför skall den hållas offline? Skulle tippa på att väldigt få organisationer lever upp till offline längre ens om dom kör till band.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Sant. Men ZFS är ändå inte ett substitut för backup.

Nej det är den inte men den försäkrar dig att data du skickar till backupen är tillförlitlig. Backup av skadad data kommer knappast hjälpa dig när du behöver den intakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Håller med helt och hållet här.
Även NAS, samt diverse molntjänster är även de inga substitut för backup (Vilket oerhört många verkar tro).
En proper och riktig backup sker mot media som hålls offline och i säker förvaring. Helst i en annan byggnad på annan ort.

Offline är inte kravet om man har vettig versioning implementerad. Den skulle skydda mot cryptolockers med då den skulle märka att plötsligt är det ovanligt mycket skillnad på filerna. Sedan är bara frågan hur många har en vettig implementation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nej, det säger han inte, han säger att det är viktiga filer, men alla (99%) har vi väl filer som är viktiga som vi ogärna förlorar.
Som sagts ovan, ta backup, lägg den i bankfacket + pumpa upp en kopia i molnet. Gott råd som även gäller ZFS-servrar.

Det jag menar är om det finns en större risk att filer försvinner, blir korrupta e.tc om jag väljer exFat istället för NTFS som jag kört tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

NTFS fungerar att läsa på mac out of the box. Kan inte skrivas till utan tredjepartslösningar. (De fungerar rätt smutt, dock.)

exFAT är bra, men katalogiseringen är beroende av att du matar ut disken på korrekt sätt varje gång. Annars försvinner nyligen skrivna saker.

Vad kan man använda för program till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Det jag menar är om det finns en större risk att filer försvinner, blir korrupta e.tc om jag väljer exFat istället för NTFS som jag kört tidigare.

Jo det känner vi till.

Det TS önskar är ett filsystem som kan hanteras från Win OCH Mac rakt av utan licenser för tilläggsprogram och då blir svaret FAT/FAT32 och exFAT där det senare är fördelaktigast.

Att andra filsystem tex. NTFS, NFS, ZFS är säkrare blir liksom en icke-fråga för TS eftersom dessa inte kan hanteras med de förutsättningar TS angivit i sitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Vad kan man använda för program till det?

De flesta filsystem buffrar datat internt i RAM innan det fysiskt skrivs ut till disken. Då det kan ta en stund innan detta sker och om disken innan dess kopplas bort kan man få korrupta filer.
Typexempel på detta är skrivning till USB där man kan få filkorruption om man rycker ut USB'n utan att innan dess gjort "Säker borttagning" som skriver ut buffrarna innan enheten avmonteras och fysiskt tas bort.

Om nu inte detta är möjligt med exFAT-diskar är mitt råd att aldrig rycka ut en disk från ett system i drift, mao. stäng ner innan du rycker ut disken.

Får du trots detta problem med exFAT: Kör isf i Win "chkdsk x:/f", där x är enhetsbokstaven för partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Vad kan man använda för program till det?

Om du syftar på NTFS-program för mac, Paragon NTFS har jag på min macbook. Efter installation så fungerar NTFS-skrivning utan några problem

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

De flesta filsystem buffrar datat internt i RAM innan det fysiskt skrivs ut till disken. Då det kan ta en stund innan detta sker och om disken innan dess kopplas bort kan man få korrupta filer.
Typexempel på detta är skrivning till USB där man kan få filkorruption om man rycker ut USB'n utan att innan dess gjort "Säker borttagning" som skriver ut buffrarna innan enheten avmonteras och fysiskt tas bort.

Om nu inte detta är möjligt med exFAT-diskar är mitt råd att aldrig rycka ut en disk från ett system i drift, mao. stäng ner innan du rycker ut disken.

Får du trots detta problem med exFAT: Kör isf i Win "chkdsk x:/f", där x är enhetsbokstaven för partitionen.

Detta problem kan du ju få även med NTFS filsystem.
Du ska aldrig dra ut en disk, utan att mata ut den först, oavsett OS, disk eller filsystem, då alla kan få korruption.
Enda skillnaden mellan exFAT och NTFS där är att NTFS loggar vad som blivit fel och enklare kan rätta till det, men båda behöver "monteras ner" och köra CHKDSK eller liknande verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Betyder det här att exFat är ett osäkert system? Jag kommer använda hårddisken till väldigt viktiga filer som inte får försvinna. Oftast är mina filer mindre än 4 gb men det känns dumt att välja FAT32 för det.

All lagring är osäkert.
Men i detta fall kan du ha några principer med dig som gör att du inte får magsår.

Kopiera över filerna istället för att flytta över dem.
Tro aldrig att flyttbar media är ofelbart eller okrossbart.
Om det är så viktiga filer, se till att ha backup.
Om det är ovärderliga filer bör du ha ovärderlig backup.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Försvunna bilder

Gjorde om filformatet till exFAT på en extern hårddisk, och så försvann alla bilder jag hade på den. Brukar detta ske? och kan jag återställa dem på något sätt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhannesz:

Gjorde om filformatet till exFAT på en extern hårddisk, och så försvann alla bilder jag hade på den. Brukar detta ske? och kan jag återställa dem på något sätt?

När ni bytte filsystem, så formaterade ni alltså om enheten ifråga. Formatering = radera rubbet.
Såvida ni inte använde ett special-program som kan konvertera från ett filsystem till ett annat. (Inget som ingår i Windows eller Mac OS X, utan får skaffas separat)

För att återställa data som "försvann" i omformateringen, så måste ni använda ett dataräddningsverktyg. Och det är också viktigt att ni INTE använder disken till något överhuvudtaget. All form av användning riskerar att skriva över filerna bortom räddning.
Frågan är då: Vilket filsystem var det innan ni formaterade om? FAT32? NTFS?

Hur som helst så är listade program nedan ypperligt duktiga på att återställa raderade filer och omformaterade enheter. (Som tur är så raderar en formatering sällan själva innehållet. Inte ens vid en full formatering).

GetDataBack från Runtime Software är det bästa verktyget för amatörbruk enligt min mening. Räddar data från helt otroliga situationer där många andra program går bet. Återställer data från både NTFS och FAT32.
Kostar 79 dollar. Väl värt det om ens data är "ovärderliga"

Recuva är en okej programvara för att vara gratis... för Windows då.
Klarar dock inte alla situationer, och går bet på många punkter som faktiskt är återställningsbara. Fast man får vad man betalar för.

Ett tredje alternativ är att starta upp en lämplig Linux-distribution för dataräddning, och använda de olika verktygen som finns fritt till Linux. Kräver dock att man är van i kommandotolken, och känner sig relativt hemma med bash eller andra sh-varianter.
Här rekommenderar jag En ubuntu-variant anpassad för just dataräddning, och som kan köras direkt från DVD eller USB-minnet utan behov av installation: http://ubuntu-rescue-remix.org/

Om ingen av ovanstånende programvaror kklarar av biffen, så är det nog rätt kört. Fast ni kan alltid kontakta företaget Ibas (också känt under namnet "Kroll Ontrack")

Underlig styckeindelning. Möblerade om textstyckena. Texterna är dock oförändrade.
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det bästa är NTFS som passar de flesta system.
exFAT och de andra FAT varianterna har sämre filsystemskydd men tar mindre plats.
Gamla routrar och liknande klarar inte av NTFS media.

NTFS funkar ej med Mac...

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhannesz:

Gjorde om filformatet till exFAT på en extern hårddisk, och så försvann alla bilder jag hade på den. Brukar detta ske? och kan jag återställa dem på något sätt?

Du får köra återställnings program.

Det du gjorde kan jämföras med att du slet ut golv och tapet från ett rum.. och lade nytt golv + tapet. Och undrar var inredningen och möbler blev av. För att kunna slita ut golv+tapet måste inredningen och möbler ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta problem kan du ju få även med NTFS filsystem.
Du ska aldrig dra ut en disk, utan att mata ut den först, oavsett OS, disk eller filsystem, då alla kan få korruption.
Enda skillnaden mellan exFAT och NTFS där är att NTFS loggar vad som blivit fel och enklare kan rätta till det, men båda behöver "monteras ner" och köra CHKDSK eller liknande verktyg.

Stämmer bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Håller med helt och hållet här.
Även NAS, samt diverse molntjänster är även de inga substitut för backup (Vilket oerhört många verkar tro).
En proper och riktig backup sker mot media som hålls offline och i säker förvaring. Helst i en annan byggnad på annan ort.

Är det inte därfär man använder nas och målntjänseter som man läger sinna backup filer på? Pratar inte synk här. Men ja anann bygnad för brand mm. offline för skadlig kod mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

Är det inte därfär man använder nas och målntjänseter som man läger sinna backup filer på? Pratar inte synk här. Men ja anann bygnad för brand mm. offline för skadlig kod mm.

Man har en backup offline av flera anledningar. Däribland det som ni nämner det: Risken för icke behöriga ändringar.
Men största haveririsken ligger i mekaniskt slitage när det kommer till lagringsmedia som hålls "online".
Offline, och online i dessa sammanhang betyder inte att lagringsmediat är anslutet till internet, utan att lagringsmediat ifråga är laddad och/eller driftsatt.

En hårddisk som är påslagen, även om den befinner sig i viloläge, är "online". Det vill säga att den är driftsatt. Så länge strömmatning finns, finns också en stor risk att hårddisken ifråga kan haverera på grund av en myriad olika fel. En hårddisk har trots allt ett begränsat antal driftstimmar, även om de inte används aktivt.
Det är detta folk oftast glömmer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Fick hem ett 3.1 usb idag är exfat fortfarande bäst?

Visa signatur

Citera för svar!