Permalänk

Nyköpt dator låter konstigt.

Tjena,

Min dator är ungefär 2 månader gammal och har börjat låta konstigt.
Det låter inte speciellt farligt, så det är nog ingen risk att datorn exploderar. Men det är irriterande och liknar ett brummande ljud.
Om jag trycker mot chassit eller lägger något tungt på så slutar ljudet direkt. Det slutar även en stund om jag flyttar på datorn någon centimeter.

Någon som vet vad som kan vara fel? Hört att det kan vara hårddisken eller fläktar som inte sitter åt som dom ska?
Är personligen lite rädd för att behöva pilla i datorn då jag inte är speciellt teknisk.

Tack!

Permalänk
Skrivet av litengurka:

Tjena,

Min dator är ungefär 2 månader gammal och har börjat låta konstigt.
Det låter inte speciellt farligt, så det är nog ingen risk att datorn exploderar. Men det är irriterande och liknar ett brummande ljud.
Om jag trycker mot chassit eller lägger något tungt på så slutar ljudet direkt. Det slutar även en stund om jag flyttar på datorn någon centimeter.

Någon som vet vad som kan vara fel? Hört att det kan vara hårddisken eller fläktar som inte sitter åt som dom ska?
Är personligen lite rädd för att behöva pilla i datorn då jag inte är speciellt teknisk.

Tack!

om du har möjlighet att spela in ljudet vore det bra.
problemet med att spela in ljud med mobilen kan vara att allt ljud kommer med,
(du behöver inte filma om det inte ger någon fördel)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har du byggt ihop datorn själv eller köpte du den färdigmonterad?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Har du byggt ihop datorn själv eller köpte du den färdigmonterad?

Jag valde delarna och så monterade Inet ihop datorn.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

om du har möjlighet att spela in ljudet vore det bra.
problemet med att spela in ljud med mobilen kan vara att allt ljud kommer med,
(du behöver inte filma om det inte ger någon fördel)

Försöker med att spela in, men blir inte så bra ljud.

Permalänk

Detta låter som vibrationer, som troligen kommer från hårddisken.

Testa att sätta datorn på en matta?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt, allt från hdd vibrationer till chassi vibrationer, fläktar mm. Vilket chassi gäller det? Hur ser kablaget ut i datorn, fastspända kablar mot tex chassi eller baksidan av chassit, kan skapa en massa irriterande oljud om det är för spänt...

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

Inget ovanligt, allt från hdd vibrationer till chassi vibrationer, fläktar mm. Vilket chassi gäller det?

https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-...

Permalänk
Medlem

Okej, kolla kablaget i datorn, speciellt om det går kablar ut mot högra sidodörren (sett framifrån)
Som jag skrev så kan det vara kablar som ligger emot något och skapar detta ljud. Även golv som är gamla och ej helt släta kan skapa detta ljud.

Med vänlig hälsning Jonas

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

Okej, kolla kablaget i datorn, speciellt om det går kablar ut mot högra sidodörren (sett framifrån)
Som jag skrev så kan det vara kablar som ligger emot något och skapar detta ljud. Även golv som är gamla och ej helt släta kan skapa detta ljud.

Med vänlig hälsning Jonas

Har lagt en matta under och det verkar fungera för stunden i alla fall.
Får väl öppna och kolla kablarna om ljudet kommer tillbaka.

Jag satte först möbeltassar (tror heter dom så) under datorn men det gjorde ingen skillnad. Så jag trodde inte att en matta skulle göra något.

Men tack ska du ha för hjälpen.

Permalänk

Tack ska ni ha för hjälpen. Hoppas ni har en fortsatt trevlig kväll.

MvH Alex

Permalänk
Medlem

Om en matta hjälper så är det garanterat det jag skrev, kul att att det funkar men matta ska ej behövas

Trevlig kväll