Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce GTX Titan X

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Daumier:

Ganska besviken att ni inte har med en 980-SLI jämförelse i testerna.

Vi hade faktiskt planerat för CF och SLI på bred front. Faktum är att vi till och med dealade med en svensk ÅF för att få låna ett extra Titan X så vi kunde ha komplett uppsättning siffror redo till lansering. Det var en ganska komplex plan då antalet exemplar är mycket begränsat, den involverade en jäkla massa budande så kortet skulle kunna vara på rätt plats vid rätt tid.

I vilket fall, "tyvärr" fick Nvidia nys om det hela och sade bestämt nej – inga SLI-siffror ska finnas ute. Deras USA-kontor hävdar att det beror på "ofärdig drivrutin", men min teori är snarast att de vill ha dubbla artiklar i rent PR-syfte. Det stärks av att recensionsguiden som media fått innehåller SLI-siffror, och där verkar det fungera utmärkt..

Oavsett, vi kommer att köra SLI så fort vi hinner med och har två GTX Titan X inne på redaktionen – givetvis komplett med referenser av alla de slag. Räkna med en uppföljande artikel inom kort, alltså.

PS. Jag har full förståelse för återförsäljarens beslut att inte låna oss ett extra kort och riktar inget agg den vägen. Det är helt enkelt affärsmässigt självmord att stöta sig med en såpass stor aktör som Nvidia.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta (för mig) var hur pass bra det skalar när man överklockar det. En av de största anledningarna att jag föredragit nvidia i förra och nuvarande generation är att det överlag överklockar högre utan behöva nå jobbigt höga temperaturer och ljudnivåer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Så egentligen borde vi kalla det här kortet för GTX 990 och inte Titan nu när de tagit bort Double Precision/fp64, för det är ju vad det är nu, ett renodlat GTX spelkort och inget annat.

Permalänk
Medlem

Känns som det här kommer att bli dyrt fram i vår/sommar..

När ASUS släpper sitt mATX till X99, så blir det en 5960X och 16-32GB DDR4 och nu vill jag ha den här.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Titan X gör skäl för prislappen, det presterar verkligen bra.

Överklocka ett GTX 980 och spara 5k istället. enda anledningen att köpa titan X är för minnet.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Ganska besviken att ni inte har med en 980-SLI jämförelse i testerna.

Lär komma ett SLI test inom ett par dagar max så var inte orolig

Permalänk
Medlem

Hur mycket VRAM äter spelen i 4K?

Permalänk
Medlem

Denna med custom vbios och kastad under vatten... Varje dag det vankas nytt monstergrafikkort är man en dag närmre att bli yrkeskriminell!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Känns som att de skulle kallat detta GTX 980 Ti.....

Tror inte AMD r9 390X kommer prestera speciellt mkt bättre än detta

Permalänk
Skrivet av Oneone:

käns kul att kortet är 100 % snabbare än mitt 780 hahaha fuuuck...

Jotack, mitt gtx 580 är långt efter nu!

Permalänk
Medlem

Enligt ryktena finns det stor chans att 390X möjligen stompar Titan X, grymt kort oavsett men prislappen ligger inom ett fanatisk område.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Hur mycket VRAM äter spelen i 4K?

Hur långt är ett snöre? Beror nog väldigt mycket på spel, texturer och inställningar. Men du får räkna med 4-5GB och uppåt skulle jag säga (UHD). Äldre spel kan du ju klara dig på under 3GB (Diablo 3 t ex).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt det skulle dra ifrån 980 mer än så. Men fortfarande väldigt imponerande

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi hade faktiskt planerat för CF och SLI på bred front. Faktum är att vi till och med dealade med en svensk ÅF för att få låna ett extra Titan X så vi kunde ha komplett uppsättning siffror redo till lansering. Det var en ganska komplex plan då antalet exemplar är mycket begränsat, den involverade en jäkla massa budande så kortet skulle kunna vara på rätt plats vid rätt tid.

I vilket fall, "tyvärr" fick Nvidia nys om det hela och sade bestämt nej – inga SLI-siffror ska finnas ute. Deras USA-kontor hävdar att det beror på "ofärdig drivrutin", men min teori är snarast att de vill ha dubbla artiklar i rent PR-syfte. Det stärks av att recensionsguiden som media fått innehåller SLI-siffror, och där verkar det fungera utmärkt..

Oavsett, vi kommer att köra SLI så fort vi hinner med och har två GTX Titan X inne på redaktionen – givetvis komplett med referenser av alla de slag. Räkna med en uppföljande artikel inom kort, alltså.

PS. Jag har full förståelse för återförsäljarens beslut att inte låna oss ett extra kort och riktar inget agg den vägen. Det är helt enkelt affärsmässigt självmord att stöta sig med en såpass stor aktör som Nvidia.

Satt och funderade på SLI delen också. Tack för att du gav mig ett bra svar ang. det hela

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Oavsett, vi kommer att köra SLI så fort vi hinner med och har två GTX Titan X inne på redaktionen - givetvis komplett med referenser av alla de slag. Räkna med en uppföljande artikel inom kort, alltså.

Låter bra! Jag var dock mest ute efter en jämförelse av 980-SLI mot singel Titan X, då de ligger nära varandra prismässigt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Denna med custom vbios och kastad under vatten... Varje dag det vankas nytt monstergrafikkort är man en dag närmre att bli yrkeskriminell!

Överklocka denna 100mhz så ligger den på lika prestanda som gtx 970 SLI

Otroligt synd att det inte blir några 3eparts kylare..tänk er EVGA GTX TITAN X CLASSIFIED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Mja för dyrt. Väntar på 390x som jag tror kommer ha en human prislapp.

Min gissning är att det hamnar på $800-900. Om det är humant vet jag inte, men om prestandan är liknande är det ändå billigare.

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Så egentligen borde vi kalla det här kortet för GTX 990 och inte Titan nu när de tagit bort Double Precision/fp64, för det är ju vad det är nu, ett renodlat GTX spelkort och inget annat.

Reagerade också på att de tagit bort detta. Speciellt när de fläskat på med så mycket minne.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FredrikMH:

Imponerande kort men det känns som ett kort för de med för stor plånbok att köpa innan 390X kommer. Riktigt dålig prestanda per krona.

Undra om det någonsin sänks till nivåer runt 7-8k, vilket hade varit en mer rimlig prislapp sett till hur det presterar.

Vad är "rimlig prislapp" i detta fall? Har man en produkt som står i en klass för sig så finns ytterst sällan någon större koppling av pris till relativ prestandaskillnad mot mer "normala" produkter. Så läge man saknar konkurrens handlar detta mer om PR i form av uppvisande av ingenjörskunnande på högsta nivå, det är viktigaste är att produkten faktiskt finns. Tillverkaren har inga förväntningar om större försäljningar, det kan vara rent positivt för de enklare modellerna att toppmodellen förblir något som väldigt få skaffar sig.

Då bilar nästan alltid kommer upp, jämför med Mercedes AMG-serie, BMW M-serie eller ännu hellre olika former av "supersportbilar". Dessa modeller är inte rimligt prissatt i förhållande till deras prestandaövertag mot de bättre standardmodellerna. Dessa produkter finns enbart för att man ska kunna läsa specifikationen och drömma, samt att personer som Jeremy Clarkson (Top Gear) ska köra runt i den och säga att det är en fantastisk bit ingenjörskonst. Där denna jämförelse till stor del haltar är att 11k är en summa som rätt många som jobbar och har datorer som hobby egentligen kan lägga ut utan att behöva suga på ramarna speciellt mycket, supersportbil förblir en dröm för de flesta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nya testsviten är ju nästan lika spännande som själva kortsläppet. Satan vad amd har jobbat sen 7970, ghz versionen/ överklockat 280x lär ju ligga jämnt med 780 numera i 1440p! Låg ju runt 680 vid release. Riktigt kul med nytt relevant prestandaindex från nya titlar

Skrivet av Wolfkin:

Så egentligen borde vi kalla det här kortet för GTX 990 och inte Titan nu när de tagit bort Double Precision/fp64, för det är ju vad det är nu, ett renodlat GTX spelkort och inget annat.

Njae, alltså är ju faktiskt bara väldigt specifika grejer som utnyttjar DP, kollar man på GPU-accelererad rendering etc så är det nästan bara SP som gäller, detta kortet kommer säkert vara guld i alla program som gynnar CUDA. Det tillsammans med 12GB VRAM gör det grymt för content-creation (after effects, blender etc)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Daumier:

Låter bra! Jag var dock mest ute efter en jämförelse av 980-SLI mot singel Titan X, då de ligger nära varandra prismässigt.

Vi valde att utesluta SLI och CF helt från den här artikeln, trots att vi sitter på en del färdiga resultat. Det kommer en massa fina siffror så snart vi har tillgång till dubbla Titan X, helt enkelt.

Relaterat, jag och Jonas planerar att spela in en podcast imorgon där vi pratar lite om Titan X, testet och vad som hänt bakom kulisserna. Vi kommer även försöka fånga upp frågor här i tråden och besvara dessa så gott vi kan. Just nu tänker jag dock ta kväll, det har varit minst sagt långa dagar senaste veckan (veckorna? vem räknar..).

PS. Ni missar väl inte att det är en helt uppdaterad testsvit på nya testsystem? Vi lyckades till och med klämma in ännu olanserade Catalyst 15.3 Beta..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Gillar kortet skarpt men skulle valt bredare minnesbuss samt bara 8GB minne(för kunna ha lägre pris för kortet, samt väldigt få skulle ha nytta av 4GB mer minne) och som grädde på moset en trippelslot kylare för kunna göra kylaren tystare men fortfarande inte tumma på prestandan.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Hade ju varit kul o se hur 980 SLI står sig mot Titan X i relevanta upplösningar (upp till 1440?).

Edit: Nwm, Emil hann svara innan jag postat x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hur långt är ett snöre? Beror nog väldigt mycket på spel, texturer och inställningar. Men du får räkna med 4-5GB och uppåt skulle jag säga (UHD). Äldre spel kan du ju klara dig på under 3GB (Diablo 3 t ex).

Jo självklart. Men syftade på om de mätt det under de faktiska speltesterna, givet att folk närmar sig 4GB på 980/970 i vissa spel under vissa inställningar, så hade det varit intressant att veta vad VRAM-usage ligger på i 4K med Titan X. Större möjlighet att pressa upp inställningarna med fortsatt spelbar fps på Titan X och det hade som sagt var varit intressant att se var man landar då.

Edit: Webben har svar på min fråga. Trodde 12GB var overkill även för Titan X (skulle gissat på att 6 eller 8 räckt) men uppenbarligen är det inte det:

http://www.hardocp.com/article/2015/03/17/nvidia_geforce_gtx_...
VRAM is a Thing

The demand for VRAM capacity in PC gaming comes and goes in waves. Some game generations we seem to have enough, or have games that don't demand as much. In other waves we have games that do. We are getting into a time now where VRAM is starting to be important again in allowing you to play games smoothly and at high settings. With the proliferation of 4K displays on the rise, this need and demand is growing exponentially.

We are starting to see games now that not only demand more at 4K, but also at 1440p, such as Dying Light. There are more games coming this year that could potentially utilize more VRAM as well. The Witcher 3 is coming, and the last game was known for its VRAM usage. We also have Grand Theft Auto V on the PC to look forward to, and many others this year.

Whether you play at 4K or 1440p, 4GB video cards may not be enough! Just with this single TITAN X we got two games to use up to 8GB of VRAM. When applying SLI, this demand could increase beyond 8GB at 4K. At this point, 8GB may be the minimum you would want for 4K gaming.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hade ju varit kul o se hur 980 SLI står sig mot Titan X i relevanta upplösningar (upp till 1440?).

Edit: Nwm, Emil hann svara innan jag postat x)

Anandtech har med 980SLI

http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit...

Slår Titan X i vissas spel, och får stryk i andra. (Beroende på inställningar och upplösning).

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande kort! Det var nog många som blev sugna o sen såg sina drömmar krossas av prislappen (inkl mig).
Dock blev jag förvånad över prestandan på r9 290 o 7970 mot gtx 780 o 780ti. Verkar ha hänt lite på drivrutinsfronten när det gäller prestandan iaf.

Sist jag läste så ryktades det om att 390 skulle kosta 699 dollar och 390x 699+. Det kommer nog kosta en hel del mer än va det brukar med amds nya kort. Den svaga kronan hjälper ju direkt heller..

Permalänk
Medlem

När DP försvunnit från Titan X.

Blir min fråga lär ett Geforce GTX990, Kort släppas med GM200 & 6-8 Gb minne eller uteblir detta kort helt ??

Amd R390X, lär sälja enormt mycket om de sätter rätt pris.

Hoppas dom lyckats och kommer ha koll på detta framöver.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Anandtech har med 980SLI

http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit...

Slår Titan X i vissas spel, och får stryk i andra. (Beroende på inställningar och upplösning).

Nice, behöver man bara köpa 1st beggat 980 referens så är man i prestandatoppen igen

(Nej. jag behöver inte så det kommer inte att hända, ett singel 980 duger åt mig än så länge)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jonas79:

När DP försvunnit från Titan X.

Blir min fråga lär ett Geforce GTX990, Kort släppas med GM200 & 6-8 Gb minne eller uteblir detta kort helt ??

Amd R390X, lär sälja enormt mycket om de sätter rätt pris.

Hoppas dom lyckats och kommer ha koll på detta framöver.

Du är långt ifrån den första som klagat på att FP64-prestanda är betydligt mycket lägre än tidigare Titan. Av ren nyfikenhet: ni som säger att detta är en deal-breaker, vad gör ni på era datorer där FP64-prestanda i grafikkortet överhuvudtaget är relevant?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du är långt ifrån den första som klagat på att FP64-prestanda är betydligt mycket lägre än tidigare Titan. Av ren nyfikenhet: ni som säger att detta är en deal-breaker, vad gör ni på era datorer där FP64-prestanda i grafikkortet överhuvudtaget är relevant?

Spelar Star Citizen fast dollarn e alldeles för dyr i nuläget dollarvärde sjunk

Visa signatur

Arne Berg