Microsoft släpper systemkrav för Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman1337:

Varför står det vad det är för minneskrav då?

För att även OS kräver viss mängd minne men det kräver inte 5GHz CPU

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Först vid Ivy Bridge och Z77 som UEFI började bli standard. De flesta Z68-moderkort (som mitt) har inte UEFI som standard, och de som finns fungerar inte bra.
Jag hoppas verkligen jag inte kommer behöva köpa nytt moderkort och ny processor bara för att kunna använda Win 10

Freddie

UEFI rockade fint redan på ASRock P67. Och det är några år sen nu

Gigabyte vart tyvärr lite sena och envisa med UEFI

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

windows 10 på Raspberry want..

Och vad kommer 10an kosta? Om man nu inte har 7an eller 8an.

Permalänk
Medlem

Har någon här testat Windows 10 på en gammal dator? Från DX9-eran? Enligt systemkraven ska ju DX9-kort fungera, men det förutsätter väl att drivrutinerna uppdateras.
Nvidias DX9-kort har just nu officiellt stöd för Windows 8.0, AMDs har bara officiellt stöd för Vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

windows 10 på Raspberry want..

Och vad kommer 10an kosta? Om man nu inte har 7an eller 8an.

Tydligen ingenting

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu ser det betydligt mycket bättre ut än innan;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tack för förtydligandet. Tyckte det lät som ett väldigt udda krav om de överhuvudtaget vill in på företagsdatorer.

Varför skulle Secure boot vara ett problem på företagsdatorer? Det är väl snarare hemanvändare som har tendensen att vilja ha möjligheten att köra osignad kod.

Permalänk
Medlem

När Microsoft även ger bort till piratade Windows-kopior så är det något lurt. Vad är det för hemskheter Microsoft försöker locka in sina Windows-användare till?

"Ta betet. Det är gratis! *muhahahahahahahahaahahahahaahah"
// Microsoft

Permalänk
Avstängd

Intressant... Mycket intressant! Jag tänker bevaka lanseringen men vänta ett par månader med uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Det finns funktioner jag verkligen kan tänka mig att vara utan på en dator i 5"-format om den fungerar som med grundläggande tfn funktionalitet vid den skärmstorleken, så länge jag har fullt stöd för fulla win X så fort man har 8" eller större. Det är det som jag, och du tror jag, drömmer om...

Dockning till skärm och tangentbord/mus är grejen. Och sedan framförallt. Med Windows får man möjligheten att köra alla möjliga typer av program, man har flash, man har silverlight, man kan välja DPI och få hemsidor att renderas rätt osv. Med "Windows Phone" så har man något som är mer instängt än iOS. Helt värdelöst. Den funktionen är det som gör att det går från totalt instängt med usla möjligheter till bredaste programutbudet någonsin. Ganska avgörande om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Varför skulle Secure boot vara ett problem på företagsdatorer? Det är väl snarare hemanvändare som har tendensen att vilja ha möjligheten att köra osignad kod.

Har nog inte med att Secure Boot skulle vara ett problem som sådant, men det finns nog fortfarande en hel del hårdvara ute på företag som har varken UEFI eller Secure Boot. Vet inte när de större leverantörerna av desktop-maskiner kom med dessa funktioner, men har man det inte blir det knöligt att rulla ut operativ som har detta som krav.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Blev mest nyfiken med kravet på TPM 2.0
Fick inte ihop det där riktigt, flesta konsumentdatorer idag har väl inte den hårdvaran. eller missförstår jad det hela någonstans.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dockning till skärm och tangentbord/mus är grejen. Och sedan framförallt. Med Windows får man möjligheten att köra alla möjliga typer av program, man har flash, man har silverlight, man kan välja DPI och få hemsidor att renderas rätt osv. Med "Windows Phone" så har man något som är mer instängt än iOS. Helt värdelöst. Den funktionen är det som gör att det går från totalt instängt med usla möjligheter till bredaste programutbudet någonsin. Ganska avgörande om du frågar mig.

Dock så tror jag att batteritiden skulle bli helt värdelös i jämförelse med Android, IOS och WP.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Läste lite om detta secure boot men är så oteknisk. Som jag förstått är att man inte kan köra med både linux och windows t.ex? Om jag fattat det rätt: Kommer Steam OS bli lidande?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Nytt bygge av Windows 10 ute nu!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Varför skulle Secure boot vara ett problem på företagsdatorer? Det är väl snarare hemanvändare som har tendensen att vilja ha möjligheten att köra osignad kod.

Det är ett problem när man vill klona datorer (även avstängt har det satt käppar i hjulet för den mjukvara jag använde tidigare). Fick sitta och installera datorer manuellt som någon sorts grottmänniska tills jag till slut fick tag på bra mjukvara som kunde klona UEFI (Detta endast med secure boot avstängt). Jag har ingen kärlek för secure boot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

För att även OS kräver viss mängd minne men det kräver inte 5GHz CPU

Nej, dock kräver det en viss minimum CPU för att kunna fungera.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Dock så tror jag att batteritiden skulle bli helt värdelös i jämförelse med Android, IOS och WP.

Varför skulle mindre skärmstorlek göra att det plötsligt blev skillnad i batteritid mellan Windows och Android? Det är ju inte det i plattor i 7"+.
Vad är det med 5" som gör att Android plötsligt blir mycket energisnålare än Windows?

Permalänk
Medlem

Kan man läsa om prestandan någonstans?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej, dock kräver det en viss minimum CPU för att kunna fungera.

Nja, för att fungera tillfredsställande så ja, men inte för att fungera. En gammal Pentium II 266MHz klarar Windows 7 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför skulle mindre skärmstorlek göra att det plötsligt blev skillnad i batteritid mellan Windows och Android? Det är ju inte det i plattor i 7"+.
Vad är det med 5" som gör att Android plötsligt blir mycket energisnålare än Windows?

Inget, men batteritid är mycket viktigare i telefoner än i surfplattor tycker i.a.f. jag. Surfplattor med fulla Windows är ett steg närmare laptops och kan därför vara lite tjockare än andra surfplattor för att få in större batteri.

Sen tror jag inte att skrivbordet skulle vara direkt optimalt på 5" heller.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej, dock kräver det en viss minimum CPU för att kunna fungera.

Men det finns ingen anledning att skriva vilken CPU som krävs för OS eftersom alla dagen CPU'er klarar av det, inte direkt någon som kommer installera Windows 10 på en 286'a.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Hakar också upp mig på det, hur blir det med folk som tänkte dualboota. Jag har själv primary Linux men tänkt att ha en liten 40GB Windows 10 installation men inte tänkter jag hoppa in i UEFI och lägga till / ta bort nycklar för secure boot varje gång jag vill hoppa till någon av OSen.

Linux funkar med UEFI Secure Boot.

Jag kör Ubuntu med UEFI Secure Boot.
Men det går inte om du kör en mindre Linuxdistribution eller kompilerar din egna kernel.

Men kör du med en Linuxdistribution från Canonical eller Red Hat så funkar det iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nja, för att fungera tillfredsställande så ja, men inte för att fungera. En gammal Pentium II 266MHz klarar Windows 7 t.ex.

Men inte Windows 10 för den processorn saknar vissa instruktioner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nytt bygge av Windows 10 ute nu!

Min dator hittar det inte trotts att jag ligger på den snabba ringen.

hmm..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Men det finns ingen anledning att skriva vilken CPU som krävs för OS eftersom alla dagen CPU'er klarar av det, inte direkt någon som kommer installera Windows 10 på en 286'a.

Jo, de har angett CPU-kraven också. http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-faq-system...

Som Strejf skrev: Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Inget, men batteritid är mycket viktigare i telefoner än i surfplattor tycker i.a.f. jag. Surfplattor med fulla Windows är ett steg närmare laptops och kan därför vara lite tjockare än andra surfplattor för att få in större batteri.

Men om Android inte har bättre batteritid så borde väl en normal telefon inte vara några problem eller hur?

Skrivet av MakeCoke:

Sen tror jag inte att skrivbordet skulle vara direkt optimalt på 5" heller.

Jag har förklarat högre upp i tråden. Man tänker riktigt jäkla snävt om man tror att man vill ha skrivbordet för att göra telefonsaker på telefonskärmen. Klart det inte är optimalt. Men det är inte det som efterfrågas heller.

Skrivet av strejf:

Men inte Windows 10 för den processorn saknar vissa instruktioner.

Instruktioner är en sak. Prestanda är en annan.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jo, de har angett CPU-kraven också. http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-faq-system...

Som Strejf skrev: Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster

Ja, och det lär gå att installera på en 1GHz dator och sedan klocka ner långt under det utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Ooh! Tack för den länken. Kör visserligen 8.1 igen men var det något jag inte var supernöjd med i 10 TP så var det ikonerna. Gillar att de försöker med olika stilar och jag hade själv kunnat tänka mig det som finns på den bilden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sir. Haxalot:

Varför skulle Secure boot vara ett problem på företagsdatorer? Det är väl snarare hemanvändare som har tendensen att vilja ha möjligheten att köra osignad kod.

Inte secure boot, UEFI eller avsaknaden av det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

För er som diskuterar systemkraven för Windows 10, här är systemkraven från Windows 7:

1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor

1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)

16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)

DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver

De ser misstänkt bekanta ut...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24