Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Alternativ till MacBook Pro 15"

Var på väg att köpa en MacBook Pro 15 tum och 2,5G hz processorn. Tyckte det var rätt dyrt innan när den kostade 23 495 kr, men nu efter prishöjningen där samma dator går på 27 495 kr så känns inte värt det längre. Har alltid kört Windows, och till skillnad från många andra har jag inte problem med Win 8.1 utan tycker det fungerar bra. Samtidigt gillar jag utseendet och känslan i Apple-produkter och har varit sugen på att testa en bärbar MacBook pro länge, men känns svårt för mig att motivera att lägga ut så mycket pengar på en bärbar dator även om jag har firma och kan dra momsen.

Så då är frågan vad som finns för alternativ till en MacBook pro 15" i 15 000 kr-klassen ink moms?

Edit: Ser nu att den fortfarande går att få tag i på andra ställen billigare, men ställer frågan alla fall vad det finns för alternativ till MacBook pro.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Apple fortfarande har 16:10 format på sina bärbara.
Det är svårt att hitta från konkurrenter.

Om du inte ska spela spel så kan du kika lite på:
Dell Latitude, HP Elitebook, Lenovo Thinkpad.

Permalänk
Hedersmedlem

De serierna som qsrgtdeg nämnde, men kolla även på Dell XPS 15.

Permalänk

Tack, ska kolla på alternativen ni nämnde, och har haft Dell tidigare som jag varit mycket nöjd med.

Edit: Glömde att skriva att jag frilansar som fotograf och kommer använda datorn främst till foto- och lite videoredigering. Har en hyfsad stationär i dagsläget, men tänker mig eventuellt att om jag köper mig en tillräckligt bra bärbar så kan jag klara mig på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qsrgtdeg:

Jag gillar att Apple fortfarande har 16:10 format på sina bärbara.
Det är svårt att hitta från konkurrenter.

Om du inte ska spela spel så kan du kika lite på:
Dell Latitude, HP Elitebook, Lenovo Thinkpad.

Instämmer.

Gillar man windows och inte specifikt vill ha MacOS tycker jag det är dumt att kolla på mac hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Instämmer.

Gillar man windows och inte specifikt vill ha MacOS tycker jag det är dumt att kolla på mac hårdvara.

Har iofs varit sugen på att testa MacOs, men sen om det är värt pengarna är en annan fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gunnargren:

Har iofs varit sugen på att testa MacOs, men sen om det är värt pengarna är en annan fråga.

Då är det en helt annan femma, jag gillar personligen MacOs mycket bättre och har kört det sedan 2008. Men jag sneglar hela tiden tillbaka på Windows pga av hårdvarualternativen och priserna. Men varje gång jag använder det blir jag så trött.

"Prisvärd", om än dyr, är ju bas modellen 13" Macbook Pro. Där får du mac os, grym laptop till ett dyrt men ändå OK pris.

EDIT: Menar alltså 13" Retina modellen

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Då är det en helt annan femma, jag gillar personligen MacOs mycket bättre och har kört det sedan 2008. Men jag sneglar hela tiden tillbaka på Windows pga av hårdvarualternativen och priserna. Men varje gång jag använder det blir jag så trött.

"Prisvärd", om än dyr, är ju bas modellen 13" Macbook Pro. Där får du mac os, grym laptop till ett dyrt men ändå OK pris.

EDIT: Menar alltså 13" Retina modellen

Känner att 13" blir lite för lite att jobba på, har två externa skärmar när jag är hemma men lite osäker om jag klarar mig på 13" när jag inte sitter på dem. Sen måste jag ha 16Gb ram också, som de tar rätt bra betalt för så det drar fort iväg. Inte lätt det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gunnargren:

Känner att 13" blir lite för lite att jobba på, har två externa skärmar när jag är hemma men lite osäker om jag klarar mig på 13" när jag inte sitter på dem. Sen måste jag ha 16Gb ram också, som de tar rätt bra betalt för så det drar fort iväg. Inte lätt det här.

I feel ya, skulle gärna ta 15" men lite väl dyr. Samt 16GB ram och minst 256GB ssd är ju snordyra tillval..

Permalänk

mer RAM är väl annars ganska lätt att installera själv i macbooks

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem

Dell XPS 15" (http://www.dell.com/se/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9523#reviews) är, åtminstone i mina ögon, en given kandidat. XPS 13 som uppdaterades nu i januari är också ett bra alternativ beroende på hur mycket du vill bära runt på och hur stor skärmyta du behöver. Givetvis beroende på plånboken i slutändan, söker du billigare alternativ skulle jag gå för någon av Asus ultrabooks alternativt den nya G501-an när den släpps om du vill ha något som dessutom klarar av lite lättare spel.

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pressbyron:

mer RAM är väl annars ganska lätt att installera själv i macbooks

RAM är fastlött i alla nyare Macbooks utom den gamla tjocka 13-tumsmodellen av Pro (som fortfarande säljs, sorgligt nog).

Permalänk

DELL XPS 13, skärmen är fantastisk... men kör den med Win8 pro och i7-processor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars kan du köpa 15" med dGPU, 16gb ram, 256gb ssd för 17,5.

Permalänk
Skrivet av widL:

RAM är fastlött i alla nyare Macbooks utom den gamla tjocka 13-tumsmodellen av Pro (som fortfarande säljs, sorgligt nog).

Ah did not know... Har en macbook pro 15" early 2011 där det går utan problem men är nog som du säger...
Därför jag köpte mig en windows dator istället

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Permalänk

På Dustin kan man få en MacBook pro med 2,5Ghz processor och 16Gb ram, och 512 SSD för 22 500, någon som känt och klämt på både Dell:en och MacBook pro och kan lämna något utlåtande i kvalitet och känsla? Är inte helt insatt vilken processor som är bättre, och hur stor skillnad det gör.