AMD Freesync i praktiken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heineken89:

Vänta kan ett r9 290 köra freesync? enligt specs så har mitt grafikkort displayport 1.2 så den borde inte kunna teoretiskt? Eller är det en senare revision som har 1.2a?

AMD har väl sagt att alla kort som har GCN 1.0 eller högre kan använda Freesync?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Ja dessa ska klara det enligt AMD

R9 295X2, 290X, R9 290, R9 285, R7 260X and R7 260

Fast hur är det möjligt när inte displayporten har stöd för AMD Freesync?
http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#1.2

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Tänkte på en sak ang BenQ XL2730Z.
Kan man inte göra samma sak som när klockar skärmar fast göra tvärt om och göra egen Hz profil till kanske 5Hz så jobbar freesync ner till 5Hz på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tänkte på en sak ang BenQ XL2730Z.
Kan man inte göra samma sak som när klockar skärmar fast göra tvärt om och göra egen Hz profil till kanske 5Hz så jobbar freesync ner till 5Hz på den.

Frågan är om panelen klarar så låga frekvenser.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Nice men kommer vara extra användbart på 4K-skärmar. Tänk 9-60hz freesync intervall, det hade varit något.

Spot on.
Perfekt att man hinner njuta av den fina grafiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Förstår inte riktigt vad du menar, tearing finns i alla spel om man inte syncar framerate med uppdateringsfrekvens på skärmen

Om man ser det är en annan femma. Jag har aldrig lyckats se tearing i något spel oavsett om jag ligger på gränsen till spelbara FPS eller på absurt hög FPS för att det är ett gammalt spel. Men syncad framerate lär ju inte störa heller å andra sidan, när nu ny skärm ska inhandlas någon gång om några år eller så.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du drabbas tearing även om grafikkortet kan putta ut fler ramar per sekund än vad skärmen behöver. Ju högre FPS desto mindre är problemet, men det är alltid där så länge du inte synkroniserar uppdatering av skärm och grafikkort.

Problemet är att det inte finns någon intressant skärm än, med varken g-sync eller Free-sync när det kommer ska jag kolla på det men som jag sagt så har jag visuellt inte haft några problem med det även om det finns där, så är det inget som stör den visuella upplevelsen, men jag har ej haft högre än 60 hz skärm eller provat free-sync G-sync och innan det finns bra intressanta skärmar så är det inte intressant. P.S har aldrig haft v-sync igång brukar snarare förstöra än göra nytta.
När det dyker upp en 40" skärm IPS 144Hz eller en rundad 3 i 1 skärm (utan kanter) så ska jag kolla på det men blir kanske VR istället framtiden får visa vad det blir

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Amd fick använda phys-x mot att dom betalade precis som att intel betalar AMD för 64 bit men AMD tackade nej till phys x sen har vi ju mantle, AMD ska nog vara glada för alla patent som dom har, så dom överlever & får massa pengar av Intel. Sen gillar jag också öppen marknad där patent nog är största hindret Via får inte säljas för då tappar dom x86 rättigheten som ett annat exempel .Det företag mest gör är att försöka tjäna pengar, ingen av dom är en ängel & den andra en djävul dom påminner nog väldigt mycket om varandra. Linux är nog mer öppet & nu kan man ju inte köpa ett matrox längre eftersom det också är AMD så skulle snarare behövas fler konkurrenter inte 2+intel.
Om det sitter AMD eller Nvidia i min burk bryr jag mig inte om eller Intel eller VIA eller AMD som cpu spelar inte heller någon roll bara jag får ny teknik bra pestanda & slipper Google så e jag nöjd.

Problemet i physx fallet är att nvidia även aktivt blockerar i drivrutinerna när man försöker köra med ett nvidia kort dedikerat som physx, tillsammans med AMD som huvudkort. Trots att det inte finns några tekniska hinder som stoppar detta från att fungera.

Jag kan förstå att AMD inte vill hosta ut pengar för physx licensen. Speciellt då de är mer intresserade i att fokusera på öppna standarder istället.
Lägg även faktumet att nvidia gjort ett pissdåligt jobb i att övertala en stor nog mängd utvecklare att stödja Physx, gör det mindre attraktivt för AMD att investera pengar i.
Sen vet ingen just hur mycket nvidia ville ha för en sådan licens. Kan kanske ha varit en orimligt hög summa, AMD inte ville gå med på.

Sen kan du inte direkt jämföra physx med mantle. Physx ger unika effekter som är exklusiva till nvidia kort. Mantle är enbart en API som ger ingen direkt exklusiv grafisk effekt.
DirektX funkar fortfarande bra för nvidia användare i Mantle spel. Och får ingen sämre grafisk upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Problemet är att det inte finns någon intressant skärm än, med varken g-sync eller Free-sync när det kommer ska jag kolla på det men som jag sagt så har jag visuellt inte haft några problem med det även om det finns där, så är det inget som stör den visuella upplevelsen, men jag har ej haft högre än 60 hz skärm eller provat free-sync G-sync och innan det finns bra intressanta skärmar så är det inte intressant. P.S har aldrig haft v-sync igång brukar snarare förstöra än göra nytta

Jag väntar också på en riktigt intressant skärm att köpa.
Stör det dig inte så är det ingen prioritet så klart. Jag ser dock (tyvärr) tearing i så gott som varenda spel om jag inte har vsync på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jag är förvånad av att folk här fortfarande inte har förstått att Nvidia och AMD har helt olika affärsmodeller. AMD satsar på öppna standarder som per definition öppnar upp för konkurrens från andra aktörer, men man menar att fördelarna ändå är större än nackdelarna då AMD då också kan använda andras innovationer som också ryms inom begreppet "öppen standard" räknar man med att det i det långa loppet gagnar alla medverkande inklusive dom själva förstås.

Nvidia har de senaste åren gått från en liknande approach till att satsa på en stängd "proprietär" affärsmodell.
Första steget var väl när man köpte upp Ageia. Vem minns inte när Nvidia låste möjligheten att använda ett Radeonkort för grafik och ett Nvidiakort för fysik? Det var verkligen inte av tekniska skäl man gjorde så.

G-synk är också ett sätt att låsa in konsumenten till vara tvungen att köpa Nvidiakort. Rent tekniskt finns där heller ingen anledning till att det inte skulle gå att köra på ett Radeonkort då logiken ju sitter i modulen i skärmen och inte i grafikkortet. Dessutom, nu när det kom fram att G-synk för bärbara datorer inte behövde någon speciell extramodul blir saken ännu tydligare.

Gameworks är ytterligare ett exempel på hur man jobbar på att skaffa sig en fördel mot konkurrenten genom att skapa färdiga moduler för att hantera vissa effekter. Visst det är ju skönt och smidigt för spelutvecklare att slippa utveckla dessa själva så vad är problemet? Problemet är att koden till dessa är låsta och stängda DLL:er som AMD inte har någon som helst möjlighet att optimera till deras grafikkort.

Det är ganska uppenbart att Nvidia har bestämt sig för att försöka kopiera Apples affärsmodell.

En affärsmodell som är bevisad lyckad..

AMD borde nog tänka om innan dom går i graven..open source i all ära men gäller ju att dra in stålar med och inte bara vara öppen med allt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Intresserad av om G-sync/Freesync fungerar med SLI/Crossfire, och hur är det med flera skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Nice men kommer vara extra användbart på 4K-skärmar. Tänk 9-60hz freesync intervall, det hade varit något.

Strax under 24Hz någonstans hade det ändå sett för jävligt ut, väldigt hackig bild och hackiga musrörelser. Det är bara testa själv, dra ner uppdateringsfrekvensen i något spel till 24Hz och sätt en begränsning på 24fps. När du spelat med detta en stund kommer du inse att de kvittar med G-synk eller Free-synk vid så låga frekvenser, det kommer ändå kännas hackigt och jobbigt för ögonen. Har för mig det var därför Nvidia lade ribban på 30Hz, dvs. under 30fps så uppför sig skärmen som en vanlig 60Hz skärm med V-synk påslaget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag väntar också på en riktigt intressant skärm att köpa.
Stör det dig inte så är det ingen prioritet så klart. Jag ser dock (tyvärr) tearing i så gott som varenda spel om jag inte har vsync på.

Ok inte kul ! har dubbla xeon & titan i min ena burk hm har 4a datorer, sen bara ssd som lagring nja hd s i servern men nästa kanske blir ett 390x men får se tills det kommit fakta eller också får man vänta en gen till får se när det blir dags att uppgradera i dagsläget så e det väl bara star Citizen som gör att man kan hoppas på mer krävande spel.
Enda skärmen som lockar lite i dagsläget är philips 40" men ska kolla lite mer på tester av den eller också köper jag fler 30" till musikhörnan.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Hur är det relevant? Nvidia har väl minst samma möjligheter som AMD att arbeta tillsammans med VESA för att ta fram gemensamma standarder.

Fast hade skillnaden varit så stor?

Som jag ser det behövs hårdvaran för att köra G-sync eller Freesync ändå. Skillnaden var väl att Nvidia tyckte de kunde bistå med kretsen och att skärmtillverkarna betalade för att använda det. För att AMD kommer sent till festen så tar de istället fram en standard och låter skärmtillverkarna själva stå för den tekniska aspekten, men kräver samtidigt att allt går genom AMD och testas av dem? Freesync är ju ett stämplat varumärke? Skulle Nvidia gjort samma sak hade vi haft 2 standarder då också. I praktiken ingen direkt skillnad.

Det enda som är bra med situationen just nu är att Freesync förmodligen kommer pressa ner vinstmarginalerna för Nvidias G-sync-krets så att de skärmarna kan konkurrera någorlunda.

Det som stör mig mest av allt är att köpet av grafikkort genast blivit mycket svårare. Nu ska man behöva ta hänsyn till vilken skärm man har och eventuellt kommer att köpa.

Man kan ju drömma, men det bästa hade varit om skärmtillverkarna tillsammans hade tagit fram Freesync och låtit AMD och Nvidia använda det. Men det scenariot tycks utspelas i ett annat universum

Edit: Det jag menar är att jag tror inte att två rivaler som Nvidia och AMD skulle välja en standard skapad av den andra. Nu tog AMD fram en öppen standard och det skulle Nvidia kunna använda och stödja om de ville. Jag tror inte de vill det ur ett PR-syfte och frågan är om AMD hade gjort det om situationen var omvänd.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MakeCoke:

Okej, tack för förklarandet. Oavsett så var det smart av AMD att använda den tekniken, alternativet hade väl varit en egen proprietär standard, och det hade varit betydligt sämre för oss konsumenter. Men en annan relevant fråga är huruvida Apaptive sync fanns till eDP när Nvidia började utveckla G-Sync, det jag citerade från Anandtech verkade säga att så inte var fallet?

Det har nog inte undgått någon.

Det mest absurda måste ändå vara att man inte kan använda deras handkontroll med ett AMD-kort (ja, en helt vanlig handkontroll likt X360 kontrollen tilll PC). Helt galet...

Vet inte om det kom i eDP 1.3 (2011) eller eDP 1.4 (2012). Det fanns ett bra tag innan Nvidia släppte G-sync i alla fall men oklart hur länge Nvidia jobbat med det. De släppte ju ingen information alls innan de visade en färdig produkt i december 2013. Någon ingenjör på AMD sa i alla fall att han var förvånad att Nvidia krånglade till det med en egen lösning. Så antingen har de arbetat med det i en väldig massa år bakom kulisserna eller så tänkte de helt enkelt inte på att använda funktionen från DP alternativt så ville de bara fortsätta med sin vanliga lock in strategi. Nvidia har ju som affärsmodell att använda stängda standarder för att låsa in sina kunder till sina produkter. Exakt hur de tänkte och hur tidslinjen såg ut kommer vi nog aldrig få veta för sånt släpper inte stora företag på. Så länge ingen lyckas bli anställd på Nvidia och snokar runt lite. Vi vet inte hur länge AMD arbetat med Freesync innan de började prata om det i början av 2014 heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

AMD har väl sagt att alla kort som har GCN 1.0 eller högre kan använda Freesync?

Igen en definitionsfråga. Alla GCN har stöd för Freesync men det är bara de nyaste som har fullt stöd. De listas i artikeln. De äldre har begränsat stöd för "strömbesparing och multimedia" vilket verkar betyda att de bara klarar låga uppdateringsfrekvenser så de är i praktiken inte användbara för spel. Senaste jag hörde så är drivrutinerna inte klara för de funktionerna än. Så huruvida de är praktiskt användbara återstår att se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD valde rätt väg ur rent PR-syfte. Däremot tror jag inte Nvidia missade möjligheten. De har många smarta ingenjörer och jag tror de valde det som skulle kunna gynna företaget mest. Ett affärsstrategiskt val som kanske inte riktigt blev som de hoppats på.

AMD agerade väldigt snabbt på detta. Inte så konstigt med tanke på att de hade inte haft råd att låta G-sync få ett få starkt fotfäste innan de hade en egen lösning. Om inte AMD hade lyckats få ut egen lösning så hade deras försäljning av grafikkort rasat.

Jag förstår Nvidias girighet i detta och varför de gjorde som de gjorde. Jag imponeras dock av hur snabbt AMD kontrade.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Intresserad av om G-sync/Freesync fungerar med SLI/Crossfire, och hur är det med flera skärmar?

SLI och G-sync funkar ypperligt tillsammans. (//f.d. GTX 780 SLI och Asus PG278Q-ägare)
Jag antar att Crossfire och Freesync också funkar tillsammans.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska det inte komma skärmar med båda?

Rent tekniskt ligger g-sync modulen ivägen för detta ska vara möjligt tyvärr.

Skrivet av Minsc S2:

Så med andra ord:

G-sync fördelar:
- Funkar garanterat ner till 30 Hz oavsett G-sync skärm.
- Fanns ute på marknaden 8 månader tidigare än Freesync. (Inte egentligen en fördel längre, men värt att nämna oavsett. Pionjären ska ha cred.)

Freesync fördelar:
- Öppen standard = bra för oss konsumenter.
- Billigare** då ingen G-sync modul (som kostar extra) krävs.
- Med rätt skärm fungerar Freesync ända ner till 9 Hz. (Återstår dock att se. Själv är jag nöjd om det går ner till 20-30 Hz.)
- Flera anslutningar än Display Port möjliga.
- Fungerar med andra upplösningar än skärmens egen nativa. (Ingen stor sak, men skönt med möjligheten att sänka upplösningen i vissa spel för att öka FPS:en och därmed nå sync-intervallet.
- Går att stänga av v-sync. (Återstår att se om det är relevant.)

Har jag missat något?
Ska bli intressant hur Asus har tänkt lösa detta, i och med att de verkar planera en skärm med både G-sync och Freesync.

**Kan bli en ganska stor prisskillnad.
BenQ XL2730Z var nere och vände på strax under 5000:- för några dagar sedan, och Acer XG270HU ligger runt 5000:-
Asus PG278Q Swift ligger fortfarande däremot fortfarande runt 7000-7500:-. =/

Känns som att G-sync-skärmarna måste komma ner en hel del i pris.

Edit: URLs.

Ett till minus måste köpa Nvidia kort.

Vill att detta ska spridas och inte som 3D datorskärmar (som var få, dåliga paneler och dyra). Vad jag vet är tillverkningen helt nerlagd.

Skrivet av biorrith:

Så nästa gång man köper skärm blir frågan: "ska jag låsa mig till AMD eller nvidia?"

Hoppas Nvidia fixar stöd. Redan fixat detta i just laptops och misstänker 900 serien kan ha stöd för detta. Finns ingen anledning att köra g-sync längre.

Skrivet av Zotamedu:

Tillverkas det ens datorskärmar med 3D fortfarande? Var och varannan TV har ju stöd för 3D idag och även många projektorer men dog inte det ut på datorskärmar?

Jo, det dog ut och hoppas det inte blir samma historia här. Hoppas Nvidia helt går över till detta nu och avlivar denna myt att g-sync vore bättre.

Skrivet av fermia:

En affärsmodell som är bevisad lyckad..

AMD borde nog tänka om innan dom går i graven..open source i all ära men gäller ju att dra in stålar med och inte bara vara öppen med allt.

AMd har pressat Nvidia att sluta göra stänga lösningar. Se på 3D skärmar till datorn. Var ju två olika standarder och funka bara viss skärm till viss grafikkortsmärke. Gjorde så allt gick i graven.

Skulle gärna i detta fallet sponsra AMD, med att köpa free-sync skärm och grafikkort (även om mitt grafikkort inte stödjer mer än g-sync). Vill inte bli inlåst likt apple.

Mera öppet!!! Bra för kunderna!!!!!!!

Skrivet av FredrikMH:

Fast hade skillnaden varit så stor?

Som jag ser det behövs hårdvaran för att köra G-sync eller Freesync ändå. Skillnaden var väl att Nvidia tyckte de kunde bistå med kretsen och att skärmtillverkarna betalade för att använda det. För att AMD kommer sent till festen så tar de istället fram en standard och låter skärmtillverkarna själva stå för den tekniska aspekten, men kräver samtidigt att allt går genom AMD och testas av dem? Freesync är ju ett stämplat varumärke? Skulle Nvidia gjort samma sak hade vi haft 2 standarder då också. I praktiken ingen direkt skillnad.

Det enda som är bra med situationen just nu är att Freesync förmodligen kommer pressa ner vinstmarginalerna för Nvidias G-sync-krets så att de skärmarna kan konkurrera någorlunda.

Det som stör mig mest av allt är att köpet av grafikkort genast blivit mycket svårare. Nu ska man behöva ta hänsyn till vilken skärm man har och eventuellt kommer att köpa.

Man kan ju drömma, men det bästa hade varit om skärmtillverkarna tillsammans hade tagit fram Freesync och låtit AMD och Nvidia använda det. Men det scenariot tycks utspelas i ett annat universum

Grejen är att båda kom med idé nästan samtidigt, men Nvida ville vara först på tårtan och tillverka egen krets för att prata med skärmen i stället att gå ihop med AMD och gör det som är bäst för kunden. Det tar tid att få ut en standard på marknaden.

Exakt, kommer i så fall bli som med 3d skärmar till datorn. Få och dyra, som gick i graven. Misstänker starkt att nvida kommer ligga ner G-sync på sikt nu när beviset är att det fungerar minst lika bra med öppen standard. Dom har redan drivers färdiga att släppa så (fixat det på laptops redan).

I alla fall bra nyheter från AMD, om 300 serien är minst lika bra som free-sync är nu så kommer det vara kanon år för AMD.

Lär skaffa free-sync skärm, som nästa köp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Minsc S2:

SLI och G-sync funkar ypperligt tillsammans. (//f.d. GTX 780 SLI och Asus PG278Q-ägare)
Jag antar att Crossfire och Freesync också funkar tillsammans.

Freesync fungerar inte med Crossfire vid lansering. Det ska komma i en "senare drivrutin", AMD pratar om april eller så.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

SLI och G-sync funkar ypperligt tillsammans. (//f.d. GTX 780 SLI och Asus PG278Q-ägare)
Jag antar att Crossfire och Freesync också funkar tillsammans.

Tackar så mycket.
Då återstår det bara att ta reda på om det funkar med flera skärmar också.

Skrivet av emilakered:

Freesync fungerar inte med Crossfire vid lansering. Det ska komma i en "senare drivrutin", AMD pratar om april eller så.

Och tack till Emil också, då vet jag vad som gäller SLI/Crossfire nu iallafall.

Permalänk
Relik 📜

Till er som vill se recension på Benq XL2730Z (och andra Freesync-skärmar).. Det kommer, Thomas måste bara hitta ut ur tältet! https://www.facebook.com/sweclockers/photos/a.421651816575.20...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rent tekniskt ligger g-sync modulen ivägen för detta ska vara möjligt tyvärr.

Ett till minus måste köpa Nvidia kort.

Vill att detta ska spridas och inte som 3D datorskärmar (som var få, dåliga paneler och dyra). Vad jag vet är tillverkningen helt nerlagd.

Hoppas Nvidia fixar stöd. Redan fixat detta i just laptops och misstänker 900 serien kan ha stöd för detta. Finns ingen anledning att köra g-sync längre.

Jo, det dog ut och hoppas det inte blir samma historia här. Hoppas Nvidia helt går över till detta nu och avlivar denna myt att g-sync vore bättre.

AMd har pressat Nvidia att sluta göra stänga lösningar. Se på 3D skärmar till datorn. Var ju två olika standarder och funka bara viss skärm till viss grafikkortsmärke. Gjorde så allt gick i graven.

Skulle gärna i detta fallet sponsra AMD, med att köpa free-sync skärm och grafikkort (även om mitt grafikkort inte stödjer mer än g-sync). Vill inte bli inlåst likt apple.

Mera öppet!!! Bra för kunderna!!!!!!!

Grejen är att båda kom med idé nästan samtidigt, men Nvida ville vara först på tårtan och tillverka egen krets för att prata med skärmen i stället att gå ihop med AMD och gör det som är bäst för kunden. Det tar tid att få ut en standard på marknaden.

Exakt, kommer i så fall bli som med 3d skärmar till datorn. Få och dyra, som gick i graven. Misstänker starkt att nvida kommer ligga ner G-sync på sikt nu när beviset är att det fungerar minst lika bra med öppen standard. Dom har redan drivers färdiga att släppa så (fixat det på laptops redan).

I alla fall bra nyheter från AMD, om 300 serien är minst lika bra som free-sync är nu så kommer det vara kanon år för AMD.

Lär skaffa free-sync skärm, som nästa köp.

Aså.. Det görs spel med inbyggt stöd till 3D fortfarande. Folk gör profiler till Tridef 3D.

Läs på om denna skärmen. Samsung S27A950D.
Inte ett dåligt betyg på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=856956

Samsung S27A950D review

Det är många som spelar i 3D.
Jag har den skärmen och R9 290 och spelar och ser film i 3D ofta och det är helt jävla lysande

Skärmar med 3D

Länk
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Till er som vill se recension på Benq XL2730Z (och andra Freesync-skärmar).. Det kommer, Thomas måste bara hitta ut ur tältet! https://www.facebook.com/sweclockers/photos/a.421651816575.20...

Då får ni dra ur han tältet och se till att få upp recensioner

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Aså.. Det görs spel med inbyggt stöd till 3D fortfarande. Folk gör profiler till Tridef 3D.

Läs på om denna skärmen. Samsung S27A950D.
Inte ett dåligt betyg på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=856956

Samsung S27A950D review

Det är många som spelar i 3D.
Jag har den skärmen och R9 290 och spelar och ser film i 3D ofta och det är helt jävla lysande

Skärmar med 3D

å fan, hörde ju en nyhet för några år sen att dom slutat tillverka 3D skärmar just för PC. Men där ser man inte helt död än då:)

Funkar dessa på amd eller Nvidia är frågan eller ja hur delningen ser ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Freesync fungerar inte med Crossfire vid lansering. Det ska komma i en "senare drivrutin", AMD pratar om april eller så.

Hmm, får hoppas på första April då.
Trodde verkligen att drivrutinen som dom släpper inatt skulle vara "Freesync ready", lite besviken där faktiskt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

å fan, hörde ju en nyhet för några år sen att dom slutat tillverka 3D skärmar just för PC. Men där ser man inte helt död än då:)

Funkar dessa på amd eller Nvidia är frågan eller ja hur delningen ser ut.

Så vitt jag vet så funkar dom med båda.
Skillnaden är att nVidia behöver sitt nVidia GeForce 3D Vision 2. AMD behöver bara Aktiva glasögon som kan kommunicera med skärmen. Dom går på ca 178Kr med frakt (Till min skärm).

Jag har faktiskt inte så bra koll på vad nVidia behöver för att använda 3D. Så rätta mig gärna om jag har fel om nVidia GeForce 3D Vision 2.
Men spel och mjukvara för 3D fungerar med båda lagen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Strax under 24Hz någonstans hade det ändå sett för jävligt ut, väldigt hackig bild och hackiga musrörelser. Det är bara testa själv, dra ner uppdateringsfrekvensen i något spel till 24Hz och sätt en begränsning på 24fps. När du spelat med detta en stund kommer du inse att de kvittar med G-synk eller Free-synk vid så låga frekvenser, det kommer ändå kännas hackigt och jobbigt för ögonen. Har för mig det var därför Nvidia lade ribban på 30Hz, dvs. under 30fps så uppför sig skärmen som en vanlig 60Hz skärm med V-synk påslaget.

De låga frekvenserna skulle jag gissa är till filmer och annan multimedia där det kan vara passande och inte riktigt till spel, så skulle jag se det som i alla fall.

Permalänk
Medlem

I nuläget så är freesync låst till Radeon kort & g-sync till Nvidia kort e sjukt att dom inte kan följa 1 standard för oss kosumenter man blir låst pga vilken skärm man köper e som Apple vilket som sen finns det ju inga bra skärmar ännu & alla är för små.
Man får väl köpa sig en via dator så slipper man välja & köra med deras inbyggda grafikkort & sen köra Linux.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Så länge AMDs nästa kort inte är el-slukande kaminer så blir det nog ett AMD kort till nästa bygge tror jag. Har inte så mycket pengar att jag kan slänga några tusingar i sjön på en G-sync modul när jag köper skärm.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.