Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

960 och G3258

vem behöver egentligen bättre??? har underklockat kortet , kör det max 90% och har försökt pressa kortet med alla spel jag har med de bästa video-inställningar..... GPU-Usage har varit på 60% som mest och får stadiga 60Fps som min Tv klarar av hela tiden...

Ge mig tips på spel som får mitt kort att grillas...helst demo om det går.

(spel som jag har testat... Need for speed, Hot Pursuit, SHIFT, Burnout Paradice, CO:GO PAYDAY2, City skylines)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

vem behöver egentligen bättre???

Ingen. Den enda anledningen till varför folk sitter på 6-8kärniga Intelprocessorer och två eller flera grafikkort är för att vi har för mycket pengar och vet inte hur vi ska spendera dom, och samtidigt gillar ljudet av fläktar som surrar och doften av ny elektronik.

Nej men ärligt talat, spelen du nämner är inte direkt krävande, förutom Cities Skyline, som faktiskt får mitt R9 290 att hoppa mellan 60-90% när jag zoomar omkring.

Anledningen till varför ditt GTX 960 inte går upp i max-usage är antagligen för att din processor flaskar kortet. Du kan ju ta upp aktivitetshanteraren och se hur pass hårt de olika processortrådarna jobbar när du spelar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

jag hatar fläktljud

ok, har inte kommit med City skylines vidare långt....Vad gäller procesorerna så är det ännu mera överraskande då de ligger runt 40-80% nästan vid alla spel...

Men om procesorerna skulle flaska så då sjunker fps också?? har 60 fps nästan hela tiden... bara då banorna laddas då kan de visa galet 1-200..

här hur det ser ut då jag spelar PAYDAY2... procesorerna verkar knappt bry sig

Permalänk

en snabb fråga... om jag tar bort stadig refreshrate 60 och kör auto... börjar grafikortet köra max 100% för att få så många fps som möjligt?? som i benchmarks?

Permalänk
Medlem

att något räcker för dig behöver inte nödvändigtvis betyda att det räcker för någon annan. jag testade att köra min 4770k med två kärnor och ht avstängt, alltså som en g3258@4,3ghz och båda kärnorna låg på mycket hög användning vid helt vardaglig användning för mig (wow på ena skärmen, twitch-stream på andra skärmen samt annat) och jag märkte att fps begränsades kraftigt och låg ibland så lågt som 35.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dual-Tjur:

jag hatar fläktljud

Om du inte förstod det så var Minsc S2 kraftigt sarkastisk
De flesta av oss "gillar" nog inte höga fläktljud.

Hur som helst så håller jag med dig om att en G3258 parad med en GTX 960 verkligen ger prestanda för pengarna men det finns helt klart anledning att ha "mer" än så för oss andra.
Det kan vara att man vill spela i 1440p eller till och med 2160p, för min del är det 120FPS som gäller och då kan jag lova dig att framför allt din G3258 inte räcker till.

I 1080p@60FPS så finns det ju inte jättemånga spel som är svåra att köra med din dator men det finns ju en och annan som helst vill ha 4 kärnor och då blir det lite kärvt.
Exempel på dessa som jag kommer på såhär på rak arm är väl: Civilization V i late game, Arma 2/3 och Metro: Last Light.
Men det finns en hel del fler.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av versions:

att något räcker för dig behöver inte nödvändigtvis betyda att det räcker för någon annan. jag testade att köra min 4770k med två kärnor och ht avstängt, alltså som en g3258@4,3ghz och båda kärnorna låg på mycket hög användning vid helt vardaglig användning för mig (wow på ena skärmen, twitch-stream på andra skärmen samt annat) och jag märkte att fps begränsades kraftigt och låg ibland så lågt som 35.

Konstigt... själv använder jag 4 skärmar och ser på tv + några stream (chammpions league) + allt annat smått ibland 10-20 fönster, så räcker min processor väl... och normalt så kör den mellan 10-60%... att du har hög använding så skulle vara intressant vilka processer är det som belastar så mycket...ibland kan vara lite överraskande... som t.ex uploading filer till G-drive...

Men nu pratade jag bara om att enbart att spela 1080p.....att spela på flera skärmar eller större upplösning behövs säkert mera kraft, det vet ju alla.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Om du inte förstod det så var Minsc S2 kraftigt sarkastisk
De flesta av oss "gillar" nog inte höga fläktljud.

det var jag också

Skrivet av Sisyfos:

Exempel på dessa som jag kommer på såhär på rak arm är väl: Civilization V i late game, Arma 2/3 och Metro: Last Light.
Men det finns en hel del fler.

Ok! Nåt att börja med!
När jag hade HD6450 så gick det ju knappt att spela PAYDAY2 på 800x600.... så jag blev överraskad otroligt mycket att processorn och GPU ligger på 50% på max inställningar. Grafikkortets fläktjud har jag inte hört alls ännu!!!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dual-Tjur:

Ok! Nåt att börja med!
När jag hade HD6450 så gick det ju knappt att spela PAYDAY2 på 800x600.... så jag blev överraskad otroligt mycket att processorn och GPU ligger på 50% på max inställningar. Grafikkortets fläktjud har jag inte hört alls ännu!!!!

Hehe, mjo det är ju inte nog med att HD 6450 inte alls var ett spelkort från början och förmodligen kostade under 500kr utan det är ju också 4/5 år gammalt!

GTX 960 är ju förmodligen det tystaste spelkortet som någonsin släppts (Om man inte räknar in low end-modeller så som GTX 750 Ti som går att köras passivt dvs utan fläkt).
Prestandan över föregående generation är ju inte häpnadsväckande men är man ett fan av riktigt låga ljudnivåer och har behov av låg strömförbrukning i till exempel ett riktigt litet chassi så är ju GTX 960 som en gåva från ovan

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Konstigt... själv använder jag 4 skärmar och ser på tv + några stream (chammpions league) + allt annat smått ibland 10-20 fönster, så räcker min processor väl... och normalt så kör den mellan 10-60%... att du har hög använding så skulle vara intressant vilka processer är det som belastar så mycket...ibland kan vara lite överraskande... som t.ex uploading filer till G-drive...

Men nu pratade jag bara om att enbart att spela 1080p.....att spela på flera skärmar eller större upplösning behövs säkert mera kraft, det vet ju alla.

wow och windows åt upp min "g3258" ganska bra tillsammans. lägger du på en ganska stor mängd firefox-flikar, en twitch-stream, spotify, skype och diverse småprogram på det så räcker det helt enkelt inte. det är vanlig load för min dator, oftast så jag använder den. spelar man endast ett spel (och inte ett som "kräver" en quad) och inte har en massa annat igång på samma gång så är en g3258 en utmärkt processor, speciellt med tanke på priset.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Hehe, mjo det är ju inte nog med att HD 6450 inte alls var ett spelkort från början och förmodligen kostade under 500kr utan det är ju också 4/5 år gammalt!

GTX 960 är ju förmodligen det tystaste spelkortet som någonsin släppts (Om man inte räknar in low end-modeller så som GTX 750 Ti som går att köras passivt dvs utan fläkt).
Prestandan över föregående generation är ju inte häpnadsväckande men är man ett fan av riktigt låga ljudnivåer och har behov av låg strömförbrukning i till exempel ett riktigt litet chassi så är ju GTX 960 som en gåva från ovan

jag hade 2 st HD6450 flex då de är passiva kan köra 3 skärmar digitalt!!! och kostade 4500kr vill ja minnas..

Jag var mycket nära att köpa just 750ti för 1600kr men tack vare SC så fick veta om GTX960...

750Ti kunde driva dock bara 2 skärmar och 960 minst 3.. (väntar på adapter)...Skulle aldrig tro att ett så snabbt kort kan vara så kallt och tyst (underklockade dock så mycket som möjligt ty jag behöver inte köra mer än 60fps och kortet har gått på 80% som max hittills)

så ja. ett grymt kort, lite dyrt men jag hoppas det håller i många år

Permalänk
Skrivet av versions:

wow och windows åt upp min "g3258" ganska bra tillsammans. lägger du på en ganska stor mängd firefox-flikar, en twitch-stream, spotify, skype och diverse småprogram på det så räcker det helt enkelt inte. det är vanlig load för min dator, oftast så jag använder den. spelar man endast ett spel (och inte ett som "kräver" en quad) och inte har en massa annat igång på samma gång så är en g3258 en utmärkt processor, speciellt med tanke på priset.

jag tror dig... har haft samma men jag har nog lärt mig att inte köra mer än 1 högst 2 krävande program samtidigt.. skulle nog behöva fler nu då jag har börjat spela kanske...

men jag föredrar att datorn är helt knäpptyst...å ju fler kärnor, svårare blir det....
men å andra sidan så har jag stock kylare... tänkte byta men då det räckte så blev jag nöjd..

kan jag fråga vad du har för kylare??? å vid vilka V och Mhz skulle de krävas för att få den tyst?? typ max 1000 varv på kylarfläkten?? kanske du har testat det? med alla 4 kärnor.

min går bra på 4000Mhz 1.08V den blir 70-75 grader innan fläktarna börjar varva upp men väldigt sällan..
sen kan jag ha 3600Mhz 1.03V och då får jag inte tempsen över 60 alls!

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa allt men om du fpsen är låst till 60 och grafikortet orkar att rendera fler fps så kommer ju inte all gpukraft användas.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Orkade inte läsa allt men om du fpsen är låst till 60 och grafikortet orkar att rendera fler fps så kommer ju inte all gpukraft användas.

jag är nybörjare vad gäller detta men jag har provat köra quake live låste det på 240. då fick jag 120-150fps men kortet gick ändå bara på 60-80%...

så kortet ska gå på 100% om man inte låser fps vid krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag är nybörjare vad gäller detta men jag har provat köra quake live låste det på 240. då fick jag 120-150fps men kortet gick ändå bara på 60-80%...

så kortet ska gå på 100% om man inte låser fps vid krävande spel?

Då kan du dra slutsatsen att antingen spelet eller processorn agerade flaskhals. Sannolikt processorn eftersom folk har spelat Quake i högre fps än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag tror dig... har haft samma men jag har nog lärt mig att inte köra mer än 1 högst 2 krävande program samtidigt.. skulle nog behöva fler nu då jag har börjat spela kanske...

men jag föredrar att datorn är helt knäpptyst...å ju fler kärnor, svårare blir det....
men å andra sidan så har jag stock kylare... tänkte byta men då det räckte så blev jag nöjd..

kan jag fråga vad du har för kylare??? å vid vilka V och Mhz skulle de krävas för att få den tyst?? typ max 1000 varv på kylarfläkten?? kanske du har testat det? med alla 4 kärnor.

min går bra på 4000Mhz 1.08V den blir 70-75 grader innan fläktarna börjar varva upp men väldigt sällan..
sen kan jag ha 3600Mhz 1.03V och då får jag inte tempsen över 60 alls!

min dator är vattenkyld, har två radiatorer på 480mm samt 8st corsair sp120 som snurrar i ~500 rpm i full load. min 4770k körs i 4,3ghz i 1,35v och mitt r9 290x i 1170mhz med +100mv för 24/7. typisk load-temp på både cpu och gpu är 50-60.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Då kan du dra slutsatsen att antingen spelet eller processorn agerade flaskhals. Sannolikt processorn eftersom folk har spelat Quake i högre fps än så.

nej... processorn gick på 8-20%....

ska prova dra allt till max på GPU Tweak.. kasnke då börjar kortet gå fullt??

Permalänk
Skrivet av versions:

min dator är vattenkyld, har två radiatorer på 480mm samt 8st corsair sp120 som snurrar i ~500 rpm i full load. min 4770k körs i 4,3ghz i 1,35v och mitt r9 290x i 1170mhz med +100mv för 24/7. typisk load-temp på både cpu och gpu är 50-60.

grymt!!! då börjar jag lära mig om vattenkylning

är det svårt? kanske kan du ge tips på bra länkar som man kan börja med? vad skulle de kosta att få bra vattenkylning till processorn? grafikortet tror jag inte jag behöver kyla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

nej... processorn gick på 8-20%....

ska prova dra allt till max på GPU Tweak.. kasnke då börjar kortet gå fullt??

Begränsningen ligger antingen i hårdvara eller mjukvara, det är dom alternativ som finns, inget som jag bestämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

grymt!!! då börjar jag lära mig om vattenkylning

är det svårt? kanske kan du ge tips på bra länkar som man kan börja med? vad skulle de kosta att få bra vattenkylning till processorn? grafikortet tror jag inte jag behöver kyla..

svårt... det är mycket mer komplicerat än luftkylning eller sluten vattenkylning, så det kan man väl säga. det är många delar man ska välja ut innan man köper och man får planera åtminstone någorlunda bra var allt ska sitta och hur man ska dra slangen. själva byggandet är också ganska pilligt och tar en bra stund, man kan nog bygga flera stycken vanliga datorer under samma tid.

både g3258 och 960 tycker jag är komponenter som är löjliga att vattenkyla då båda är ganska billiga och väldigt strömsnåla. vattenkylning är ingen prisvärd lösning och används oftast för att tämja mer extrema lösningar såsom två, tre eller fyra överklockade grafikkort samt överklockad cpu eller ett mycket tystgående system med ett överklockat törstigt grafikkort och en cpu som mitt. ska man ha en loop tycker jag att grafikkortet ska vara inkluderat för annars blir det en jävligt dyr kylningslösning för bara processorn.

prismässigt kanske du hamnar på 3000kr för bara processor om jag ska kasta ur mig något. lägger du till grafikkort hamnar du nog snarare runt 5000kr då du ofta bör lägga till en till radiator med fläktar, vattenblock (samt eventuellt backplate) och två till anslutningar. kan variera både uppåt och neråt beroende på vilka delar man väljer.

Permalänk

Köp en Hyper 212 Evo och du blir nöjd

Edit: Sen kan du ju alltid klocka i framtiden så håller den ännu längre

Finns ju lite tester också

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Köp en Hyper 212 Evo och du blir nöjd

Edit: Sen kan du ju alltid klocka i framtiden så håller den ännu längre

Finns ju lite tester också

Juu, dessa har jag sett. Processorn ska nog överklockas/bytas ut men ännu så duger den jävligt bra för tillfället!

Permalänk
Skrivet av versions:

både g3258 och 960 tycker jag är komponenter som är löjliga att vattenkyla då båda är ganska billiga och väldigt strömsnåla.

prismässigt kanske du hamnar på 3000kr för bara processor om jag ska kasta ur mig något. lägger du till grafikkort hamnar du nog snarare runt 5000kr då du ofta bör lägga till en till radiator med fläktar, vattenblock (samt eventuellt backplate) och två till anslutningar. kan variera både uppåt och neråt beroende på vilka delar man väljer.

Nej, inte tänkte jag vattenkyla min g3258

jag tänkte bara på framtiden, då jag skulle byta till flera kärnor... i5/i7.., eller bli tokig i spelandet å vilja ha 3x4k
hur bra är en sådan då tycker du?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993323

Permalänk
Entusiast

Angående vattenkylning så håller jag helt och hållet med versions, det är väl bra men bra vattenkylning är dyr och dina komponenter behöver det absolut inte.
Vill du ändå veta lite om vad det innebär bara för skojs skull så passar den här videon bra https://www.youtube.com/watch?v=xC-vseAhJoo

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Nej, inte tänkte jag vattenkyla min g3258

jag tänkte bara på framtiden, då jag skulle byta till flera kärnor... i5/i7.., eller bli tokig i spelandet å vilja ha 3x4k
hur bra är en sådan då tycker du?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993323

det där är sluten vattenkylning, inte samma sak som en custom loop. det är klart billigare och kräver väldigt lite att installera men har andra nackdelar istället, bland annat att det är väldigt många som har problem med döda pumpar, vibrationsljud, dåliga originalfläktar och allt vad det kan vara. själv skulle jag hellre köpa en nh-d15.

Skrivet av Sisyfos:

Angående vattenkylning så håller jag helt och hållet med versions, det är väl bra men bra vattenkylning är dyr och dina komponenter behöver det absolut inte.
Vill du ändå veta lite om vad det innebär bara för skojs skull så passar den här videon bra https://www.youtube.com/watch?v=xC-vseAhJoo

det är den där jävelns fel att jag har en vattenkyld dator idag.

vad gäller hur nödvändigt vattenkylning är så tycker jag att det oftast är onödigt. utöver speciella system (såsom 3-way och 4-way) så är det egentligen oftast dyrt, komplicerat och onödigt. du kan överklocka lite högre utan att få problem med ljud och/eller temperaturer men prestandan du vinner där jämfört med det du betalar är väldigt liten.

så varför vattenkyler man då? för att man vill, helt enkelt. det kyler riktigt bra, kan vara mycket tyst, det är ändå lite häftigare än luft och jag tycker att det ser riktigt snyggt ut (oftast i alla fall ). om man är medveten om nackdelarna (främst priset och tiden som krävs) och ändå vill så är det bara att köra på även om någon annan tycker att det är onödigt. det var inte längesedan någon gjorde en tråd här på forumet för att få hjälp med sin första loop och han skulle vattenkyla ett 750 ti. onödigt? ja, det kan man lugnt tycka. skulle jag säga emot? absolut inte, vill man så vill man.

Permalänk
Medlem

Våran HTPC använder sig av G3258 samt 750ti och 8GB ram. Perfekt till 4k film samt spela spel med xbox 360 handkontroll i 1080p. Bättre upplevelse än Xbox One samt PS4! <3

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Du har inte spelat Csgo? Nyfiken på vad man får för prestanda där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Du har inte spelat Csgo? Nyfiken på vad man får för prestanda där

Skickades från m.sweclockers.com

60fps utan problem, ibland sjunker det lite. har bara testat med bottar snabbt

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Våran HTPC använder sig av G3258 samt 750ti och 8GB ram. Perfekt till 4k film samt spela spel med xbox 360 handkontroll i 1080p. Bättre än upplevelse än Xbox One samt PS4! <3

antar att 750 passivt och processorn 1.02V? så skulle jag göra iaf för att få tyst på grejerna. men ja! mycket trevlig dator, skulle kanske göra det till in andra datorn, men grafikortet kan bara köra 2 skärmar vad jag har läst