Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Brukar göra en liten Topp 5 Lista av de flesta kameror jag haft.

Permalänk
Medlem

Lattjade lite med m42 gluggar idag. Ganska tråkig rulle men det finns ett påskägg i den.

Permalänk
Medlem

Verkar som Samsung jobbar på en "a7s modell" av NX1. http://www.mirrorlessrumors.com/more-samsung-nx1-lx-rumors

Tycker det är häftigt att se hur deras extrema och effektiva företagskultur betalar av sig.
Nästan från ingenstans så har de sparkat in dörren på hela dslr-film scenen och släpper en "bang for the buck kamera" som sällan skådats.

Själv är jag mer än nöjd.

Permalänk
Medlem

Några semester bilder, mer kommer i recensionen av kameran.
I denna sket jag i dagens flata trend look utan körde på poppande färger.
Vissa kan tycka det ser "Video" ut, till er säger jag, framkalla lite E-6 och återkom

Permalänk
Medlem

Det blev guld för NX1.

"For starters, internal 4K video quality is outstanding and slightly surpasses the Panasonic GH4, making the NX1 our new reference camera for internal 4K video recording."

http://m.dpreview.com/reviews/samsung-nx1

Permalänk
Medlem

Bra deal på cyberphoto på NX1 och NX500.
Man får ett 30mm-objektiv på köpet.
http://www.cyberphoto.se/foto-video/kampanjer/4503/objektiv-p...
I alla fall om man ser till de nätbutiker som har i lager.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bra pris på NX500!
NX1 blir fortfarande dyrare än vad jag betalade på cyberphoto även med objektivet köpt löst. Verkar som jag gjorde rätt när jag slog till

Permalänk
Medlem

Dxomark har nu testat nx1`an.

http://www.dxomark.com/Reviews/Samsung-NX1-review-Hail-the-ne...

Riktigt trevlig sensor verkar det som, lika bra som den i a6000.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som har en Samsung NX1 eller NX500?
Varit sugen på att uppgradera från min spretiga kamerasamling rätt länge.
Intresserad av följande:
- långtidsanvändning, intryck och så. Både foto och video.
- Hur är den med andra icke-samsung objektiv (typ gamla objektiv med adapters).
- Fota och filma i dåliga ljusförhållanden eller när det är högkontrast.
- Praktiskt batteritid
- Snabbhet och smidig användning (inte tappa vardefulla sekunder med för mycket menypillande).
- hur bra är den automatiska exponeringen?
- Hur smidig är den att ha med sig ofta/varje dag
- Samsung fasta optik vs pro-zoomarna. Är de värda sitt pris?
- hur är den med handskar?
- inbyggda filter för att minska tiden för efterbearbetning?

Frågar här för det är intressant med användning i nordiska förhållanden.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Någon som har en Samsung NX1 eller NX500?
Varit sugen på att uppgradera från min spretiga kamerasamling rätt länge.
Intresserad av följande:
- långtidsanvändning, intryck och så. Både foto och video.
- Hur är den med andra icke-samsung objektiv (typ gamla objektiv med adapters).
- Fota och filma i dåliga ljusförhållanden eller när det är högkontrast.
- Praktiskt batteritid
- Snabbhet och smidig användning (inte tappa vardefulla sekunder med för mycket menypillande).
- hur bra är den automatiska exponeringen?
- Hur smidig är den att ha med sig ofta/varje dag
- Samsung fasta optik vs pro-zoomarna. Är de värda sitt pris?
- hur är den med handskar?
- inbyggda filter för att minska tiden för efterbearbetning?

Frågar här för det är intressant med användning i nordiska förhållanden.

Bästa stället för info från användare av NX1/nx500 är eoshd.com
Det är det forum där överdrivet flest av oss som har/haft dem utbyter erfarenheter.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: OK. Skall kolla där.
Men den är internationell. Var intresserad av erfarenheter från Sverige.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Nisse-Tuta: OK. Skall kolla där.
Men den är internationell. Var intresserad av erfarenheter från Sverige.

Den fungerar likadant i alla länder. Dessutom är vi flera svenskar som skriver där. Vi är väkdigt få som köpt den.
Trist efterom de nu slutar tillverka den trots att den sopar mattan med konkurrenterna på så många plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den fungerar likadant i alla länder. Dessutom är vi flera svenskar som skriver där. Vi är väkdigt få som köpt den.
Trist efterom de nu slutar tillverka den trots att den sopar mattan med konkurrenterna på så många plan.

Ah, OK ä. Jo, det är trist, de borde hålla ut ett tag till för att folk skall få upp ögonen, särskilt de som är hårt inköpt i andra märkens objektiv.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den fungerar likadant i alla länder. Dessutom är vi flera svenskar som skriver där. Vi är väkdigt få som köpt den.
Trist efterom de nu slutar tillverka den trots att den sopar mattan med konkurrenterna på så många plan.

Bekräftat eller bara ett rykte?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Bekräftat eller bara ett rykte?

Än så länge ett rykte, men den tas bort från hyllorna ute i butiker och flera butikskedjor har svarat att det inte går att beställa mer.
Till och med de kontaktpersoner butikerna hade hos Samsung är borta.
Det kan ju betyda allt möjligt. Men de tar ivartfall en paus och hela grejen skadar det lilla varumärke de hade i kameravärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Än så länge ett rykte, men den tas bort från hyllorna ute i butiker och flera butikskedjor har svarat att det inte går att beställa mer.
Till och med de kontaktpersoner butikerna hade hos Samsung är borta.
Det kan ju betyda allt möjligt. Men de tar ivartfall en paus och hela grejen skadar det lilla varumärke de hade i kameravärlden.

Jo verkar väldigt skumt att de pausar såhär kort efter lansering när produkterna rosats av kritiker.
Samtidigt kanske det har en förklaring , t.ex. en lätt uppdaterad version är på gång eller nått. Man får se, avvaktar nog ett officiellt uttalande från Samsung i vart fall

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skilj på nyhet och rykte!
Även om det kanske visar sig sant så har de fortfarande inte gått ut med något officiellt uttalande vad jag vet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

De allra flesta företag bemöter genast felaktiga rykten med dementier, vilket jag inte sett Samsung gjort. Så, antingen finns det substans i ryktena eller så har Samsung inte sett dem vilket verkar osannolikt. Att uppgifterna sägs härstamma från bla. Samsungs egen support gör saken mer oroväckande såvida det inte handlar om en världsomspännande konspirationsteori vilket är än mer osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jo verkar väldigt skumt att de pausar såhär kort efter lansering när produkterna rosats av kritiker.
Samtidigt kanske det har en förklaring , t.ex. en lätt uppdaterad version är på gång eller nått. Man får se, avvaktar nog ett officiellt uttalande från Samsung i vart fall

Ja det är nog bäst att ha öppet sinne tills vi vet. Om inte annat sjunker beggpriserna utav det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

De allra flesta företag bemöter genast felaktiga rykten med dementier, vilket jag inte sett Samsung gjort. Så, antingen finns det substans i ryktena eller så har Samsung inte sett dem vilket verkar osannolikt. Att uppgifterna sägs härstamma från bla. Samsungs egen support gör saken mer oroväckande såvida det inte handlar om en världsomspännande konspirationsteori vilket är än mer osannolikt.

Fortfarande värt noll så länge inget officiellt uttalande kommit från Samsung.
Missförstå mig inte, det kan visa sig sant till slut, men tills det är bekräftat så kan du lika gärna spå i kaffesump eller kasta tärning.

Men nu börjar det kanske bli lite för off-topic.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Samsung NX1

Men durå... Såg en av dina videor om den här igår kväll och nu har jag suttit nästan hela kvällen och kollat klipp om den. Ännu en modell som ser riktigt intressant ut. Duh, decisions decisions.. -__-

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Men durå... Såg en av dina videor om den här igår kväll och nu har jag suttit nästan hela kvällen och kollat klipp om den. Ännu en modell som ser riktigt intressant ut. Duh, decisions decisions.. -__-

Ja det finns mycket att välja på.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gamla "nyheter"....

Om det visar sig vara sant kan man snart köpa världens bästa soegellösa kamera billigt. Win win så att säga.

Permalänk
Medlem

Såg dessa på sonyhd.com (oj, jag menar eoshd.com ) för ett tag sedan..

Klart det är en win win. Däremot ser jag mig själv ha problem att kunna investera mig i en plattform från en tillverkare som blir övergiven bara kort efter start.

Kommer en ny Samsung som är bäst på allt så vet man ju aldrig hur länge den är supportad innan den anses vara EOL för tillverkaren.

Min BMPCC får fortfarande uppdateringar och jag har haft den i .. snart 3 år tror jag..

Synd, dessa kameror har jag tittat på mer än en gång. Verkade trevliga.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Gamla "nyheter"....

Om det visar sig vara sant kan man snart köpa världens bästa soegellösa kamera billigt. Win win så att säga.

Läser man artikeln framgår att Samsung meddelar att man lägger ner i Tyskland. Tveksamt om Samsung skulle gå ut med osanningar om sig själva.

Somliga skulle tveka köpa produkter som inte har support även om de är billiga. Loose loose så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Läser man artikeln framgår att Samsung meddelar att man lägger ner i Tyskland. Tveksamt om Samsung skulle gå ut med osanningar om sig själva.

Somliga skulle tveka köpa produkter som inte har support även om de är billiga. Loose loose så att säga.

Vad ska man med support till?

Artikeln är inte skriven av Samsung. Så inget är 100% plus att det var en gammal artikel.

Inget nytt under solen så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad ska man med support till?

Artikeln är inte skriven av Samsung. Så inget är 100% plus att det var en gammal artikel.

Inget nytt under solen så att säga.

citerar artikeln där det klart framgår att detta är ett officiellt uttalande från Samsung:

The German Fotomagazine.de got an official answer from Samsung saying they will no more sell cameras on the German market. Here is the original German text:

19. November 2015
In Deutschland beobachten wir seit längerer Zeit einen allmählichen Rückgang der Nachfrage nach Digitalkameras, Camcordern und entsprechendem Zubehör. Wir müssen uns den Anforderungen des Marktes anpassen und haben uns daher entschlossen, Verkauf und Marketing dieser Produkte schrittweise auslaufen zu lassen. Hierbei handelt es sich um eine Entscheidung, die nur den deutschen Markt betrifft.“

For now they say this applies on the German territory only. But I am pretty sure Samsung will soon announce they will quit the camera sales worldwide.

Om Samsung inte står vid sitt officiella uttalande ovan skulle man härvidlag hunnit publicera en dementi vilket man inte gjort.

De flesta konsumenter föredrar support om/när grejor går sönder.