Hur göra så att kompisar kan överföra diverse klipp till min dator?

Permalänk
Medlem

Hur göra så att kompisar kan överföra diverse klipp till min dator?

Har tänkt göra en sjuk grej.
Vi är ett grabbgäng som genom åren har haft sjukt kul och dokumenterat väldigt mycket.
Nu tänkte jag göra som så, att jag ber alla grabbarna överföra deras klipp som de har sparade på datorn,
till min dator, och därefter skapar jag ett ihopklippt klipp som vi alla kan skratta åt många år framöver.

Nu till min fråga.
Hur gör jag detta enklast?
Många av grabbarna är helt ruttna när det gäller datorhantering och speciellt nätverk, så en smidig lösning
vore bäst för alla.

Har ni några tips?

Permalänk

Skapa en gemensam Dropbox och be alla lägga upp klippen där.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Ett USB-minne.

En FTP-server.

Permalänk
Medlem

Bränn på CD/DVD.
Extern hårddisk.
Finns hur många sätt som helst.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Dropbox är väl det enklaste egentligen, går att få ungefär 50 gb gratis på diverse sätt.

Ett annat gratis alternativ är att de gör en torrent av sina filer som du laddar ner, fungerar prima

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Dropbox eller mega är väl enklast fast om det är mycket filer och stort skulle det kunna vara värt att bara passera runt ett usb minne.

Permalänk
Medlem

Dropbox är inte den snabbaste tjänsten tyvärr. Smidig är den.
Jottacloud är baserad i Norge och mycket snabbare att ladda upp och ned ifrån.

För enkel fildelning använder jag mig av HFS. http://www.rejetto.com/hfs/
Allt man måste göra är att öppna en port i brandväggen som serveren skall fungera på.
Sen går det båda att dela, och andra kan ladda upp filer via ett enkelt web gränssnitt.

http://www.rejetto.com/wiki/index.php?title=HFS:_Working_with...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Om dem är dåliga med datorer så är nog ett usb minne är enklast att skicka runt.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Dropbox är väl det enklaste egentligen, går att få ungefär 50 gb gratis på diverse sätt.

Ett annat gratis alternativ är att de gör en torrent av sina filer som du laddar ner, fungerar prima

Det där med att göra en torrent av sina filer låter faktiskt rätt smidigt.. Fungerar det bara genom att skicka torrentfilen till någon annan för att hen ska kunna ladda ner filerna?
Behöver man något program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Det där med att göra en torrent av sina filer låter faktiskt rätt smidigt.. Fungerar det bara genom att skicka torrentfilen till någon annan för att hen ska kunna ladda ner filerna?
Behöver man något program?

Du måste ladda upp torrentfilen på en tracker.
http://lifehacker.com/5534190/how-to-share-your-own-files-usi...
Men om de inte är kunniga, så kommer du sitta i timmesvis och supportera

Fixa dropbox/jottacloud och dela en folder så at alla kommer åt.
HFS är mycket enkel att konfigurera, bara du behöver göra det, sen delar du din ip, de väljer filar att ladda upp, trycker på en knapp, och thats it.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Dropbox är ju iofs rätt smidigt, har ju 52GB ledigt så det räcker gott och väl.
Hur gör jag dock en gemensam mapp?
Skapar jag bara en mapp i min "Dropbox-mapp" och namnger det t.ex "Grabbarna" och sedan delar den?
Kan jag skapa namn inuti denna mapp? Dvs att alla grabbar får varsin mapp med sitt namn så jag vet vem som laddat upp vad.

Samt, är det en Shared folder jag skall göra eller är det under links jag bör kika?

Permalänk

Kolla in bittorrent sync så får man dropbox-funktionalitet fast med torrent-hastigheter.

Permalänk
Medlem

http://www.rejetto.com/hfs/

Enklaste sättet är HFS 'Http File Server', ingen install o du confar den på 30 sec

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Kolla in bittorrent sync så får man dropbox-funktionalitet fast med torrent-hastigheter.

+1 på det här.

Använde detta när jag skulle föra över saker från servern hemma till jobbdatorn innan jag satte upp en FTP server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tack för alla svar!

Dropbox är ju iofs rätt smidigt, har ju 52GB ledigt så det räcker gott och väl.
Hur gör jag dock en gemensam mapp?
Skapar jag bara en mapp i min "Dropbox-mapp" och namnger det t.ex "Grabbarna" och sedan delar den?
Kan jag skapa namn inuti denna mapp? Dvs att alla grabbar får varsin mapp med sitt namn så jag vet vem som laddat upp vad.

Samt, är det en Shared folder jag skall göra eller är det under links jag bör kika?

Shared folder är det du ska köra med. Sen självklart kan du göra hur många mappar som helst.
Sen får du välja om alla ska se allt eller om de bara får sin egna mapp att ladda upp saker på.
Men om det är ett grabbgäng så är det ju skoj att kunna kolla allas filmklipp.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst inlägg bortrensat*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?