Asus MG279Q med IPS-panel och 144 Hz utrustas med AMD Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vore intressant om de specade intervallet där adaptive sync funkar iom att det skiljer från skärm till skärm

Exakt, varför skriver de inte ut det i spec?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Äntligen en 144hz 1440p med IPS!
Lär bli ett köp!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Zzzzzzzz. Vad tog det, 15 år att gå från 1920*1200 till 2560*1440? Svindyrt och äckligt hur långsamt marknaden för stationära datorskärmar rört sig.

Permalänk
Medlem

tvelander du kan inte ge lite ljus i mörkret angående frekvensintervallet för freesync på denna skärm?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Den där var verkligen attraktiv måste jag säga... Vill ha!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vore intressant om de specade intervallet där adaptive sync funkar iom att det skiljer från skärm till skärm

"According to the Asus rep they spoke to, the screen will have a minimum refresh rate around 40Hz, and maximum of 120Hz. The new MG279Q is 27" in size and offers a 2560 x 1440 resolution IPS-type panel. It supports refresh rates up to 120Hz."
http://www.guru3d.com/news-story/asus-mg279q-27-120hz-ips-panel-gets-vrr.html

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Även om det blir bättre och bättre får man inte bli riktigt nöjd.
27" är för stort för min del, och 16:10 vore önskvärd.
Det känns lite motigt att hosta upp +6000:- för något du inte vill ha bara för att det inte finns något du vill ha.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli väldigt lockande även om jag hade föredragit 21:9 över 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xobust:

"According to the Asus rep they spoke to, the screen will have a minimum refresh rate around 40Hz, and maximum of 120Hz. The new MG279Q is 27" in size and offers a 2560 x 1440 resolution IPS-type panel. It supports refresh rates up to 120Hz."
http://www.guru3d.com/news-story/asus-mg279q-27-120hz-ips-panel-gets-vrr.html

Ser ut som en 120 Hz-modell. Den i "vår" artikel är på 144 Hz. Modellnamnet är lika iallafall.

Skrivet av frankof:

Även om det blir bättre och bättre får man inte bli riktigt nöjd.
27" är för stort för min del, och 16:10 vore önskvärd.
Det känns lite motigt att hosta upp +6000:- för något du inte vill ha bara för att det inte finns något du vill ha.

Det kan säkert komma skärmar i formatet 16:10 senare med. Så länge det finns någon tillverkare som ser någon vits med 16:10 formatet så är hoppet inte ute.

Varför gillar du inte 27"? Själv har jag haft en triple head setup med tre HP ZR24w (24" 1920x1200) och bytte ut en av dessa mot en Dell U2713HM förra sommaren då en av dessa krånglade. Skiillnaden är mindre än vad man kan tro i storlek på dessa, det enda var väl att 27" skärmen är ett par centimeter bredare. höjden på själva panelen är ganska lika samt högre upplösning. 240 pixlar till i höjdled är inte så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Tycker nog att det var det bästa så G-Sync i sin nuvarande form fasas ut och ersätts med något som bygger på Displayport Adaptive-Sync

Fasas ut??

Lär ju knappast hända ..Däremot lite priskrig vore inte fel..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Alltså en jättedum fråga, men fungerar freesync med Nvidia också? Eller är det standarden som det bygger på som är öppen bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Alltså en jättedum fråga, men fungerar freesync med Nvidia också? Eller är det standarden som det bygger på så är öppen bara?

Nope, Nvidia gillar att låsa in sig på sin egna teknologi G-sync för att tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Nope, Nvidia gillar att låsa in sig på sin egna teknologi G-sync för att tjäna mer pengar.

Men orka.. Se segt när man inte kan köpa exakt vilken skärm man vill utan man måste ta hänsyn till sådant här.. well well. Får se, det ska ju tydligen komma flera olika modeller i denna klassen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ser ut som en 120 Hz-modell. Den i "vår" artikel är på 144 Hz. Modellnamnet är lika iallafall.

Det är samma skärm men de höll på att få den certifierad för 144Hz antagligen vågade de inte låg va mer än 120Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför gillar du inte 27"? Själv har jag haft en triple head setup med tre HP ZR24w (24" 1920x1200) och bytte ut en av dessa mot en Dell U2713HM förra sommaren då en av dessa krånglade. Skiillnaden är mindre än vad man kan tro i storlek på dessa, det enda var väl att 27" skärmen är ett par centimeter bredare. höjden på själva panelen är ganska lika samt högre upplösning. 240 pixlar till i höjdled är inte så dumt.

Det blir trångt på skrivbordet, jag har Ikea Jerker och en 19" 4:3 portrait som sekundärskärm, det ryms precis med huvudskärmen centrerad. (24")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jH0Ni:

Alltså en jättedum fråga, men fungerar freesync med Nvidia också? Eller är det standarden som det bygger på som är öppen bara?

Det är helt upp till Nvidia.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Men orka.. Se segt när man inte kan köpa exakt vilken skärm man vill utan man måste ta hänsyn till sådant här.. well well. Får se, det ska ju tydligen komma flera olika modeller i denna klassen..

Jo, tyvärr blir det så här.

Men om vi tittar på tekniken bakom. Freesync är bara en stämpel. Tekniken den använder är öppen standard, som alla skärmar med minst displayport 1.2a klarar. Och tillverkare, inkl Intel, Nvidia, Matrox flera, kan anamma detta, utan problem egentligen. Du behöver bara drivrutiner för det.

Så framtidssäkrat, är nog freesync "låsningen" bättre, då du kan använda samma teknik i framtiden. Då det hela är 100% standardiserat.

G-sync är dödsdömd, folk verkar bara inte begripa det. Nvidia kör själv med tekniken i laptops, och tills tester visar annat än att freesync är minst lika bra i praktiken, så finns det ingen anledning att låsa sig in med extra krånglig och krävande teknik. I dag har de en, och endast en fördel. De har krav att fungera på 30 fps, medan freesync inte har detta, utan kan variera från 40-48 osv. Dock.. om du är under 45 fps, är nog "sync" ditt minsta problem, då det lär bli hackigt vid 30 ändå.

Om konsumenten får välja så vinner alltid det billigare valet, oavsett om det är det bättre eller inte, då de stirrar på priset mer än något annat. Och idag är kanske skillnaden mellan G-sync skärm och icke (som då tekniskt sett alla bör kunna fungera med freezync istället), "bara" 1000kr eller så. Men om skärmen då bara kostar 1000kr... varför betala det dubbla för något som båda egentligen klarar av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azodan:

Det är samma skärm men de höll på att få den certifierad för 144Hz antagligen vågade de inte låg va mer än 120Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, nu ser jag, är en dryg månad sedan den publicerades så har ju hänt en del. Frågan om hur det ser ut med Hz intervallet men utifrån den kan man väl nästan räkna med 40-144 Hz antar jag.

Skrivet av frankof:

Det blir trångt på skrivbordet, jag har Ikea Jerker och en 19" 4:3 portrait som sekundärskärm, det ryms precis med huvudskärmen centrerad. (24")

Ah förstår. Inga möjligheter att byta till större skrivbord?

Skrivet av Paddanx:

Jo, tyvärr blir det så här.

Men om vi tittar på tekniken bakom. Freesync är bara en stämpel. Tekniken den använder är öppen standard, som alla skärmar med minst displayport 1.2a klarar. Och tillverkare, inkl Intel, Nvidia, Matrox flera, kan anamma detta, utan problem egentligen. Du behöver bara drivrutiner för det.

Så framtidssäkrat, är nog freesync "låsningen" bättre, då du kan använda samma teknik i framtiden. Då det hela är 100% standardiserat.

G-sync är dödsdömd, folk verkar bara inte begripa det. Nvidia kör själv med tekniken i laptops, och tills tester visar annat än att freesync är minst lika bra i praktiken, så finns det ingen anledning att låsa sig in med extra krånglig och krävande teknik. I dag har de en, och endast en fördel. De har krav att fungera på 30 fps, medan freesync inte har detta, utan kan variera från 40-48 osv. Dock.. om du är under 45 fps, är nog "sync" ditt minsta problem, då det lär bli hackigt vid 30 ändå.

Om konsumenten får välja så vinner alltid det billigare valet, oavsett om det är det bättre eller inte, då de stirrar på priset mer än något annat. Och idag är kanske skillnaden mellan G-sync skärm och icke (som då tekniskt sett alla bör kunna fungera med freezync istället), "bara" 1000kr eller så. Men om skärmen då bara kostar 1000kr... varför betala det dubbla för något som båda egentligen klarar av.

Jag instämmer i det mesta. Då tekniken kan användas som VESA Adaptive Sync för alla så kommer bara dåliga företag att inte använda lösningen. Jag tror dessutom att så gott som alla skärmar kommer att använda tekniken om något år då det finns fördelar för de flesta användningsområden. Bara fler modeller hittar ut lär priserna sjunka också.

Den förmodligen intressantaste frågan är nu hur Intel väljer att göra nu. Jag har svårt att se att de skulle skippa utan hoppar nog på inom kort. Förhoppningsvis. G-sync i nuvarande försök är troligen död lagom till nästa generation Nvidia grafikkort med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det blir trångt på skrivbordet, jag har Ikea Jerker och en 19" 4:3 portrait som sekundärskärm, det ryms precis med huvudskärmen centrerad. (24")

Bara att slänga ut den skiten och gå med i Galant master race
Plats för skärmar plus dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mimematis:

Bara att slänga ut den skiten och gå med i Galant master race
Plats för skärmar plus dator.

Eller snarare Bekant som de heter idag. Mer försämring än förbättring tycker jag, speciellt då Galant gick att bygga ut. Själv fick jag reda på att serien var på väg bort men väntade lite för länge med att komplettera mitt befintliga bord innan allt tog slut. Hade gärna sett att IKEA inför serien igen eller lanserar en ny modulär serie.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Sådär ja, äntligen den perfekta skärmen känns det som.

Finns nog de som skulle säga att det saknas OLED innan det blir den perfekta skärmen
Men jag håller med, den här är fin!

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Äntligen en åtminstone något intressant gamingskärm. Återstår bara att se tester på input latency och backlight bleed.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av frankof:

Det blir trångt på skrivbordet, jag har Ikea Jerker och en 19" 4:3 portrait som sekundärskärm, det ryms precis med huvudskärmen centrerad. (24")

Kan ju annars som ett sidospår tipsa om att slänga upp skärmarna på stativ, det är det bästa som hänt mitt skrivbord. Nu sitter jag bara och längtar efter att minska ner det med 400% när jag flyttar

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Orici:

Ser ut som en väldigt bra skärm förutom att den saknar G-Sync stöd.

Det är nog en fantastisk skärm. Lika så Acer XB270HU, den kanske passar dig bättre? Det spelar ingen roll enligt Thomas ang. Teknikerna och skärmen i sig verkar ju uppenbart fantastisk!

Jag blir så otroligt trött att du kan gnälla på _ALLT_ som har med AMD att göra men likaså _HYLLA_ precis allt med Nvidia att göra. Finns nog ingen person här på Swec som är lika inbiten fanboy som du.

(Återgår till snowboardåkning nu) samt varm oboy och öl. Namnam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah förstår. Inga möjligheter att byta till större skrivbord?

Skrivet av Mimematis:

Bara att slänga ut den skiten och gå med i Galant master race
Plats för skärmar plus dator.

Skrivet av n_sandstrom:

Kan ju annars som ett sidospår tipsa om att slänga upp skärmarna på stativ, det är det bästa som hänt mitt skrivbord. Nu sitter jag bara och längtar efter att minska ner det med 400% när jag flyttar

Jag använder stolparna som hållare för framhögtalarna, perfekt med allt relaterad bultat i samma skrivbord, hyllan över används också.

Större skärmar måste gå antingen på framsidan eller baksidan av stolparna om det inte ryms i mellan.
Så med stativ blir det antingen nära eller dold.

Självklart går det mesta att lösa om det är superviktigt, det är bara bekvämt/snyggt att det passar "perfekt" med dagens uppsättning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Klarar man sig med 4ms är frågan?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Finns nog de som skulle säga att det saknas OLED innan det blir den perfekta skärmen
Men jag håller med, den här är fin!

Jo det förstår man ju så klart. Jag vill ha OLED till telefonen och till TVn. Men till en skärm känns det ännu riskabelt med tanke på hur det åldras, och hur det påverkar färger. Blå OLED-dioder åldras snabbare och förlorar lite i ljusstyrka, på min Galaxy S2 så ser man detta om man drar upp en helt blå bild i fullskärm, då ser man aktivitetsfältet högst upp skuggat i skärmen.
Tror OLED till datorskärmar är lite längre bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Klarar man sig med 4ms är frågan?

Tja... jag gjorde det utan problem när TN hade 4ms och IPS 12-20ms.

Alla IPS liknande paneler har 4ms, och anledningen varför TN har 1ms, är samma anledning till varför El-gigantens värsting dator har hela 1000GB lagring. Siffrorna ser bättre ut.

144Hz uppdatering är ca 7ms, och det som alltid påverkar mest är latency för tekniken i skärmen idag, inte kristallerna. Så även i högsta frekvensen så bör skärmen nästan hinna vrida kristallerna 2 gånger innan nästa frame. Ghosting mm, bör inte påverka så mycket, då dessa problem är otroligt små idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreX:

Klarar man sig med 4ms är frågan?

Ja. Spelar själv på en IPS skärm med 4ms och jag pangar på fint i t.ex. CS Go.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo det förstår man ju så klart. Jag vill ha OLED till telefonen och till TVn. Men till en skärm känns det ännu riskabelt med tanke på hur det åldras, och hur det påverkar färger. Blå OLED-dioder åldras snabbare och förlorar lite i ljusstyrka, på min Galaxy S2 så ser man detta om man drar upp en helt blå bild i fullskärm, då ser man aktivitetsfältet högst upp skuggat i skärmen.
Tror OLED till datorskärmar är lite längre bort.

Det är väl en av orsakerna till att LG endast använder sig av vita oled. På så sätt kringgår de åtminstonde åldringsproblemet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.