Autopriser.net vilket skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Vi konsumenter ingår avtal och accepterar villkor på alla möjliga sätt och vis idag. Ett exempel är när vi registrerar ett konto någonstans genom att fylla i e-postadress och bockar för en liten ruta i stil med "accepterar villkor". För att inte tala om tjänster vi startar genom att enbart skicka ett sms med ett visst innehåll till ett visst nummer. Varför tror ni inte att avtal kan ingås på det sättet?

Det Autopriser gör är att utnyttja blåögda konsumenter. Ett sådant förfarande kanske är omoraliskt, men inte olagligt per se.

Och ja, vem som helst kan beställa nästan vad som helst i någon annans namn idag. Det gäller inte bara på Autopriser utan även hos en stor del av alla andra försäljare online. Den som beställer något i annans namn begår däremot ett brott...

För den som ändå använt sig av t ex Autoprisers tjänst är rekommendationen att direkt nyttja ångerrätten. Bestrid alla fakturor som eventuellt dyker upp. Det borde kosta mer än det smakar för Autopriser att gå vidare med ärenden. Bevisbördan för deras del lär dessutom vara svår och kostsam. Alternativt ser man det som en läropeng för att i fortsättningen undersöka vad man ger sig in på.

Visst ingår man ett avtal även när man t ex registrerar sig här på Sweclockers.com, men det är inget avtal med stöd i lagen. Eftersom det inte är några personuppgifter inblandade och DU inte har behövt godkänna nåt (kan lika gärna vara din kompis som startade kontot åt dig) så är det knappast ett avtal där du kan bli skyldig till avtalsbrott. Det värsta som kan hända är att ditt konto blir avstängt.

För att det ska vara ett riktigt avtal där alla inblandade ska ha rätt i lagen om något går snett behöver personerna vara lite mer inblandade än så, ange sina personuppgifter och styrka sin identitet.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

lägg över allt du reggat på mailen till ny och ta bort mailen så kan du ju försöka hitta dig med hjälp av ip vilket dom inte kommer orka

Permalänk
Avstängd

Har mailat dem inom 24 timmar.
Har mailat dem innan jag fått någon värdering.
Har inte fått något svar än dock, ingen faktura eller så heller.

Kommer bestrida det när de väl kommer.
Tack för all hjälp och fortsätt gärna komma med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Regnummret på bilen så har de alla uppgifter.

Haha, så det finns inte folk som vill veta om bilen de vill köpa är värd priset säljaren ber om? Självklart så ska säljaren få en faktura hemskickad då!

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av posyko:

lägg över allt du reggat på mailen till ny och ta bort mailen så kan du ju försöka hitta dig med hjälp av ip vilket dom inte kommer orka

De skickar till hemadressen till ägaren på bilen. så om du vill veta vad någon annans bil är värd får de en faktura.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle kolla upp priset på några polisbilar...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Har mailat dem inom 24 timmar.
Har mailat dem innan jag fått någon värdering.
Har inte fått något svar än dock, ingen faktura eller så heller.

Kommer bestrida det när de väl kommer.
Tack för all hjälp och fortsätt gärna komma med tips.

Är väl inte ens så sannolikt att du ens får hem en seriös faktura. Vad ska dom skriva på den liksom? De har 0 uppgifter.

Men läs klart andra tråden om samma ämne om du inte gjort det, ignorera dom som säger att du ska betala. Men var försiktig med att bara acceptera villkor i fortsättningen så blir det lättare för dig

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Visst ingår man ett avtal även när man t ex registrerar sig här på Sweclockers.com, men det är inget avtal med stöd i lagen. Eftersom det inte är några personuppgifter inblandade och DU inte har behövt godkänna nåt (kan lika gärna vara din kompis som startade kontot åt dig) så är det knappast ett avtal där du kan bli skyldig till avtalsbrott. Det värsta som kan hända är att ditt konto blir avstängt.

För att det ska vara ett riktigt avtal där alla inblandade ska ha rätt i lagen om något går snett behöver personerna vara lite mer inblandade än så, ange sina personuppgifter och styrka sin identitet.

Nja, ett s k avtalsbrott kan du lätt göra dig skyldig till genom att inte fullfölja det du kommit överens om med din avtalspartner. Om konsekvenserna av avtalsbrottet endast är avstängning beror ju det på att avstängning är vad avtalsparterna kommit överens om.

För de flesta avtal krävs inte några särskilda personuppgifter el dylikt för att de ska vara giltiga. Men det är ju helt klart en fördel att kunna identifiera sin avtalspartner om och ifall ett avtalsbrott skulle begås.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Regnummret på bilen så har de alla uppgifter.

Fast det förändrar ingenting. Det är ju bara att skriva in personens reg nummer. Som sagt, tycker inte detta verkar vara ett legalt sätt att driva hemsida på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Känns bara som de aldrig kommer ge sig.

Vad ska jag göra om jag bestrider det?
Polisanmäla, bestrida,? kan inget om sånt här

http://bolagsverket.se/polopoly_fs/1.8830!/Menu/general/colum...

Där kan du läsa hur du bestrider. Det är väldigt få inkassobolag som tar emot fodringar som bestridits speciellt från uppenbara blufföretag.

Så betala INTE! Gör en polisanmälan, bara att göra över telefon, sen är det bara att stå på dig. Jag råkade ut för en liknande situation i höstas där var polisen mycket tydliga med att jag inte skulle betala ett öre.

/phlopydisk

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

Har inte hört något från dem ännu. Varken en faktura eller att de svarat på mail.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde exakt samma som dig. bara tänkte man skulle få nått ungefär!
bestred alla fakturor å polisanmälde som jag fick rådet om.
Inte hört ett ord om det på 2.5 mån så de funka nog :).
Polisen hade massa anmälningar mot dom.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooKn:

Jag gjorde exakt samma som dig. bara tänkte man skulle få nått ungefär!
bestred alla fakturor å polisanmälde som jag fick rådet om.
Inte hört ett ord om det på 2.5 mån så de funka nog :).
Polisen hade massa anmälningar mot dom.

Fick du hot och sånt eller? Trodde man fick mail fakturor nästan direkt, inget ännu. 2dagar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Känns bara som de aldrig kommer ge sig.

Vad ska jag göra om jag bestrider det?
Polisanmäla, bestrida,? kan inget om sånt här

Klipper in från en annan tråd som hade exakt samma problem.

Skrivet av bubblaren:

Nu har jag berättat för pappa och han blev förbannad, inte på mig utan på företaget som gör så. Han ska gå till polisen på måndag med kopia på fakturan!

EDIT: Hade fått svar av Varningsinfo.se

Hej Linus!

När det gäller värdering på en internetsida skall du göra enligt följande:

Skicka ett mail till företaget och skriv “Bestrider fakturan i sin helhet”.

Du behöver sedan inte svara på ytterligare krav eller påstötningar från samma företag. Skulle det komma något från inkassobolag eller Kronofogden behöver du bara bestrida en gång till detta ställe också.

Du kan ta det helt lugnt och behöver inte oroa dig för betalningsanmärkning eller andra problem om du följer dessa råd.

Viktigt är dock att du skickar en kopia av fakturan till oss.

Deras beställningsrutiner har så många brister, vilket gör att jag i princip kan begära en värdering på din bil och du får fakturan.

Med detta förstår du att dom aldrig klarar en juridisk process där dom skall bevisa vem som har beställt tjänsten.

Det finns personer som fått faktura som inte ens har bil och det finns personer som fått värdering på sina bilar som dom aldrig har beställt.

Undrar du över något ytterligare får du gärna ringa Dick Malmlund på 08-599 06 900.

Trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Sandra Malmlund

Då är det bara att vänta tills företaget ger upp och allt blir som vanligt igen

Dold text

Summa, du slipper betala - företaget är en bluff.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Fick fakturan nu trots att jag sagt att jag inte vill ha någon värdering 2 dagar innan och sagt jag inte kommer betala något. Så bara bestrida nu då

Permalänk
Skrivet av baxee:

Fick fakturan nu trots att jag sagt att jag inte vill ha någon värdering 2 dagar innan och sagt jag inte kommer betala något. Så bara bestrida nu då

Inte helt oförväntat att de skulle skicka fakturan ändå...

Stå på dig! Om folk blir rädda och börjar betala kommer nissarna bakom företaget inse att det lönar sig och fortsätta.
Du har allt stöd från svensk lag att inte behöva betala.

Permalänk
Skrivet av baxee:

Du kollar inte överallt när du är på telefonen och ögonen dras till just det stället där dde blinkar, där står det ingenting om det.

Hur vet du att vi inte har ett giltigt avtal?

Fast med logiken om att dina ögon direkt dras till där det blinkar så hade du ju aldrig hunnit skriva in något, eftersom att du direkt klickat på det som blinkar, dvs. "Värdera bilen nu - JA TACK". Sluta skyll på att det blinkar och bara säg att du slarvade

Fungerade det som du säger skulle hade nog alla butiker haft blinkande "köp"-knappar. Som tur är verkar ju företaget inte ha något sätt att backa upp att du faktiskt beställt tjänsten.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Haha, ska jag skriva att jag bestrider på engelska eller svenska=?

Permalänk
Avstängd

Unfortunately we can't accept cancellations by email or sms, only by using the "cancel" link in our §12 BEFORE you receive the message by mail and SMS, that the car valuation service has been fully performed.

You have made a separate consent that the 14 days right to cancel is forfeited.
When you made the order, you checked the box: Jag är över 18 år och godkänner sidans villkor!, och min ångerrätt upphör när värderingen av bilen är färdig.
Beställning förenad med betalningsskyldighet

See our terms and conditions page, where it states in bold letters on the top, that there is no withdrawal right on our service. We also refer to §5 and §12.

Permalänk
Medlem

Det där är bara bullshit, har du bestridit så har du. Man kan aldrig avtala bort ångerrätten heller. Så nu har du bestridit så du behöver inte svara på fler brev från dem.
Får du en faktura från ett inkassobolag så bestrider du till dem också, en gång.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med lagar som inte kan avtalas bort om servern och därmed "butiken" befinner sig i annat land?

Permalänk
Skrivet av Fonus:

Hur funkar det med lagar som inte kan avtalas bort om servern och därmed "butiken" befinner sig i annat land?

Om "butiken" i fråga riktar sig till svenska konsumenter är det svensk lag som ska åtföljas. Var dom sen befinner sig är ovensäntligt så vitt jag förstår det.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

You have made a separate consent that the 14 days right to cancel is forfeited.

Troll-boll-lol.
Vilket blufföretag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Går inte att avtala bort ångerrätt....

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Det går visst att avtala bort ångerrätt.

Följande exempel skulle kunna tillämpas i detta fallet:

Citat:

När ångerrätten inte gäller:
*En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt

Saxat från: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons... (scrolla ner)

Du har klickat i en tydlig ruta där du avsäger dig ångerrätten, och du har inte gått via deras kanal för att avbryta värderingen så tjänsten/värderingen har genomförts. I detta avseendet så har de vad jag kan se lagen på sin sida, de har gjort rätt även om det kunde varit tydligare hur man avbryter värderingen.

Däremot så finns det som framgått tidigare i tråden andra problem med beställningsproceduren som gör det värt att bestrida, men ångerrätten kan du sannolikt inte hävda i just detta fallet.

Permalänk
Medlem

Om du nu bara skrev in ett REGnr och en mailadress, borde jag också kunna skriva in ditt regnummer och en mailadress så du blir fakturerad. Vilket skämt

Permalänk
Medlem

Att det ens diskuteras, bara att strunta i att betala och polisanmäla.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Avstängd

Fick idag påminnelsen, tog ganska länge tyckte jag. Trodde inte de skulle höra av sig igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Fick idag påminnelsen, tog ganska länge tyckte jag. Trodde inte de skulle höra av sig igen

Nu, tre månader senare (jag vet) tänkte jag kolla upp hur det gått för dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 3str3ll4:

Nu, tre månader senare (jag vet) tänkte jag kolla upp hur det gått för dig?

Fått en till påminnelse efter, har inte hört mer än så.