Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hemmet har in bygget Jordfelsbrytare kan man ha en till Jordfelsbrytare som stickproppsanslutning?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja man kan se jfb:n som en säkring på ett sätt... men nej. Hade jfb:n varit en säkring skulle vi inte haft några jfb.

Vet du hur en jfb fungerar? O.o

PDF:en jag länkade till tidigare förklarar det väldigt bra.

Jo då jag har koll på hur jfb fungerar och hur man modellerar dem.

Jfb är en säkring i grund och botten. Precis som att en lastbil är ett motordrivetfordon så måste inte ett motordrivetfordon vara en lastbil.

Dock helt offtopic nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo då jag har koll på hur jfb fungerar och hur man modellerar dem.

Jfb är en säkring i grund och botten. Precis som att en lastbil är ett motordrivetfordon så måste inte ett motordrivetfordon vara en lastbil.

Dock helt offtopic nu.

Hm... nåja, som du skrev lät det inte riktigt så bara.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit intressant att veta hur stor den sammanlagda felström/läckström du har i huset/lägenheten ligger på normalt sett, dvs tex utan strykjärnet inkopplat, och det borde elektrikern lätt ha kunnat kollat när han ändå var där.
Ligger den nära gränsen till vad som krävs för att jordfelsbrytaren skall lösa ut så är det bättre att dela upp huset i två eller fler jordfelsbrytare. Ligger den med en bra marginal upp så är det troligtvis nån apparat som krånglar, kanske då strykjärnet, och då är det nog värt att reparera/byta ut den prylen istället.

Permalänk
Avstängd

Lägenheten är 45 år gamla och har aldrig blivit renoverad någon gång så fort man dra i gång något i köket tex en mikrougn och den är på 900 Watt och inget annat är i gång i köket och den ligger på en egen säkring och då gick volten ner med 10.

[El jordfelsbrytare som är in bygg i lägenheten] -----> [Jordfelsbrytare som sitter på ett väg ut tag som man kan lätt koppla in vad som helst tex mikrougn]

Det är så jag menar om någon missförstod mig.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Återigen. På vilket sätt påverkar strömförbrukningen på strykjärnet en jordfelsbrytare????

Om det är en känslig brytare, vilket jag nästan kan svära på att det är. Så slår den ifrån när den överbelastas för att skydda.
Vi hade samma fel i vårat garage, där det sattes in 10 ampere.
När frysen stod på, farsan använde vinkelslipen och jag startade svetsen så utlöste den.
Ibland utlöste den även om bara vinkelslipen användes, och denne ansträngdes. Nu sitter det en 16 ampere där istället och strömavbrotten är historia.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Om det är en känslig brytare, vilket jag nästan kan svära på att det är. Så slår den ifrån när den överbelastas för att skydda.
Vi hade samma fel i vårat garage, där det sattes in 10 ampere.
När frysen stod på, farsan använde vinkelslipen och jag startade svetsen så utlöste den.
Ibland utlöste den även om bara vinkelslipen användes, och denne ansträngdes. Nu sitter det en 16 ampere där istället och strömavbrotten är historia.
/Lifooz

Jag tror jag har 25 ampere är inte säker.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Lägenheten är 45 år gamla och har aldrig blivit renoverad någon gång så fort man dra i gång något i köket tex en mikrougn och den är på 900 Watt och inget annat är i gång i köket och den ligger på en egen säkring och då gick volten ner med 10.

[El jordfelsbrytare som är in bygg i lägenheten] -----> [Jordfelsbrytare som sitter på ett väg ut tag som man kan lätt koppla in vad som helst tex mikrougn]

Det är så jag menar om någon missförstod mig.

Det funkar , har själv haft ett liknande fall fast en högtryckstvätt som var sönder.

Löste det med lös jordfels brytare tills jag köpt ny tvätt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om det är en känslig brytare, vilket jag nästan kan svära på att det är. Så slår den ifrån när den överbelastas för att skydda.
Vi hade samma fel i vårat garage, där det sattes in 10 ampere.
När frysen stod på, farsan använde vinkelslipen och jag startade svetsen så utlöste den.
Ibland utlöste den även om bara vinkelslipen användes, och denne ansträngdes. Nu sitter det en 16 ampere där istället och strömavbrotten är historia.
/Lifooz

Då handlar det om att apparaternas läckström till jord är proportionerlig med förbrukad ström vilket iofs är rimligt, men en jordfelsbrytare slår aldrig ut bara för att det är hög belastning, den slår ut när tillräckligt stor ström har "försvunnit på vägen" d.v.s. inte kommer tillbaks i nollan. Då är magnetfälten runt fas och nolledare inte lika stora så de tar ut varann och brytaren löser ut. Det är heller inte särskilt stor skillnad mellan olika brytare, de flesta löser ut i trakten 20 - 29 mA läckström (30 mA är gränsen).

Edit: när du säger att de är märkta 10A och 16A låter det som om ni har kombi-moduler med både JFB och dvärgbrytare i samma. Då är det säkringsdelen som har löst ut vid för hög belastning.

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit är risken att du löser ut båda din JFB rätt stor om du köper en med 30mA.
Hittade en med 10mA här

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Då handlar det om att apparaternas läckström till jord är proportionerlig med förbrukad ström vilket iofs är rimligt, men en jordfelsbrytare slår aldrig ut bara för att det är hög belastning, den slår ut när tillräckligt stor ström har "försvunnit på vägen" d.v.s. inte kommer tillbaks i nollan. Då är magnetfälten runt fas och nolledare inte lika stora så de tar ut varann och brytaren löser ut. Det är heller inte särskilt stor skillnad mellan olika brytare, de flesta löser ut i trakten 20 - 29 mA läckström (30 mA är gränsen).

Edit: när du säger att de är märkta 10A och 16A låter det som om ni har kombi-moduler med både JFB och dvärgbrytare i samma. Då är det säkringsdelen som har löst ut vid för hög belastning.

Ah, tack för den informationen. Husets elcentral består av både proppar och jordfelsbrytare.

Jag har fixat en paint-teckning på hur det ser ut i våran källare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Låter inte som det har med jordfelsbrytare att göra. Var det verkligen den som slog ut eller en automatsäkring? Spänningsfall är inte relaterat till läckströmmar utan främst belastning. Kolla att installationen verkligen fungerar (med en elektriker).

Här går hela lägenheten på en 10A säkring förutom spisen som går på 20A enfas och en bänkdiskmaskin som går på en egen 10A säkring. Alltså kyl/frys, extra frys, datorer, tv, mikrovågsugn och i mellan åt dammsugare och strykjärn på en säkring, och det fungerar faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Det funkar , har själv haft ett liknande fall fast en högtryckstvätt som var sönder.

Löste det med lös jordfels brytare tills jag köpt ny tvätt.

Men vad hade du för jordfels brytare som funkar som jag hade tänkt mig?

Skrivet av Asus_84:

Som många redan skrivit är risken att du löser ut båda din JFB rätt stor om du köper en med 30mA.
Hittade en med 10mA här

Lycka till

Kommer det att funka med 10 mA?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Oj så mycket spekulationer det är om jordfelsbrytare i denna tråd.
Jordfelsbrytare funkar på så sätt att den känner av läckström som finns i alla apparater och när det går över en viss nivå så slår den ifrån.
Har man många saker inkopplad mot den så kommer den att lösa ut även om det inte är något fel på någon grej.
är det fel på någon pryl så räcker det att koppla in bara den så kommer den lösa ut direkt.

Att sätta någon efter när det finns en innan kommer inte göra någon skillnad då den första kommer lösa ut först.

Så som det låter i ditt fall så verkar det vara en säkring som löser ut på grund av belastning(strömmen).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tyvärr år 30 mA inte säkert nog om strömmen går rak genom dig då jordfelsbrytaren inte kommer att lösa ut, något som elektrikern hos oss noga berättar om. Är DU en del av kedjan så så är ingen jordfelsbrytare säker nog eftersom den inte löser ut oavsett vad den löser ut på eller vad du tål efter som du inte stör systemet. En jordfelsbrytare stänger av när systemet "tar fel väg" inte när du smyger in i systemet så att säga.

Det beror på, om t.ex golvet du står på är av trä så finns det ingen annanstans för strömmen att gå och du kommer vara en belastning precis som ett strykjärn dvs. Finns inget skydd om du kopplar in dig själv egentligen, men det behövs inte om man nu inte gör något riktigt dumt som att hålla i två metallpinnar och stoppa in dom i vägguttaget. Och gör du nu det så går strömmen antagligen genom hjärtat och du blir grillad på ett ögonblick

Skrivet av vinylens:

Oj så mycket spekulationer det är om jordfelsbrytare i denna tråd.
Jordfelsbrytare funkar på så sätt att den känner av läckström som finns i alla apparater och när det går över en viss nivå så slår den ifrån.
Har man många saker inkopplad mot den så kommer den att lösa ut även om det inte är något fel på någon grej.
är det fel på någon pryl så räcker det att koppla in bara den så kommer den lösa ut direkt.

Att sätta någon efter när det finns en innan kommer inte göra någon skillnad då den första kommer lösa ut först.

Så som det låter i ditt fall så verkar det vara en säkring som löser ut på grund av belastning(strömmen).

Man får ha en separat elcentral då, men det känns ganska meningslöst för ett strykjärn

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Kommer det att funka med 10 mA?

Omöjligt att svara på. Det finns en chans att det uppför sig så som du önskar. Det kommer dock bara göra att din morsa kopplar bort stick-pluggs brytaren, och pluggar in järnet i väggen, eftersom den brytaren löser ut i tid och otid, utan synbar anledning. Rätt lösning torde vara att ge henne ett nytt strykjärn. Dock inte som mors dag-, födelsedags-present, eller julklapp. Det kommer bara sluta med att du får stryka dina skjortor själv...

Alternativet är att leta reda på vad det är utöver strykjärnet som ger krypspänning mot jord, och se om det går att ersätta dem i stället. Gamla el-element, TV & monitorer, spisar, kylskåp, varmvattenberedare, och AC anläggningar har jag fått höra är primärkandidater. Men i grund och botten alla enheter med någon form för jordanslutning. Om det sen är via kabeln, eller den livsfarliga varianten, via chassit till närmsta jordpunkt... Nå, lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer det att funka med 10 mA?

Det är iaf större risk att den slår av utan att den andra gör det. Det kan också bli så att den slår av hela tiden då du ligger på över 10mA hela tiden.

Permalänk
Medlem

Får du 10V spänningsfall från mikron så låter det som det är något fel i installationen. Det intressanta är givetvis att åtgärda elen om det är något galet med den. Det finns elektriker på forumet också, men de behöver givetvis veta mer än att strykjärn och mikro används. Vid så låg belastning som en mikro bör spänningsfall vara försumbart, max någon volt.

Permalänk
Medlem

Nej. Den vid centralen kommer lösa oavsätt. Går inte att köra flera.
Annars hade det nog redan funnits folk som gjort det vid nyinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Nej. Den vid centralen kommer lösa oavsätt. Går inte att köra flera.
Annars hade det nog redan funnits folk som gjort det vid nyinstallationer.

Hur tänkte du nu? Jag har haft jordfelsbrytare i kabinettet vid akvariet i åratal, och när det har varit påkallat löser den jordfelsbrytaren ut, medan jordfelsbrytaren i skåpet låtsas som om det regnar, och elen i hushållet fortsätter fungera. Först när totala diffen mellan fas och nolla är stor nog att trippa båda, kommer båda lösa ut.
I det specifika fallet här i tråden är det helt uppenbart så att strykjärnet är sista droppen som knäcker jordfelsbrytaren, eftersom det fungerar ibland, men inte alltid. Så det som troligtvis kommer att hända är att strykjärnet alltid löser ut den lösa brytaren, men bara i bland löser ut huvudbrytaren. Och eftersom "mamma" fortfarande vill ha strykt, så kommer hon bara koppla bort den lösa jordfelsbrytaren, och problemet består.

Rätt lösning är fortfarande att köpa ett nytt strykjärn till morsan...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ingen mer som anmärker på att han påstår att mikron i köket (och inget annat) ger 10V spänningsfall?

Permalänk

En jordfelsbrytare är till för att skydda personer, så de är med all sannolikhet strykjärnet som de är fel på, att köpa en stick jordfelsbrytare bör inte hjälpa dig om så är fallet, men du kan ju alltid prova. de du kan göra är att koppla förbi jordfelsbrytare på den gruppen och sätta en personskyddsautomat istället men de är ju lite krångligt att göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ingen mer som anmärker på att han påstår att mikron i köket (och inget annat) ger 10V spänningsfall?

Det är inte bara mikron även kaffebryggare och strykjärnet.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det är inte bara mikron även kaffebryggare och strykjärnet.

Mikrar du, stryker och kokar kaffe samtidigt? Är ändå ett orimligt spänningsfall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Mikrar du, stryker och kokar kaffe samtidigt? Är ändå ett orimligt spänningsfall.

Hon har inte på flera saker samtidigt. Då hon använder samma uttag.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Hej,

Ledsen hitta ingen bra ställe att lägga den här tråden på.

I mitt hem så har jag Jordfelsbrytare men om min mamma sätter in gång strykjärn så ibland löser Jordfelsbrytare ut säg och då dör all el i hela hemmet och min ide var att köpa en Jordfelsbrytare som man kan sätta i stickproppsanslutning som går till strykjärnet och då skulle den första Jordfelsbrytare lösa ut och inte den Jordfelsbrytare som är till för hela huset och då dör bara el just där strykjärnet sitter kan man göra så eller har jag fel?

Och då skulle jag veta om ni vet någon bra Jordfelsbrytare som funkar bra?

Jag har hittat dom här.

http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsa...
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ove...

Ska även sätta en bakom kylskåp som kommer gå till kylskåp och en mikrovågsugn någon som jag bör tänka på?

Köp ett nytt strykjärn. Låter som om felet ligger där.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Lägenheten är 45 år gamla och har aldrig blivit renoverad någon gång så fort man dra i gång något i köket tex en mikrougn och den är på 900 Watt och inget annat är i gång i köket och den ligger på en egen säkring och då gick volten ner med 10.

Stämmer detta spänningsfall på en ledning som är belastad kring 4A så är elen farligt illa ute. Hade en elektriker sett det hade den säkert dömt ut hela anläggningen. Elektriker på forumet kan säkert förklara för dig mer ingående hur det hela uppkommer, men en vanlig kabel och installation ska inte ha sådant spänningsfall, och klena överbelastade eller felkopplade kablar kan bränna ner huset. Apparater är inte gjorda för att nätspänningen ska variera mer än några procent. Kopplar du in ett strykjärn i den kedjan så hamnar du långt utanför vad maskinerna ska klara av om det ligger någon sanning i ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur tänkte du nu? Jag har haft jordfelsbrytare i kabinettet vid akvariet i åratal, och när det har varit påkallat löser den jordfelsbrytaren ut, medan jordfelsbrytaren i skåpet låtsas som om det regnar, och elen i hushållet fortsätter fungera. Först när totala diffen mellan fas och nolla är stor nog att trippa båda, kommer båda lösa ut.
I det specifika fallet här i tråden är det helt uppenbart så att strykjärnet är sista droppen som knäcker jordfelsbrytaren, eftersom det fungerar ibland, men inte alltid. Så det som troligtvis kommer att hända är att strykjärnet alltid löser ut den lösa brytaren, men bara i bland löser ut huvudbrytaren. Och eftersom "mamma" fortfarande vill ha strykt, så kommer hon bara koppla bort den lösa jordfelsbrytaren, och problemet består.

Rätt lösning är fortfarande att köpa ett nytt strykjärn till morsan...
B!

Kan bara säga vad elektrikerna säger till mig när jag ville säkra upp för racket.

Permalänk
Medlem

Strykjärn i serverforumet? Vart är sweclockers på väg?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Stämmer detta spänningsfall på en ledning som är belastad kring 4A så är elen farligt illa ute. Hade en elektriker sett det hade den säkert dömt ut hela anläggningen. Elektriker på forumet kan säkert förklara för dig mer ingående hur det hela uppkommer, men en vanlig kabel och installation ska inte ha sådant spänningsfall, och klena överbelastade eller felkopplade kablar kan bränna ner huset. Apparater är inte gjorda för att nätspänningen ska variera mer än några procent. Kopplar du in ett strykjärn i den kedjan så hamnar du långt utanför vad maskinerna ska klara av om det ligger någon sanning i ditt påstående.

När jag först läste om hans spänningsfall tyckte jag också det lät mycket, men började räkna lite på det samt testade göra lite mätningar i egen lägenhet, det är möjligt om än fortfarande lite högt med tanke på att han påstår att en enda apparat orsakar spänningsfall på 10 volt i en lägenhet, som inte borde ha så långa kabellängder.

Jag testade snabbt mäta spänningsfallet i ett köksuttag i min lägenhet när jag slår på en vattenkokare på ca. 2 kW, det låg på ca. 5 volt. Lägenheten är 50 kvadrat. Deras lägenhet är 45 år gammal med originalkablage, d.v.s. antagligen 1,5 mm2. Resistansen per km för 1,5 mm2 kopparledare är 11,8 ohm enligt tabell (vid 20 grader celcius). Säg att vi har 100 meter kabel (i överkant för en lägenhet men kanske den är stor och rutten krånglig). För ett spänningsfall på 10 volt krävs 8,47 ampere belastning (10 V/1.18 ohm), alltså kring 2 kW. Hans påstående ligger alltså inom rimlighetens gränser.

Angående vad apparater klarar, de klarar ofta större spänningsvariatoner än man tror, och t.ex. här i Finland rekommenderar SFS 6000 standarden ett spänningsfall på max 4% i en elanläggning från märkspänningen, det ger ca. 9 volt spelrum.