Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EVGA släpper Geforce GTX 980 Hybrid med sluten vattekylning

Permalänk
Melding Plague

EVGA släpper Geforce GTX 980 Hybrid med sluten vattekylning

En nytt påkostat Geforce GTX 980 med sluten vattenkylning ska sänka temperaturerna och ge gott om svängrum för överklockare, där samma lösning även säljs separat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kärnkraftsverk!

Permalänk
Medlem

Oooh, fancy... Fast custom loop är snyggare.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Kärnkraftsverk!

Så man kan driva datorn med kortet eller?

;).

Tufft kort förresten!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Så jävla snyggt! EVGA är top of the line för tillfället. Blir att köpa fler produkter från dem i framtiden

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem

Undra om fläkten även passar deras egna kort? Blir sugen på att köpa 2 sånna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

skitbra kort detta, kolla in denna recension med.
https://www.youtube.com/watch?v=98P_NjK3ft8

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Sååååjaa! Mer sånt här, jag förstår verkligen inte varför alla parnertillverkare inte har detta på alla high end kort oavsätt lag. Hoppas det kommer fler.

Permalänk
Medlem

Kortet är det nog inte något fel på...men de här/där hybridlösningarna, är inte det lite som att sminka en gris?
Fläktdj@vulen är ju fortfarande kvar på kortet!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kortet är det nog inte något fel på...men de här/där hybridlösningarna, är inte det lite som att sminka en gris?
Fläktdj@vulen är ju fortfarande kvar på kortet!?

man kan tro det, men i och med att fläkten inte har speciellt mycket värme att forsla bort nu så snurrar den knappt alls utan att kortet är i närheten att överhetta någonstans. Resultatet blir kalastemperaturer och väldigt tysta kort.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kortet är det nog inte något fel på...men de här/där hybridlösningarna, är inte det lite som att sminka en gris?
Fläktdj@vulen är ju fortfarande kvar på kortet!?

Vattenkylning har aldrig varit den tystaste lösningen då pump och som du säger, fläkten på aggregatet och i detta fall även en fläkt på kortet också för ljud ifrån sig. Däremot är vattenkylning den effektivaste kylningsmetoden (förutom kväve såklart), och detta gör att överklockning är en fröjd jämfört med ren fläktlösning.

Det är ju svårare/mindre effektivt att flytta värme med endast fläkt(ar) än med vattenkyltblock som leder bort värmen mot en radiator. Dessutom så försvinner majoriteten av värmen bort från insidan av chassit eftersom värmen leds direkt mot radiatorn (med en tätt monterad radiator-fläkt) som är kopplad till en luftutgång på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eqquattro:

Så jävla snyggt! EVGA är top of the line för tillfället. Blir att köpa fler produkter från dem i framtiden

Tillfället? Tror nog EVGA har varit i toppen rätt länge ja

Permalänk
Medlem

Mer såna här kylare till marknaden tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

10721a;15312830]Vattenkylning har aldrig varit den tystaste lösningen då pump och som du säger, fläkten på aggregatet och i detta fall även en fläkt på kortet också för ljud ifrån sig. Däremot är vattenkylning den effektivaste kylningsmetoden (förutom kväve såklart), och detta gör att överklockning är en fröjd jämfört med ren fläktlösning.

Det är ju svårare/mindre effektivt att flytta värme med endast fläkt(ar) än med vattenkyltblock som leder bort värmen mot en radiator. Dessutom så försvinner majoriteten av värmen bort från insidan av chassit eftersom värmen leds direkt mot radiatorn (med en tätt monterad radiator-fläkt) som är kopplad till en luftutgång på chassit.[/QUOTE]

Jag vet inte hur det är med slutna system, de kanske är att beteckna som någon form av hybrid-hybrid-lösning (Sminkad gris med peruk?!)? De enda gångerna som jag hör min vattenpump är innan den är ordentligt avluftad sedan är det tämligen tyst...radiatorerna är passiva såklart.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Nu blev jag väldigt sugen på två sådana här kylare till mina GTX 980. Speciellt efter att ha sett JayzTwoCents test.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Kortet är det nog inte något fel på...men de här/där hybridlösningarna, är inte det lite som att sminka en gris?
Fläktdj@vulen är ju fortfarande kvar på kortet!?

Tar de bort den fläkten så är det inte längre en hybrid.

Skrivet av 010721:

Vattenkylning har aldrig varit den tystaste lösningen då pump och som du säger, fläkten på aggregatet och i detta fall även en fläkt på kortet också för ljud ifrån sig. Däremot är vattenkylning den effektivaste kylningsmetoden (förutom kväve såklart), och detta gör att överklockning är en fröjd jämfört med ren fläktlösning.

Det är ju svårare/mindre effektivt att flytta värme med endast fläkt(ar) än med vattenkyltblock som leder bort värmen mot en radiator. Dessutom så försvinner majoriteten av värmen bort från insidan av chassit eftersom värmen leds direkt mot radiatorn (med en tätt monterad radiator-fläkt) som är kopplad till en luftutgång på chassit.

Vattenkylning är inte så mycket effektivare än vad luftkylning är idag, det där gällde för 10 år sedan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Dom kunde ju haft 3-pins kontakten direkt på PCB :/

Permalänk
Medlem

10721a;15312830]Vattenkylning har aldrig varit den tystaste lösningen då pump och som du säger, fläkten på aggregatet och i detta fall även en fläkt på kortet också för ljud ifrån sig. Däremot är vattenkylning den effektivaste kylningsmetoden (förutom kväve såklart), och detta gör att överklockning är en fröjd jämfört med ren fläktlösning.

Det är ju svårare/mindre effektivt att flytta värme med endast fläkt(ar) än med vattenkyltblock som leder bort värmen mot en radiator. Dessutom så försvinner majoriteten av värmen bort från insidan av chassit eftersom värmen leds direkt mot radiatorn (med en tätt monterad radiator-fläkt) som är kopplad till en luftutgång på chassit.[/QUOTE]

min d5 är helt ohörbar även med 0rpm på fläktar och inga hårddiskar i systemet, den sitter på en bit skumgummi. sitter den direkt på chassit (även om den inte skruvas in) så låter det dock, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag vet inte hur det är med slutna system, de kanske är att beteckna som någon form av hybrid-hybrid-lösning (Sminkad gris med peruk?!)? De enda gångerna som jag hör min vattenpump är innan den är ordentligt avluftad sedan är det tämligen tyst...radiatorerna är passiva såklart.

Jag har haft båda. Saken är att en pump är ändå en mekanisk del som rör på sig, så med andra ord producerar den ett eget ljud. Slutna system kommer oftast med sämre pumpar dessutom. Däremot i ett custom loop system så kan du ju välja vilken pump du vill, där styr bara plånboken och här kan det skena iväg väldigt fort om man jämför vad det skulle kosta med ett luftsystem. Poängen är att vattenkylningssytem låter mer då de har fläktar precis som vanliga "luft"-system men att man dessutom har en pump, men är däremot kretsen man vill kyla varm för att man kanske överklockar så kan vattenkylning ändå vara en tystare lösning eftersom kylningsmetoden med vatten är effektivare på att leda bort värme.

Om vi nu säger CPU då är 9 gånger av 10 luft tystare än vatten. Sammanfattat kan man säga att ifall du prioriterar ett tyst system men ändå vill överklocka? så ska du ha luft (Noctua NH-D15 är en mycket kompeten luftkylare), vill du däremot överklocka över turbo-klock så är vattenkylning ett effektivare alternativ men också mycket mer kostsamt.

Källa på tester:
http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Tar de bort den fläkten så är det inte längre en hybrid.

Vattenkylning är inte så mycket effektivare än vad luftkylning är idag, det där gällde för 10 år sedan.

Kanske inte lika stor skillnad men det är fortfarande en markant stor skillnad när man överklockar. Överklockar du en krets med höga/extrema nivåer så är det väldigt svårt för en luftkylare att flytta luften innan kretsen blir för varm som i sin tur gör att CPUn slår ifrån och risk är att blue screen uppstår, att CPUn automatiskt klockar ner sig eller att fläkten måste snurra i höga RPM för att i takt flytta bort den varma luften. En annan nackdel med luftkylare är att varm luften många gånger vispas runt i lådan istället för att ledas ut FRÅN lådan, detta gör ju såklart med tiden att lådan i sin helhet blir varme och som i sin tur gör att komponenterna blir varme.

Ett vattenkylt system leder ju ut värmen effektivare med hjälp av radiatorn och de direktmonterade radiatorfläktarna som är direktskruvad till en luftutgång.

Vatten är mycket effektivare när vi pratar hög överklockning och kan utan större konstigheter flytta värmen för att fylla på med nytt kallt och "fräscht" vatten.

Permalänk
Avstängd

10721a;15312915]Kanske inte lika stor skillnad men det är fortfarande en markant stor skillnad när man överklockar. Överklockar du en krets med höga/extrema nivåer så är det väldigt svårt för en luftkylare att flytta luften innan kretsen blir för varm som i sin tur gör att CPUn slår ifrån och risk är att blue screen uppstår, att CPUn automatiskt klockar ner sig eller att fläkten måste snurra i höga RPM för att i takt flytta bort den varma luften. En annan nackdel med luftkylare är att varm luften många gånger vispas runt i lådan istället för att ledas ut FRÅN lådan, detta gör ju såklart med tiden att lådan i sin helhet blir varme och som i sin tur gör att komponenterna blir varme.

Ett vattenkylt system leder ju ut värmen effektivare med hjälp av radiatorn och de direktmonterade radiatorfläktarna som är direktskruvad till en luftutgång.

Vatten är mycket effektivare när vi pratar hög överklockning och kan utan större konstigheter flytta värmen för att fylla på med nytt kallt och "fräscht" vatten.[/QUOTE]

Vid höga/extrema överklockningar är inte ens vatten tillräckligt, då pratar vi helt andra vätskor. Skillnaden är inte så markant som du skriver mellan luft och vatten om du använder en tornkylare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Paprikan:

Tillfället? Tror nog EVGA har varit i toppen rätt länge ja

oja! Haft Evga sen 4a år tillbaka! Mitt nuvarande kort är rena drömmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om AIO lösningen är för EVGA's egna PCB eller ref?

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paprikan:

Tillfället? Tror nog EVGA har varit i toppen rätt länge ja

Skrivet av tyvar1:

oja! Haft Evga sen 4a år tillbaka! Mitt nuvarande kort är rena drömmen!

Gäller inte bara deras grafikkort, deras moderkort är helt underbara med och har varit så länge jag varit i kontakt med dem (c:a 7-8 år).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vid höga/extrema överklockningar är inte ens vatten tillräckligt, då pratar vi helt andra vätskor. Skillnaden är inte så markant som du skriver mellan luft och vatten om du använder en tornkylare.

Jag pratar om att tex kyla en i7 med ett försök på överklockning på ca 5ghz, då är vatten effektivare och tystare då fläktar inte behöver jobba lika hårt som en tornkylare skulle behöva.

Förstå mig rätt, vattenkylning är sällan nödvändigt idag då det oftast kostar mer än det smakar. Jag har själv gått från en hungrig i7 860 med HD 7970 i samma loop till 4790K som kyls av en tornkylare från noctua.

Däremot är fortfarande vatten effektivare i dessa "klockar", det jag också försöker poängtera är att många dock misstar vatten för att vara den tysta lösningen, är ju faktiskt luftkylning som är bäst där, såvida du inte ska försöka dig på 5ghz lr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att folk nu förespråkar hybridlösning, för att det råkar vara gröna laget som nu lanseras med detta.
Men när AMD kom med hybridlösning på sitt 295X2, så var det, det mest otympliga och onödiga som sett dagens ljus.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Om det ska vara redigt så ska det väl vara 2 vattenblock, ett där bak som det går slangar till och ett fram?
Alla verkar ju som bäst bara ha en tunn metallskena där bak som i praktiken inte gör nån värmeavledning alls..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Avstängd

10721a;15313247]Jag pratar om att tex kyla en i7 med ett försök på överklockning på ca 5ghz, då är vatten effektivare och tystare då fläktar inte behöver jobba lika hårt som en tornkylare skulle behöva.

Förstå mig rätt, vattenkylning är sällan nödvändigt idag då det oftast kostar mer än det smakar. Jag har själv gått från en hungrig i7 860 med HD 7970 i samma loop till 4790K som kyls av en tornkylare från noctua.

Däremot är fortfarande vatten effektivare i dessa "klockar", det jag också försöker poängtera är att många dock misstar vatten för att vara den tysta lösningen, är ju faktiskt luftkylning som är bäst där, såvida du inte ska försöka dig på 5ghz lr mer.

Skickades från m.sweclockers.com[/QUOTE]

Tystare vete fan, en fläkt är en fläkt och de låter även om de går på låga varv, jag kör också tornkylare från Noctua och den låter inte mycket, går på låga varv, är det någon fläkt som låter så är det från grafikkortet vid belastning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Om det ska vara redigt så ska det väl vara 2 vattenblock, ett där bak som det går slangar till och ett fram?
Alla verkar ju som bäst bara ha en tunn metallskena där bak som i praktiken inte gör nån värmeavledning alls..

vad är det du ska kyla på baksidan av grafikkortet som behöver ett vattenblock? gpun är på framsidan, det är främst den man kyler. backplate har några små fördelar som lättare passiv kylning, att kortet inte böjer sig lika lätt och kan skydda om cpu-blocket läcker men man skaffar en för att det ser snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lite lustigt att folk nu förespråkar hybridlösning, för att det råkar vara gröna laget som nu lanseras med detta.
Men när AMD kom med hybridlösning på sitt 295X2, så var det, det mest otympliga och onödiga som sett dagens ljus.
/Lifooz

Otroligt sant Med R9 295x2 (OCH med kommande 390x som finns som hybrid edition) var det tal om att kortet behövde hybridkylning eftersom kortet gick varmare än en majbrasa. Dock är det ju en brilljant och icke-skrymmande lösning när EVGA presenterar den på en redan strömsnål krets, för då är det inte bara en "fullösning" för att få ner en redan jättevarm krets till en acceptabla temperaturer. Slangar som är i vägen osv kan ju vara ett problem, fast inte om man har Nvidia-GPU Andra längder/bättre gummi kanske?

Jag tycker det är otroligt hur mycket skit AMD's hybridlösning fick (och får om man ser till kommande 390X WC edition) i jämförelse med hur mycket praise EVGA's lösning får nu. Jag hade själv aldrig något emot AMD's referenskylare till R9 295x2 och jag ansåg att det var en fyndig lösning, och sen fanns det ki redan långt före R9 295x2 en hel del andra företag som experimenterat med hybridkylning till graikkort. Hatet kylarlösningen fick och snacket om hur skrymmande kortet skulle vara trodde jag skulle upprepas i den här tråden, men icke

Kul att folk har ändrat åsikt och tycker om hybridlösningar mer! Det ska bli kul att se hur R9 390X WC presterar eller hur?