Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD visar produktplaner fram till 2020 och avslöjar APU med uppemot 300 W TDP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haibane:

AMD känns lite som GM; Folk vill ha stora kraftiga fordon och det skall dem få, bränsleförbrukningen struntar vi i. I mina ögon ett extremt förlegat synsätt eftersom utbud och efterfrågan växelverkar. Först en GPU som har en beräknad TDP på 300+ W där vattenkylning verkar krävas för en någorlunda behaglig upplevelse och nu en APU på 300 W som ställer liknande krav på kylning... Vad kommer härnäst?

Kanske dags att läsa nyheten igen så du förstår vad det är för produkter som utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

"Rätt varma" lär vara en regäl underdrift.

Säger inte att detta gäller just sig, men det verkar som att många inte förstår att om en cpu förbrukar t.ex. 100 watt, så avger den 100 watt i värme.
Vissa verkar tro att bara en del av energin blir till värme. Men då ignorerar man en av fysikens grundlagar, att energi varken kan försvinna eller bli till, bara förflyttas.

Sant.

Det är också många som inte förstår att TDP inte är ett mått på strömförbrukning. Som kan vara både betydligt högre eller lägre än TDP i praktiken.

Permalänk
Medlem

300w tdp med inbyggt grafikkort låter grymt! Jag ser framför mig ett chassi med tornkylare i toppen, likt gamla bilar där motorn stack upp ur huven

Autocorrect ville ändra tornkylare till torktumlare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kanske dags att läsa nyheten igen så du förstår vad det är för produkter som utvecklas.

Förklara för mig vad jag har missat? Högprestanda /= ursäkt för hög strömförbrukning oavsett om det är HPC eller konsumentmarkanden vi talar om.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

I ett kompakt system kan det finnas någonting i detta ! Hoppas också på att Amds nya arkitektur kan slå lite på Intel's fingrar, så att priserna börjar komma ner lite ! Dollarkursen\monopolen har tammefan gjort så det ända stället att handla grejer till vettiga priser är har på marknaden !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Förklara för mig vad jag har missat? Högprestanda /= ursäkt för hög strömförbrukning oavsett om det är HPC eller konsumentmarkanden vi talar om.

Med den logiken är ju ett gtx 980 ett värdelöst kort, medan 960 är mycket bättre. Eftersom högre strömförbrukning inte är ok ovasett prestandan?

Dessutom är det absolut inget som säger att denna 300W APU kommer dra mer än en CPU + GPU med motsvarande prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Förklara för mig vad jag har missat? Högprestanda /= ursäkt för hög strömförbrukning oavsett om det är HPC eller konsumentmarkanden vi talar om.

Hur mycket drar din nuvarande processor och grafikkort tillsammans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Blir skoja att kyla en APU med en TDP på 300W. Låter som dom kommer bli rätt varma.

Eftersom det skall in en CPU, en GPU och minne under samma IHS lär det bli en rätt stor sak (Läs: mycket yta att kyla från). Sen får vi hoppas dem inte tar över intel och kör en massa kladd emellan utan löder IHS direkt på På med en rejäl kylare, förslagsvis vatten så skall du se att den håller sig sval och fin. En GPU på 200W plus är inte stor, och dem är aldrig problem att kyla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tilax:

Ska bli intressant att se hur kraftig det intregerade grafikkortet blir. Snackar vi om ett halvbra grafikkort inbakat i prollen?

Redan idag har AMD halvbra GPU kretsar i sina APUer problemet är den svaga CPUn. Om Zen kan åtgärda detta så kan AMD få en riktigt bra produkt. Förutsatt att priset inte skjuter i taket dvs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dr. MASS:

Vad ligger värsta strömslukande grafikkortet på för TDP egentligen, någon som vet ?

295X2 ligger på 500 W, men det är ju ett dubbel-GPU-kort. De törstiga singelkorten ligger på uppemot 300 W men kan såklart fås att dra betydligt mer med överklockning.

Sen får man komma ihåg att TDP inte nödvändigtvis motsvarar faktisk energiförbrukning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Om 2 år är nog 4K på ingång i de flesta husen ändå så jag tror inte denna apu med 300 W kommer bli något att hurra för. Men det kommer bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Dags att Samsung köper AMD så vi får ett slut på vansinnet. Vi behöver en riktig konkurrent som kan göra snabba och strömsnåla kretsar

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog be intel att lägga av med vansinnet och göra strömsnåla och snabba kretsar -.-

"The Xeon Phi 7120P will be capable of 1.2 teraFLOPS of double precision floating point instructions with 352 GB/sec memory bandwidth at 300 W."

Det är en HPC produkt. då åker allt som heter energieffektivitet och strömsnålt bort för att få ut så mycket prestanda som möjligt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Om du tror att en tornkylare av större mått klara av att transportera bort 300w värme utan problem så kommer du ha problem med en varm APU.
300w är MYCKET värme.

300W är mycket men vi har sett högre på befintliga grafikkort. Det är definitivt möjligt.

Skrivet av Viochee:

Känns som att AMD satsar på högre effekt förbrukning medans nvidia/intel försöker få ner effekterna... Kan ha missat något

Skrivet av Haibane:

Förklara för mig vad jag har missat? Högprestanda /= ursäkt för hög strömförbrukning oavsett om det är HPC eller konsumentmarkanden vi talar om.

Ni har båda missat att detta är både CPU och GPU, då är inte 300W mycket.

För övrigt hade jag och många andra sprungit till butiken om det t.ex. fanns ett grafikkort med 4-500W TDP som presterade därefter och kan kylas bra nog.

Permalänk
Medlem

300w blir ju för CPU+GPU+minne eftersom det är integrerat i kretsen... sen ska ju kretsen kunna ersätta t.ex. en Xeon CPU + ett Quadro/fireprokort som tillsammans har mycket högre TDP så förstår inte vad ni menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

AMD känns lite som GM; Folk vill ha stora kraftiga fordon och det skall dem få, bränsleförbrukningen struntar vi i. I mina ögon ett extremt förlegat synsätt eftersom utbud och efterfrågan växelverkar. Först en GPU som har en beräknad TDP på 300+ W där vattenkylning verkar krävas för en någorlunda behaglig upplevelse och nu en APU på 300 W som ställer liknande krav på kylning... Vad kommer härnäst?

Visst vet du att i stort sätt alla biltilverkare "ljuger" om sin bensinförbrukning? I vissa fall kan det vara så mycket som 50+ mer förbrukning än vad tillverkarna har utlovat. Det har dock att göra med EUs testcykel man använder för att få fram dessa siffror (rätta mig om jag har fel), men i verkligheten drar dom betydligt mer..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Förklara för mig vad jag har missat? Högprestanda /= ursäkt för hög strömförbrukning oavsett om det är HPC eller konsumentmarkanden vi talar om.

Jo det är ju precis det det är. Många kör gärna med fet kylning om man får fet prestanda. I en jätteserver kan du ha 1000 sånna här apuer. Varför skulle du då bry dig om vad en drar? Det du ser på är helheten (pris/prestanda) och om det blir varmt drar man upp fläktarna. Det behöver inte vara tyst i ett serverrum.

Permalänk

Nu lär detta vara riktat mot serverar så strömhungriga behöver de inte vara med tanke på prestandan man lär kunna få ut.

Detta kan hitta till konsument också men då lär det nog inte vara på 300W som det pratas om här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag hoppas 300w kommer till konsumenter. bara prestandan är bra

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att detta koncept snarast är väldigt energieffektivt, det lär ge mycket hög prestanda per watt när man kan integrera allt på en krets och slipper passera ett moderkort som både drar ström och stryper prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

300W är mycket men vi har sett högre på befintliga grafikkort. Det är definitivt möjligt.

Men har du sett det kylas med en tornkylare?

Det som är problemet är inte att det är 300w, utan att det är 300w på förhållandevis liten yta.
En ordentlig vattenkylning klarar utan problem av det, en bättre variant av sluten gör det säkert helt okej men en tornkylare. Aldrig i livet!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Underhållande att se de som läst rubriken och kommenterar utan att läsa innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Med den logiken är ju ett gtx 980 ett värdelöst kort, medan 960 är mycket bättre. Eftersom högre strömförbrukning inte är ok ovasett prestandan?

Dessutom är det absolut inget som säger att denna 300W APU kommer dra mer än en CPU + GPU med motsvarande prestanda.

Mja, sett till ren prestanda per watt är det ett sämre kort... Men jag syftade snarare till att om man jagar prestanda till det maximala, som en TDP på 300W faktiskt är, får du andra problem. Till att börja med är det mycket svårt att kyla chipp på 300W på ett kostnadseffektivt sätt. Varför har vi inte sett ett intel chipp med 60-cores och samma TDP? Antagligen för att de inser att högre TDP inte är praktiskt oavsett prestandan. Exotisk kylning kommer säkerligen med en högre energiförbrukning och vi ser additiva effekter.

Skrivet av AndraBullar:

Hur mycket drar din nuvarande processor och grafikkort tillsammans?

Adderar man tdp värdena och struntar i att detta inte stämmer i praktiken: 250 + 84 = 334 W, och detta är ett system som funnits på marknaden 6 månader. Nu planerar AMD att om 1-2 år lansera ett chipp på 300W...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Mja, sett till ren prestanda per watt är det ett sämre kort... Men jag syftade snarare till att om man jagar prestanda till det maximala, som en TDP på 300W faktiskt är, får du andra problem. Till att börja med är det mycket svårt att kyla chipp på 300W på ett kostnadseffektivt sätt. Varför har vi inte sett ett intel chipp med 60-cores och samma TDP? Antagligen för att de inser att högre TDP inte är praktiskt oavsett prestandan. Exotisk kylning kommer säkerligen med en högre energiförbrukning och vi ser additiva effekter.

Intel Xeon Phi har 61 cores och 300W TDP. Kyls med en vanlig grafikkortskylare.

https://www.dustin.se/product/5010774932/xeon-phi-coprocessor...

Permalänk

ummm skummade bara igenom texten, men amd mäter inter tdp på samma sätt som intel. amd tar högsta teoretiska värdet chippet kan komma upp i, medan intel kör en annan variant som gör att det låter lägre
vad/hur nvidia gör har jag ingen aning om

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det höga TDP-värdet betyder dock inte designen blir en energimässigt ineffektiv.

Mycket prestanda per Watt och många Watt låter som en trevlig kombination tycker jag. Det innebär ju att man får väldigt mycket prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Redan idag har AMD halvbra GPU kretsar i sina APUer problemet är den svaga CPUn. Om Zen kan åtgärda detta så kan AMD få en riktigt bra produkt. Förutsatt att priset inte skjuter i taket dvs.

Håller inte riktigt med där, tittar vi på balansen i deras APUer så är CPU relativt sett kraftigare än iGPU, detta blir tydligt då diskret grafik ger mer prestanda än iGPU. De behöver få till en bra balans i APU och rejäl prestanda i rena CPU.

Sen menar AMD förstås att GPGPU är viktigt och då blir plötsligt inte balansen så viktig, men vi är inte riktigt där än för Svensson.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: tilläggas bör att iGPU stryps av minnet, HBM kanske löser detta något tillsammans med ny GCN.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

tror det är en jävligt bra ide med allt i ett då det blir billigare att göra och köpa och ger en bra dator som presterar bra för en billig peng och 300w går att kyla relativt enkelt om man har en vettig kylare och dagens toppgrafikkort ligger runt där så

Känns lite som det är framtiden och roliga är ju att tidiga datorer praktiskt taget var enkorts datorer så kanske blir på modet igen med allt i ett snart och man skulle kunna göra riktigt små datorer med bra kylning som presterar bra med allt i ett

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

"Rätt varma" lär vara en regäl underdrift.

Säger inte att detta gäller just sig, men det verkar som att många inte förstår att om en cpu förbrukar t.ex. 100 watt, så avger den 100 watt i värme.
Vissa verkar tro att bara en del av energin blir till värme. Men då ignorerar man en av fysikens grundlagar, att energi varken kan försvinna eller bli till, bara förflyttas.

Sant, men sen måste man tänka på att TDP för AMD är "worst case scenario".

http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Redan idag har AMD halvbra GPU kretsar i sina APUer problemet är den svaga CPUn. Om Zen kan åtgärda detta så kan AMD få en riktigt bra produkt. Förutsatt att priset inte skjuter i taket dvs.

?
Finns väl knappast nått spel som flaskas av CPU:n i Kaveri iaf?

Det är väl först när man går på svagare CPU och kraftigare GPU (läs APUn i PS4) som Cpun kan tänkas bli ett problem.

Rimmar ju förövrigt bra med DX12 det här.

Permalänk
Medlem

När Athlon XP var populära stekte folk ägg på sina processorer. Nu kanske det går att koka en soppa?