Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Permalänk
Inaktiv

Självklart att programmering ska ingå i vår grundskola. Och programmering kan man göra på många olika sätt, man behöver inte precis börja med VHDL. (VHDL är typ 500 gånger lägre nivå än assembler då man från grunden inte har tillgång till någon ALU som Lamers använder när de kodar...)

Vad årskurs ett ska programmera kan man fråga sig, men det finns säkert någon peka och klicka programmering som de kan börja med. Man bör dock hålla nere på timmarna i början och fokusera på att de ska lära sig att läsa och skriva först, sedan kan man öka tiderna.
Nu var det många år sedan jag läste, men på min tid fanns det gott om religion och annan trams som de kunde ersätta med vettiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Men hur vet man det innan man har provat? Det är väl det som är idén med skolan, att göra prov alltså.

Jag har själv haft klasskamrater som jag tror hade varit grymma på programmering, om de bara hade testat det.

Permalänk

01a här och skulle älskat att ha lärt mig grunden till att koda redan i 1an
synd bara att ingen har tagit initiativet att införa det i skolan förens nu...

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att programering bör finnas på schemat men då kanske mer som introduktion till det som grundskole fysik/språk/etc men kanske först runt högstadiet en termin eller två...

Men som sagt det har redan funnits förslag på liknande från olika håll skillnaden är väl att det nu är ett helt stort parti som föreslår det... Sen vad för förändring det kan bli i skolan är för tidigt att säga. Speciellt eftersom det finns både elever som inte har fallenhet för programmering och lärare som kanske inte kan lära ut på ett bra och pedagogiskt sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reedyn:

Verktyg som Scratch är specifikt gjorda för att lära ut programmering till just unga barn utan att behöva gå in i detalj på kodning och syntax.

Jag rekomenderar folk att titta på länken som Reedyn posta. Scratch var lite bergränsat när jag sist testade det men konceptet är underbart (hade gärna sett något liknande i kravskrivningssammanhang).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart att programmering ska ingå i vår grundskola. Och programmering kan man göra på många olika sätt, man behöver inte precis börja med VHDL. (VHDL är typ 500 gånger lägre nivå än assembler då man från grunden inte har tillgång till någon ALU som Lamers använder när de kodar...)

...det vill säga så länge man inte använder VHDL som ett parallellt programmeringsspråk.

Permalänk
Medlem

Programmering i sig låter jättebra, men mer som något man kan börja med i 4:an eller 5:an när barnen har grundläggande kunskaper inom det mesta. Ska man börja programmera redan i 1:an då man varken kan skriva, läsa eller räkna så blir det bara tokigt. Sen så kan man så klart introducera programmering inom andra lektioner, t.ex. matte, men att ha det som en helt egen schemalagd lektion som t.ex. träslöjd eller svenska tror jag inte ett dugg på. Och den största frågan i så fall är, vad på schemat ska bort?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Datorkunskap hade vart något men PROGRAMMERING?
Tror det kan få motsatt effekt, att de får dåliga minnen av programmering och inte vill ta i det med tång

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Gillar inte moderaterna men detta är ju faktiskt vettigt!

vad har du emot moderatorerna och vad har de med programmering i skolan att göra? *facepalm*

Permalänk
Avstängd

Man kan väl inte ens skriva i ettan? Hur ska man då lära sig programmera? Verkar konstigt och inte genomtänkt. Man borde börja programmera senare. Någon gång i mellanstadiet.

Permalänk

Om det tas som ett alternativ till slöjd etc så låter det rätt bra. Kanske skulle introducera lite grundläggande logik och sådant först dock, för att få in "tänket".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Va...?
Samma sak går ju att säga om alla andra ämnen också.
Grundskolan är ju i princip till för att man ska få "testa på" ämnen och se ungefär vad man tycker är roligt.

Vet inte riktigt om vi uppfattar "testa" på samma sätt. Men det är mer att precis som namnet nämner ska man få en grund utbildning att sedan bygga på.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bjoernsss:

Om det tas som ett alternativ till slöjd etc så låter det rätt bra. Kanske skulle introducera lite grundläggande logik och sådant först dock, för att få in "tänket".

Precis som när man läser alltså. Raden ovanför raden under först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

De går väl att lägga det på olika nivåer, finns ju Arduino för de något äldre, kanske den där mindstorm-serien från lego för de allra yngsta. Alltså inte 100% hardcore programmering från början, utan lite enkelt för att förstå grunderna. Skulle se stor vinning om man kunde börja med t.ex C# i 5-6an istället för 3-4 år senare i gymnasiet.

Visst så är det inte många som programmerar i dagliga livet om man ser till det stora hela, men en viss förståelse för hur saker fungerar skulle nog varit bra. T.ex att de som är intresserade kan fortsätta med det i de högre klasserna. Det i början ska vara roligt

Precis det här som är meningen med grundskolan som jag tolkar det. Att man ska få en grund att stå på. Alla blir inte samhällsvetare, fysiker etc. Men likväl får man lite av varje i skolan.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Jag läste HTML i 5:e klass.
Det är typ 18 år sedan.
Stannade det upp där?
Låter iaf som en bra idé att återinföra något liknande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Matte kan du använda överallt var du än är, och är grundläggande när vi tar oss fram i livet.
Programmering är en yrkesinriktning precis som bilmekaniker.

Och bild/idrott/musik är inte det? Tillåt mig att skratta
Visst, man kan väl tycka att idrott är någorlunda grundläggande för fysisk hälsa men å andra sidan tror jag inte man måste spendera över 100 timmar för att lära sig att springa och helt enkelt ta tag i mer avancerade metoder om man så vill längre fram i livet.

Jag vet inte vad jag ska tycka om programmering i skolan egentligen då det ju faktiskt är ett lite nischat ämne precis som de andra 3 jag radade upp men jag skulle nog gärna se att man kunde välja själv bland dessa nischade ämnen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Whaleboobs:

vad har du emot moderatorerna och vad har de med programmering i skolan att göra? *facepalm*

Va?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kanske lite väl tidigt men borde väl kunna ingå i mattematikundervisningen för att göra den lite mer spännande.

Fast glöm inte geografi, brister kunskaperna där kan man t.ex. få för sig att Falun ligger i fjällen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha skrivit högskoleprovet så tycker jag man borde ta bort både matten och svenskan i alla fall upp till årskurs 4. Det finns inte en chans att barn i lågstadiet skulle klara av att läsa matte och svenska!

Permalänk
Medlem
Citat:

Uttalandet kommer ett år efter Moderaternas Thomas Tobés utspel om att unga, i synnerhet pojkar, spenderar för mycket tid framför dator- och tv-spel, någonting som pekades ut som en av orsakerna till Sveriges sjunkande Pisa-resultat.

Att spela datorspel och att produktivt programmera är väl ändå två helt olika saker. Sen om man anser att barnen allmänt är för stillasittande idag så tror jag det är för att man inte uppmuntrar till fysisk aktivitet på ett sätt som gör den rolig. Man ska inte behöva tvinga sig till att röra på sig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

vad har du emot moderatorerna och vad har de med programmering i skolan att göra? *facepalm*

Lol, läs vad du skrev om modererande moderater samt även trådens titel

Permalänk

Jag tvivlar starkt på att det skulle vara kodning man lärde ut i skolan då. Snarare vore "logik" ett bättre ord på kursen, men programmering ger det en lite bättre chans att folk som i vanliga fall inte skulle vara intresserade, faktiskt skulle ge det en chans.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SexMachine:

Efter att ha skrivit högskoleprovet så tycker jag man borde ta bort både matten och svenskan i alla fall upp till årskurs 4. Det finns inte en chans att barn i lågstadiet skulle klara av att läsa matte och svenska!

Fullgod approximation av svensk geografi

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och bild/idrott/musik är inte det? Tillåt mig att skratta
Visst, man kan väl tycka att idrott är någorlunda grundläggande för fysisk hälsa men å andra sidan tror jag inte man måste spendera över 100 timmar för att lära sig att springa och helt enkelt ta tag i mer avancerade metoder om man så vill längre fram i livet.

Jag vet inte vad jag ska tycka om programmering i skolan egentligen då det ju faktiskt är ett lite nischat ämne precis som de andra 3 jag radade upp men jag skulle nog gärna se att man kunde välja själv bland dessa nischade ämnen.

Programmering är väl ändå inte nischat? Eller det kanske det är? Men hur du än vrider å vänder på det så är det ett av de yrkena där det kommer finnas jobb i framtiden. Även om man då inte vill bli programmerare så bidrar programmering till mer än att just kunna programmera, tänker då på logiskt tänkande och hur en dator fungerar. Två saker som folk i allmänhet behöver bli bra mycket bättre på!
Tycker att det är helt rätt beslut att lägga in programmering redan i låg ålder.

Permalänk
Medlem

Man tar sig ju för pannan när man ser hur många av er tänker. Det är klart att förstaklassare inte ska lära sig C eller Java. Det handlar såklart om någon form av digitalt läromedel. Det finns massvis av skoj spelliknande applikationer till iOS som lär ut grundkoncepten i programmering till unga barn.

Vi har Daisy the Dinosaur som lär ut baskunskaper som sekvenser (av instruktioner), loopar och objekt.
https://itunes.apple.com/us/app/daisy-the-dinosaur/id49051427...

Sen har vi Hopscotch som något mer avancerat där man kan bygga små spel och animationer.
https://itunes.apple.com/us/app/hopscotch-hd/id617098629?mt=8...

I Cargo Bot ger man instruktioner till en robot som flyttar lådor
https://itunes.apple.com/us/app/cargo-bot/id519690804?mt=8&ig...

Tynker. Ytterligare ett pusselspel där man även kan bygga spel
https://itunes.apple.com/us/app/tynker-learn-programming-visu...

Det var bara fyra exempel som jag hittade efter en snabb googling.

Det är sånt man gör när man vill lära ut programmering till småkids! Och det är superbra! För då blir programmering så avdramatiserat. Man lär barn att tänka på rätt sätt för att lösa problem med en serie sekventiella instruktioner och det är vad programmering är.

Att som i min första programmeringskurs på gymnasiet få höra att ett Java-program ska se ut såhär för att det bara är så är inte ett superbra sätt att börja

public class Klassnamn { public static void main(String [] args) { // Skriv ditt program här } }

Allt det gör är att lära studenterna att programmera på fel sätt. Det är mycket bättre att lära sig de grundläggande koncepten så tidigt som möjligt för att sen gå över till mer avancerade "spel" ju äldre man blir tills man kan läsa lite bättre och då få programmera i en IDE som föreslår och fyller i skräp åt en men har dokumentationen på svenska så att de enkelt kan förstå vad som är skillnaden mellan prepend och append på en lista till exempel.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Bra att dom tar det i åk 1.
Eftersom eleverna inte kan läsa ännu då, så kan dom heller inte fuska med hemläxan genom att googla.
=)D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det är idiotiskt när man går i ettan är man fortfarande så liten att man ska mer leka läsa skriva räkna lite och programmering känns jävligt onödigt så tidigt och man kan introducera det lite i fjärdeklass kanske sen trappa upp det lite .. men är som det brukar vara med moderaterna att dom ska göra alla människor till vandrande penga maskiner

Visst är det tragiskt att man vill satsa på utbildning? Bättre att låta "samhället" ta hand om alla som inte orkat plugga och har kass utbildning. Softa på a-kassa 4lyfe! Onödigt med utbildning! Varför ska en regering vilja ha välutbildade människor i sitt samhälle? Bättre om alla jobbade på donken eller städade toaletter, jämställdhet!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Datorer hör inte hemma i grundskolan.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Så, om ungefär 10 år har man ett lågavlönat arbete. det är bra att veta så här på förhand.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte...

Om detta kan hjälpa elever att utveckla analysförmåga och bli bättre på att lära sig bryta ner, hålla isär, slå ihop, modularisera, och tänka så kan det möjligtvis vara bra.

Men jag tror skolan behöver bli bättre på att lära ut att disseminera information, källkritik, retorik, etc.
Folk är för dumma och köper lätt argument som är känslomässigt laddade. Folk är för dumma för att objektivt analysera något och komma till en slutsats utan att influeras av propaganda eller egna känslor.

Dessutom tycker inte jag att alla ska bli programmerare.
Vi har tillräckligt många idioter i industrin redan som copy-pastar random kod från StackOverflow utan att förstå vad den gör, och inte förstår vad dom gör.