Robotdammsugare, vad bör man tänka på? Är det bara Neato som gäller?

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare, vad bör man tänka på? Är det bara Neato som gäller?

Hej,

Har tidigare varit lite intresserad av robotdammsugare men aldrig hört särskilt bra omdömen. Nu verkar de dock ha mognat till sig och det finns numera många positiva ord om dem på nätet.

Jag har därför taget några timmar åt att kolla lite och det verkar som att Neato och IRobotic är den mer kända. IRobotic maskinerna verkar vara mer kaotiska medan Neato ser ut att bygga upp smartare rutter. Däremot läser man en hel del problem med Neato maskinerna, d.v.s kvalitén verkar inte vara någon höjdare medan IRobotic maskinerna går år utan problem.

Efter lite vägande fram och tillbaka valde jag att prova en Neato Robotics BotVac 85, det som slår mig för är att den ska laddas i 12 timmar!! Och sen ska man köra totalt slut på den innan man laddar upp batteriet igen MINST 2-3 gånger?? Vad är detta? Låter som en produkt från 2005!? Mycket riktigt, tittar man närmare så sitter det NiMH Batteri i den precos som Someone2 påpekar! Hur tänker man här? Man styr ju inte över maskinen själv så den kommer antagligen ladda sig själv när den anser sig färdig?

Just nu står min maskin på laddning men man undrar om man har gjort bort sig helt här? Det känns som maskinen kommer tappa prestanda ganska snabbt? Hur ser det ut mad andra maskiner? Finns det kanske något bättre val?

Generellt är jag lite skeptisk till att en dammsugarrobot klarar av vår trånga 3:a med prylar överallt men jag har förhoppningar om att den ska hjälpa mig en bit på vägen iallafall.

Har ni kanske några riktiga jämförelse test som man kan få ta del av? Såg ex detta där Miele fick riktigt bra http://m3.idg.se/2.1...re-roomba-miele och den kostar inte många 100 lappar mer?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag har börjat snegla mot robotdammsugare. Den jag fastnat för är Samsung Powerbot VR9000, detta trots priset. Att den fotograferar taket och på så vis bygger upp en bild av hemmets rum och sedan använder sensorerna för att notera var alla hinder finns låter ju riktigt trevligt. Själv skall jag försöka få tag på en sådan lite billigare via en god vän som jobbar på Samsung, efter det kommer en liten review.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Även jag har börjat snegla mot robotdammsugare. Den jag fastnat för är Samsung Powerbot VR9000, detta trots priset. Att den fotograferar taket och på så vis bygger upp en bild av hemmets rum och sedan använder sensorerna för att notera var alla hinder finns låter ju riktigt trevligt. Själv skall jag försöka få tag på en sådan lite billigare via en god vän som jobbar på Samsung, efter det kommer en liten review.

Såg denna videon https://www.youtube.com/watch?v=6BoESZbG9HU, verkar prestera typ samma som Neato eller till och med sämmre än Neato där men visst, det finns mycket annat som spelar roll. Ser dock inte hur taket kan vara viktigt för navigering, de e såfall för att mappa ut rum för rum vad det nu egentligen ska vara bra för? Det viktiga är väll ändå att mappa ut var man faktiskt kan köra och inte köra och sen komma ihåg det.

Förövrigt känns 8000 kr lite väl mycket att börja med, halva summan låter mer okay men visst, ibland kan man faktiskt få vad man betalar för.

Har du någon mer intressant info om maskinen och varför den ska vara bättre än ex Neato?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Tar 10min att dammsuga själv.. Och det blir damm fritt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tar 10min att dammsuga själv.. Och det blir damm fritt

Skickades från m.sweclockers.com

När jag hade en robot blev det gjort betydligt oftare, sen är det bara o köra av med en manuell på de ställen roboten inte klarar någon gång i månaden. Kan jag köpa en robot som fixar det jag hatar för en ok summa pengar gör jag det.
Och då var min Robotdamsugare en för 350kr på sibas julrea så behövs inga svindyra grejer (nackdelen var att den höll 1år 2månader).
Jag kommer antagligen skaffa en robot klippare i framtiden om jag någonsin får en stor gräsmatta

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

@Neon

Jag har nu använt min VR9000 i en månad lite drygt och jag måste säga att jag är SUPERNÖJD! Redan efter första användningen i en - till synes - ren lägenhet så var behållaren full till 1/3. Fick den till det "humana" priset av 5900 kr, vilket då låg drygt 2000 kr under butikspriset. Gimmicken att kunna styra den själv med fjärrkontrollen är faktiskt inte så dum ändå då det är lätt att få den att ta områden den normalt undviker i autoläget.

Den är rätt högljudd då den använder både borstarna och dammsugaren, men spelar mindre roll då den gör ett bra jobb och om man vill så är det ju bara att programmera den att starta då man lämnat hemmet. Själv brukar jag starta igång den då jag lämnar bostaden.

Trösklar är inget problem. Mattor är inte heller några problem så länge mattan inte har kanter som är böjda uppåt (typ hallmattor) för då kan den ibland stöta på problem. Två gånger har den fastnat, ena gången då den välte omkull en spegel som jag råkat ställa på golvet lutat mot väggen och andra gången hade den kilat fast sig under soffan

Har du eller någon annan några frågor så är det bara att fråga på. Summan av kardemumman är i alla fall att jag är jävligt nöjd över mitt köp. Från att ha varit tvungen att dammsuga 1 ggr / vecka så har det minskat till kanske 1 ggr / varannan vecka och då bara ställen där roboten inte kommer åt.

#VR9000 #robotdammsugare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Hur är det med robotdammsugarna egentligen? Måste man se till o möblera och ordna sin planlösning utifrån robotdammsugarna framkomlighet för att de ska kunna hålla rent ordentligt? Eller är de så pass smidiga/duktiga idag?

Trösklar vet jag har varit ett problem förut.

Någon som känner till ett bra test? Såg tidigare idag att de testat robotgräsklippare iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur är det med robotdammsugarna egentligen? Måste man se till o möblera och ordna sin planlösning utifrån robotdammsugarna framkomlighet för att de ska kunna hålla rent ordentligt? Eller är de så pass smidiga/duktiga idag?

Trösklar vet jag har varit ett problem förut.

Någon som känner till ett bra test? Såg tidigare idag att de testat robotgräsklippare iallafall.

Jag har förvisso en hyfsat "clean" lägenhet. Men utöver att den kan trassla in sig i sladdar som inte ligger intill väggen - utan kanske rakt över golvet - så har min VR9000 inga problem att att känna av hinder av olika slag. Jag har en 3:a på 75 kvm och den betar faktiskt igenom alla rummet rätt effektivt. Jag inbillar mig även att den blir bättre och bättre på att lära sig rummens utformning då den i början skippade sovrummets ena långsida (sängen står i vägen) men numer åker den även dit och gör rent.

Normala trösklar är som sagt inget problem alls, dock högre trösklar - typ de som oftast används i badrum - är okej att ta sig över på väg in till badrummet men eftersom att tröskeln är brantare på vägen ut så blir det ibland lite strul. Jag låter dock inte roboten dammsuga inne i badrummet, det är min lösning på problemet. Där används den manuella våtmoppen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Kul att din maskin fungerar bra!

Jag slog till på en Neato för några månader sedan, vi har satt upp den till att köra kl 8 varannan dag då vi vet att vi är hemma då, helgen hoppar vi över. Anledningen till att vi bara kör den när vi är hemma är för att vi har katt och då är många dörrar stängda när vi inte är hemma.

Första rundan samlar robotar som denna oftast upp en hel del efter som den kommer åt platser man sällan själv tar på, men när den väl kört ett par gånger så plockar den upp klart mindre. Vi tömmer lådan kanske varannan vecka och det anser jag ändå som bra med tanke på den lilla ytan och att vi använder vår vanliga dammsugare(dock mer sällan nu).

Den har problem med mattor med lite längre lugg så vi har fått dra magnetremsa för att undvika mattan. Jag tycker dock att den är dålig på att läsa av magnetremsan trotts att den ligger tejpad på golvet RUNT mattan, det räcker att luggen ligger över den för att roboten ska ha svårt att läsa av. Jag hade hoppats på att magnetremsan kunde tejpas fast under mattan men så känslig är inte roboten tyvärr. Mattan jag har är en IKEA matta så egentligen inget konstigt merän att den har lång lugg då.

När det gäller rutter så verkar den vara ganska smart, den kör oftast ett rum i taget, när den kommer till tröskeln så känner den av det på något vis och vänder tillbaka in i rummet för att köra färdigt. När den är färdig så kör den ut ur rummet och vidare in i nästa. Det kan dock hända att den tar ett rum merän 1 gång så helt perfekt är det inte. Den har någon typ av lokaliserings grej i tornet vilket gör att i vissa fall räcker det att man ställer sig framför den för att den ska vända om och välja ett annat håll, den behöver alltså inte alltid köra in i saker för att känna av dem(även om det är så den gör oftast). En sak som vi är imponerade av är att den hittar så gott som alltid tillbaka till stationen och då kör den alltså raka vägen till stationen, även om den är i andra änden av lägenheten. Den känner sig fram extremt lite så troligen skapar den någon form av karta vilket troligen också innebär att det är väldigt viktigt att hjulen aldrig spinner eller att man ändrar position på den under körning.

Det händer att den kallar på en för att den svalt en kabel, snöre eller kattens svans så det gäller att städa undan lite på förhand. Det händer också att den missar men det är sällan.

På det stora hela är vi nöjda med köpet. Vi är dock på väg att flytta till hus med 2 våningar så tyvärr kommer den väl bara att få gå på entréplan men det är bättre än inget

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Funderarpå att skaffa en robotdammsugare. Valet står nu mellan Neato Botvac Connected eller Roomba 980
Båda är i dyraste lagret men det är senaste modellen med stöd för WiFi och som kan konfigurerar via mobilen, tekniknörden i mig blir då väldigt sugen på detta

Just nu ligger jag dock lite lågt och hoppas få se lite recentioner och tester som ställer dessa två mot varandra. Samt att Rooba 980 verkar inte vara tillgänglig i Sverige än, dock finns Neato Botvac Connected hos netonnet

Permalänk

Skrev lite här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1288922-robotdammsugare...

Jag drar på den ibland (alldeles för sällan) och stänger dörren till rummet. Kommer tillbaka en timme senare med massa damm i behållaren och tassarna sitter kvar. Fastnar sällan nu för tiden.
Ska dock köpa en med timer och som hittar tillbaka till stationen så den kan vara på när man inte är hemma, men det blir inte förens början av 2017 när jag flyttar till en 1:a på 30kvm.

Känner dock att det var mina bäst investerade 500kr på mina 20 år i livet. Har inte haft dammsugaren uppe på rummet senaste året så ligger nog en del damm i vissa hörn där jag lagt massa grejer

Permalänk
Medlem

Ni som har skaffat er maskiner, hur fungerar det med omtåliga möbler? Jag skulle vilja att de aldrig kör in i möblerna utan stannar innan istället?

Hur tror ni det skulle fungera med kutterspån (har kaniner), skulle den kunna få bort det mesta?

Sedan när ni skriver om lister, är det små lister då eller klarar dem även lite grövre lister?

//Nesvop

Permalänk
Medlem

Har inte känt att jag behöver wifi på verken min robotgräsklippare eller robotdammsugare. Man ställer in dem vilka tider dom ska gå och är de i vägen så säger man bara till dem att gå tillbaka till sin station så länge. Man vill inte behöva förbinda sig till dem i onödanm det är skönt om de sköter sig själv, det är lite tanken.

Vi underskattade helt klart Neaton, den gjorde ett klart bättre jobb än förväntan trotts en belamrad lite lägenhet. Nu när vi flyttat till hus så är tanken att Neaton ska sköta källaren där det inte är fullt den aktiviteten. Så nu inreder vi så att den ska kunna göra så bra jobb som möjligt, det blir många öppna ytor med mattor som inte har luggar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har en Neato Bootvac 75 och den är ruskigt bra (efter att jag bytte till samma borste om 85:an har). Fastnar väldigt sällan och kör igenom lägenheten på knappa 50m2 på ca 30-40min. Nu missar den precis som alla robotdammsugare lite i kanterna, så lite då och då får man dammsuga med vanliga dammsugaren. Men att ha en robottdammsugare sparar mycket tid helt klart och man får det dammsugit betydligt oftare än vad man annars hade orkat. Är supernöjd!

När det kommer till möbler @Nesvop så är den relativt duktig. Generellt upptäcker den de med lasern och kör aldrig emot. Skulle den missa så kör den emot och upptäcker med sina bumpers att den kör emot och backar/svänger undan. Dessa är ju av plast men absorberar smällen lite iaf, så superömtåliga saker kanske kan få sig ett märke i värsta fall. Är du superrädd så kan du spärra av med magnetlist i värsta fall.

Kutterspån hade den nog plockat upp utan problem, möjligen att den missat några spån i kanterna. I min "äldre" lägenhet så har jag en sne list som lutar från 2,5cm till 1,5cm ungefär. Skulle gissa på att min Neato klarar från strax under 2 cm höga lister. Ibland försöker den på den höga delen och då åker den fram och tillbaka ett tag innan den hittar över på den lägre delen. Listen är av grövre modell.

Permalänk
Medlem

@Cr0wN Låter bra det, dock så skulle jag vilja att den hittar på möblerna, speciellt TV-möbeln, skulle vilja slippa magnetlister. Den är nog ganska enkel att upptäcka dock. Ska kika lite hur höga trösklar det egentligen är, det kan nog vara problem att komma in i sovrummet.

Permalänk
Medlem

@Nesvop:
Jag personligen har inte haft något problem med krockar i möbler. Det enda den krockar in i då och då är stolsbena på stolarna jag har. Vet inte om det är för att de är så smala eller om det är att lasern speglar sig i de. TV-möbeln jag har är vit/högblank och den "ser" Neaton utan problem och krockar inte i.

Permalänk

Baserat på egen erfarenhet då vi köpte en robotdammsugare rätt tidigt (5 år sen) är att man inte ska snåla in utan ta en modell som man kan programmera när den ska dammsuga. I vårt fall måste vi trycka på on-knappen innan vi lämnar lägenheten för att den ska köra en runda och det händer tyvärr alldeles för sällan att man kommer ihåg. En robotdammsugare som startar automatiskt tex varje måndag och fredag klockan 10 när man ändå inte är hemma hade varit oändligt mycket mer användbart.

Permalänk
Medlem

Har tittat på robotdammsugare, men det kostar om en skall köpa en bra modell.
Till slut hyrde vi in städfirma för att städa 2 gånger i månaden. På 3 timmar så tar dom hela lägenheten, och det är så jakla skönt I mellan så dammsuger vi bara ett par ggr i veckan.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Har tittat på robotdammsugare, men det kostar om en skall köpa en bra modell.
Till slut hyrde vi in städfirma för att städa 2 gånger i månaden. På 3 timmar så tar dom hela lägenheten, och det är så jakla skönt I mellan så dammsuger vi bara ett par ggr i veckan.

Har samma sak, det är just nu dammsugandet mellan städbesöken jag försöker lösa
Tänker mig en dammsugning måndag, onsdag och fredag.

@Neon hur skall ni hantera entréplan om er nuvarande robot skall ner i källaren?

Permalänk
Medlem

nu är jag inte expert på robotdamsugare, men jag älskar att ahcka saker

Fördelen med Neato robotarna är deras LADAR (Laser radar) som den använder för att kartlägga och hantera hinder. Det är endast om hindret är lägre än radarn, eller att den påträffar en spegel i taskig position som den kommer att köra in i hindret. Ladarn gör också att den lätt hittar tillbaka till sin station efter slutförd städning

https://www.youtube.com/watch?v=jSlkjY-78SQ

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Baserat på egen erfarenhet då vi köpte en robotdammsugare rätt tidigt (5 år sen) är att man inte ska snåla in utan ta en modell som man kan programmera när den ska dammsuga. I vårt fall måste vi trycka på on-knappen innan vi lämnar lägenheten för att den ska köra en runda och det händer tyvärr alldeles för sällan att man kommer ihåg. En robotdammsugare som startar automatiskt tex varje måndag och fredag klockan 10 när man ändå inte är hemma hade varit oändligt mycket mer användbart.

Om du är händig kan du ju montera dit en arduino nano, men ett enkelt relä

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Även jag har börjat snegla mot robotdammsugare. Den jag fastnat för är Samsung Powerbot VR9000, detta trots priset. Att den fotograferar taket och på så vis bygger upp en bild av hemmets rum och sedan använder sensorerna för att notera var alla hinder finns låter ju riktigt trevligt. Själv skall jag försöka få tag på en sådan lite billigare via en god vän som jobbar på Samsung, efter det kommer en liten review.

Jag kollar in den wow den såg grym ut sen så kom jag till slutet som var "Buller 76 dBA" sen vart det inte så skoj längre den låter ju mer än vad min server dator gör. xD

Man förknippar att robotdammsugare ska vara tysta och så.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zxhosting:

Jag kollar in den wow den såg grym ut sen så kom jag till slutet som var "Buller 76 dBA" sen vart det inte så skoj längre den låter ju mer än vad min server dator gör. xD

Man förknippar att robotdammsugare ska vara tysta och så.

Fast till skillnad från många "robotdammsugare" så har denna både borstar och dammsugarförmåga och en vakumdammsugare låter. Du har nog missförstått hela konceptet, tanken är inte att du ska starta robotdammsugaren medans du tittar på TV eller ligger och sover utan den är perfekt att dra igång manuellt eller via tidsbestämd inställning då man inte är hemma.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Fast till skillnad från många "robotdammsugare" så har denna både borstar och dammsugarförmåga och en vakumdammsugare låter. Du har nog missförstått hela konceptet, tanken är inte att du ska starta robotdammsugaren medans du tittar på TV eller ligger och sover utan den är perfekt att dra igång manuellt eller via tidsbestämd inställning då man inte är hemma.

Kan du se på tv även om den är i gång går det även att sova fast den är igång stör man inte grannar då?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

@Haptic senaste roomba har även detta.

@zxhosting robotdammsugare eller vanligdamsugare är lite strunt samma båda låter och båda kan eventuellt störa grannen men samtidigt är det något man får leva med. Sen kan du köra den på schemat på en bra tid, ex 14:00 då troligtvis alla jobbar och gör de inte det är det så är det ändå en rimlig tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zxhosting:

Kan du se på tv även om den är i gång går det även att sova fast den är igång stör man inte grannar då?

Jag kan välja om den ska använda borstar, vakumdammsugare eller både och. Enbart med borstar så är det tyst så ja. Nej man stör inte grannar, så farligt låter den inte

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att jag valde Neato var för att så gott som samtliga test visade på att de plockade upp mer. Dessutom så gick den mer systematiskt, rum för rum(vilket dock inte alltid fungerar) och då fram och tillbaka per sektion om man säger.

Det ser dock ut som att senaste versionen av Roomba har hängt med på detta nu och kör mer strukturerat, iallfall från sida till sida istället för hus som helst. Detta känns som en grundfunktion som måste finnas om man har stora ytor.

När det gäller ljudnivå så är det väl något längre än vanlig dammsugare men jag skulle inte vilja titta på TV eller sova med den igång. Om grannarna störs så lär de störas mer av att du dammsuga vanligt vilket måste vara okay.

Neato har dock en stor nackdel och det är att den kör på NiMH batteri.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon intressant läsning, blir mer och mer sugen på en dammsugare.
(Vad säger jag? Aja är la tecknikens under som gör det intressant)

Senaste Neato har nu li-ion batteri, känns som att det har hänt mycket med både Neato Botvac Connected eller Roomba 980. Jag har själv redan konstaterat att man få ta synpunkter på de tidigare produkterna med en nypa salt då jag kollar på den nya. Problem som tidigare har varit kända är nu mer lösta.