Dual core vs Quad core, löser det mitt fps problem?

Permalänk

Dual core vs Quad core, löser det mitt fps problem?

Tjena, för ca 3 veckor sen skaffade jag en starter gaming dator. Jag kollade dator komponenterna innan köp för att se prestandan det utgav. Problemet var att jag aldrig kollade upp min CPU. Utan att jag bara kollade på hur många Ghz den hade. Den har 3.9Ghz, så då trodde jag att det var en Quad Core för att den hade så höga Ghz. Saken är att det inte visade sig vara en Quad core utan att det var en Dual core, och här är mitt problem.

För 3 dar sen hade jag sparat ihop nog med pengar till en uppgradering från min gamla GPU. Min gamla GPU var en MSi R7 250 2GB OC edition. Mitt nya är XFX HD R7870 2GB GDDR5. Med det gamla kortet så hade jag sätt ett "playable" framerate på 45 fps på Medium settings på Battlefield 4. Men jag fick inte det dock. Jag fick runt 20-25 i en multiplayer lobby. Efter jag skaffat mitt nya kort så började jag med att köra Battlefield 4 själv på en Test Range på högsta inställningarna (Ultra). Det fick ett playable framerate på 50-60 fps. Men när jag gick in i en Multiplayer lobby med andra folk, så dök frameraten till en ospelbar 20-25 igen.

Kan detta vara pga min CPU? (A4 6300 3.9GHz)

Tänkt på att skaffa en X4 860k Black Edition 4.1GHz, alltså en Quad core. Kommer detta att fixa mina Framerate problem?

Tack

Permalänk
Medlem

Ja din CPU är ganska svag. En 860K blir betydligt bättre.
Nu är ju inte ett 7870 ett så jättebra kort heller. Men dugligt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hur många mer fps tror du att jag kommer få när det gäller Battlefield 4 problemet?

Permalänk

Du kör på Test Range: Det är bara du där, händer inte så mycket, lugnt och trevligt.
Du kör multiplayer: Det är fullt med folk, granaterna viner genom luften, husen rasar, helikoptrar störtar och det är allmänt kaos.
Att du får olika fps i de båda är helt naturligt.
Battlefield 4 är ett grafiktungt spel och med din nuvarande uppsättning förstår jag att fps:en dyker. Tyvärr tror jag inte att en cpu för 400kr till kommer lösa dina problem, dock självklart göra dem mindre. Men du kommer ändå bara kunna köra på medium, kanske high. Men man kan inte stirra sig blind på antalet kärnor.

Edit/ Jag menar självklart processortungt, inte grafiktungt.
Köp ny CPU!

Permalänk

Kanske problemet också ligger i att jag bara har 4GB av RAM minne. Ska nog skaffa en sticka av 4GB mer

Permalänk
Skrivet av skoofa123:

Kanske problemet också ligger i att jag bara har 4GB av RAM minne. Ska nog skaffa en sticka av 4GB mer

Och pga att du endast har 2GB VRAM.

Permalänk

Aja, tack så mycket för er hjälp! Kommer nog att uppdatera denna tråd när jag uppgraderat min RAM/CPU

Permalänk
Skrivet av skoofa123:

Aja, tack så mycket för er hjälp! Kommer nog att uppdatera denna tråd när jag uppgraderat min RAM/CPU

Du kan väl lista alla specs på datorn så kan säkert någon snäll person här hjälpa till med att säga vad som är viktigast att uppgradera

Permalänk

CX 500 W
4GB RAM
XFX R7870 2GB
A4 6300

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NybbTronio:

Du kör på Test Range: Det är bara du där, händer inte så mycket, lugnt och trevligt.
Du kör multiplayer: Det är fullt med folk, granaterna viner genom luften, husen rasar, helikoptrar störtar och det är allmänt kaos.
Att du får olika fps i de båda är helt naturligt.
Battlefield 4 är ett grafiktungt spel och med din nuvarande uppsättning förstår jag att fps:en dyker. Tyvärr tror jag inte att en cpu för 400kr till kommer lösa dina problem, dock självklart göra dem mindre. Men man kan inte stirra sig blind på antalet kärnor.

Ditt resonemang är bakvänt: I det här fallet är det ju processorn som inte orkar med allt som händer, eftersom han har OK prestanda i Test Range (som inte är särskilt mycket snällare mot grafikkortet än multiplayer, men betydligt lättare för CPU:n). AMD A4 för BF4, alltså det går inte.

TS, en bättre processor är precis vad du behöver. Det bästa hade dock varit om du köpte en fyrkärnig Intelprocessor från början, men just nu är nog en uppgradering till en fyrkärnig AMD det mest prisvärda.

Skrivet av NybbTronio:

Och pga att du endast har 2GB VRAM.

Nej. Det räcker gott för BF4 på Medium åtminstone, vilket är vad han bör sikta på med sitt grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ditt resonemang är bakvänt: I det här fallet är det ju processorn som inte orkar med allt som händer, eftersom han har OK prestanda i Test Range (som inte är särskilt mycket snällare mot grafikkortet än multiplayer, men betydligt lättare för CPU:n). AMD A4 för BF4, alltså det går inte.

TS, en bättre processor är precis vad du behöver. Det bästa hade dock varit om du köpte en fyrkärnig Intelprocessor från början, men just nu är nog en uppgradering till en fyrkärnig AMD det mest prisvärda.

Alltså vad trött jag blir på mig själv! Jag menade självklart att skriva processortungt spel...

Permalänk

Om vi nu tänker oss att jag köpt en ny CPU + 4GB av mer RAM, och kör på ultra i en multiplayer match, kommer frameraten vara annorlunda till skillnad från de 60fps på ultra i test rangen?

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nej. Det räcker gott för BF4 på Medium åtminstone, vilket är vad han bör sikta på med sitt grafikkort.

Sant, det finns mycket som tar stopp innan grafikminnet. Skönt med någon som kommer och reder ut detta! Nu är det sent och dags att sova. Hej!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skoofa123:

Om vi nu tänker oss att jag köpt en ny CPU + 4GB av mer RAM, och kör på ultra i en multiplayer match, kommer frameraten vara annorlunda till skillnad från de 60fps på ultra i test rangen?

Du borde genast överge tanken på att köra Ultra. Du har helt enkelt inte en dator som är lämplig för det. High är inte en omöjlighet, men jag tycker att du isåfall ska börja med Mesh Quality och Lighting Quality på Medium och sedan testa om det går att höja dem.

Du borde också stänga av vsync (om du har det igång) för att slippa input lag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skoofa123:

Om vi nu tänker oss att jag köpt en ny CPU + 4GB av mer RAM, och kör på ultra i en multiplayer match, kommer frameraten vara annorlunda till skillnad från de 60fps på ultra i test rangen?

Med 7870 och 8gb ram så får du nog max 32min och 36avg fps på ultra: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2013/11/27/battlefi...
Det är med en riktigt bra CPU, så du kanske får värre drops, men jag tror inte det.. Sjukt jobbigt att hitta bra tester på 860k av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Så där rakt ut ur tomma luften tror jag inte problemet är CPU'n utan förväntningarna på vad grafikkortet ska klara. Ett 7870 i BF4 ska inte köras på ultra settings. Han borde klara medium med CPU'n han har, och stoppar man i en 860K kanske han klarar high, om han gör som nämnts ovan, och sänker mesh / lighting quality till medium. Frågan är om inte samma inställningar, och AA helt avstängt i drivrutinen, skulle fungera på det han har...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så där rakt ut ur tomma luften tror jag inte problemet är CPU'n utan förväntningarna på vad grafikkortet ska klara. Ett 7870 i BF4 ska inte köras på ultra settings. Han borde klara medium med CPU'n han har, och stoppar man i en 860K kanske han klarar high, om han gör som nämnts ovan, och sänker mesh / lighting quality till medium. Frågan är om inte samma inställningar, och AA helt avstängt i drivrutinen, skulle fungera på det han har...
B!

Nej, ni resonerar bakvänt: Om CPU:n är flaskhalsen hjälper det aldrig att sänka grafikinställningarna (utom vissa CPU-tunga sådana, som är undantag från regeln). Klarar en processor Low så klarar den Ultra (återigen, bortsett från de inställningar som är CPU-tunga). TS har en av de absolut sämsta socklade processorer som går att få tag i samtidigt som han har ett helt OK mellanklassgrafikkort, och han ska spela BF4 multiplayer. Han ska uppgradera CPU:n.

TS, uppgradera inte grafikkortet. Det fungerar utmärkt till BF4 på åtminstone Medium. Din processor är däremot ett skämt i sammanhanget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

TS, uppgradera inte grafikkortet. Det fungerar utmärkt till BF4 på åtminstone Medium. Din processor är däremot ett skämt i sammanhanget.

Fast det vi säger är att redan den CPU'n han har, i kombination med det grafikkortet han har, ska klara medium.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Testa att gå till options, video och välj Mantle istället för Direct3D 11. Mantle ger mycket bättre CPU-prestanda än DX11.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det vi säger är att redan den CPU'n han har, i kombination med det grafikkortet han har, ska klara medium.
B!

Vilket den inte gör. Det spelar ingen roll om han kör 800x600 Low eller 3840x2160 Ultra; processorn är för långsam.

(Sedan kan man alltid argumentera för olika definitioner av "klara". Jag tänker mig att det betyder stadiga 60 fps, eller åtminstone däromkring med få och inte alltför kraftiga dippar.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dunis90:

Testa att gå till options, video och välj Mantle istället för Direct3D 11. Mantle ger mycket bättre CPU-prestanda än DX11.

Bra idé, även om jag inte vågar sätta alltför mycket hopp till det.

TS, återkom gärna och berätta vad du får för prestanda med allt på Low och Mantle. Det vore intressant att veta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mantle kräver 3gb VRAM för BF4.
Det är väll en Am3+ Cpu? övervägg att skaffa ett Fx-6300, relativt billiga och går å klocka en helvetets massa, lyckades klocka min till 4.5 Ghz :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:

Mantle kräver 3gb VRAM för BF4.
Det är väll en Am3+ Cpu? övervägg att skaffa ett Fx-6300, relativt billiga och går å klocka en helvetets massa, lyckades klocka min till 4.5 Ghz :).

Det är en Fm2 och där är den bästa CPU'n 860k.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Köp ny processor och RAM. AMD 860K är ett klokt val för dig, tillsammans med mer RAM. 8GB ska det vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anarko:

Mantle kräver 3gb VRAM för BF4.

Kan du belägga det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Anarko:

Mantle kräver 3gb VRAM för BF4.
Det är väll en Am3+ Cpu? övervägg att skaffa ett Fx-6300, relativt billiga och går å klocka en helvetets massa, lyckades klocka min till 4.5 Ghz :).

Väldigt konstigt att jag kan lira bf4 med mantle i 1440p på ett hd 7870 med 2GB VRAM då (lirar på low/medium)
Lirar som standard med dx11 då jag inte tjänar något på mantle men det fungerar lika bra med båda för mig
Tror du missuppfattat något eller blivit felinformerad

Permalänk
Medlem

Kan, kan man ju alltid. Men kör man på low/medium räcker 2 gb vram oerhört långt även fast det är 1440p.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Skrivet av jdahl:

Kan, kan man ju alltid. Men kör man på low/medium räcker 2 gb vram oerhört långt även fast det är 1440p.

Jo jag vet att 2GB är lågt ska uppgradera när 300 serien kommer
Men personen hävdade att 3GB var ett krav för bf4 med mantle
Citat från Anarko "Mantle kräver 3gb VRAM för BF4."

Något som inte stämmer
Bara för att man köra mantle så blir 3GB VRAM inte ett krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Jo jag vet att 2GB är lågt ska uppgradera när 300 serien kommer
Men personen hävdade att 3GB var ett krav för bf4 med mantle
Citat från Anarko "Mantle kräver 3gb VRAM för BF4."

Något som inte stämmer
Bara för att man köra mantle så blir 3GB VRAM inte ett krav

Kör man ultra och 4msaa i 1080p så är det väldigt rekommenderat

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att du kan börja med att skaffa lite mer minne för att se om det hjälper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |