Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Odla något unikt

Hej har under någon vecka hållt på att bygga ett automatiskt växthus som snart är klart och jag börjar nu fundera på vad jag ska odla. Växthuset kommer vara ca 60×60 cm och höjden ca 100 cm.
växthuset kommer kunna anpassas beroende på vad som ska odlas i det på följande sätt

1 temperatur kan hållas mellan 20-60°C med hög exakthet

2 luftfuktighet kommer kunna ligga mellan 30-90% med hög noggrannhet

3 fuktmängden i jorden kan variera mellan snustorrt och badhus-blött.

jag har även möjlighet att bygga på fler funktioner. Som ni ser kan jag odla typ vad som hellst och det är därför jag har tänkt odla något svårt och unikt. Jag vet inte riktigt vad, har ni några tips på svårodlade växter i krukväxt storlek?

Skickades från m.sweclockers.com

redigerat bort diverse substanser
Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk

Jag har tänkt att prova att odla ananas men inte kommit till skott än att göra det.. Sägs vara svårt att göra det från grunden med frön!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Vilka möjligheter har du att reglera ljuset? Kan du reglera temperaturen så att dagen är varm ovh natten kall? Hur är det med lufttrycket, kan du anpassa det för höghöjdsväxter?

En intressant svårodlad är Viola paradoxa (Madeiraviol). Växer vilt på bara ett tjugotal platser på Madeira på c:a 1700 m höjd. Är utrotningshotad och fridlyst.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Vilka möjligheter har du att reglera ljuset? Kan du reglera temperaturen så att dagen är varm ovh natten kall? Hur är det med lufttrycket, kan du anpassa det för höghöjdsväxter?

En intressant svårodlad är Viola paradoxa (Madeiraviol). Växer vilt på bara ett tjugotal platser på Madeira på c:a 1700 m höjd. Är utrotningshotad och fridlyst.

Att reglera lufttrycket känns ju som en relativt dyr historia/tillägg för ett växthus då det kräver att göra växthuset "lufttätt" för att skapa tryckskilnaderna vilket försvårar tillförseln av koldixid till plantan. Men det vore en sjukt cool funktion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lopphunden:

Jag har tänkt att prova att odla ananas men inte kommit till skott än att göra det.. Sägs vara svårt att göra det från grunden med frön!

Det är inte lätt vad jag förstår. Du måste plantera om plantan flera gånger allt eftersom ananasen växer och du får bara en frukt per planta. Hur de lyckas sälja ananaser för en tia styck förstår jag inte.

Edit: Till grundfrågan. Du skulle kunna odla rätt roliga saker, men det skulle förstås inte vara lagligt. Svampar eller ett visst ogräs exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Edit: Till grundfrågan. Du skulle kunna odla rätt roliga saker, men det skulle förstås inte vara lagligt. Svampar eller ett visst ogräs exempelvis.

Nu frågade dock TS om något svårt och unikt, det du föreslår är ingetdera.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Nu frågade dock TS om något svårt och unikt, det du föreslår är ingetdera.

Det är ju din tolkning. Det finns massa grödor man kan odla med tveksam laglighet som är både svåra och ovanliga. Varför inte en Peyote-kaktus exempelvis. Svampar är också rätt svårodlat vad jag förstår och lär väl inte vara så vanligt (fast det har jag förstås ingen aning om).

Permalänk

Att justera lufttryck borde inte vara så svårt inte heller att bygga lufttätt.

Dock så blir det nog högljutt då du kommer behöva en pump som kan pumpa/suga ganska stora mängder luft med högt tryck. Och strömslukande...

Men typ kantareller borde vara lite utmaning. Tror aldrig jag hört om något företag eller privat som odlat. Aldrig äns hört talas om att köpa kantarellsporer nånstans men kanske finns.
Lär iaf va ganska unikt om man lyckas.

Orkideer är väl relativt svårodlade inte så jobbiga att hålla vid liv men att få dem att föröka sig verkar vara lite bökigt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det är ju din tolkning. Det finns massa grödor man kan odla med tveksam laglighet som är både svåra och ovanliga. Varför inte en Peyote-kaktus exempelvis. Svampar är också rätt svårodlat vad jag förstår och lär väl inte vara så vanligt (fast det har jag förstås ingen aning om).

Fast nu skrev du i klartext "svampar och ett visst ogräs" vilket var det jag citerade och även svarade på. Svampar och ett visst ogräs är inte unikt på något sätt, tvärtom sker produktionen av desamma idag nästan uteslutande inom landets gränser.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Att justera lufttryck borde inte vara så svårt inte heller att bygga lufttätt.

Dock så blir det nog högljutt då du kommer behöva en pump som kan pumpa/suga ganska stora mängder luft med högt tryck. Och strömslukande...

Men typ kantareller borde vara lite utmaning. Tror aldrig jag hört om något företag eller privat som odlat. Aldrig äns hört talas om att köpa kantarellsporer nånstans men kanske finns.
Lär iaf va ganska unikt om man lyckas.

Orkideer är väl relativt svårodlade inte så jobbiga att hålla vid liv men att få dem att föröka sig verkar vara lite bökigt

Nej det är inte svårt att få det lufttätt, men lycka till att odla någon i ett lufttätt växthus när fotocyntesen kräver konstant nytillförsel av luft

kan ts typ få plats med akvarium i växthuset?
Hade varit lite ballt att odla lotusblommor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Trinidad Scorpion lär vara lite småjävligt att odla i svenskt klimat har jag hört.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Fast nu skrev du i klartext "svampar och ett visst ogräs" vilket var det jag citerade och även svarade på. Svampar och ett visst ogräs är inte unikt på något sätt, tvärtom sker produktionen av desamma idag nästan uteslutande inom landets gränser.

Svampar och ett visst ogräs exempelvis.

Sen är det ju sant att mycket av detta odlas inom landet men det gör det ju inte riktigt till vanliga grödor heller, det är inte direkt så att man ser en massa sådana plantor i folks trädgårdar eller så. Och pratar man svampar så finns det väldigt många varianter varav många säkert är förhållandevis unika häromkring.

Permalänk
Medlem

I ett växthus skall det odlas växter. Om det odlas svampar så är det inget växthus. Svamparna hör till ett annat rike än växterna. Det som är speciellt med växter är fotosyntesen, som kräver ljus. Svampar får sin energi liksom djuren genom att bryta ned (förbränna) organiskt material.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagerja:

I ett växthus skall det odlas växter. Om det odlas svampar så är det inget växthus. Svamparna hör till ett annat rike än växterna. Det som är speciellt med växter är fotosyntesen, som kräver ljus. Svampar får sin energi liksom djuren genom att bryta ned (förbränna) organiskt material.

Kallar man det då för ett svamphus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kallar man det då för ett svamphus?

Det skulle natyrligtvis vara en korrekt benämning. Men svampar odlas vanligtvis i källare då de inte har behov av ljus (ingen fotosyntes). Det som gör det svårt att odla skogssvampar (t.ex. kantareller) är att de lever i symbios med träden. Utan träd ingen svamp.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Kallar man det då för ett svamphus?

Jag skulle säga "Fungishus". xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagerja:

Det skulle natyrligtvis vara en korrekt benämning. Men svampar odlas vanligtvis i källare då de inte har behov av ljus (ingen fotosyntes). Det som gör det svårt att odla skogssvampar (t.ex. kantareller) är att de lever i symbios med träden. Utan träd ingen svamp.

Det behövs väl ett visst mått av ljus för att det ska bli några svampar? Mycel som ju egentligen är själva svampen klarar sig utan ljus (det ligger ju under marken liksom) men fruktkropparna (eller vad det kallas) kommer väl inte fram i totalt mörker? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det behövs väl ett visst mått av ljus för att det ska bli några svampar? Mycel som ju egentligen är själva svampen klarar sig utan ljus (det ligger ju under marken liksom) men fruktkropparna (eller vad det kallas) kommer väl inte fram i totalt mörker? Eller är jag helt ute och cyklar?

Mögel behöver iallafall inget ljus. Tvärtom.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det behövs väl ett visst mått av ljus för att det ska bli några svampar? Mycel som ju egentligen är själva svampen klarar sig utan ljus (det ligger ju under marken liksom) men fruktkropparna (eller vad det kallas) kommer väl inte fram i totalt mörker? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du är ute och cycklar. Att fruktknopparna kommer över marken är för att sporerna skall kunna spridas.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagerja:

Du är ute och cycklar. Att fruktknopparna kommer över marken är för att sporerna skall kunna spridas.

Jag kan mycket väl vara helt fel ute men samtidigt så har man ju lampor när man odlar svampar och det hade man ju inte haft i onödan liksom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag har inga riktigt bra tips, men jag blev väldigt nyfiken på hur du har byggt ditt växthus, vad du har använt för saker osv. det vore kul att se en liten bygglogg eller liknande. Själv försöker jag odla lite olika chiliplantor och har insett att de tar mycket plats när man inte vill döda flera plantor
Men som Slayzor sa. Odla en svår chili. själv testar jag bland annat moruga red scorpion eller vad den nu hette plantorna är fina, men om de bär frukt får framtiden utvisa.
Annars gillade jag även tipset om en lotusblomma

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk

Lotusblomma låter riktigt fränt, den ser man ju inte var och varannan dag

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Entusiast

Vill du odla bara för att eller vill du få fram nåt som du faktiskt har nytta av? Har själv många gånger funderat på om man ska odla habanero eller nån annan apstark frukt.