Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spoltjut, helt outhärdligt!

Permalänk
Skrivet av mame:

Här kommer ännu en tråd om spoltjut.

Hur och varför sker detta? Jag har två helt nya grafikkort, ett MSI 280X Gaming 3gb och ett ASUS Matrix 970 och helt nya system (Z97-A + 4790K)
970 låter lite mer än 280X dock.

Man bygger tysta system och satsar på bra grejer och så skriker det bokstavligen om korten, som ett j*vla moden från 89.

Vad händer? Det finns INGEN ursäkt för detta, helt oacceptabelt. Lämnar man tillbaka dom så lär nästa låta likadant.

Prestandan på ett 970 och 4790k är ju helt magiska och jag är extremt nöjd, hade ett HD 5870 och i930 innan.

Bröder och systrar, vad gör jag? Går det att fixa?

När låter dom?

Ibland hjälper det att sätta ett fps-cap.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

nVidia har inte mycket med detta att göra, då de enbart levererar själva GPUn. Grafikkortsmakarna däremot, av någon outgrundlig anledning, väljer att frångå nVidias rekommenderade PCB-design och komponentval, och går på ett eget race istället. Skyll på grafikkortsmakarna. Inte GPU-makarna.

fan vad synd, är dock inte särskilt nöjd med mitt r9 290x heller så vet inte vad man ska köpa i dagsläget :&

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag sitter på ett Asus Strix 970, där jag har ställt in en global fps-begränsning på 70 med nVidia Inspector. Har aldrig hört något spoltjut från mitt grafikkort, trots att jag har lyssnat ytterst noggrannt och grafikkortets fläktar dessutom är helt ljudlösa i idle.

Kom ihåg att spoltjut i sig är helt naturligt, för egen del verkar det ha fungerat utmärkt att ställa in en fps-gräns för att undvika fenomenet.

Sevärt angående ämnet: youtu.be/NUhwFpPKnXI

Skickades från m.sweclockers.com

Alla säger att detta ska fungera men mitt 280x är helt tvärtom. Låter som mest vid 30-70fps och är knäpptyst över 100fps.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Jag har hört att 980 har referensdesign på korten och där finns det inget spoltjut. Finns det fler med 980-kort som kan bekräfta detta?

Jag har ett 980 och har aldrig hört speltjut från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Har själv en hel del spoltjut. Är inne på min andra PSU (RMA den första) och mitt andra grafikkort (bytte från gigabyte till Asus). Grafikkorts bytet hjälpte en del, men min PSU (tror att det är den som låter nu) är fortfarande ett elände. Verkar inte som att PSU modellen gillar min övriga setup.
Ska byta snart tror jag, men tycker att det är riktigt tråkigt att det ska vara så jobbigt att få en dator med normalt ljud.

Satsa på ett bra agg, typ seasonic eller superflower platform.

Permalänk
Medlem

Spoltjut kan försvinna med tiden. Mitt 280x tjöt illa men försvann efter nån månad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv

Ähh, jag får nog ta in det till Inet o få hjälp med att kika på det, för det finns inte en enda review på mitt nätagg.. Närmsta jag kommer än vp550p som verkar vara lite lustig: http://www.techpowerup.com/reviews/Antec/VP550P/ .
Det jag faktiskt har är dock vp650pm och enligt Antecs sida så verkar MOV finnas? Blev lite små orolig tack vare reviewn ovan..:
" Heavy-duty protection circuitry on all rails prevents damage from a variety of dangers:
- Over current protection (OCP)
- Over voltage protection (OVP)
- Short circuit protection (SCP)
- Over power protection (OPP)
- Over temperature protection (OTP)
Safety Approvals: CE, TÜV, CB, C-Tick, CCC, Gost-R, KCC "

Någon får gärna försöka gissa sig till om det är pga nätagget som tjutet kommer eller GPU, och som tidigare nämnt så existerade det inte innan bytet av GPU.

Permalänk
Avstängd

Får själv spoltjut om jag kommer upp i ~3000fps. Vsync fixar biffen och det går ju bra med en 144Hz skärm.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Asprarn:

Jag tänkte köpa ett 970 strix, är väldigt känslig för fläkljud och spoltjut, inget att rekommendera alltså?

Jag har ett 970 Strix och kunde inte vara mer nöjd. Läs mitt tidigare inlägg här i tråden, att sätta en global FPS-begränsning har fungerat utmärkt för min del. Kortet blir mindre varmt och jag har aldrig hört något spoltjut från det.

Permalänk
Medlem

Trist, haft hem 2 Asus 970 black och inget missljud och även inget på mitt R9 290x jag hade innan. En del har tur eller så är jag okänslig. Bäst att hålla sig borta från nVidia:s senaste verkar det som.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag har ett 970 Strix och kunde inte vara mer nöjd. Läs mitt tidigare inlägg här i tråden, att sätta en global FPS-begränsning har fungerat utmärkt för min del. Kortet blir mindre varmt och jag har aldrig hört något spoltjut från det.

För din del ja.

Jag skulle såklart kunna sätta en FPS-begränsning på 30 fps, och ja, jävlar vad svald det skulle gå.
Men det var inte riktigt för att spela i 30 fps som jag skaffade ett 970.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

För din del ja.

Jag skulle såklart kunna sätta en FPS-begränsning på 30 fps, och ja, jävlar vad svald det skulle gå.
Men det var inte riktigt för att spela i 30 fps som jag skaffade ett 970.

Då min skärm inte har högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz är det ingen direkt nackdel att begränsa FPS:en, allting utöver 60 drar bara onödigt med ström och skapar värme ändå. Hade du tänkt dra runt spel på en 144 Hz-skärm? Hur som helst, lycka till i din jakt på ett grafikkort som garanterat är fritt från spoltjut.

Ville bara flika in och säga, i och med att det var specifikt 970 Strix frågan gällde, att mitt eget exemplar är fritt från spoltjut. Sedan förstår jag också att detta naturligtvis inte gäller alla 970 eller 970 Strix för den delen. Verkar bara som att många inte ens överväger möjligheten att sätta en FPS-begränsning, istället fortsätter de leta med ljus & lykta efter ett grafikkort som kan spotta ut tusentals FPS i menyer utan att tjuta.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Då min skärm inte har högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz är det ingen direkt nackdel att begränsa FPS:en, allting utöver 60 drar bara onödigt med ström och skapar värme ändå. Hade du tänkt dra runt spel på en 144 Hz-skärm? Hur som helst, lycka till i din jakt på ett grafikkort som garanterat är fritt från spoltjut.

Ville bara flika in och säga, i och med att det var specifikt 970 Strix frågan gällde, att mitt eget exemplar är fritt från spoltjut. Sedan förstår jag också att detta naturligtvis inte gäller alla 970 eller 970 Strix för den delen. Verkar bara som att många inte ens överväger möjligheten att sätta en FPS-begränsning, istället fortsätter de leta med ljus & lykta efter ett grafikkort som kan spotta ut tusentals FPS i menyer utan att tjuta.

This, håller verkligen med.

Mitt 7970 ghz börjar surra vid 200fps men eftersom jag också satt ett fps cap på 60 fps så låter det aldrig. Och om du nu har en 144hz skärm så sätt "cappet" på 144fps. Om det fortfarande låter så skulle jag reklamera kortet.

I 3dmark osv så får du självklart stå ut med att det surrar, eftersom du måste inaktivera "cappet" om du vill ha korrekta prestandasiffror.

Tycker nästa fpscap borde vara standard om korten inte prestandatestas!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Då min skärm inte har högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz är det ingen direkt nackdel att begränsa FPS:en, allting utöver 60 drar bara onödigt med ström och skapar värme ändå. Hade du tänkt dra runt spel på en 144 Hz-skärm? Hur som helst, lycka till i din jakt på ett grafikkort som garanterat är fritt från spoltjut.

Ville bara flika in och säga, i och med att det var specifikt 970 Strix frågan gällde, att mitt eget exemplar är fritt från spoltjut. Sedan förstår jag också att detta naturligtvis inte gäller alla 970 eller 970 Strix för den delen. Verkar bara som att många inte ens överväger möjligheten att sätta en FPS-begränsning, istället fortsätter de leta med ljus & lykta efter ett grafikkort som kan spotta ut tusentals FPS i menyer utan att tjuta.

Jag försökte bara påpeka att det som fungerar för dig, med ditt kort, i din dator, fungerar just för dig, och inte allmänt för nämnda kortmodell. Spoltjut är sådant, ett riktigt lurigt fenomen.
Mitt var fullt hörbart nere på 40 fps. Vilket gör att fps-begränsning knappats är ett vidare bra alternativ i det läget.

Folk är lite tråkigt övertygade om att bara för att deras problem uppstår i 2000 fps, så tror dom att alla andras problem också finns vid 2000 fps, och att andra bara gnäller i onödan.

Nu hade jag ju dock turen att ett nytt nätagg tog bort alla ljud, iallafall i 40-120 fps. Högre än så har jag inte brytt mig om att testa med.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

jag har ett msi 980 gaming och på det är inget missljud varken vila lr load

Nej men hans har spoltjut! vad hjälper det honom att du inte har det?
Har man spoltjut ska man lämna tillbaka kortet/kortena tills man har ett som inte har spoltjut!

Spoltjut 2015 är totalt oacceptabelt.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag försökte bara påpeka att det som fungerar för dig, med ditt kort, i din dator, fungerar just för dig, och inte allmänt för nämnda kortmodell. Spoltjut är sådant, ett riktigt lurigt fenomen.
Mitt var fullt hörbart nere på 40 fps. Vilket gör att fps-begränsning knappats är ett vidare bra alternativ i det läget.

Folk är lite tråkigt övertygade om att bara för att deras problem uppstår i 2000 fps, så tror dom att alla andras problem också finns vid 2000 fps, och att andra bara gnäller i onödan.

Nu hade jag ju dock turen att ett nytt nätagg tog bort alla ljud, iallafall i 40-120 fps. Högre än så har jag inte brytt mig om att testa med.

Det hade ju hjälp om du skrivit när ditt kort tjöt. Vad jag förstått så tjuter de flesta kort idag när fps countern går över 300 ish fps. Dessutom så är det många som inte vet tricket med fpscap. Gissar även att många inte har koll på att en fps över skärmens uppdateringsfrekvens är helt onödig i 99% av fallen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

i call BS

Jag har haft både 970 MSI och nu Asus black 970.. Igen av dom har "spoltjut".
Detta händer om man spelar med fps över ca 300 vilket är overkill som fan.

Lås din fps på vad din skärm klarar och tjuter det fortfarande så skicka tillbaka det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag försökte bara påpeka att det som fungerar för dig, med ditt kort, i din dator, fungerar just för dig, och inte allmänt för nämnda kortmodell. Spoltjut är sådant, ett riktigt lurigt fenomen.
Mitt var fullt hörbart nere på 40 fps. Vilket gör att fps-begränsning knappats är ett vidare bra alternativ i det läget.

Folk är lite tråkigt övertygade om att bara för att deras problem uppstår i 2000 fps, så tror dom att alla andras problem också finns vid 2000 fps, och att andra bara gnäller i onödan.

Nu hade jag ju dock turen att ett nytt nätagg tog bort alla ljud, iallafall i 40-120 fps. Högre än så har jag inte brytt mig om att testa med.

Jag har full förståelse för att det är med just mitt grafikkort, i min dator, med mitt nätaggregat osv. som jag får sagt resultat. Upplever man spoltjut trots FPS-begränsning, eller att man rentav hör tydligt spoltjut till och med i idle, då är det en annan femma! Då hajar jag att man börjar fundera på att reklamera sitt grafikkort, om man har testat alla knep med över/underklockning & att reglera spänningen.

Skönt att du blev av med bekymren efter byte av nätaggregat! Vilket nätaggregat hade du tidigare och vilket bytte du till?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag har full förståelse för att det är med just mitt grafikkort, i min dator, med mitt nätaggregat osv. som jag får sagt resultat. Upplever man spoltjut trots FPS-begränsning, eller att man rentav hör tydligt spoltjut till och med i idle, då är det en annan femma! Då hajar jag att man börjar fundera på att reklamera sitt grafikkort, om man har testat alla knep med över/underklockning & att reglera spänningen.

Skönt att du blev av med bekymren efter byte av nätaggregat! Vilket nätaggregat hade du tidigare och vilket bytte du till?

Jag satt på ett Corsair 620HX, inne på sitt 7e år.
Bytte till ett EVGA Supernova G2, just för att jag sett så många forumposter om folk som blivit av med tjut på 970 av just den modellen.
Vilket säkert inte säger så mycket, det lär vara det populärste nätagget bland "mainstream-entusiaster" i nuläget.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av anon186252:

En uppdatering kring mitt.. :
Det tjuter tydligen väldigt försiktigt, var femte minut ungefär. Jag hör det inte när datorn är igång, som tur är, men det hörs på något vis när den är avstängd Har normalt sett datorn igång 24/7 men provade att stänga av inatt, och då pep den lite försiktigt då och då för att få lite uppmärksamhet

Är faktiskt några som med olika agg råkat ut för detta, får dra ur kontakten för hör ett ljud från datorn. Vissa har gjort RMA.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av mame:

Jag har två system, ett med Cougar 700w PSU och i det andra ett Corsair CX500.

Men ska man behöva byta PSU för att få ett tyst grafikkort??

Cx är inte så bra bygge och har jag inte fel är Cougar inte så bra heller (får kolla på det påståendet på det sista agget i morgon). CX är kända för coil whining, så pass att vissa butiker anser det är "normalt" att CX ska låta så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Är faktiskt några som med olika agg råkat ut för detta, får dra ur kontakten för hör ett ljud från datorn. Vissa har gjort RMA.

Jo, frågan är bara om det är kombinationen, nätagg eller gpu.. Aldrig märkt det innan gpu bytet så det känns troligt, men det blir ju lagom surt att gå tebax med den och så lyckas inte Inet återskapa problemet. Verkar som att enda vettiga är att ta med hela datorn dit.. :/

Permalänk

Jag slängde på någon form av v-sync (dynamisk?) i nvidias kontrollpanel och inget mer spoltjut - glömde skriva detta efter att ha testat igår. Jag är otroligt glad att det fungerade i mitt fall. Har ett Evga GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+ och Evga Supernova G2 ifall någon undrar. Jag hade spoltjut trots att FPS:en som högst låg på ~135, så det händer trots att de inte är över 300 eller ens i närheten. Just det skärmen är en 60Hz också, vet inte ifall det har någon inverkan eller ej (jag valde mitt nick av en orsak trots allt).

Permalänk
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Jag slängde på någon form av v-sync (dynamisk?) i nvidias kontrollpanel och inget mer spoltjut - glömde skriva detta efter att ha testat igår. Jag är otroligt glad att det fungerade i mitt fall. Har ett Evga GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+ och Evga Supernova G2 ifall någon undrar. Jag hade spoltjut trots att FPS:en som högst låg på ~135, så det händer trots att de inte är över 300 eller ens i närheten. Just det skärmen är en 60Hz också, vet inte ifall det har någon inverkan eller ej (jag valde mitt nick av en orsak trots allt).

Månarna kanske kom i fas precis när du satte på g-sync och samtidigt kom det silkeslen ström till datorn:D

Nä men seriöst, kan vara så grafikkortet inte gillade att jobba i 135FPS. Kan ju vara en teori i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Månarna kanske kom i fas precis när du satte på g-sync och samtidigt kom det silkeslen ström till datorn:D

Nä men seriöst, kan vara så grafikkortet inte gillade att jobba i 135FPS. Kan ju vara en teori i alla fall.

Inte alls omöjligt och då jag inte behöver så hög FPS, så gör det inget för min del. Både jag och grafikkortet är nöjda med andra ord.

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-205-O...

Ska vara ganska befriade ifrån spoltjut. Dock referenskylare

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Jag har hört att 980 har referensdesign på korten och där finns det inget spoltjut. Finns det fler med 980-kort som kan bekräfta detta?

Jag har evga 980 ref med coilwhine

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

i call BS

Jag har haft både 970 MSI och nu Asus black 970.. Igen av dom har "spoltjut".
Detta händer om man spelar med fps över ca 300 vilket är overkill som fan.

Lås din fps på vad din skärm klarar och tjuter det fortfarande så skicka tillbaka det.

I call BS

Har haft kort med coilwhine under 60fps (mycket whine).