Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns fortfarande extensions för "Windows Mobile" och "Windows Desktop" även om det är mer delat, konsumeras i samma filer (vilket du kunde göra i samma källkodsfiler med #if förut också) och sen kommer såklart folk bygga appar precis som de redan gör för WP8.1 och W8.1 (universal stöds inte på 8.0, W10 universal stöds inte på 8.1). Om de inte vill att programmen inte ska fungera där då. Visst det är ett nytt projekt nu med "Universal App Platform", men allt är ännu inte delat och du får göra mer än att anpassa för skärmstorlek i många fall. Exemplen MS har publicerat är tyvärr inte så bra, då man kommer använda WP-specifika apier på mobiler i fortsättningen också. Blandar du olika språk så verkar det inte lika lätt att göra den körbar på alla plattformar heller, men det blir säkert bättre även om inte allt sker av magi. RT försvinner också (som aldrig kunde köra mobila appar) så det finns egentligen bara "2.5" SKUs – desktop, mobile och IoT. Bara det är en stor förbättring.

Ja, det finns "extensions" för mobilerna och desktop. Bland annat stöd för bakåtknappen finns bara i "mobile" inte i desktop. Att dela upp specifika saker i tillägg är inte något som är direkt nytt.

Precis som jag skrev tidigare så ja, preprocessor-direktiv användes innan men att det nu är "vanliga" if-satser gör det smidigare och bättre. Att Microsoft gör Windows 10 gratis samt sagt att alla mobiler som nu har 8.1 kommer få 10 lär inte många utvecklare fortsätta utveckla för 8.1.

Det är inte möjligt att helt komma bort från att API:er kommer skilja sig mellan enheter på ett eller annat sätt. Alla mobiler har inte stöd för alla API:er då en del saknar hårdvaran. Att kolla om enehten har stöd för ett API är nu enkelt och att lägga det i olika "extension" inte konstigare än andra sätt. Skiljer väl sig även inte heller mycket från att ha stöd för olika versioner av API:er.

Jo, stämmer väl att Windows RT försvinner men Windows kommer fortfarande vara möjligt att köra på ARM.

Men det du skrev tidigare: "Nej det blir inte mer en plattform än med Windows 8.1 och WP8.1," Håller jag inte med om. Det är mer en plattform nu än vad det har varit tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Men det du skrev tidigare: "Nej det blir inte mer en plattform än med Windows 8.1 och WP8.1," Håller jag inte med om. Det är mer en plattform nu än vad det har varit tidigare.

Möjligen, många av misstagen försvinner men det är samma plattform som utgör den gemensamma grunden som hos 8.1. Fortfarande lär det vara svårt att portera C/C++ appar relativt till de andra plattformar, men något bättre än förut. Att Silverlight och WPRT blir kvar i telefonvarianten gör ju att många appar kommer ligga kvar som dinosaurier också utan att egentligen förbättras. Windows 8.1 Store-appar kommer säkert fortsätta utvecklas, för många som levererar till Store och Phone Store idag gör det med två olika program. Vi får se när utvecklare migrerar. Men det kommer bli vettigare med hybrider när program som inte är byggda som universal-projekt försvinner, och när win32-program gör sitt intåg i affären, och Windows RT inte ligger där som någon icke-produkt. Vi får se om det räcker för att någon ska orka göra till mer än två plattformar.

Själv hoppas jag väl mest UI-förändringarna i WP10 kan bli till det bättre.

Permalänk
Medlem

Där ser man, nu har Microsoft äntligen fixat stöd för MS DOS på sina telefoner, efterlängtat!

lumia.ms/msdosmobile

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en total återställning av min Nokia Lumia 920 men hittar fan inte på vart man gör det. Någon som har ett snabbt svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexa:

Tänkte göra en total återställning av min Nokia Lumia 920 men hittar fan inte på vart man gör det. Någon som har ett snabbt svar?

http://www.windowsphone.com/sv-se/how-to/wp8/settings-and-per...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

TACK 😎

Permalänk
Medlem

Finns det någon funktion likt IOS "stör ej" där man kan ställa in vissa tider som mobilen inte ska ta emot samtal? Busringning kl 03:40 inatt, undviker gärna det igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det någon funktion likt IOS "stör ej" där man kan ställa in vissa tider som mobilen inte ska ta emot samtal? Busringning kl 03:40 inatt, undviker gärna det igen...

Quiet hours.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Quiet hours.

Hade varit perfekt om det inte var för att jag hade ep 8.1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra sugen på köpa till den trådlösa laddaren till min Lumia 930 någon som har den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2885160 ?
Något att ha?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hade varit perfekt om det inte var för att jag hade ep 8.1

?
Quiet Hours finns i WP8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

?
Quiet Hours finns i WP8.1.

Bara om man har valt engelsk region och aktiverat cortana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Bra sugen på köpa till den trådlösa laddaren till min Lumia 930 någon som har den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2885160 ?
Något att ha?

Köpte 3 st. runda för 27:- st. från Ebay som fungerar helt perfekt. Då kan man ha nån på olika ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bara om man har valt engelsk region och aktiverat cortana.

Finns det någon nackdel med att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det någon nackdel med att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det inte går att använda svenskt tangentbord då (men jag är inte säker).

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Jag tror att det inte går att använda svenskt tangentbord då (men jag är inte säker).

jag kan enkelt ändra mellan de språk jag valt att ha (I mitt fall Svenska Norska och engelska) på knappen bredvid gladgubbe på tangentbordet. Så engelsmännen bör ju kunna de med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag tror att det inte går att använda svenskt tangentbord då (men jag är inte säker).

Tangentbordsspråk, visningsspråk och region är tre oberoende inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Bra sugen på köpa till den trådlösa laddaren till min Lumia 930 någon som har den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2885160 ?
Något att ha?

Den fungerar utmärkt, jag har haft den sedan dag 1.
Förstår inte hur jag tidigare kunnat klara mig utan trådlös laddning.
I och för sig har jag den varianten som står lutad (DT-910), men det är samma platta.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B009WKGQKC?ie=UTF8&tag=pri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Tangentbordsspråk, visningsspråk och region är tre oberoende inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahapp, det stog nämligen bara "Jag kan tyvärr inte hjälpa till i din region med det språk du valde.", så jag antog att man var tvungen att köra engelska på allt.

Permalänk
Skrivet av ffodil:

Köpte 3 st. runda för 27:- st. från Ebay som fungerar helt perfekt. Då kan man ha nån på olika ställen.

Rätt smart!

Skrivet av Wickman:

Den fungerar utmärkt, jag har haft den sedan dag 1.
Förstår inte hur jag tidigare kunnat klara mig utan trådlös laddning.
I och för sig har jag den varianten som står lutad (DT-910), men det är samma platta.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B009WKGQKC?ie=UTF8&tag=pri...

Kanon då blir det till beställa en

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det någon funktion likt IOS "stör ej" där man kan ställa in vissa tider som mobilen inte ska ta emot samtal? Busringning kl 03:40 inatt, undviker gärna det igen...

Du ju alltid blockera numret genom att hålla in numret i historiken för att sedan välja blockera nummer.

Edit. Insåg precis när jag klickade skicka att man förmodligen busringer på dolt nummer...

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Du ju alltid blockera numret genom att hålla in numret i historiken för att sedan välja blockera nummer.

Edit. Insåg precis när jag klickade skicka att man förmodligen busringer på dolt nummer...

Går ju att blockera dolt nummer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av malteson:

Går ju att blockera dolt nummer också

Blockerar man just det numret som ringde eller blockerar man alla som ringer med dolt nummer då?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Skrivet av marre671:

Blockerar man just det numret som ringde eller blockerar man alla som ringer med dolt nummer då?

Antagligen alla eftersom det står dolt vem som än ringer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jahapp, det stog nämligen bara "Jag kan tyvärr inte hjälpa till i din region med det språk du valde.", så jag antog att man var tvungen att köra engelska på allt.

Testat nu, och Cortana och quite hours går inte att aktivera med svenskt språk överhuvudtaget på min 925.
Så allt språk i telefonen måste vara på engelska, men tangentbordet går att ha på svenska.

Permalänk
Medlem

Provade också att aktivera cortana medn som ovan skrev ville den ha allt på amerikanska. Tycker det är lite synd att de inte kan tillåta cortana på amerikanska men resten på svenska... och quiet hours fattar ajg itne alls varför man ska behöva ha cortana för:(

Får bli flygplansläge ett par nätter och hoppas att de tröttnar.

Permalänk
Avstängd

Kom på en uppfinning. En enda knapp i baren, som man får fram genom att svepa ner från toppen, som stänger av aviseringar för ring, sms, e-post mm och då blinkar en liten diod på skärmen så man inte av misstag ska glömma. Är detta ogenomförbart? Och att man kunde lägga in en bypass för vissa nummer från en sjuk mormor, jobbet och liknande.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ja det finns, men du måste aktivera cortana och quiet hours. Mormor lägger du i inner circle.

Permalänk

Apropå Cortana. Någon gjorde bort sig och kallade Siri för Cortana och hon blev visst lite svartsjuk:

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Sharefolder Explorer visar ständigt en notifiering i store men går varken uppdatera eller avinstallera. Virus eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)