Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Nu finns Enerfy-appen i svenska store! Höga förväntingar på denna då den utvecklats i samarbete med Microsoft.

Funkar det på äldre bilar? Audi 80 kombi 1995 i mitt fall eller går det på gps?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

UI't tyckte jag förvisso var rätt snyggt, men animationerna känns riktigt sega och hackiga (på en lumia 930) och att man kan "scrolla" huvudmenyn upp och ner (eller hur man nu ska förklara det) känns inte superpolerat.

Gick inte att koppla till min OBD2 sändare jag köpte för en hundring på ebay, fick inget felmeddelande heller. Laddanimationen kom upp under någon sekund för att sedan försvinna utan att ta mig vidare i "installationsguiden".

Är inte så förvånad över att sändaren inte funkar, men det hade nog vart trevligt att få ett meddelande om att appen inte kunde hitta en kompatibel sändare eller liknande, men det är ju alltid kul när windowsphone får officiella appar och förhoppningsvis funkar det i alla fall om man har deras egna sändare

Ja, den är ju inte designad enligt Modern direkt. Precis som du säger är det segt att swipa m.m.

Sen har jag fått uppfattningen att man ska kunna dela sin körning till FB, men hittar inget sådant alternativ..

Obd-läsaren var lättinstallerad och parade med BT direkt.

Rolig grej men oklart om det är något man kommer använda jätteofta. Men vem vet 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och här är källan:
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/27/a-quick-update-on-windows-10-builds-for-phones-for-windows-insiders/?utm_source=twitterfeed
Som det står där kommer uppdateringen inte dörrens tidigast efter nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen kom 720n med på listan, grymt. Ska bli kul att prova

Vad säger ni som provat, är det i nivå med W10 på datorn som ju fungerar utmärkt för det mesta utom att saker känns ofärdiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Och här är källan:
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/27/a-quick-update-on-windows-10-builds-for-phones-for-windows-insiders/?utm_source=twitterfeed
Som det står där kommer uppdateringen inte dörrens tidigast efter nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om Icon = 930, eller om 930 får vänta lite till.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Äntligen kom 720n med på listan, grymt. Ska bli kul att prova

Vad säger ni som provat, är det i nivå med W10 på datorn som ju fungerar utmärkt för det mesta utom att saker känns ofärdiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, den är långt ifrån lika stabil som den till PC. Men det finns ju bara en, dvs den första builden till telefoner än så länge. Den är ganska full med buggar till höger och vänster.

Ska bli intressant att se den kommande, vilken borde komma nästa vecka eller något. De bör ha hunnit finslipat ganska mycket tycker jag, med tanke på tiden mellan dessa builds.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att det kommer komma fler appar till W10?
Utvecklarna lär väl vara lika ovilliga att utveckla för en tredje plattform som innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Frågan är om Icon = 930, eller om 930 får vänta lite till.

930 får vänta lite:
https://twitter.com/GabeAul/status/581634681013071872
https://twitter.com/GabeAul/status/581637849142808576

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad är det som säger att det kommer komma fler appar till W10?
Utvecklarna lär väl vara lika ovilliga att utveckla för en tredje plattform som innan?

Permalänk
Medlem

Fast det svarar inte på min fråga ändå, även om jag håller med att en gemsam plattform inom Windows är bra.
De företag som jag pratat med angående appar till windows säger bara att de inte tycker att det finns någon marknad för windows phone. Så ser inte vad som skulle förändra situationen då en app för mobil inte är tänkt att användas på en stationär dator ändå.

Permalänk
Snusfri

Då min Lumia 1520 tyvärr har drabbats av överkänslig touch, dvs den hoppar mellan appar, trycker av sig själv och ofta slutar fungera så skall jag skicka in den.

Hur stor chans är det att Netonnet (Där den är köpt) har eller kan få tag på en 1520 måntro?

Är oerhört nöjd med WP och vill inte gå ifrån det och älskar den stora skärmen på 1520.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Då min Lumia 1520 tyvärr har drabbats av överkänslig touch, dvs den hoppar mellan appar, trycker av sig själv och ofta slutar fungera så skall jag skicka in den.

Hur stor chans är det att Netonnet (Där den är köpt) har eller kan få tag på en 1520 måntro?

Är oerhört nöjd med WP och vill inte gå ifrån det och älskar den stora skärmen på 1520.

Borde det inte bara vara ett byte av "digitajser" (pekytan) som behöver bytas? De kan man ju tycka ska gå göra på en så ny modell. Söker man på ebay finns det massor sånt om du inte lyckas få original grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jOnÄTÄn:

Borde det inte bara vara ett byte av "digitajser" (pekytan) som behöver bytas? De kan man ju tycka ska gå göra på en så ny modell. Söker man på ebay finns det massor sånt om du inte lyckas få original grejer.

Förhoppnings så går det att fixa, antingen genom ny digitzer eller ny telefon.
Om de inte har några nya telefoner, finns det några andra WP-lurar som är på ingång snart?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fast det svarar inte på min fråga ändå, även om jag håller med att en gemsam plattform inom Windows är bra.
De företag som jag pratat med angående appar till windows säger bara att de inte tycker att det finns någon marknad för windows phone. Så ser inte vad som skulle förändra situationen då en app för mobil inte är tänkt att användas på en stationär dator ändå.

Kanske inte på en stationär dator, men på en bärbar dator (gärna med touchskärm) eller platta?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förhoppnings så går det att fixa, antingen genom ny digitzer eller ny telefon.
Om de inte har några nya telefoner, finns det några andra WP-lurar som är på ingång snart?

De nya jag känner till är 640 och 640xl men de är inte intressant för din del antar jag? Några mer får du nog vänta till de släpper win 10 vilket blir till sen sommar som jag förstått det. Men lämna du in din 1520 på garanti om det finns kvar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Funkar det på äldre bilar? Audi 80 kombi 1995 i mitt fall eller går det på gps?

Ska gå att enbart köra via GPS, men frågan är hur mycket funktionalitet man får ut. "Compatible with petrol and diesel cars manufactured 1996 in US or 2001 in EU (or later)." Står det om deras OBD2-sändare. Så det ser väl rätt mörkt ut.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Ska gå att enbart köra via GPS, men frågan är hur mycket funktionalitet man får ut. "Compatible with petrol and diesel cars manufactured 1996 in US or 2001 in EU (or later)." Står det om deras OBD2-sändare. Så det ser väl rätt mörkt ut.

mm sådana moderniteter har inte min audi har inte ens ABS

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jOnÄTÄn:

De nya jag känner till är 640 och 640xl men de är inte intressant för din del antar jag? Några mer får du nog vänta till de släpper win 10 vilket blir till sen sommar som jag förstått det. Men lämna du in din 1520 på garanti om det finns kvar.

Inköpt 2014-05-04 så garanti är det kvar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad är det som säger att det kommer komma fler appar till W10?
Utvecklarna lär väl vara lika ovilliga att utveckla för en tredje plattform som innan?

Helt ointressant vad utvecklarna tycker. Dags att göra sig av med beroendet av utvecklare som bara kan utveckla till ios och android. Det ska onte vara utvecklarna som avgör vilka plattformar som ett företag skall erbjuda en app till.

Skrivet av Bozzeta:

Fast det svarar inte på min fråga ändå, även om jag håller med att en gemsam plattform inom Windows är bra.
De företag som jag pratat med angående appar till windows säger bara att de inte tycker att det finns någon marknad för windows phone. Så ser inte vad som skulle förändra situationen då en app för mobil inte är tänkt att användas på en stationär dator ändå.

Detta är det "intressanta" och själva nöten som behöver knäckas. Med w10 får "windows apps" ett par hundra miljoner nya kunder. Det kommer naturligtvis inte gälla alla appar. Men jag tror väldigt många appar kan utnyttjas på en platta, pc och till och med xbox one. Shopping, träning, matlagning och sociala medier är exempel på funktionalitet som kan utnyttjas på samtliga enheter. Det handlar om att använda appen där man är för tillfället. Sitter man vid datorn - varför ska man då behöva hämta telefonen?

Jag hoppas på att det inte bara kommer fler appar men också att användningsmönstret kommer att ta ett nytt steg och ge fler möjligheter. Förhoppningsvis kan det vara grunden till nua häftiga visioner från företagen. Och inte bara göra en app för att man skall ha en för syns skull eller för att svensson tror att man måste ha en app till allt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Nej det blir inte mer en plattform än med Windows 8.1 och WP8.1, telefonappar skrivs fortfarande med eget UI osv. Handlar fortfarande om ett helt annat operativsystem för telefoner som internt kallas "Windows Mobile". De delar precis som idag Windows Runtime, men är inte 100% kompatibla. En app skriven för Silverlight eller Windows Phone Runtime kan inte köras på en dator, en app skriven för Windows Runtime på telefoner kan om man lägger ner jobb på UI köras på dator, men det är inget som sker automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ok, men då verkar det faktiskt som det är exakt samma utgångsläge som innan ifall det inte är någon förändring som gör att det blir enklare att portera appar från ios/andrioid till wp eller förändrar processen på annat sätt. Det verkar ju vara det enda som räknas om nu inte Microsoft på något magiskt sätt lyckas öka sina marknadsandelar enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det blir inte mer en plattform än med Windows 8.1 och WP8.1, telefonappar skrivs fortfarande med eget UI osv. Handlar fortfarande om ett helt annat operativsystem för telefoner som internt kallas "Windows Mobile". De delar precis som idag Windows Runtime, men är inte 100% kompatibla. En app skriven för Silverlight eller Windows Phone Runtime kan inte köras på en dator, en app skriven för Windows Runtime på telefoner kan om man lägger ner jobb på UI köras på dator, men det är inget som sker automatiskt.

Vet inte hur mycket du har läst på.

Det är mer "en plattform" än vad det var med W8.1 och WP8.1. T.ex. Det är ett projekt i Visual Studio, istället för 3. Istället för att separera API:erna med "prepocessor direktiv" som resulterar i flera kkörbara filer är det nu möjligt att kontrollera om enheten har stöd för det specifika API:et med hjälp av if-satser vilket resulterar i en körbar fil. Det är alltså betydligt bättre och lättare nu att göra för flera enheter. En xaml-fil oavsett plattform, olika xaml-filer är såklart möjliga men beror på upplösningen och inte plattformen. Det är en app för mobilen, datorn m.m.

Ingen använder Silverlight för appar idag (tror inte ens att det är möjligt att göra en Universal App med W10), ingen borde ha gjort det efter WP7 så den delen känns ganska irrelevant för hur det kommer vara med Universal Apps i W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ok, men då verkar det faktiskt som det är exakt samma utgångsläge som innan ifall det inte är någon förändring som gör att det blir enklare att portera appar från ios/andrioid till wp eller förändrar processen på annat sätt. Det verkar ju vara det enda som räknas om nu inte Microsoft på något magiskt sätt lyckas öka sina marknadsandelar enormt.

Universal apps (eller "Windows apps" som de bytt namn till) funkar på alla Win10-plattformar, så man behöver inte göra en särskild app för mobilen.
Man kan speca att appen ska anpassa sig efter skärmstorleken.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Vet inte hur mycket du har läst på.

Det är mer "en plattform" än vad det var med W8.1 och WP8.1. T.ex. Det är ett projekt i Visual Studio, istället för 3. Istället för att separera API:erna med "prepocessor direktiv" som resulterar i flera kkörbara filer är det nu möjligt att kontrollera om enheten har stöd för det specifika API:et med hjälp av if-satser vilket resulterar i en körbar fil. Det är alltså betydligt bättre och lättare nu att göra för flera enheter. En xaml-fil oavsett plattform, olika xaml-filer är såklart möjliga men beror på upplösningen och inte plattformen. Det är en app för mobilen, datorn m.m.

Ingen använder Silverlight för appar idag (tror inte ens att det är möjligt att göra en Universal App med W10), ingen borde ha gjort det efter WP7 så den delen känns ganska irrelevant för hur det kommer vara med Universal Apps i W10.

Universal-byggprojekt har funnits sedan VS2013 med update 2. Du har kört Windows Runtime på bägge plattformarna sedan dess. Självklart är det olika körbara filer när datorn är x86 och telefonen är ARM. WP8.1 fick samma XAML-format, men du är fortfarande tvungen att skriva två olika och det finns fortfarande några mindre API-skillnader. ifdef i ett delat projekt har du kunnat köra sedan WP8.1. Det har nog blivit lite enklare, men du kommer fortfarande kunna bygga program med kod som bara fungerar på mobiler eller bara på datorer.

I verkligheten används fortfarande Silverlight och WPRT. De kommer fortfarande stödjas på W10 för telefoner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Universal-byggprojekt har funnits sedan VS2013 med update 2. Du har kört Windows Runtime på bägge plattformarna sedan dess. Självklart är det olika körbara filer när datorn är x86 och telefonen är ARM. WP8.1 fick samma XAML-format, men du är fortfarande tvungen att skriva två olika och det finns fortfarande några mindre API-skillnader. ifdef i ett delat projekt har du kunnat köra sedan WP8.1. Det har nog blivit lite enklare, men du kommer fortfarande kunna bygga program med kod som bara fungerar på mobiler eller bara på datorer.

I verkligheten används fortfarande Silverlight och WPRT. De kommer fortfarande stödjas på W10 för telefoner också.

ifdef ska inte behövas längre:
"For APIs specific to a given device family (e.g. a phone dialer), the universal platform also provides an easy way to light up that functionality within an app without having to resort to using conditional compiler flags."
http://blogs.windows.com/buildingapps/2015/03/02/a-first-look...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Universal-byggprojekt har funnits sedan VS2013 med update 2. Du har kört Windows Runtime på bägge plattformarna sedan dess. Självklart är det olika körbara filer när datorn är x86 och telefonen är ARM. WP8.1 fick samma XAML-format, men du är fortfarande tvungen att skriva två olika och det finns fortfarande några mindre API-skillnader. ifdef i ett delat projekt har du kunnat köra sedan WP8.1. Det har nog blivit lite enklare, men du kommer fortfarande kunna bygga program med kod som bara fungerar på mobiler eller bara på datorer.

I verkligheten används fortfarande Silverlight och WPRT. De kommer fortfarande stödjas på W10 för telefoner också.

Ja, det är olika körbara filer för olika arkitekturer, men innan var det en arm-fil för W8 och en för WP8.1, det är bara en för båda nu. Bland annat för att det mer unifierat och för att preprocessor-direktiven inte behövs nu.

Det jag skrev var att preprocessor-direktiven inte behövs längre utan stöd för API:erna kan göras med vanliga if-satser som körs vid runtime. Det leder även till att det blir lättare att anpassa appen utifrån de tillgängliga API:erna och hårdvaran på enheten snarare än baserat på om det är en dator eller telefon. Klart det går att begränsa apparna att bara fungera till vissa enheter. Dessa ändringar är för att lättare få appar till alla enheter som kör W10, mobil, dator eller IoT.

Testa installera Visual Studio 2015 CTP 6 så får du se att det inte alls är något tvång på två XAML-filer. Jag har inte stött på något som tvingat mig till olika filer i W10 medans det fanns större skillnader i W8. Som sagt är det nu inte baserat på typen av enhet utan skärmen om flera XAML-filer finns för samma sida.

silverlight stöds men har inget att göra med hur nya appar skrivs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Ja, det är olika körbara filer för olika arkitekturer, men innan var det en arm-fil för W8 och en för WP8.1, det är bara en för båda nu. Bland annat för att det mer unifierat och för att preprocessor-direktiven inte behövs nu.

Det jag skrev var att preprocessor-direktiven inte behövs längre utan stöd för API:erna kan göras med vanliga if-satser som körs vid runtime. Det leder även till att det blir lättare att anpassa appen utifrån de tillgängliga API:erna och hårdvaran på enheten snarare än baserat på om det är en dator eller telefon. Klart det går att begränsa apparna att bara fungera till vissa enheter. Dessa ändringar är för att lättare få appar till alla enheter som kör W10, mobil, dator eller IoT.

Testa installera Visual Studio 2015 CTP 6 så får du se att det inte alls är något tvång på två XAML-filer. Jag har inte stött på något som tvingat mig till olika filer i W10 medans det fanns större skillnader i W8. Som sagt är det nu inte baserat på typen av enhet utan skärmen om flera XAML-filer finns för samma sida.

silverlight stöds men har inget att göra med hur nya appar skrivs.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns fortfarande extensions för "Windows Mobile" och "Windows Desktop" även om det är mer delat, konsumeras i samma filer (vilket du kunde göra i samma källkodsfiler med #if förut också) och sen kommer såklart folk bygga appar precis som de redan gör för WP8.1 och W8.1 (universal stöds inte på 8.0, W10 universal stöds inte på 8.1). Om de inte vill att programmen inte ska fungera där då. Visst det är ett nytt projekt nu med "Universal App Platform", men allt är ännu inte delat och du får göra mer än att anpassa för skärmstorlek i många fall. Exemplen MS har publicerat är tyvärr inte så bra, då man kommer använda WP-specifika apier på mobiler i fortsättningen också. Blandar du olika språk så verkar det inte lika lätt att göra den körbar på alla plattformar heller, men det blir säkert bättre även om inte allt sker av magi. RT försvinner också (som aldrig kunde köra mobila appar) så det finns egentligen bara "2.5" SKUs – desktop, mobile och IoT. Bara det är en stor förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns fortfarande extensions för "Windows Mobile" och "Windows Desktop" även om det är mer delat, konsumeras i samma filer (vilket du kunde göra i samma källkodsfiler med #if förut också) och sen kommer såklart folk bygga appar precis som de redan gör för WP8.1 och W8.1 (universal stöds inte på 8.0, W10 universal stöds inte på 8.1). Om de inte vill att programmen inte ska fungera där då. Visst det är ett nytt projekt nu med "Universal App Platform", men allt är ännu inte delat och du får göra mer än att anpassa för skärmstorlek i många fall. Exemplen MS har publicerat är tyvärr inte så bra, då man kommer använda WP-specifika apier på mobiler i fortsättningen också. Blandar du olika språk så verkar det inte lika lätt att göra den körbar på alla plattformar heller, men det blir säkert bättre även om inte allt sker av magi. RT försvinner också (som aldrig kunde köra mobila appar) så det finns egentligen bara "2.5" SKUs – desktop, mobile och IoT. Bara det är en stor förbättring.

Som utvecklare kan man köra ett projekt och bygga EN binär som kan köras på alla Win10-plattformar.
Man kan alltså göra en app som automatiskt anpassar sig efter skärmstorlek och typ av input (mus, touch, penna) mm.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Som utvecklare kan man köra ett projekt och bygga EN binär som kan köras på alla Win10-plattformar.
Man kan alltså göra en app som automatiskt anpassar sig efter skärmstorlek och typ av input (mus, touch, penna) mm.

Möjligtvis samma bytecode, men man kan köra binärer med nativekod också och dessa är olika beroende på plattform och plattformsspecifika funktioner. Vilka funktioner du vill använda får du givetvis använda plattformsospecifika eller specificera. Så det blir en del ifsatser. VS är inte riktigt klart när det gäller att hantera de responsiva elementen så vitt jag vet. Tidigare kunde du köra ett delat projekt där kompilatorn var tvungen att dela upp vad som ska till vilken plattform, men det hela är bara att de bygger vidare på Windows Runtime och det finns fortfarande desktop och telefonspecifika APIer som inte återfinns på en och samma operativsystems-SKU.