Drömmen om den runda nätverkskontakten

Permalänk
Avstängd

Drömmen om den runda nätverkskontakten

Tänk om det fanns en förlängningsadapter till nätverkskablar så man slapp klippa i tråden för att slippa göra megastora hål när man ska igenom väggen. En del ip-kameror har kommit halva vägen (resten av kabeln är fastsatt i kamerahuset). Varför har ingen uppfunnit den adapter jag visar på bilden (tänk er en sladd i stället för två). In och igenom väggen med en liten rund adaper på en kabel och på med lankablar i ändarna sedan är det klart.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Finns det inte än? Kanske ska man göra det o sätta patent på det!

Permalänk
Avstängd

Då blir jag din första kund!
Vet inte om det är engelskan det hänger på, men inte ens på Ebay har jag funnit något liknande.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det så vill du alltså ha en sorts förlängningskabel för cat6 att dra genom väggen?

typ en sådan fast liten hona på änden och sedan en likadan fast hane på andra sidan väggen?

Finns ju annars typ.

eller...

annars kan man ju lossa på vägglisten och göra hålen bakom listen. Eller göra en riktig installation med ett riktigt uttag.

Behövs ju inte ett så stort hål för att cat6 kabeln ska gå igenom imo, vad sparar man om man klipper av huvudet? typ 1cm?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Alltså, när man ska igenom väggen och fortsätta en bit😠

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

förstår inte vad du vill ha riktigt, men det finns ju m12-anslutningar. är det det?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Varför? Drar man kabel genom väggen så är de ju bara att klippa av på ena sidan o sätta dit en ny kontakt?

Eller så gör man rätt och sätter riktigt uttag på båda sidorna.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Varför? Drar man kabel genom väggen så är de ju bara att klippa av på ena sidan o sätta dit en ny kontakt?

Eller så gör man rätt och sätter riktigt uttag på båda sidorna.

Japp. Kräver dock att man har verktyg att sätta dit kontakten. $5 på ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

http://s26.postimg.org/br710eon9/yeha_round.jpg

Tänk om det fanns en förlängningsadapter till nätverkskablar så man slapp klippa i tråden för att slippa göra megastora hål när man ska igenom väggen. En del ip-kameror har kommit halva vägen (resten av kabeln är fastsatt i kamerahuset). Varför har ingen uppfunnit den adapter jag visar på bilden (tänk er en sladd i stället för två). In och igenom väggen med en liten rund adaper på en kabel och på med lankablar i ändarna sedan är det klart.

1. Klipp av befintlig kontakt med valfri sax eller kniv
2. Borra genom vägg och dra igenom klippta kabeln
3. Sätt på valfri ny kontakt, väggmonterad, vanlig, du väljer
4. dream = reality

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

bil-butterics säljer väl en presstång för rj45 kontakter rätt billigt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Varför? Drar man kabel genom väggen så är de ju bara att klippa av på ena sidan o sätta dit en ny kontakt?

Eller så gör man rätt och sätter riktigt uttag på båda sidorna.

Skrivet av ggwp:

1. Klipp av befintlig kontakt med valfri sax eller kniv
2. Borra genom vägg och dra igenom klippta kabeln
3. Sätt på valfri ny kontakt, väggmonterad, vanlig, du väljer
4. dream = reality

Är relativt säker på at TS sa i sin första post att han vill slippa klippa av kontakten. Läste ni inte?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Har för mig att det går att precis trycka kontakten genom ett vp-rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Är relativt säker på at TS sa i sin första post att han vill slippa klippa av kontakten. Läste ni inte?

Vad ska man läsa? Det som står är helt ologiskt.
" slapp klippa i tråden för att slippa göra megastora hål "
Hålet kan ju inte bli större än diametern på kabeln om man klipper.
Det är ju ett ickeproblem. Vill man inte ha större hål så klipper man kabeln.
Ska den nya adapter/kontakten vara 6mm i diameter?
Då är det väl bättre att köpa en platt kabel eller köra trådlöst om man inte vill ha ett runt hål.

Köp en sån här
http://www.direktronik.se/prod/item.asp?item=11-3000&lng=SE&c...

Permalänk
Medlem

F ö så hade nätverkskablar runda kontakter förr, men de hade inte vari enklare att dra igenom väggen

Men många med mig är nog glada att vi gått ifrån BNC till RJ45 .... ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns ju annars powerline adaptrar och wifi?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog främst på att man inte bör skarva eller ändra det inbördes avståndet på ledarna eller ändra hur hårt de är tvinnade, det är de egenskaperna som är kritiska för att det ska fungera, man ska dessutom helst inte använda fel kabeltyp och att montera en patchkabel fast är dumt men om man absolut vill fuska finns det ju redan verktygslösa kontakter, bara klippa av patchkbeln trä igenom och sedan lägga ledarna på rätt plats och stänga kontakten så är det klart, det är dessutom troligen billigare att göra så.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

...om man absolut vill fuska finns det ju redan verktygslösa kontakter, bara klippa av patchkbeln trä igenom och sedan lägga ledarna på rätt plats och stänga kontakten så är det klart, det är dessutom troligen billigare att göra så.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag har sådana men har tummen mitt i handen, ser illa på nära avstånd så det brukar bli skräp för mig att få till kablarna.

Det jag vill göra är att dra kabel från Fiberboxen och följa ingående fiber, som går i ett TP-rör, genom golvet men tyvärr fattas det en 1/10 mm för att jag ska få i den fyrkantiga kontakten utan att skada fiberkabeln. Fanns det en rund mellankontakt hade det gått.

Varför jag inte ställde Fiberboxen på nedervåningen var för att jag har TV och speldatorn på övervåningen.
Täckningen på det trådlösa är bra i hela huset, med två AP, förutom på ute-verandan där fibern går in i huset.
Hade tänkt ställa en tredje AP där. Det fungerar tyvärr dåligt med trådlös Reapeter. Rätt lustigt det där med döda WiFi punkter där det egentligen skulle fungera utmärkt

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på BNC då?

Det var tider det när man LAN:ade och trasslade runt med kabelhärvorna och fick elchocker hela tiden

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det beror nog främst på att man inte bör skarva eller ändra det inbördes avståndet på ledarna eller ändra hur hårt de är tvinnade, det är de egenskaperna som är kritiska för att det ska fungera, man ska dessutom helst inte använda fel kabeltyp och att montera en patchkabel fast är dumt men om man absolut vill fuska finns det ju redan verktygslösa kontakter, bara klippa av patchkbeln trä igenom och sedan lägga ledarna på rätt plats och stänga kontakten så är det klart, det är dessutom troligen billigare att göra så.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Har letat efter något liknande, tack för tipset. Innan jag beställer 10 st så undrar jag om det gör ngn skillnad? Blir det sämre överföring med dessa? Mindre stabilt nätverk? Fick ett erbjudande att köpa 100 m cat6 kabel för 150 kr men har inte hitta ngn bra lösning fören nu. Men slöar det ner pga kontakterna så är det ju inte intressant.

Permalänk
Medlem

Om det saknas så lite för att få igenom kontakten kanske du kan putsa av den lite i hörnen med en vass kniv ?

Värt ett test om du ändå tänkt klippa den för att kontaktera om..

Bara den sitter rakt och säkert när du plugga in den igen, men det borde styras upp av kontaktens platta sidor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Om det saknas så lite för att få igenom kontakten kanske du kan putsa av den lite i hörnen med en vass kniv ?

Värt ett test om du ändå tänkt klippa den för att kontaktera om..

Bara den sitter rakt och säkert när du plugga in den igen, men det borde styras upp av kontaktens platta sidor.

Min första tanke också. Annars har jag dragit nätverkskablar typ under trösklar och innanför dörrkarmar, så slipper man göra hål i väggen utan man bara petar in kabeln och sätter tillbaka vad det nu var man plockade bort liksom.

Permalänk
Avstängd

Får väll använda kniven i nödfall då det inte verkar finnas någon rund avlång förlängningskontakt uppfunnen ännu. Och köra utan knipsspärren som alltid fastnar någonstans.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

http://shop.murrelektronik.com/en/Interfaces/Flange-Connector...

runda Ethernet special kontakter existerar men den är lika grov som en vanlig RJ45 kontakt, men det blir nog billigare att klippa och skarva. Murr är även inte direkt kända för snabb leverans tid men om du behöver IP67 klassificerade komunikationslösningar är de rätt val.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MickeMM:

Har letat efter något liknande, tack för tipset. Innan jag beställer 10 st så undrar jag om det gör ngn skillnad? Blir det sämre överföring med dessa? Mindre stabilt nätverk? Fick ett erbjudande att köpa 100 m cat6 kabel för 150 kr men har inte hitta ngn bra lösning fören nu. Men slöar det ner pga kontakterna så är det ju inte intressant.

Att koppla med fel kabel/kontaktkombination kan ge problem, kabel för fast installation är enkardelig för att vara "långtidsstabil" men den tål inte att böja/flytta så många gånger för då går den av.
Patchkablar är flerkardeliga och mer böjbara men de åldras snabbare och kontakterna brukar börja glappa men eftersom de är "lösa från byggnaden" så är de lätta att byta vid behov.

Installationskabel bör fästas i nån form av knivplint/Krone medan patchkabelns kontakter krimpas fast och fuskar man och använder fel kombination delar så blir det kortare livslängd på installationen, däremot är det svårt att veta hur livslängden påverkas, en installationskabel kan ju böjas av fort om man ofta flyttar kabeln men hålla åratal om den sitter terminerad på samma ställe hela tiden i en kontakt som inte flyttas och det är väldigt lätt att få glapp om man ansluter en patchkabel i en Kroneplint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Fick låna riktiga verktyg på jobbet så nu blir det skala och trycka Ska bli kul att lära sig!
Tycker denna video visar rätt bra hur man ska göra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stormense:

Fick låna riktiga verktyg på jobbet så nu blir det skala och trycka Ska bli kul att lära sig!
Tycker denna video visar rätt bra hur man ska göra.

https://youtu.be/ZGBnn-rZOng

Det sista han gör är bra, att mäta upp om kabeln är ok underlättar mycket så man vet (och slipper tro) att man gjort rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Folk kör trådlöst nu för tid eller om man tvunget ska ha sladd får man väl lära sig skarva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agitax:

Folk kör trådlöst nu för tid eller om man tvunget ska ha sladd får man väl lära sig skarva

Skickades från m.sweclockers.com

Riktiga män kör kablat och har linuxskägg.
http://linuxbeard.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Folk kör trådlöst nu för tid eller om man tvunget ska ha sladd får man väl lära sig skarva

Skickades från m.sweclockers.com

Folk försöker köra trådlöst. Detta forum är ju nedlusat med folk som har problem med trådlösa nätverk. Var teknik har sin plats och sina begränsningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det sista han gör är bra, att mäta upp om kabeln är ok underlättar mycket så man vet (och slipper tro) att man gjort rätt.

Vad är det som han inte gör bra?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)