Elgiganten, vägrar tillämpa prisgaranti

Permalänk
Medlem

Gråmport är inte samma vara med samma villkor, bara att acceptera.

Permalänk
Medlem

Villkoren är inte lika, vilket gör att prisgarantin inte gäller.

Gråimport handlar inte bara om sämre garantivillkor för slutkonsumenten utan om att det är MYCKET billigare att importera från andra länder än att köpa från generalagenten. Konkurrensen är därmed åsidosatt då butikerna inte längre handlar varorna på lika villkor.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av junkan:

Gråmport är inte samma vara med samma villkor, bara att acceptera.

Håller med. På tv apparater så gäller t.ex. inte samsungs fina service hemma garantin på grå import

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Inaktiv

Jag är lite tveksam till prisgarantier. För ofta vill man köpa från en stor känd butik, men samtidigt enbart betala som om man köpte från någon mer suspekt butik som gråimporterar som den TS pratar om.
Så rent praktisk tycker jag elgiganten gör rätt, juridisk är en annan sak som är mer osäker.
Jag själv har flera gånger använt prisgarantin på elegiganten utan att haft problem någon gång, sist var det en pryl som var 100kr billigare på nettotonnet i Göteborg. Men där det hade tagit minst 1h för mig att åka ut till nettotonnet i skogen. Där man t.o.m. där skulle kunna ifrågasätta om det var samma vara. (för aldrig jag skulle lägga den timman för hundralappen som jag sparade på att köpa den direkt inne i nordstan) Men som sagt prisgrantin gällde trots att elgiganten hade en helt annan hyra för att kunna sälja sin produkt centralt.

Permalänk
Medlem

Herregud, håller med de flesta här inne om att Elgiganten självklart inte ska behöva prismatcha den här lilla shady lokala handlaren. Kan du inte hitta en enda stor seriös aktör att prismatcha mot så betyder det att priserna redan är i botten och Elgiganten förmodligen går plus minus noll på det. Personligen skulle jag vara beredd att lägga betydligt mer än 100kr för att få handla från en miljardkedja vs nå gråimporterande litet ställe som kan konka när som helst.

Handla på blocket nästa gång så blir det både billigare och osäkrare, just the way you like it

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Butiken har helt rätt. Sluta gnäll för bövelen och lägg din energi på något vettigare. Rena sandlådan. Vad är det du har förlorat menar du? Vad är det du ska "gå vidare med"?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tillverkaren har också rätt att neka din garanti om du skickar in den i Sverige och det visar sig att det är en gråimport, inget jag skulle riskera 100 kr för.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tillverkaren har också rätt att neka din garanti om du skickar in den i Sverige och det visar sig att det är en gråimport, inget jag skulle riskera 100 kr för.

Har säljaren rätt att neka den lagstadgade reklamationsrätten?

Permalänk

Segt att lägga ner så mycket energi på något så litet, passar det inte så är det väl bättre att gå därifrån och köpa från någon annan.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N!klas:

Har säljaren rätt att neka den lagstadgade reklamationsrätten?

Nej, och det har ingen sagt heller, jag skrev i mitt inlägg att konsumentköplagen alltid gäller. Däremot kan de neka alla former av garantier som är utställda från tillverkaren, t ex sådana som är extra långa (HD med 5 år) eller väldigt generösa på annat sätt som ibland går långt utöver konsumentköplagens reklamationsrätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Har säljaren rätt att neka den lagstadgade reklamationsrätten?

Jag skrev tillverkaren, inte säljaren.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nej, och det har ingen sagt heller

Det sa jag inte.

Jag menade bara att det i alla fall finns lagar oavsett om det är gråimport eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte alls er som tycker att TS ska sluta tjafsa om 100-lappar eller er som tycker att gråimport skulle vara ett lämplig anledning att slippa.

Handel mellan företag och kunder är i Sverige reglerade i lag med tre års reklamationsrätt osv. Var varan kommer ifrån spelar ingen som helst roll för dig som kund. Om en butik vill importera själv och då får en svårare hantering av reklamationer är upp till dem. Gråimportsargumentet är inget annat än ett sätt för Elgiganten att skinna sina kunder på mer pengar genom att dela upp marknader. Inom Europa är det inte ens tillåtet på grund av reglerna om fri rörlighet av varor och tjänster.

Sedan är det ju så att Elgiganten själv väljer vilka villkor som ska gälla utöver de lagar som de måste följa. Dock tycker jag att det är ett stort problem om man har ett erbjudande som i princip inte går att uppfylla. För så skulle jag säga att det är i detta fallet. Under de senaste åren har jag försökt hävda prisgaranti på ett par saker från just Eligiganten och inte lyckats i något fall. De har alltid någon obskyr grej de kunnat skylla på. Så löftet om prisgaranti är inget annat än ett argument för att locka kunder.

Å andra sidan kan jag säga att jag köpte en TV på Mediamarkt för ett par år sedan och i alla fall då hade de också prisgaranti. I det fallet gällde inte heller prisgarantin, vilket de talade om, men de gick ändå ner drygt halva skillnaden i pris för att jag skulle slippa gå därifrån som en missnöjd kund.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja och lagen ger dig 6 månaders reklamationsrätt där det är säljaren som ska bevisa att det inte är garanti. Därefter är det ditt anvsvar att bevisa att det var ett ursprungligt fel.

De frivilliga garantierna är oftast betydligt bättre men de gäller då bara om tillverkaren vill. Oftast är då kravet att produkten ska vara såld för just den marknaden.

Iom det är det olika produkter för olika marknader och därmed helt rätt av Elgiganten att avslå.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakkee:

Tjena,

Jag var inne hos Elgiganten och skulle köpa en mobiltelefon, efter en snabb sökning på prisjakt hittade jag samma telefon 100kr billigare hos en annan butik, och för att slippa köra dit tänkte jag utnyttja Elgigantens prisgarantin och få den till samma pris. Då talade jag om det för säljaren om priset, men tror ni han gick med på det? Nej, det gick inte att få den till samma pris.
Anledningen var att butiken som säljer den billigare sysslar med så kallad "gråimport". Jag frågade vad "gråimport" innebär, och fick som svar att de köper telefoner som är gjorde för andra länder, och om jag skulle behöva reklamera telefonen till butiken då kommer den att skickas till Tjeckien för att få den reparerad, men det skulle inte Elgiganten behöva göra om jag köpt och reklamera telefonen hos dem. Med detta blir det inte samma villkor vilket förfaller prisgarantin.
Jag tycker att det är trams, vad har jag som konsument med hur butiken hanterar garantinärenden, de kan skicka den till Kina om de vill, så länge jag får telefonen lagad. För mig som konsument är det fortfarande samma villkor för jag får min telefon reparerad oavsett var jag köper den ifrån.

100kr är inte mycket men jag tycker det dåligt att de håller på detta vis. Det handlar om principen.
Vad tycker ni, har jag rätt. Ska jag gå vidare med detta?

Jag har en videoinspelning på konversationen mellan mig och säljaren, för säkerhets skull. Självklart med säljarens medgivande.

Då det rent tekniskt inte är fråga om samma produkt eftersom den har en annan ladskod i serienummret eller liknande så har Elgiganten rätt och du har fel. Hade det däremot varit fråga om samma produkt avsedd för samma marknad så kan man ju ifrågasätta men nu var ju inte fallet så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Läste precis elgigantens prisgaranti och det står
"Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor."
Står inget om gråimport eller att det är kunden som ska bevisa detta.
Köpa på lika villkor har inget överhuvudtaget att göra med gråimport eller serienummer, då det inte är inköpspriset för butiken det syftas på.
Det är att kunden att kan köpa dessa på lika villkor, dvs utan rabattkuponger eller liknande extra rabatter.
Vill TS spela in samtalet har han laglig rätt till det med.
Sen har jag ingen aning om vad det är för lokal butik eller vilka priset det gäller... men det är mindre intressant.

Permalänk
Medlem

Varför är så många otrevliga mot TS? Det är väl bara att svara på frågan utan att kalla ts gnällspik mm.
"Prisgaranti" är fö en bluff som finns enbart för att lura kunder.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hur kan kunden bli lurad av prisgaranti? Använt det flera ggr, man får samma vara lika billigt än hos ett ställe X antal mil bort
Man sparar både tid och pengar på att slippa åka dit där det kanske är några hundringar billigare.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Läste precis elgigantens prisgaranti och det står
"Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor."
Står inget om gråimport eller att det är kunden som ska bevisa detta.
Köpa på lika villkor har inget överhuvudtaget att göra med gråimport eller serienummer, då det inte är inköpspriset för butiken det syftas på.
Det är att kunden att kan köpa dessa på lika villkor, dvs utan rabattkuponger eller liknande extra rabatter.
Vill TS spela in samtalet har han laglig rätt till det med.
Sen har jag ingen aning om vad det är för lokal butik eller vilka priset det gäller... men det är mindre intressant.

Ordet "kunden" eller liknande står inte heller i original texten som du citerade i början. Du har bara antagit. Sista delen av original texten är tillräckligt otydlig att den kan tolkas åt båda hållen och det skulle vara upp till butiken att förklara vad det innebar.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Läste precis elgigantens prisgaranti och det står
"Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor."
Står inget om gråimport eller att det är kunden som ska bevisa detta.
Köpa på lika villkor har inget överhuvudtaget att göra med gråimport eller serienummer, då det inte är inköpspriset för butiken det syftas på.
Det är att kunden att kan köpa dessa på lika villkor, dvs utan rabattkuponger eller liknande extra rabatter.
Vill TS spela in samtalet har han laglig rätt till det med.
Sen har jag ingen aning om vad det är för lokal butik eller vilka priset det gäller... men det är mindre intressant.

Fast det är ju inte din definition av "lika villkor" som gäller?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ordet "kunden" eller liknande står inte heller i original texten som du citerade i början. Du har bara antagit. Sista delen av original texten är tillräckligt otydlig att den kan tolkas åt båda hållen och det skulle vara upp till butiken att förklara vad det innebar.

Jag har aldrig citerat något med ordet kund. Lär dig läsa.

Skrivet av Yorg:

Fast det är ju inte din definition av "lika villkor" som gäller?

Det står klart och tydligt. Garantier för dig som kund på Elgiganten.
Att prisgarantin skulle gälla att butiken har köpt in på samma villkor som konkurrenten är ju helt absurt att ha med i villkor för kundgaranti så det kan vi nog glömma.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag förstår inte alls er som tycker att TS ska sluta tjafsa om 100-lappar eller er som tycker att gråimport skulle vara ett lämplig anledning att slippa.

Handel mellan företag och kunder är i Sverige reglerade i lag med tre års reklamationsrätt osv. Var varan kommer ifrån spelar ingen som helst roll för dig som kund. Om en butik vill importera själv och då får en svårare hantering av reklamationer är upp till dem. Gråimportsargumentet är inget annat än ett sätt för Elgiganten att skinna sina kunder på mer pengar genom att dela upp marknader. Inom Europa är det inte ens tillåtet på grund av reglerna om fri rörlighet av varor och tjänster.

Sedan är det ju så att Elgiganten själv väljer vilka villkor som ska gälla utöver de lagar som de måste följa. Dock tycker jag att det är ett stort problem om man har ett erbjudande som i princip inte går att uppfylla. För så skulle jag säga att det är i detta fallet. Under de senaste åren har jag försökt hävda prisgaranti på ett par saker från just Eligiganten och inte lyckats i något fall. De har alltid någon obskyr grej de kunnat skylla på. Så löftet om prisgaranti är inget annat än ett argument för att locka kunder.

Å andra sidan kan jag säga att jag köpte en TV på Mediamarkt för ett par år sedan och i alla fall då hade de också prisgaranti. I det fallet gällde inte heller prisgarantin, vilket de talade om, men de gick ändå ner drygt halva skillnaden i pris för att jag skulle slippa gå därifrån som en missnöjd kund.

Fortfarande så ligger då garantin på säljaren och inte tillverkaren. För att tillverkarens egna garantier ska gälla så ska den vara köpt via dem. Som t.ex. så har samsung service i hemmet på alla tv modeller större än 37" förutsatt att det inte är en grå import.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har aldrig citerat något med ordet kund. Lär dig läsa.

Det var ju det jag skrev. Du missade bla ordet INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har aldrig citerat något med ordet kund. Lär dig läsa.

Det står klart och tydligt. Garantier för dig som kund på Elgiganten.
Att prisgarantin skulle gälla att butiken har köpt in på samma villkor som konkurrenten är ju helt absurt att ha med i villkor för kundgaranti så det kan vi nog glömma.

Men det är inte nödvändigtvis samma villkor för kunden, om du läst tråden hade du förstått det. Det finns massvis med exempel där tillverkaren ger olika garantier i olika länder samt INTE godkänner samma garantivillkor om produkten är såld i en marknad den inte är avsedd för.

Bara det faktum att produkten vid garantiärende inte skulle repareras av tillverkarens ombud i Sverige utan skickas utomlands gör faktiskt att man kan se det som att den säljs på olika villkor, vare sig du vill tolka det så eller inte.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

en fråga till er alla om man är i tyskland och köpper en telefon på sin semester kan man då bli nekad garanti av tillvärkaren?

eu ska göra att handel mellan eu länder ska bli bätre men inte elektronik?

putte br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det sa jag inte.

Jag menade bara att det i alla fall finns lagar oavsett om det är gråimport eller inte.

Men är det 'kalles data & gråimport' som säljer, och han har för vana att konka och starta upp på nytt en gång om året så finns det ingenstans du kan vända dig till när du står där med en trasig produkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av putte_br:

en fråga till er alla om man är i tyskland och köpper en telefon på sin semester kan man då bli nekad garanti av tillvärkaren?

eu ska göra att handel mellan eu länder ska bli bätre men inte elektronik?

putte br

Ja garantier är helt frivilliga och kan ha vilka regler som helst, däremot har du reklamationsrätt, inom EU är den minst 2 år och kan inte avtalas bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer själv aldrig handla från elgiganten igen.
Köpte en Macbook därifrån för några år sedan, och sladden till laddaren började spricka efter ett tag. Ett välkänt fel, där Apple själva byter ut laddarna utan tjaffs. Men eftersom jag köpt hos elgiganten så var jag hänvisad till dem..
Men Elgiganten vägrade byta, de hävdade att nån hund tuggat på sladden trots att jag inte har husdjur. Och de höll laddaren som gisslan och krävde 250kr i undersökningskostnad för att jag skulle få tillbaka den.
Ofantligt jävla uselt ockerföretag.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som vilseledande marknadsföring att erbjuda prisgaranti och sedan ändra den godtyckligt efter tycke och smak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker det låter som vilseledande marknadsföring att erbjuda prisgaranti och sedan ändra den godtyckligt efter tycke och smak.

Jo precis. Även om det nu är helt okej regelmässigt så är det ju ändå idioti.
Att ha en prisgaranti som blir såpass krånglig för kund kommer ju bara leda till dåligt rykte ändå. 3:e gången man försöker nyttja den och får nån ny ursäkt så kommer man ju ledsna och lägga ner.
Just 100:- var ju ett skämt också. En sak om det vore 2015 års samsung suhd som är sprillans nyanländ och går för typ 55 kakor, och nån halvskum gråimportör kränger den 20k billigare.

I TS fall känns det snarare som att det var säljaren som var för trött för att orka engagerar sig i den eventuella pappers/systemexercis som en prismatch medför?

Skickades från m.sweclockers.com