Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tar plats på min SSD?

Permalänk

Vad tar plats på min SSD?

Hejsan,

Om jag väljer att visa alla gömda filer, och väljer att visa skyddade Windows-filer, markerar allting i C:, och ska kolla hur mycket plats det tar kommer det upp till 72GB, men på disken ska 106GB vara upptaget, dvs. 34GB som jag inte har någon aning om vad det tas upp av. Folk kommer säkert nämna pagefile och hybernation-file, men de visas ju eftersom jag valt att skyddade wiondows-filer ska visas.

Vad är det som nallar av mitt dyrbara diskutrymme?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Om jag väljer att visa alla gömda filer, och väljer att visa skyddade Windows-filer, markerar allting i C:, och ska kolla hur mycket plats det tar kommer det upp till 72GB, men på disken ska 106GB vara upptaget, dvs. 34GB som jag inte har någon aning om vad det tas upp av. Folk kommer säkert nämna pagefile och hybernation-file, men de visas ju eftersom jag valt att skyddade wiondows-filer ska visas.

Vad är det som nallar av mitt dyrbara diskutrymme?

Har du kollat med Treesize?

EDIT: Länk är visst till betalversionen, ska finnas en gratisversion också

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Sweets589:

Har du kollat med Treesize?

EDIT: Länk är visst till betalversionen, ska finnas en gratisversion också

Nej, men nu har jag, och där finns mycket riktigt 35GB, i form av "System Volume Information", vilket faktiskt inte säger mig någonting, vad är det för något? Kan jag bli av med det, eller minska dess storlek?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, men nu har jag, och där finns mycket riktigt 35GB, i form av "System Volume Information", vilket faktiskt inte säger mig någonting, vad är det för något? Kan jag bli av med det, eller minska dess storlek?

Systemåterställningspunkter verkar det vara. För att kunna rulla tillbaka efter uppdateringar som inte funkat, en viss tid tillbaka i tiden. Ska gå att ställa in storleken på det:

"In start search type Advanced and select View Advanced System Settings
Select the System Protection tab
select the drive that as too much space wasted and select configure.
Adjust the max usage, this should take care of both system restore and shadow copies for you.

This will reduce the number of files or restore states you can have, so it is a balance of space vs longer term protection."

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Systemåterställningspunkter verkar det vara. För att kunna rulla tillbaka efter uppdateringar som inte funkat, en viss tid tillbaka i tiden. Ska gå att ställa in storleken på det:

"In start search type Advanced and select View Advanced System Settings
Select the System Protection tab
select the drive that as too much space wasted and select configure.
Adjust the max usage, this should take care of both system restore and shadow copies for you.

This will reduce the number of files or restore states you can have, so it is a balance of space vs longer term protection."

Tack så mycket! Det löste de

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ett annat bra sätt att fria upp plats på disken är att ta bort hibernation-filen, alltså den filen som tillåter datorn att gå ner i "sleep". Denna fil är lika stor som mängden RAM-minne och den enda en borttagning av den påverkar är just "sleep" läget, som försvinner.

Länk till Microsofts hemsida för guide till detta finns här

Skrev det här mest för att ge andra som har problem med utrymme på disken lite tips

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ett annat bra sätt att fria upp plats på disken är att ta bort hibernation-filen, alltså den filen som tillåter datorn att gå ner i "sleep". Denna fil är lika stor som mängden RAM-minne och den enda en borttagning av den påverkar är just "sleep" läget, som försvinner.

Länk till Microsofts hemsida för guide till detta finns här

Skrev det här mest för att ge andra som har problem med utrymme på disken lite tips

Jo, både hibernation file och page file kan man spara in ordentligt med utrymme på

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |