Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

200 mbit nu för mig med nya Compalmodemet. Två dagar i rad har det varit radikalt högre hastighet än tidigare vid samma tid på kvällen. Ingen aning om varför, men det verkar iaf gå bättre med det nya modemet.

Har du testat att mäta nu på kvällen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt, detta är vad jag blir irriterad på.
Var exakt samma förra gången jag hade problem. Dom hade noll lust att bygga ut fort, utan sa hela tiden jag kunde få bryta avtalet.
Jaha, men jag behöver ju internetaccess, inte ett löst avtal.... Hade jag haft alternativ hade jag inte besudlat mig med comhrm från början...

Så slutsats:
1) precis som du säger så verkar det vara kaos på många ställen, därav att det tar sån tid att bygga ut.
2) det finns precis noll kundvård, en kund är ingen kund. Hellre bryta avtal än att se till att leverera en fungerande tjänst.
3) jag står fast vid att klaga på deras tekniska inkompetens. Detta kan omöjligen bara ha bitit dom i rumpan helt från ovan. Dom bör ju ha både kontinuerlig kapacitetsövetvakning, samt gjort en utvärdering inför att man höjde från 10->50 som min, samt började erbjuda 250 och 500 tjänster.
4) Gjort är gjort, men det värsta är att dom har så extremt dålig kommunikation ut mot kunderna. Kundtjänst sitter handfallna och man får uppfattningen att dom hellre tappar/säger upp kunder än erkänner hur stora problem dom har.

Nä fyfan, ska bli ett sant nöje se Comhem konkursa framöver när fiberinstallationerna tagit över och tablåbelagd tv är ett minne blått.

Jag har tyvärr erfarit i ungefär 2 månader samma problem med att nätet blir OTROLLIGT segt på kvällarna, vissa kvällar är det bra, men 3/7 är inte okej med fel..

Jag har testat all min utrustning och där ligger inte problemet. Nu sitter jag och försöker spela ett spel t.o.m och tyvärr så får jag hög MS på alla paket jag skickar till Googles DNS.. Ne... nu börjar jag bli otroligt LESS PÅ DETTA!

Går inte ens att ta hem filer mer än 500 kb/s innan nätet dör helt och hållet! Att försöka kolla på Plex eller Netflix? Nädu.. glöm det! Som att sitta på ADSL all over again.

Permalänk

Angående DNS-alternativ, använder inte folk OpenDNS längre?

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmut:

Har du testat att mäta nu på kvällen också?

Ja, testade nu igen precis. Ligger på runt 170 mbit minimum nu verkar det som. Ca 255 mbit utanför prime time. Så det verkar som det nya Compal-modemet gjorde susen. Fattar inte varför. Men eftersom skillnaden var så tydlig direkt när jag bytte från mitt CG3100 till det nya modemet, så känns möjligheten att Com Hem bara råkade fixa problemet på något annat sätt just exakt samma dag efter 6 månaders krångel, ganska avlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ja, testade nu igen precis. Ligger på runt 170 mbit minimum nu verkar det som. Ca 255 mbit utanför prime time. Så det verkar som det nya Compal-modemet gjorde susen. Fattar inte varför. Men eftersom skillnaden var så tydlig direkt när jag bytte från mitt CG3100 till det nya modemet, så känns möjligheten att Com Hem bara råkade fixa problemet på något annat sätt just exakt samma dag efter 6 månaders krångel, ganska avlägsen.

Vissa har tur Imorgon kommer jag ringa och totalt skälla ut, för detta är inte acceptabelt. Sitter på en CG3100 modem från dom, men en AC66U bakom, har fungerat utmärkt tills för en månad sedan...

Hade ni samma problem som mig med att under dagen är det utmärkt fart, och man får hastigheten som är utlovad? Sen på kvällen att man tappar till ungefär 30% av det utlovade hastigheten?

Permalänk

200/10 - CG3700

Medans COMHEM gör sitt "bästa" för att lösa mitt problem, så skulle jag vilja få detta översatt till något mer begripligt.

SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30;

Dold text
Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Vissa har tur Imorgon kommer jag ringa och totalt skälla ut, för detta är inte acceptabelt. Sitter på en CG3100 modem från dom, men en AC66U bakom, har fungerat utmärkt tills för en månad sedan...

Hade ni samma problem som mig med att under dagen är det utmärkt fart, och man får hastigheten som är utlovad? Sen på kvällen att man tappar till ungefär 30% av det utlovade hastigheten?

Ingen idé å skälla. Tala lugnt och sakligt om för dem att du inte vill betala för en tjänst som inte kommer i närheten av hastighetsgarantin under den viktigaste perioden på kvällen när du vill spela och tanka. Det gjorde jag och de gav mig två månader gratis till att börja med. Sedan gnällde jag lite senare på att wifin hänger sig ofta. För det gjorde den för mig med CG3100, och så sa jag att jag hörde att andra hade fått lite bättre speed med det nya modemet. Så då fick jag et tnytt modem för 1 spänn plus frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueprints:

https://photos-6.dropbox.com/t/2/AAAw1vi1aX29KGUEPTErxwPI9QNk...

200/10 - CG3700

Medans COMHEM gör sitt "bästa" för att lösa mitt problem, så skulle jag vilja få detta översatt till något mer begripligt.

SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=10;CM-VER=30; TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=BORTAGEN;CMTS-MAC=BORTAGEN;CM-QOS=11;CM-VER=30;

Dold text

Mycke mumbojumbo men T3 time-out är inge vidare och ser återkommande ut, har du en väldigt gammal/böjd/skadad koaxkabel så försök få tag på en ny, Om det ser ok ut får du anmäla till comhem så får de kontrollera om felet uppstår i ditt antennuttag eller längre ut. Vad det betyder? T3 time-out betyder att modemet har problem med att låsa "returen" dvs signalen ut från ditt modem och till deras head-end.

Philippk: Fungerar det bra 4 av 7 dagar och de dagar det inte fungerar får du 500kbit? Låter inte riktigt som kapaciteten men ja svårt för oss att spekulera kring. Bandbreddsnyttjande brukar vara ganska så konstant sett vecka till vecka med några % ökning per år. Man bör alltså få snarlika värden måndag kväll vid 21 som tisdag kväll vid 21 osv osv. Möjligen att fre/lör/sön kväll är värre men märker man inte ens nått fel vissa dagar låter det snarare som något problem med kvalitén i det lokala kabeltvnätet i ditt område de ggr du upplever problem. 500kbit är ganska så extremt också vilket får mig att tro just kvalité snarare än kapacitet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i att byta från CG3100 till deras nya compal löser de flesta problemen. Innan hade jag problem med att wi-fi försvann, att hastigheten gick ner till 1mbit/s trots att jag har 250mbit. Räckvidden var också dålig på cg3100.

Nu fungerar allt precis som det ska och jag får konstant ut den hastighet jag betalar för. Har inte behövt starta om enheten en endaste gång sedan jag startade den!

Är riktigt nöjd och rekommenderar er alla andra att få till ett byte gratis till deras nya router compal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Firmware update on Netgear CG3700 disables manual DNS settings

Hi guys,

First of all, my apologies for writing this in english, I do not speak swedish unfortunately.

Over the weekend, Comhem has updated the Netgear CG3700 modem firmware and disabled the option to set your own DNS ip's. I've written to them today and they confirmed it.

Is there an alternative to their modems that I can purchase? As an expat, being able to switch dns is kinda critical.

Thanks for your feedback on this. Feel free to answer in Swedish, google translate is my buddy.

Cheers,
- T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangreti:

Hi guys,

First of all, my apologies for writing this in english, I do not speak swedish unfortunately.

Over the weekend, Comhem has updated the Netgear CG3700 modem firmware and disabled the option to set your own DNS ip's. I've written to them today and they confirmed it.

Is there an alternative to their modems that I can purchase? As an expat, being able to switch dns is kinda critical.

Thanks for your feedback on this. Feel free to answer in Swedish, google translate is my buddy.

Cheers,
- T.

It doesnt matter according to earlier posts in this thread. It's enough to change DNS on your clients.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skulle ni som har dessa tidsbundna långamma hastigheter och liknande problem gå samman och skriva ihop ett brev till olika tidningar kanske?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangreti:

Hi guys,

First of all, my apologies for writing this in english, I do not speak swedish unfortunately.

Over the weekend, Comhem has updated the Netgear CG3700 modem firmware and disabled the option to set your own DNS ip's. I've written to them today and they confirmed it.

Is there an alternative to their modems that I can purchase? As an expat, being able to switch dns is kinda critical.

Thanks for your feedback on this. Feel free to answer in Swedish, google translate is my buddy.

Cheers,
- T.

Like Dockland says, you can still force the DNS on each client separately. I wouldn't say it's a solution and that it doesn't matter, but it's a temporary fix which might be good enough. Hopefully they'll get their act together and fix the firmware on the modem.

Permalänk
Medlem

Vad jag älskar comhem, de levererar precis som jag väntat mig.

Sitter på ett 100/50 lina, NETGEAR CG3700

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Ni som har problem på kvällstid, hänvisa till tråden här och tjata till er ett nytt modem. Jag själv fick det för 1 spänn plus frakt (99). Det är ok tycker jag och ny känns nätet som det gjorde innan.

Permalänk

Kan man ha en annan router än Comhems egna netgear CG3100 (i mitt fall)? Hur gör man då för att använda den egna routern? tänker om jag vill byta ut mot en ASUS router med bättre wifi osv.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverfisken:

Kan man ha en annan router än Comhems egna netgear CG3100 (i mitt fall)? Hur gör man då för att använda den egna routern? tänker om jag vill byta ut mot en ASUS router med bättre wifi osv.

Du "bryggar" modemet dvs slår av NAT. Logga på 192.168.0.1

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Du "bryggar" modemet dvs slår av NAT. Logga på 192.168.0.1

Med NAT avstängt är det 192.168.100.1

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Vi felsöker, du får svar i början på nästa vecka.
Tack för den Comhem, får man sitta o njuta av 5-10mbit av 100 i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Ja ungefär samma svarstider samt hastighet får jag också, har lagt ett ärende.. Och tydligen har dom vetat om det i över 1 månad, men aldrig sagt något till kunderna. Första månaden kände jag inte samma problem, då fick jag ut iallafall 80% av den lovade hastigheten och tänkte mer på "Näh, detta är nog bara ett problem i ca 1 vecka." Men nu har det blivit värre och värre för varje kväll!

Ett tips är också att göra ett facebook inlägg hos dom, och förklara problemet. Då dom verkligen inte vill ha någon dålig publicitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jag har tyvärr erfarit i ungefär 2 månader samma problem med att nätet blir OTROLLIGT segt på kvällarna, vissa kvällar är det bra, men 3/7 är inte okej med fel..

Jag har testat all min utrustning och där ligger inte problemet. Nu sitter jag och försöker spela ett spel t.o.m och tyvärr så får jag hög MS på alla paket jag skickar till Googles DNS.. Ne... nu börjar jag bli otroligt LESS PÅ DETTA!

Går inte ens att ta hem filer mer än 500 kb/s innan nätet dör helt och hållet! Att försöka kolla på Plex eller Netflix? Nädu.. glöm det! Som att sitta på ADSL all over again.

jag har ett liknande fel. Har kontaktat Com Hems support flertal gånger och får till svar att jag ska starta om modemet och starta om min dator. Vilket ALDRIG löser problemet. Varje dag i snart 2 månader har nätet varit extremt långsamt kvälls tid mellan 17:00 - 01:00, har 50-100mbit/s och under kvällstid pendlar det mellan 1mbit/s - 20mbit/s och det är extremt ostabilt.

Jag spelar en del och jag kollar även film via netflix och liknande och det är totalt omöjligt att göra. MS i spel är skyhöga och när man vill kolla film så spelar den i 5-10 sec och buffrar i 20 sec och sen spelar den i 5-10 sec igen och sen repeat och till slut slutar den spela upp alls. Samma när man kollar på twitch..

Com Hem har ju garanterat den sämsta support som finns och dom bryr sig inte det minsta om sina kunder för fem öre.

Permalänk
Medlem

Se till att få ett nytt Compal-modem, det löste 90% av problemen för mig. jag hade exakt samma syndrom som du. Säg också att du tills vidare inte vill betala för en tjänst som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Alternatives needed

Skrivet av Tangreti:

Hi guys,

First of all, my apologies for writing this in english, I do not speak swedish unfortunately.

Over the weekend, Comhem has updated the Netgear CG3700 modem firmware and disabled the option to set your own DNS ip's. I've written to them today and they confirmed it.

Is there an alternative to their modems that I can purchase? As an expat, being able to switch dns is kinda critical.

Thanks for your feedback on this. Feel free to answer in Swedish, google translate is my buddy.

Cheers,
- T.

Hej

I can confirm the change was introduced in V2.01.04 and accoring to helpdesk it was a deliberate change. (No reason provided)
So not much hope that it reverts quickly

I'd also welcome some advice (In Swedish also).
I have a couple of devices (modified Roku box & Android devices) which don't provide the ability to specify a DNS server.

Is it an option to flash the firmware? (http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3300)
Do anybody know which commercially available product the CG3700 is built on?

Is there an alternative admin CLI available ( http://wiki.openwrt.org/toh/netgear/telnet.console)? Has anybody got this to work?

If I switch the CG3700 into bridge mode. Could I use another router inbetween?
ie Internet - CG3700 - SecondRouter- Roku-Box

Buy new cable modem

Appreciate any advice on best alternative

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdonnel:

Hej

I can confirm the change was introduced in V2.01.04 and accoring to helpdesk it was a deliberate change. (No reason provided)
So not much hope that it reverts quickly

I'd also welcome some advice (In Swedish also).
I have a couple of devices (modified Roku box & Android devices) which don't provide the ability to specify a DNS server.

Is it an option to flash the firmware? (http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3300)
Do anybody know which commercially available product the CG3700 is built on?

Is there an alternative admin CLI available ( http://wiki.openwrt.org/toh/netgear/telnet.console)? Has anybody got this to work?

If I switch the CG3700 into bridge mode. Could I use another router inbetween?
ie Internet - CG3700 - SecondRouter- Roku-Box

Buy new cable modem

Appreciate any advice on best alternative

"If I switch the CG3700 into bridge mode. Could I use another router inbetween?"

Will work and probably better than before if you get a premium router.

"Buy new cable modem"

Well we dont know if comhem are thinking of doing the same with other modems so i would stay clear of this option.

"Is it an option to flash the firmware?"

No its not possible from costumers end what i know of.

"Is there an alternative admin CLI available "

No its not possible from costumers end what i know of.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon som har märkt grovt låga hastigheter idag?

Får endast 60-80mbit idag jämfört med 500 som jag egentligen ska ha.

Permalänk
Medlem

Jag har nu pratat med Comhem, och denna gång krävde jag mer information om varför det finns avbrott och dålig fart på nätet.

Det ligger tydligen i deras fiber som problemet uppstår. Nämligen när dom grävde fibern till lägenheterna och från centralen så gjorde man det för ca 10mbit hastighet (stavningspolis undanbedes tack!) Och på senare åren så har ju dom flesta skaffat sig allt från 100/10-250/50!

Så supporten sa att om jag har tur, så har dom grävt en ny kabel mot sommaren, annars får jag vänta till hösten.

Samt att jag lugnt och förklarat att då vill inte jag betala en enda faktura, just pga internet blir i princip oanvändbart och att jag betalar för något som jag får endast ut 5% i kapacitet under kvällarna.

Och detta problem var känt i flera andra orter.. och troligtvis då jag bor i "norrlands huvudstad" så blir man sist prioriterad, och t.ex Stockholm blir först att skicka tekniker ut till!

Så det är vad jag kan dela av med min information. Och ändra till ett Compal modem eller liknande kommer inte hjälpa med några hastigheter över huvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jag har nu pratat med Comhem, och denna gång krävde jag mer information om varför det finns avbrott och dålig fart på nätet.

Det ligger tydligen i deras fiber som problemet uppstår. Nämligen när dom grävde fibern till lägenheterna och från centralen så gjorde man det för ca 10mbit hastighet (stavningspolis undanbedes tack!) Och på senare åren så har ju dom flesta skaffat sig allt från 100/10-250/50!

Så supporten sa att om jag har tur, så har dom grävt en ny kabel mot sommaren, annars får jag vänta till hösten.

Samt att jag lugnt och förklarat att då vill inte jag betala en enda faktura, just pga internet blir i princip oanvändbart och att jag betalar för något som jag får endast ut 5% i kapacitet under kvällarna.

Och detta problem var känt i flera andra orter.. och troligtvis då jag bor i "norrlands huvudstad" så blir man sist prioriterad, och t.ex Stockholm blir först att skicka tekniker ut till!

Så det är vad jag kan dela av med min information. Och ändra till ett Compal modem eller liknande kommer inte hjälpa med några hastigheter över huvudtaget

Jo ett 16kanalsmodem kommer hjälpa lite, det är 8 kanaler till dom modemen kan ta kapacitet ifrån jämfört med netgear. Sedan kanske det inte ger det du betalar för men det blir omöjligt sämre eller lika illa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Så det är vad jag kan dela av med min information. Och ändra till ett Compal modem eller liknande kommer inte hjälpa med några hastigheter över huvudtaget

Det BORDE inte hjälpa. Men för mig så gick det från 3 mbit kvällstid till ca 175 mbit. Även bättre fart under resten av dygnet. Visst skulle det teoretiskt kunna vara så att Com Hem hade fixat kapacitetsproblemet exakt samma dag som jag råkade koppla in det nya modemet. Men det känns ganska osannolikt. Särskilt som mina grannar fortfarande har samma problem.

Permalänk
Medlem

Nu ser det mer normalt ut för mig. 25 mbit. Knappt. :>

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem med att prylar som ligger i nätverket tappar kontakten?
Jag har den nya Compal CH7486E modemet och är väl hyfsat nöjd med farten, men som sagt, prylar försvinner ur nätverket, min skrivare måste startats om för att hittas, men främst har jag haft sjuka problem med mina högtalare som försvinner från nätverket och jag måste typ installera om dom för att få kontakt med dom, jag har 5st Bose Soundtouch runt om i lägenheten, funkade utan några som helst problem innan, nu är dom ofta okontaktbara, kan iof vara mjukvaran i högtalarna som buggar, eller något med OSX och airplay som inte diggar Compal. Kan tillägga att båda mina Apple TV syns,, så jag fattar inte riktigt vart jag ska börja rota för att få fart på ljudet igen.

Tänkte bara kolla om några haft snarlika problem.

/Fred

Visa signatur

Eat your greens kids