Samsung presenterar ny fix för SSD 840 Evo

Permalänk
Medlem

Jag avrådde många från att köpa TLC men ändå så köpte folk det skräpet. Jag köpte åtminstonde MLC och har haft min i fem år nu utan ett enda problem. Fick härliga argument mot mig att det bara var slöseri med pengar och att TLC var minst lika bra.
Problemet med spänningsförlust är en faktor som beror på TLC tekniken.
Hur de än kommer att försöka fixa detta så kommer problemet alltid att kvarstå.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Så om man råkar ha disken avstängd en längre tid får man prestandaproblem men riskerar man även att förlora sina data? Verktyget Magician som kan återställa prestandan igen finns väl endast för Windows? Hur gör man då om man har en laptop med enbart Linux på som man sällan använder? Kanske finns andra program än Magician som kan återställa prestandan på en linuxdator?

Fast om man nu haft disken avstängd en längre tid, borde då inte denna nya firmware börja jobba med att fixa till disken i bakgrunden så fort man börjar använda den igen? Då borde väl prestandan bli bra igen om man låter den gå tillräckligt länge? Varför behövs då Magician?

Känns lite tvetydigt här. Med nya firmwaren behövs inte Magician, men det behövs ändå om man har datron avstängd för länge? Hur långt är i så fall "för länge"? Många stänger ju av sin dator ibland.

Edit: Blev lite tydligare när jag läste källan Tech Report:

Citat:

Since old data can only be refreshed while the drive is on, those who leave the EVO unpowered for extended periods will have to rely on the Magician software's optimization mechanism if they want to restore full performance quickly. It's unclear how long the EVO will take to optimize itself after extended downtime.

Magician är tydligen ett verktyg man kan använda för att snabbt återställa prestandan men den verkar kunna återställa sig själv även utan Magician om man låter firmware göra sitt jobb i bakgrunden tillräckligt länge.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Mina "förväntningar" på TLC har varit noll, och jag är inte ett dugg förvånad att det som nu händer, händer. Men jag tycker det är dumsnålt. Med MLC så kan du använfa en SSD under längre tid då det tar väldigt lång tid innan de cellerna tappar såpass med laddning att Read Retry behöver bli ett problem. Med TLC kickar den in väldigt fort eftersom det är en kass teknik.

Samsung gjorde fel som överhuvudtaget lanserade produkterna, och kunderna gjorde fel som inte läste på, utan köpte bara för att Samsungs MLC-SSD's, med helt annan teknik, är rockigt bra och stabila som bara den.

Det är som med OBH-nordica.. Folk köper deras plastskit och förväntar sig att de ska få samma kvalitet som deras produkter i metall. Men klisterlappen gör inte produkten.

TLC är billigt, det är hela poängen! Ser inte heller hur man kan döma ut detta bara för 840 EVO har problem då denna modell är en typisk v1.0 lanseringar, det kommer vara problem. Men än så länge finns ju inga rapporter om att data förloras i större utsträckning än hos andra konsumentdiskar, d.v.s. att det verkligen inte går att läsa cellen. I det läget är en omskrivning av data på alla sätt en "lösning" då förväntad livslängd för cellerna ändå hamnar på en nivå långt utanför förväntad livslängd på en relativt billig konsumentdisk.

Inget man ska köra sitt datacenter, men hoppas inte någon köper v1.0 TLC-diskar till sina kritiska tillämpningar. Finns ju inga indikationer på att andra generationen TLC, med "3D-teknik", har några liknande problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Visst gäller detta alla 840, inte bara Basic eller Pro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haellgren:

Usch, jag har köpt min sista Samsung SSD..

Det måste vara jobbigt att köra helt utan SSD:s, eftersom alla större tillverkare har haft problem.

Permalänk
Medlem

Och som vanligt nämner de ingenting angående 840 "basic".

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Inväntar 850 EVO skandalen

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

whut?
Är det specifikt från deras SSDs med TLC eller overall för alla deras SSDs?

Vill gärna se helheten och inte bara en enkel mening tagen ur kontektext.

Citatet är från citatet i artikeln, tagit med mer nu.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Visst gäller detta alla 840, inte bara Basic eller Pro?

Pro-enheter använder inte TLC-minnen, så problemet drabbar inte dem.

Dock drabbar det Basic-enheter, men dem väljer dock Samsung att ignorera helt, så någon "fix" finns inte i sikte..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av El_Raspberry:

Det måste vara jobbigt att köra helt utan SSD:s, eftersom alla större tillverkare har haft problem.

Handlar inte om att ha problem utan hur man hanterar de. Att de helt ignorerar 840 användare är rätt så illa.

Permalänk
Medlem

Ok, så den slutliga "fixen" blir alltså vad jag hela tiden har misstänkt: omskrivning av data. Synd på det extra slitaget, men bättre än inget.

För de som har 840-enheter som inte får "fixen" så finns detta program, som är gratis för hemanvändare:

DiskFresh

Det är mer extremt eftersom det kommer skriva om ALL data på hela ssd:n, och man måste köra det manuellt, men åter igen bättre än inget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Usch och tvi, så alla vi som fortfarande har vanliga 840 ignoreras helt.
Man kanske borde gå samman och börja spamma skiten ur dom?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, så den slutliga "fixen" blir alltså vad jag hela tiden har misstänkt: omskrivning av data. Synd på det extra slitaget, men bättre än inget.

För de som har 840-enheter som inte får "fixen" så finns detta program, som är gratis för hemanvändare:

DiskFresh

Det är mer extremt eftersom det kommer skriva om ALL data på hela ssd:n, och man måste köra det manuellt, men åter igen bättre än inget.

Rätta mig om jag har fel, men TLC minnen jobbar väl på det sättet redan? Kan inte detaljerna men någon annan här kan säkerte förklara. Tror inte det kommer påverka livslängden nämnvärt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min 830 men jag lär hålla mig borta från Samsung SSDer i framtiden p.g.a. hur de hanterade det hela. De vägrar ju erkänna att det är fel på 840, pajaser.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Rätta mig om jag har fel, men TLC minnen jobbar väl på det sättet redan? Kan inte detaljerna men någon annan här kan säkerte förklara. Tror inte det kommer påverka livslängden nämnvärt.

Så vitt jag vet har du fel, annars skulle problemet aldrig ha uppstått.

Det är helt upp till firmware att "skrubba" data, och det är just detta som Samsung nu lägger till.

Misstänker att du blandar ihop det hela med vad som händer när du skriver till TLC-minne som redan har existerande data; då görs en rensning och omskrivning. Men det sker ju bara när du skriver ny data (och det är därför det inte är något problem med nyskriven data), och inte med gammal data som inte skrivits till på en tid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Usch och tvi, så alla vi som fortfarande har vanliga 840 ignoreras helt.
Man kanske borde gå samman och börja spamma skiten ur dom?

Sitter själv med en sådan. Känna ganska skit att Samsung ignorerar den för att det är en utgående produkt som dem inte längre säljer. Det är ju trots allt ett ursprungsfel/designfel och ett fel som helt ligger på deras sida.. Juridiskt har dem möjligtvis rätt men jag hade alltid trott att Samsung var ett företag som tog hand om sina kunder - även dem som Samsung inte längre tjänar pengar på.

Jag brukade hålla Samsung i högt anseende med detta har satt en stor buckla på mitt förtroende för företaget. Det var en av anledningarna till att jag just valde Samsung utöver dess lovande prestanda/pris. Om jag köper en skärm som får ett liknande designfel så kan jag inte vara säker på att Samsung ger mig hjälp om det är en produkt dem inte längre säljer.

Permalänk
Inaktiv

Jag var grymt imponerad över Samsung efter 830'n men problemen och hanteringen av dem på 840 och 840 evo kommer dock göra att jag väljer bort deras diskar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TLC är billigt, det är hela poängen! Ser inte heller hur man kan döma ut detta bara för 840 EVO har problem då denna modell är en typisk v1.0 lanseringar, det kommer vara problem. Men än så länge finns ju inga rapporter om att data förloras i större utsträckning än hos andra konsumentdiskar, d.v.s. att det verkligen inte går att läsa cellen. I det läget är en omskrivning av data på alla sätt en "lösning" då förväntad livslängd för cellerna ändå hamnar på en nivå långt utanför förväntad livslängd på en relativt billig konsumentdisk.

Inget man ska köra sitt datacenter, men hoppas inte någon köper v1.0 TLC-diskar till sina kritiska tillämpningar. Finns ju inga indikationer på att andra generationen TLC, med "3D-teknik", har några liknande problem.

Varje enhet man köper för att lagra data måste av tillverkaren anses vara "kritisk", då de inte har en jävla aning om vad köparen tänkt lagra på disken. Men visst, det är ju inte frågan om dataförlust än sålänge men jag skulle inte bli förvånad om det kommer senare.

3D-VNAND eller vad det heter tillverkas ju på en betydligt större nanometerprocess, så där bör inte cellerna tappa laddning lika fort.. Jag förhåller mig dock fortsatt kritisk och undviker personlligen TLC tills tekniken bevisat sin förträfflighet. Att köpa TLC för att det är billigt har ju visat sig dumsnålt då man verkligen får vad man betalar för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag var grymt imponerad över Samsung efter 830'n men problemen och hanteringen av dem på 840 och 840 evo kommer dock göra att jag väljer bort deras diskar i framtiden.

830 hade mlc 840 pro hade mlc övriga 840 har tlc. Så det du skall välja bort är tlc.
mlc och slc är det enda rätta.
ingen av mina samsung 840 pro har börjat gnälla och dom är hur stabila som helst.
Till och med min gamla 80gb intel x25m v2 tickar på utan att klaga.

Man skall inte vara dumsnål när det kommer till lagring.
Kör på det alla redan vet fungerar bra och håller måttet än att spara en hundring och få problem.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Man blir lite besviken när det inte kommer en fix till 840 basic som jag lade ut 2,5 lakan på.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, precis så är det. För hur mycket du polerar skit så är det ändå skit.

Skrivet av RainesX:

Men det kan bli en väldigt blank skit som inte längre ser ut som skit

https://www.google.com/search?q=mythbusters+polish+a+turd&ie=...

Skrivet av RainesX:

whut?
Är det specifikt från deras SSDs med TLC eller overall för alla deras SSDs?

Vill gärna se helheten och inte bara en enkel mening tagen ur kontektext.

Detta problem är specifikt 2D NAND, i små storlek, med små tolerenser, som kraftigt förstärks av TLC.
Notera att ALLA, MLC och SLC i exakt samma nm har exakt samma problem, då det är exakt samma NAND i grunden.
Problemet är att SLC har enorma toleranser och MLC har tillräckliga toleranser, något TLC i de små nivåerna visat sig inte ha tillräckliga av. i större nm är det dock inga problem.

Blir intressant och se hur Sandisk Ultra II kommer bli.. så det är, u guessed it, 19nm TLC.
http://www.anandtech.com/show/8520/sandisk-ultra-ii-240gb-ssd...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Varje enhet man köper för att lagra data måste av tillverkaren anses vara "kritisk", då de inte har en jävla aning om vad köparen tänkt lagra på disken. Men visst, det är ju inte frågan om dataförlust än sålänge men jag skulle inte bli förvånad om det kommer senare.

3D-VNAND eller vad det heter tillverkas ju på en betydligt större nanometerprocess, så där bör inte cellerna tappa laddning lika fort.. Jag förhåller mig dock fortsatt kritisk och undviker personlligen TLC tills tekniken bevisat sin förträfflighet. Att köpa TLC för att det är billigt har ju visat sig dumsnålt då man verkligen får vad man betalar för.

Man måste ju inse att det är skillnad på "billiga" enheter avsedda för konsumentmarknaden och enheter avsedda för laster där massiva mängder skrivs per tidsenhet.

Personligen köpte jag EVO 840 för att det inte fanns så många alternativ på mSATA, men också för att som systemdisk var det en av de absolut snabbaste diskar som gick att köpa mycket tack vare MEX-kontrollern och RAPID. Än i dag står sig 840 EVO riktigt bra på läsning av små filer vid lågt ködjup vilket är en väldigt typisk last för en systemdisk till en Windows/OSX/Linux-dator som används på skrivbordet. 840 PRO var i många fall långsammare som systemdisk då den är mer optimerad för högre ködjup och skrivning (d.v.s. server/arbetsstation), något som ytterst sällan är flaskhals i skrivbordsanvändning. Varför betala mer pengar för ändamålet sämre produkt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

830 hade mlc 840 pro hade mlc övriga 840 har tlc. Så det du skall välja bort är tlc.
mlc och slc är det enda rätta.
ingen av mina samsung 840 pro har börjat gnälla och dom är hur stabila som helst.
Till och med min gamla 80gb intel x25m v2 tickar på utan att klaga.

Man skall inte vara dumsnål när det kommer till lagring.
Kör på det alla redan vet fungerar bra och håller måttet än att spara en hundring och få problem.

Som sagt, det är inte bara TLC som är problemet här utan Samsungs hantering av ärendet. Jag var långt ifrån dumsnål när jag köpte min 840 evo dessutom. När jag köpte Evon så valde jag den trots att den var dyrare än många andra alternativ bara för att den skulle vara så bra. Jag tänkte alltså raka motsatsen, spenderar lite extra så att man får bra prestanda och slipper eventuella problem. Men det kunde inte ha varit mer fel.

Permalänk
Medlem

Så här har jag det

Vad ska jag göra med den
Firmware version: EXT0AB0Q
Har alltså aldrig uppdaterat disken, ska man verkligen försöka med den nya mjukvaran?
Modell beteckningen är MZ-7TE250.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

840 Evo.
Nån som har koll på ungefär hur många terrabytes man kan skriva till dom innan dom ger upp?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Motherofgod:

Jag fattar inte varför samsung låtsas som ingenting för oss som har 840...

Kan återigen bekräfta att det minst sagt behövs medelst detta screenshot från ett benchmark av Samsung HDD 840:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad ska jag göra med den
Firmware version: EXT0AB0Q
Har alltså aldrig uppdaterat disken, ska man verkligen försöka med den nya mjukvaran?
Modell beteckningen är MZ-7TE250.

Jag har kört programmet "DiskFresh" Den återställer åtminstone disken till full fart.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man måste ju inse att det är skillnad på "billiga" enheter avsedda för konsumentmarknaden och enheter avsedda för laster där massiva mängder skrivs per tidsenhet.

Personligen köpte jag EVO 840 för att det inte fanns så många alternativ på mSATA, men också för att som systemdisk var det en av de absolut snabbaste diskar som gick att köpa mycket tack vare MEX-kontrollern och RAPID. Än i dag står sig 840 EVO riktigt bra på läsning av små filer vid lågt ködjup vilket är en väldigt typisk last för en systemdisk till en Windows/OSX/Linux-dator som används på skrivbordet. 840 PRO var i många fall långsammare som systemdisk då den är mer optimerad för högre ködjup och skrivning (d.v.s. server/arbetsstation), något som ytterst sällan är flaskhals i skrivbordsanvändning. Varför betala mer pengar för ändamålet sämre produkt?

I ditt fall verkar du ju läst på och sådär innan. Rapid-mode är dock något som skulle kunna implementeras på "Vilken SSD som helst", men samsung vill ju såklart sälja. Att vissa enheter är optimerade för ett visst ködjup har inget alls med minnestypen att göra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dansk1:

Så här har jag det
http://i.imgur.com/7txf7vl.png

Vad ska jag göra med den
Firmware version: EXT0AB0Q
Har alltså aldrig uppdaterat disken, ska man verkligen försöka med den nya mjukvaran?
Modell beteckningen är MZ-7TE250.

Har inte gjort något med min disk sedan oktober i form av DiskFresh eller liknande, uppdaterade FW i oktober och körde "performance restore tool". I januari hade jag fortfarande en väldigt stabil läshastighet på runt 400MB/s, men nu har det börjat degradera. Inte fullt lika djupa dalar som din, kanske p.g.a. oktober FW?

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Gojsenmojs:

Som du själv sa, det är som att polera en bajskorv

https://youtu.be/yiJ9fy1qSFI

Ganska fint