Rykte: AMD Radeon R9 395X2 med dubbla Fiji-kretsar ser dagens ljus i sommar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggelund:

AMD har dragits med stora bekymmer med effekt/värme/ljudnivå under lång tid nu. Att de behöver köra dubbla sådana GPUer för att rå på nVidias singel-GPU är en STOR plump i protokollet.

Jag kör själv dubbel GPU där hemma (2st GTX780) för att driva 5760-grafik och det är inte helt smärtfritt. Det är buggar här och där även om det i teorin ska funka bra. En större undersökning i Toms Hardware bekräftade att detta är mycket vanligt förekommande i alla SLI/Crossfire-konfigurationer, något som även bekräftas från de vänner jag har som provat olika dubbel-GPU genom åren.

Som det känns nu är det nog vettigast att hålla ut med nuvarande hårdvara (inflationen i hårdvarukrav på PC-spel har ju ändå nästan upphört) tills nVidia kommer med sina krympta kretsar nästa år. Och då satsa på ett ensamt top-of-the-line-kort (inte Titan) för att driva de tre skärmarna. Eller om man bara går över till ensam välvd ultrawide 34".

Ja nästa år tror jag blir ett bra år. Då kommer Pascal och förhoppningsvis AMDs nästa generation med HBM. Välvda paneler lär ha kommit igång också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Men vad är det här för påståenden? Är det tävling i hittepå? Själv tycker jag att det är tragiskt att nVidia måste släppa 980Ti för att rå på gamla mellanklasskortet Radeon 6750, verkligen illa, hur ska det gå för nVidia?
395X2 är för en helt annan marknadskategori än 980Ti och lär ligga uppemot dubbla prestandan. Varför ni ska komma och hitta på annat begriper jag inte. Eller jo, jag vet väl tyvärr varför ni vill göra så.

Varför är det dåligt? Reagerade du likadant när du fick höra att nVidia skulle släppa Titan X, 980Ti, eller Titan Z för den delen? Varför är det dåliga nyheter att de siktar på att släppa ett kort som är dubbelt så snabbt som deras kommande toppkort?

Inte jämförbart någonstans, begriper du inte det? Ingen mening alls med att släppa 390X om det skulle bli sämre än 290X. 390X kommer av allt att döma ha väldigt mycket bättre prestanda.

Oj Aleshi, spräck ingen artär nu

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Aleshi:

Varför är det dåligt? Reagerade du likadant när du fick höra att nVidia skulle släppa Titan X, 980Ti, eller Titan Z för den delen? Varför är det dåliga nyheter att de siktar på att släppa ett kort som är dubbelt så snabbt som deras kommande toppkort?

Varför jag inte ser det som bra är för att priset på Nvidias kort är dyra. Pressas prestandan över Nvidias Titan X är det grymt bra, senare kommer 980Ti och tar igen prestandatronen - i singel GPU segmentet vilket återigen leder till höga priser. AMD har nästan alltid legat billigt men presterat kanon. Nvidia har nästan i regel alltid varit dyrare.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

så då var den værsta hypen øver ,men ska ændå bli intressant hur det presterar med HBM minnen & sen hur 390x ska /kommer prestera.
Man får ju åtminstånde en vink om hur pascal med hbm minnen blir. Sen hoppas jag att det blir så bra så dom kan konkurera så vi får en expansiv utveckling ær bra med liknande prestanda så det driver på utveckling.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

ska bli intressant att se vad Nvidias 980ti hamnar på i pris. Hopps de inte blir allt för dyrt bara. Ryktas väll on att 980ti ska ha 6GB och byggt på TitanX krets.

Permalänk
Avstängd

4GB. Minnet är redan slut i vissa nya spel. Vad händer om 1 år när spelen kräver 6 GB. Kortet är föråldrat innan launch, otroligt.

Man vill verkligen att de ska gå bra för AMD och så gör de såna här dumma beslut.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

4GB. Minnet är redan slut i vissa nya spel. Vad händer om 1 år när spelen kräver 6 GB. Kortet är föråldrat innan launch, otroligt.

Man vill verkligen att de ska gå bra för AMD och så gör de såna här dumma beslut.

Vet inte om detta är ett problem då HBM-minne har så otroligt hög bandbredd, alltså skulle det kunna skyffla runt data mycket mer och inte behöva fylla minnet lika mycket.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Samma villkor? 23 000kr vs 6 000kr?

Skrivet av n_sandstrom:

What? Ett ensamt Titan X kostar ju dubbelt så mycket som ett 295X2.

Om man bortser från priset! Det var inga pengar som nämndes av han som jag citerade, utan han nämnde bara prestandan. Sen menade jag att det speciella med 295X2 var inte själva prestandan på 10% utan det som gör kortet intressant var priset, om det inte vore för priset och att det är en dual GPU så skulle ju 295X2 vara värdelöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbane78:

Vet inte om detta är ett problem då HBM-minne har så otroligt hög bandbredd, alltså skulle det kunna skyffla runt data mycket mer och inte behöva fylla minnet lika mycket.

Men om spelet kräver 5 GB så krävs 5GB. Vad har det med bandbredden att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

så då var den værsta hypen øver ,men ska ændå bli intressant hur det presterar med HBM minnen & sen hur 390x ska /kommer prestera.
Man får ju åtminstånde en vink om hur pascal med hbm minnen blir. Sen hoppas jag att det blir så bra så dom kan konkurera så vi får en expansiv utveckling ær bra med liknande prestanda så det driver på utveckling.

Vilken hype? Det har varit extremt tyst och inget direkt läckage på information så här långt vilket är trist då det är bland det roligaste med kommande lanseringar.

Både Nvidia och AMD har blivit betydligt bättre på att sluta leden och tysta ned läckor under de senaste åren och det är oftast väldigt nära lanseringarna innan nån konkret information läcker ut.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

4GB. Minnet är redan slut i vissa nya spel. Vad händer om 1 år när spelen kräver 6 GB. Kortet är föråldrat innan launch, otroligt.

Man vill verkligen att de ska gå bra för AMD och så gör de såna här dumma beslut.

Asså minne hit o dit, var lika mycket gnäll när Nvidiakorten kom med 2gb "som aldrig skulle räcka för 1080p" enligt tyckarna, men ändå så hade ingen problem med det, Gpun flaskade oftast innan minnet tog slut så man fick ändå dra ner på inställningarna.
Komprimeringen blir bara bättre o minnet blir snabbare, inte ddr3 hastigheter vi snackar om direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Är inte speciellt upphetsad för 300-serien. Men om det behöver dubbla kort för att motsvara Titan X och 980 Ti så är det tyvärr inte bra.

Skrivet av Xyborg:

Nej fy fan vad besviken jag blir! Blir det en dubbelmacka för att matcha 980ti så kommer jag att skaffa 980ti istället.

Skrivet av XHI:

Aj, hoppas verkligen detta inte stämmer. Vi måste få ned priset på Nvidia oberoende på vilken sida man står på.

Skrivet av str8forthakill:

Ju närmare vi kommer så dör hypen för min del. Känns som at 3** serien kommer att bli en flopp, speciellt eftersom Su, AMDs VD, nämnde det som...

"Oh yeah we have these super awesome APUs *namedropping* thats the future of AMD! And some graphics devices later."

Helt undanskyfflat...

Måste säga att folk tolkar lite väl mycket ur denna nyhet. Till att börja med... Vem säger att AMD eventuellt lanserar detta kort för att konkurrera med något kort Nvidia har på marknaden just nu? Finns absolut ingenting som tyder på detta. Så innan domedagsprofetiorna ökar så borde väl folk ta och vänta till det har lanserats?

Skrivet av Åkan:

Fast prestandan är väl inte det speciella när det kommer till 295X2, det är ju prestandan för pengarna. Testa och sätt två Titan X i SLI så slår dem lätt 295X2, om man bortser från priset.

Om du vill lägga ut 4x pengarna för att få bättre prestanda med två Titan X i SLI så.. Däremot så är det just prestandan för pengarna som är det som skiljer Titan Z och 295x2 t.ex. Prestandan är något bättre på 295x2. Varför ska man då klanka ned på det faktum att prestandan per krona är högre på 295x2?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aleshi:

Men vad är det här för påståenden? Är det tävling i hittepå? Själv tycker jag att det är tragiskt att nVidia måste släppa 980Ti för att rå på gamla mellanklasskortet Radeon 6750, verkligen illa, hur ska det gå för nVidia?
395X2 är för en helt annan marknadskategori än 980Ti och lär ligga uppemot dubbla prestandan. Varför ni ska komma och hitta på annat begriper jag inte. Eller jo, jag vet väl tyvärr varför ni vill göra så.
.

Jag tolkar det som att 390X inte rår på 980ti, därmed släpper de en 395X2 för att kunna tävla mot Nvidia i detta segment. Om det visar sig att 390X är märkbart svagare än 980ti så kommer jag att köpa ett 980ti. Detta eftersom jag inte gillar att ha Dubbel-GPU lösningar. Detta då det allt som oftast medför mer problem. Jag vill ha det starkaste singel-GPU kortet på marknaden, sen skiter jag i om det står AMD eller Nvidia på det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Jag tolkar det som att 390X inte rår på 980ti, därmed släpper de en 395X2 för att kunna tävla mot Nvidia i detta segment. Om det visar sig att 390X är märkbart svagare än 980ti så kommer jag att köpa ett 980ti. Detta eftersom jag inte gillar att ha Dubbel-GPU lösningar. Detta då det allt som oftast medför mer problem. Jag vill ha det starkaste singel-GPU kortet på marknaden, sen skiter jag i om det står AMD eller Nvidia på det.

Finns absolut ingenting som pekar på det. Allt pekar på att AMD helt enkelt vill lansera alla sina kort på samma gång.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inb4 "Amd måste ta i från tårna med detta kort för att ens ha en liten chans mot mitt hemmalag, Nvidia"

Fanboyism av rang här som vanligt. Prestanda/Krona betyder visst ingenting längre, det är laget som har snabbaste kortet som är bäst oavsett pris....
Frågan är hur många av er experter som faktiskt är i kundsegmentet för 10k+ kort och inte går o köper ett billigare kort från Nvidia bara för att dom råkar ha det snabbaste, som de säljer till ockerpris.
När det kommer till Fps/Krona så har Nvidia sällan konkurrerat med AMD och Gnäll om det andra laget kommer alltid från fanboys.
Har inga problem med mina AMD kort, Hade inga problem med Nvidia heller.
Drivisarna är same shit idag, CFX/SLI likaså så sluta dra upp gammal skit.

Glöm inte Fermi, Nvidia Fangirls, de va inte så länge sen.....

Edit: 390x ska ha prestanda som TitanX, enligt diverse läckta benchmarks. Så 980Ti är snarare en utmanare mot 390x än vad 395x är en utmanare mot 980Ti.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tumnus:

Finns absolut ingenting som pekar på det. Allt pekar på att AMD helt enkelt vill lansera alla sina kort på samma gång.

Du menar förutom att det står ordagrant i nyheten?

Citat:

"Intressant är att båda publikationer skriver att Radeon R9 390X inte har vad som krävs för att rå på Nvidias senaste toppmodell Geforce GTX Titan X, som kommer följas upp av GTX 980 Ti med ännu högre prestanda. Detta skulle förklara varför AMD skulle vilja se ett Radeon R9 395X2 ute på marknaden så snart som möjligt."

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hoppas de klämmer in 8GBx2 version i senare 395x2 när de har redan har fixat 8GB i 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns absolut ingenting som pekar på det. Allt pekar på att AMD helt enkelt vill lansera alla sina kort på samma gång.

Ur artikeln:
"Intressant är att båda publikationer skriver att Radeon R9 390X inte har vad som krävs för att rå på Nvidias senaste toppmodell Geforce GTX Titan X, som kommer följas upp av GTX 980 Ti med ännu högre prestanda. Detta skulle förklara varför AMD skulle vilja se ett Radeon R9 395X2 ute på marknaden så snart som möjligt."
Så något pekar på det iaf. Vi vet ju ingenting med säkerhet nu men att säga att absolut ingenting pekar på det är väl inte helt sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Ur artikeln:
"Intressant är att båda publikationer skriver att Radeon R9 390X inte har vad som krävs för att rå på Nvidias senaste toppmodell Geforce GTX Titan X, som kommer följas upp av GTX 980 Ti med ännu högre prestanda. Detta skulle förklara varför AMD skulle vilja se ett Radeon R9 395X2 ute på marknaden så snart som möjligt."
Så något pekar på det iaf. Vi vet ju ingenting med säkerhet nu men att säga att absolut ingenting pekar på det är väl inte helt sant?

De tror jag på när jag ser benchmarks på retailgrejjorna.
Olika källor säger olika saker, as usual:
http://www.lazygamer.net/general-news/is-amds-r9-390x-faster-...

Stämmer ovanstående lanserar Nvidia 980Ti för o knäcka 390x. Givetvis 2v efter så dom hinner tewaka upp frekvenserna så att det vinner med ~2fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

De tror jag på när jag ser benchmarks på retailgrejjorna.
Olika källor säger olika saker, as usual:
http://www.lazygamer.net/general-news/is-amds-r9-390x-faster-...

Stämmer ovanstående lanserar Nvidia 980Ti för o knäcka 390x. Givetvis 2v efter så dom hinner tewaka upp frekvenserna så att det vinner med ~2fps.

Om du läser vad jag skrev. Precis det jag sa, "vi vet ingenting med säkerhet nu". Men att påstå att absolut ingenting pekar på det är väl inte sant?

Permalänk
Medlem

Oj, va inte dig jag skulle citerna, nåja, handlade om samma sak Finns ju lika mycket som pekar på att 390x är bättre med.
Medelvärdet blir ju att 390x = Titan X då vissa säger att 390x är bättre och andra att TitanX är bättre. Inget är säkert innan de släpps dock.

Permalänk
Medlem

AMD har övertaget redan idag sett till världens snabbaste grafikkort och prestanda per krona. Radeon R9 295X2 presterar betydligt bättre än vad GeForce Titan X gör och detta till ett betydligt lägre pris.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vi har tidigare sett bulldozer. Den blev sämre än gamla Phenom II.

Fermi, det är allt du behöver veta.

Många som verkar tolka alldeles för mycket av denna nyhet ? AMD släpper alltid ett grafikkort med två kärnor, så att de kan ha titeln "snabbaste grafikkortet i världen". Har lite att göra med 390X prestanda.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Delerium:

AMD har övertaget redan idag sett till världens snabbaste grafikkort och prestanda per krona. Radeon R9 295X2 presterar betydligt bättre än vad GeForce Titan X gör och detta till ett betydligt lägre pris.

Dual GPU?`
Jämför inte Dual med singel...

Då kan jag jämföra Titan Z med Vattenblock och moddat BIOS som slår R9 295X2 så vad är skillnaden?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

AMD har övertaget redan idag sett till världens snabbaste grafikkort och prestanda per krona. Radeon R9 295X2 presterar betydligt bättre än vad GeForce Titan X gör och detta till ett betydligt lägre pris.

AMD har bæst prestanda per krona ,men som vanligt 295x2 ær 2 grafikkort (2 Gpu grafikprocessorer på ett pcb) Nvidia har det snabbaste grafikkortet med titan x (1 gpu på pcb) Hoppas att AMD korten levererar( 390& 390 x e væl dom enda nya) & før dom som vill ha ett dual kort detta, ær bra med konkurans. Men avvaktar sjælv till Pascal om inte AMD kortet øveraskar & det skulle klia før mycket i fingrarna.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Låter spännande. Då kanske man ska slå till på ett sådant kort

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dual GPU?`
Jämför inte Dual med singel...

Då kan jag jämföra Titan Z med Vattenblock och moddat BIOS som slår R9 295X2 så vad är skillnaden?

Fast då man får 2x295x för priset av 1 Titan X ser jag det som ett rätt releveant kort i sammanhanget, då man får mer än dubbla prestandan för samma peng, oavsett hur många Gpuer som är inblandade i soppan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

AMD har övertaget redan idag sett till världens snabbaste grafikkort och prestanda per krona. Radeon R9 295X2 presterar betydligt bättre än vad GeForce Titan X gör och detta till ett betydligt lägre pris.

Men 295x2 är precis vad namnet antyder - 2st gpu
TITAN X är det snabbaste kortet med 1 gpu
PUNKT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dual GPU?`
Jämför inte Dual med singel...

Då kan jag jämföra Titan Z med Vattenblock och moddat BIOS som slår R9 295X2 så vad är skillnaden?

Jo jag jämför R9 295X2 med Titan X. Det spelar nämligen ingen som helst roll hur många grafikprocessorer det sitter på kortet så länge det fungerar lika bra. Det som är relevant är hur väl kortet fungerar och vad det kostar. Radeon R9 295X2 kostar mindre men presterar trots detta bättre. Att AMD lyckas göra ett dual gpu grafikkort som kostar mindre än vad nvidias grafikkort som bara har en grafikprocessor gör måste vara skämmigt för nvidia. Sen så drar AMD kortet mer ström och i vissa fall kan det finnas nackdelar med flera kärnor. Detta får man utreda från fall till fall och väga fördelarna mot nackdelarna. Helt klart är i alla fall att AMD kortet är snabbare och billigare.

Och nej du kan inte jämföra ett modifierat grafikkort mef ett som är original. Så vida det inte är modifierat från fabrik och det bara är att knata in i en datorbutik och köpa det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dual GPU?`
Jämför inte Dual med singel...

Då kan jag jämföra Titan Z med Vattenblock och moddat BIOS som slår R9 295X2 så vad är skillnaden?

Fast nu skrev han ju inte snabbaste GPU, han skrev snabbaste grafikkort. Sen att börja prata om moddade kort är väl inte riktigt relevant, om du nu inte kan köpa ett moddat Titan Z ute i handeln vill säga?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0