Varför köpa gtx 980 istället för 970 SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Att du bara vågar säga detta

Vart tror du värmen kommer ifrån, någon gammal grottmänniska som sitter bakom någon krets och eldar och mumsar renskav? Värmen torde väl komma från den högre elförbrukningen

en liten tår i ögat är det allt för det var ett riktigt snyggt och välbyggt kort men de var från Asus med DC2 kylaren så tyvärr pallade den inte trycket och när resten av datorn är byggd med noctua fläktar med motstånd hängandes i gummiskruvar vill man helst inte ha en grafikkortskylare som ligger och blåser på för att inte kortet ska throttla ner sig :/

http://www.inet.se/produkt/5411159/asus-rog-matrix-r9-290x-pl...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Titan X presterar inte alls i närheten av vad det kostar. Jag och mina vänner har haft problem med sli, crossfire. Sweclockers många tester där dom gör stora anmärkningar och avråder från sli, crossfire.

Jag får samma fps med mitt Titan X i GTA 5 som 2st 980, för mig vart det värt pengarna. Synd att dollarn har stigit, därav det sjuka priset. Frugans 980 SC köptes för 5400, samma kort idag är nästan 1000kr dyrare...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Vad menar du? 290x går inte varmare med eftermarknadskylare (förutom asus dc2) än de flesta nvidia kort före Maxwell och dem klagar ingen på temperaturen på.

Men är med på resonemanget att det är svårare att kyla en mindre yta.

Motsvarande kort med liknande kylare är ju tystare alternativt svalare på Nvidia-kort jämfört med AMD av just den anledningen. (MSI Gaming, Gigabytes Windforce och Asus DC2 bara för ett par exempel)

Exempelvis
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_780_Ti_Gaming/23.h...
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/R9_290X_Gaming/23.html

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/gigaby...
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/gigaby...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Att du bara vågar säga detta

Vart tror du värmen kommer ifrån, någon gammal grottmänniska som sitter bakom någon krets och eldar och mumsar renskav? Värmen torde väl komma från den högre elförbrukningen

Dags att ta och arbeta lite på läsförståelsen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Nej, då kan jag säga att Titan X är ett prisvärt kort vilket är helt uppåt väggarna fel. Prisvärdhet handlar om hur mycket du får för pengarna, spelar ingen roll vad du är villig att betala. Jag kanske inte är villig att betala 100k för en ny bil men den kan fortfarande vara prisvärd om man jämför med andra modeller.

Är det något jag stör mig på riktigt mycket är det när folk hittar på egna betydelser för ord, inte ovanligt heller.

Hittar på? Du är rolig du.

Tycker man att man får valuta för pengarna när man köper nåt så är det prisvärt. Har ingenting med mätbar prestanda och pris att göra.

Ett kort som inte når upp till ens krav är aldrig prisvärt.

Permalänk
Medlem

Evga 780ti sc är fortfarande grymt.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Alla Nvidia kort har dåligt andrahands värde men ett 970 kommer vara en katastrof när du ska sälja detta. Idag och framöver så kommer ingen som använder 4K vilja köra med lägre än 4GB. När minnet är slut så får du endast 2-10 BPS oavsett gpu.

(Då många fick reklamera sina kort då man hittade felet så är det inte så många som har kvar dessa "andrahandskretsar" längre)

så vänta eller köp 980 ,290x eller 295

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Hittar på? Du är rolig du.

Tycker man att man får valuta för pengarna när man köper nåt så är det prisvärt. Har ingenting med mätbar prestanda och pris att göra.

Ett kort som inte når upp till ens krav är aldrig prisvärt.

Rolig? Kanske är jag det, men det utesluter inte fakta: http://sv.wiktionary.org/wiki/prisv%C3%A4rd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Annars kanske man ska titta på AMD´s kort ligger inte helt fel i pris.

Men då kommer vi till det här med prestanda vs pris. Ett 290/290X presterar inte bättre än tex 980. Men visst är dom billigare.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Rolig? Kanske är jag det, men det utesluter inte fakta: http://sv.wiktionary.org/wiki/prisv%C3%A4rd

Det du länkade är inte direkt till din fördel, lol.

Förklara kvalitetsskillnaden mellan ett Titan X och ett 290 och hur det gör prisvärdheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Titan X presterar inte alls i närheten av vad det kostar. Jag och mina vänner har haft problem med sli, crossfire. Sweclockers många tester där dom gör stora anmärkningar och avråder från sli, crossfire.

Länka några av de många testerna som avråder från att köra SLI är du snäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det du länkade är inte direkt till din fördel, lol.

Förklara kvalitetsskillnaden mellan ett Titan X och ett 290 och hur det gör prisvärdheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis vad den är. Du säger att prisvärdhet är vad köparen är villig att betala, jag säger att det är hur mycket du får för pengarna. På länken står det klart och tydligt att det handlar om kvalitet för pengarna, alltså stödjer den direkt det jag säger. 290 är ett prisvärt kort för du får väldigt mycket för pengarna, Titan X passar inte lika bra in på den beskrivningen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Србо:

Titan X presterar inte alls i närheten av vad det kostar. Jag och mina vänner har haft problem med sli, crossfire. Sweclockers många tester där dom gör stora anmärkningar och avråder från sli, crossfire.

Titan X är sin egen liga

Sen funkar SLI CF otroligt bra nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Titan X är sin egen liga

Inte länge till nu när 980 Ti och 390X är på väg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fantomsmurfen:

Inte länge till nu när 980 Ti och 390X är på väg.

Jag menar den spelar inte in på /pris prestanda som dom andra.
980ti är samma kort mindre VRAM

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Men då kommer vi till det här med prestanda vs pris. Ett 290/290X presterar inte bättre än tex 980. Men visst är dom billigare.

Sen har ju inte AMD kontrat 980 än heller. Jag personligen tycker 980 ligger för högt i pris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen har ju inte AMD kontrat 980 än heller. Jag personligen tycker 980 ligger för högt i pris.

Ska vi tänka så? Då kommer ju Nvidia kontra AMD någon gång också. Och därmed kan man vänta till år 2xxx när det stagnerat och något bolag gått under och inte kan kontra längre.

Man betalar priset för att 980 presterar bättre än vad AMD erbjuder i dagsläget (förutom 295x2) för att just AMD inte har något att kontra med. Därför ligger 980 högre i pris. Vill man ha bästa prestandan från ett "enkel kort" så får man betala för ett 980.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tycker priset på 980 är rätt okej ändå för vad man får. Ångrar mig lite att jag inte köpte ett Titan X istället för mitt 980 dock, spelar dock typ bara CS:GO så det vore kanske för mycket overkill med ett Titan X.

Det man skall tänka på med 970 SLI med 980 är ju att alla vi som sitter på mITX system kan ju inte köra SLI, sen finns det folk som av andra anledningar inte kan/vill köra SLI. Det finns således en marknad för starka singel kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker priset på 980 är rätt okej ändå för vad man får. Ångrar mig lite att jag inte köpte ett Titan X istället för mitt 980 dock, spelar dock typ bara CS:GO så det vore kanske för mycket overkill med ett Titan X.

Det man skall tänka på med 970 SLI med 980 är ju att alla vi som sitter på mITX system kan ju inte köra SLI, sen finns det folk som av andra anledningar inte kan/vill köra SLI. Det finns således en marknad för starka singel kort.

Köpte mitt 980 5 dagar efter att det släpptes, och då kostade det 5600kr, vilket jag tyckte var mycket, men prestandan i den är ju mycket bra! Tänkte köpa ett till men funderar på att skippa det då vi antagligen får se större prestandahopp i nästa arkitektur (Pascal) som ska orka med att driva 32gb grafikminne (enligt nvidias grafikprestanda-kurva me de olika arkitekturerna)

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norling112:

Som titeln lyder så undrar jag vad som är bättre med att köpa ett gtx 980 än att köpa ett 970 eller två. Priset på 980 är så mycket högre än 970 och man får ju oftast mycket högre FPS i spel som stödjer SLI med två stycken 970. Vad jag har sätt på benchmarks så är skilnaden på prestandan i ett 980 och ett 970 ganska minimalt för priset.
Ska köpa en nytt kort från 900 serien och har råd med både ett 980 eller två 970 kort men det hade ju inte varit helt fel att spara lite pengar.

Drar mindre ström, slipper kanske byta nätagg.
Möjlighet till SLI med GTX980
Alla spel stödjer inte SLI.
Kan finnas drivrutinsbuggar med SLI.
4GB snabbt minne istället för 3.5GB snabbt och 0.5GB långsammt minne och möjliga problem.
Kanske inte finns plats på moderkortet för 2st kort (inte så ofta men skulle kunna vara ett möjligt scenario).

Oftast så är ett snabbt kort att föredra, om det finns.
Om man vill ha höga upplösningar och 120fps så kanske den möjligheten inte finns än.

Permalänk
Medlem

Kör 970 i sli, fungerar finfint, inga problem med ngt än så länge.
Prestanda per krona är fortfarande riktigt bra med dom korten.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

970SLI fungerar...absolut, men ser man på det stora hela är nog single GPU alltid bäst. Skall bli spännande att se vad 980Ti kostar när det kommer ut men känner man nVidia väl så lär de fläska på ordentligt med priset. 980 ligger på ju 6 lök så 7500kr för 980Ti känns inte orimligt. Eller så sänker de priserna på 970 och 980 för att 980Ti skall få plats där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dags att ta och arbeta lite på läsförståelsen?

Läsförståelsen ligger ju hos dig så om du känner att du behöver öva på den så kör hårt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Läsförståelsen ligger ju hos dig så om du känner att du behöver öva på den så kör hårt

Du skrev någonting som inte hade något att göra med det jag skrev. Först säger du att elförbrukningen och värmeutvecklingen är två punkter som gör att du väljer Nvidia, eftersom du pratar om dom separat på det viset så uppfattas det som att du menar kostnaderna för elen och inte att du pratar om värme där också eftersom du delar upp det, ganska ologiskt att ta upp två olika anledningar för varför man gillar/ogillar något och sedan så visar det sig att båda anledningarna egentligen är samma sak. Därför svarade jag bland annat om elkostnaderna. Vad gör du sen? Jo du börjar förlöjliga mig om något jag inte pratade om, som var värmen kommer ifrån, som inte var något jag svarade dig om. Frågade jag var värmen kom ifrån? Nej, sa jag fel om var värmen kommer ifrån? Nej, du börjar tjabbla om massa strunt helt enkelt som saknar logik överhuvudtaget. Så förklara gärna exakt varför det är jag som skall träna på läsförståelsen

Permalänk
Medlem

För att 980 är bättre kanske?

Edit: Inte mot 970 SLI dock. Varför köper du inte det du vill ha ist för vad andra vill att du ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du skrev någonting som inte hade något att göra med det jag skrev. Först säger du att elförbrukningen och värmeutvecklingen är två punkter som gör att du väljer Nvidia, eftersom du pratar om dom separat på det viset så uppfattas det som att du menar kostnaderna för elen och inte att du pratar om värme där också eftersom du delar upp det, ganska ologiskt att ta upp två olika anledningar för varför man gillar/ogillar något och sedan så visar det sig att båda anledningarna egentligen är samma sak. Därför svarade jag bland annat om elkostnaderna. Vad gör du sen? Jo du börjar förlöjliga mig om något jag inte pratade om, som var värmen kommer ifrån, som inte var något jag svarade dig om. Frågade jag var värmen kom ifrån? Nej, sa jag fel om var värmen kommer ifrån? Nej, du börjar tjabbla om massa strunt helt enkelt som saknar logik överhuvudtaget. Så förklara gärna exakt varför det är jag som skall träna på läsförståelsen

Då är det väl skrivförståelse jag ska öva på då eftersom jag tydligen fick dig att tro att jag pratade om kostnaden när du själv inser att det är en helt orelevant uppgift. Så trots att du själv tror en sak om det jag skriver så får du det ändå till något helt annat. Jag skrev aldrig något om kostnaden i mitt första inlägg, det var du själv som tolkade det som det, det kan inte jag rå för.

Ingen meningen med att föra denna lilla dispyt vidare då dem absolut inte tillför något i diskussione.

Som ett mindre tillägg till diskussionen så om man tar en titt på första sidan av sweclockers så finns det en aartikel som visar att nvidia har cirka tre fjärdedelar av marknaden, antar att det är av en anledning

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Då är det väl skrivförståelse jag ska öva på då eftersom jag tydligen fick dig att tro att jag pratade om kostnaden när du själv inser att det är en helt orelevant uppgift. Så trots att du själv tror en sak om det jag skriver så får du det ändå till något helt annat. Jag skrev aldrig något om kostnaden i mitt första inlägg, det var du själv som tolkade det som det, det kan inte jag rå för.

Ingen meningen med att föra denna lilla dispyt vidare då dem absolut inte tillför något i diskussione.

Som ett mindre tillägg till diskussionen så om man tar en titt på första sidan av sweclockers så finns det en aartikel som visar att nvidia har cirka tre fjärdedelar av marknaden, antar att det är av en anledning

Med läsförståelse syftar jag på när du svarade mig andra gången. Har du hört talas om att läsa mellan raderna? Det är inget fel eller ovanligt med att skriva informellt precis och då krävs det att man tolkar texten. Min första tanke är ju inte att när du nämner två olika saker menar samma sak i just det inlägget då det är ologiskt. Att elkostnader är irrelevant om man jämför med dessa grafikkort är ju ingenting som är helt uppenbart och som alla vet heller.

Du kan ju inte heller klaga på hur jag tolkade det, uppenbarligen tolkade flera andra det på samma sätt och det är ett logiskt sätt att tolka det på. Klandrar dig inte om du har problem med att skriva/läsa, det är bara ditt svar ("Vart tror du värmen kommer ifrån, någon gammal grottmänniska som sitter bakom någon krets och eldar och mumsar renskav? Värmen torde väl komma från den högre elförbrukningen ;-)") som kändes som ett förlöjligande.

Visst tillför det inte till diskussionen, men vem är det som klagar?

Nvidia har större del av marknaden för att dom har bättre marknadsföring, ofta har dom satsat på att göra kort som Titan och liknande som bara är skapta för PR-syfte. Med ditt tänk så är LoL det bästa spelet i historien, iPhone är en helig sak från äppleguden osv. Marknadsandelar är ett dåligt argument för vad som är bäst helt enkelt. Själv äger jag bara speldatorer med Nvidia kort i, det har dock en anledning och det är för att varje gång jag har köpt har jag gjort det när det varit en kampanj av något slag. GTX 660 köpte jag när det var ganska nytt för bara 1500kr med spel på köpet, GTX 970 med spel på köpet för 2800kr osv. Dom flesta är ju inte kunniga datornördar heller, ett flertal jag känner har Nvidia men dom kan ingenting i princip, dom säger bara att det är "bra".