Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Det går utmärkt att använda Windows 10 utan Micorosoft-konto, då programmen på exempelvis Windows Store i dagsläget inte ger något mervärde enligt mig. Uppdateringar för allt annat fungerar likt 8:an än så länge.

Windows Store är inget intressant ifall man inte använder Windows på en surfplatta eller mobil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Windows Store är inget intressant ifall man inte använder Windows på en surfplatta eller mobil.

Windows Store kommer med största sannolikhet även innehålla Windows Desktop applikationer vid release av Windows 10 så...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag som lyckades fucka upp min Windows 8.1 installation, är det värt att testa Windows 10? Är det stabilt, för en som spelar en del eller inte? Installerade Windows 7 igår

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag som lyckades fucka upp min Windows 8.1 installation, är det värt att testa Windows 10? Är det stabilt, för en som spelar en del eller inte? Installerade Windows 7 igår

Inte värt att köra som primärt OS, det finns drivrutins problem och det beter sig lite halv konstigt ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Åkan:

Inte värt att köra som primärt OS, det finns drivrutins problem och det beter sig lite halv konstigt ibland.

Håller jag inte med om.

Men självklart, det är en beta, om ens det, och man kan förvänta sig trubbel, även om jag inte haft nåt.

Permalänk
Medlem

Någon mer än mig som ständigt råkar ut för följande i Windows 10 Technical Preview:

"We couldn’t complete the updates, Undoing changes. Don’t turn off your computer."

Har börjat dyka upp för mig under de tre senaste byggena och gör datorn oanvändbar en längre tid. Jag kör "Fast track" på uppdateringarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Någon mer än mig som ständigt råkar ut för följande i Windows 10 Technical Preview:

http://i.imgur.com/2ynxPRz.png

"We couldn’t complete the updates, Undoing changes. Don’t turn off your computer."

Har börjat dyka upp för mig under de tre senaste byggena och gör datorn oanvändbar en längre tid. Jag kör "Fast track" på uppdateringarna.

Testa att göra en clean install av Tech preview.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Min Technical Preview säger åt mig att installera en ny build av Windows 10 snarast. Och ger mig detta meddelande med en tidsintervall när jag använder datorn.
Datorn får också bluescreen mycket oftare än innan och startar om.

Är Technical Preview -perioden nu över? Om så; vad ersätts den av för gratis Windows 10 version?
Uppskattar länk till .ISO

Edit: Samma resultat av om formatering med samma version. Därför drar jag slutsatsen att denna version är out of date.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Min Technical Preview säger åt mig att installera en ny build av Windows 10 snarast. Och ger mig detta meddelande med en tidsintervall när jag använder datorn.
Datorn får också bluescreen mycket oftare än innan och startar om.

Är Technical Preview -perioden nu över? Om så; vad ersätts den av för gratis Windows 10 version?
Uppskattar länk till .ISO

Vissa "build" har upphört att gälla, se http://answers.microsoft.com/sv-se/insider/forum/insider_wint... så du behöver en nyare "build".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Vissa "build" har upphört att gälla, se http://answers.microsoft.com/sv-se/insider/forum/insider_wint... så du behöver en nyare "build".

Tack! Ringer en klocka i huvudet om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Testa att göra en clean install av Tech preview.

Tycker att en clean install låter som en dålig lösning. Det är väl bara build 9926 (edit: såg att 10041 äntligen ligger ute) som finns tillgänglig som ISO? Själv körde jag 10049 när uppdateringen började spöka.

Här hittar man build 10041 (Svenska sidan har tyvärr fortfarande endast 9926):
http://windows.microsoft.com/preview-iso-update

Har avinstallerat en av uppdateringarna (ej builden i sig) genom att starta om i felsäkert läge (F8) där jag även fick "Unknown Hard Error" från Explorer.exe. Bortsett från Task Managern, så var det inte mycket som fungerade i Safe Mode.

http://winaero.com/blog/start-windows-10-in-safe-mode/

Nu startar Windows 10, men kommer aldrig förbi inloggningen vid normal uppstart. Ska se om installationen mår bättre av att jag även avinstallerar sista uppdateringen (fick två stycken den 13:e april).

Tycker bara att problemen rimmar dåligt med vissa svar i denna tråden (Fungerar Windows 10 som main OS?):
http://www.sweclockers.com/forum/155-windows-10/1361832-funge...

Permalänk
Medlem

Kan man inte välja vilka uppdateringar man vill installera i Windows Update? Som i Windows 7 & 8.

Jag klickade på "Sök efter uppdateringar" och när de hittades, så började installationen direkt, utan att man kunde välja bort nånting?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Kan man inte välja vilka uppdateringar man vill installera i Windows Update? Som i Windows 7 & 8.

Jag klickade på "Sök efter uppdateringar" och när de hittades, så började installationen direkt, utan att man kunde välja bort nånting?

Ja, så det funkar, tyvärr. Verkar inte gå att ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, så det funkar, tyvärr. Verkar inte gå att ändra.

Ok, så Microsoft vill tvinga alla att installera alla uppdateringar. Kanske en bra tanke i alla fall...

Men hoppas det ändras till den färdiga Windows 10 i alla fall.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Ok, så Microsoft vill tvinga alla att installera alla uppdateringar. Kanske en bra tanke i alla fall...

Men hoppas det ändras till den färdiga Windows 10 i alla fall.

irriterar mig på detta också , men detta kan jag inte tänka mig att de har kvar, tex så blir det väldigt svårt för folk som inte vet tex hur man exkluderar drivrutiner osv ifrån win update, då kommer alltså dessa installeras automatiskt med windows update hela tiden även fast de inte fungerar tex, mkt dåligt...

Glöm ej att klaga på detta i feedback appen!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Glöm ej att klaga på detta i feedback appen!

Bra att du sa, för det hade jag glömt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, så det funkar, tyvärr. Verkar inte gå att ändra.

Skrivet av Bopper:

Kan man inte välja vilka uppdateringar man vill installera i Windows Update? Som i Windows 7 & 8.

Jag klickade på "Sök efter uppdateringar" och när de hittades, så började installationen direkt, utan att man kunde välja bort nånting?

Skrivet av Bopper:

Ok, så Microsoft vill tvinga alla att installera alla uppdateringar. Kanske en bra tanke i alla fall...

Men hoppas det ändras till den färdiga Windows 10 i alla fall.

Detta är en sak i Previewn, och kommer ändras i riktiga.
Stod i FAQ i sept när jag började med Win 10.

Det går faktiskt att stänga av ändå, men man måste "hacka" lite...
Dock kommer det återställas vid varje större build uppdatering.

Kort sagt, man får inse att det är ett Beta OS, och man tvingas uppdatera alla patcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är en sak i Previewn, och kommer ändras i riktiga.
Stod i FAQ i sept när jag började med Win 10.

Det går faktiskt att stänga av ändå, men man måste "hacka" lite...
Dock kommer det återställas vid varje större build uppdatering.

Kort sagt, man får inse att det är ett Beta OS, och man tvingas uppdatera alla patcher.

Ok, bara de ändrar till riktiga releasen. Men jag kan förstå om Microsoft vill att alla testare har någorlunda samma version.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Detta är en sak i Previewn, och kommer ändras i riktiga.
Stod i FAQ i sept när jag började med Win 10.

Det går faktiskt att stänga av ändå, men man måste "hacka" lite...
Dock kommer det återställas vid varje större build uppdatering.

Kort sagt, man får inse att det är ett Beta OS, och man tvingas uppdatera alla patcher.

Jo, jag har misstänkt att det är så. Inte läst det själv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Ok, så Microsoft vill tvinga alla att installera alla uppdateringar. Kanske en bra tanke i alla fall...

Men hoppas det ändras till den färdiga Windows 10 i alla fall.

Ehh wow, ur företags synpunkt kan det vara helt förödande.
Men gissar att det här är en beta feature.

Har också sett features i office 365 som är väldigt yxiga ur företags synpunkt som jag räknar med att få se även i och med windows 10.
Blir intressant att se windows 10 när det släpps de flesta företag har ju nu faktiskt gått över till windows 7 ...

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Kan man inte välja vilka uppdateringar man vill installera i Windows Update? Som i Windows 7 & 8.

Jag klickade på "Sök efter uppdateringar" och när de hittades, så började installationen direkt, utan att man kunde välja bort nånting?

Även win 8 betan var sådan med (om jag inte mins fel). Men vilken katastrof 8:n är/var, liksom två ställen för uppdateringar och för att få 8.1 får man gå till modern inställningar.

AERO är ju betydligt mer logisk, även snyggare enligt mig. När ska dom införa stöd för teman? Finns ju andra os som har stöd för detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Ehh wow, ur företags synpunkt kan det vara helt förödande.
Men gissar att det här är en beta feature.

Har också sett features i office 365 som är väldigt yxiga ur företags synpunkt som jag räknar med att få se även i och med windows 10.
Blir intressant att se windows 10 när det släpps de flesta företag har ju nu faktiskt gått över till windows 7 ...

Se Paddanx svar, 3 inlägg över ditt.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Ja det är faktiskt skitbra. Flera hundra miljoner kommer uppgradera till Windows 10 tack vare detta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja det är faktiskt skitbra. Flera hundra miljoner kommer uppgradera till Windows 10 tack vare detta.

Snarare något nytt om dom äntligen lägger till stöd för teman. Lär inte uppgradera bara för det går. Måste göra om UI kraftigt ifrån modern innan jag funderar ens på det i min main burk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare något nytt om dom äntligen lägger till stöd för teman. Lär inte uppgradera bara för det går. Måste göra om UI kraftigt ifrån modern innan jag funderar ens på det i min main burk.

Så du tänker inte uppgradera? Ok jag korrigerar mitt påstående. Några hundra miljoner minus en kommer uppgradera till Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ni installerar väl bygge 10061 nu? Det gör jag!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni installerar väl bygge 10061 nu? Det gör jag!

Nooo är ju på jobbet, får lägga ungarna tidigt ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni installerar väl bygge 10061 nu? Det gör jag!

ska precis dra igång upgrade

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hur se integritets skyddet ut i Windows 10? Jag antar att MS harvestar en hel del data, speciellt nu under previewen men hur kommer det se ut sen? Hur mycket kommer MS att veta att jag gör och har för mig? Detta är egentligen det som skrämmer mig från att uppgradera från sjuan. Kan man "opt-out" från det mesta? Måste man knyta sin licens till ett MS konto? Kan man avvaktivera tjänster som t ex Cortana? Måste man använda MS store eller vad det heter? Känns som att OS:et blir mer låst men det är kanske bara något jag fått för mig.