Steam börjar sälja moddar i Workshop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

35% låter mycket vettigare än 25%. Låter kanske som om det inte är så stor skillnad men det är det definitivt. Sedan anser jag även att 30% av valve är väldigt mycket det också med tanke på att de knappt gör någonting som gör sig förtjänt utav "en del utav kakan" utöver vara värd för det på sin sida som knappast kostar några större summor.

Imo. det "rätta" hade varit:

45% till modutvecklaren
45% till spel utvecklaren
10% till Valve.

Vet att valve aldrig skulle gå med på det däremot. :/ Andelen mellan spel och modutvecklaren hade kunnat ändras, men anser absolut inte valve bör tag mer än 15%. Problemet jag anser är valve's dyra samt orimliga taxa, helt rätt däremot att spelutvecklaren får en god andel.

Ser även ingen anledning till varför inte, om de trycks tillräckligt hårt, de inte skulle kunna ändra sin avgift. Deras support avgifter kan väl inte heller vara så stora då de knappast har någon. Tror problemet ligger i att de har nästan monopol (origin och desura trycker men inte så hårt) och så länge vi konsumenter inte klagar kommer det nog inte ändras till bättre villkor för spelutvecklarna.

Är även fullt medveten om att även desura och jag tror origin också tar 30%.

Det verkar som att i princip ALLA digitala marknadsplatser tar 30 %, inklusive allas favorit GOG. Det verkar inte som att industrin har några problem med den prissättningen. Vad tror du det hade kostat att distribuera allt själva? Utvecklarna har många gånger sagt att de tjänar massa på att finnas på de etablerade plattformarna och att den ökade försäljningen mer än motsvarar kostnaderna. De hade inte fått alla pengar om de distribuerade själva heller för det är inte gratis med servrar och bandbredd.

Skrivet av NodCommander:

Och nu kommer bra moddar låsas bakom betalväggar som kommer avskräcka folk från att handla, och på så vis blir ingen glad.

Nej, död åt DRM! Mera GOG åt spelare!

Det där är ju en helt annan fråga... Moddar hade ju fortfarande kostat pengar om GOG hade lagt upp samma tjänst. Och GOG hade tagit samma 30 % av priset för sig själva och Bethesda hade väl fortfarande norpat 45 %. Betalvägg och DRM är inte samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Betalar mer än gärna för bra gjorda mods som förlänger/förbättrar ett spel.
Dock så får man ju avgöra från fall till fall om det är värt det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är ändå positiv till att skapare även kan få en slant för jobbet.
Men fördelningen 75% / 25% skulle nog allt kunna justeras till något närmare en tredjedel var (bethesta/valve/skaparen).

Permalänk
Medlem

Får man riktiga pengar eller steampengar som moddare?
Om man nu säljer en mod dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Föredrar donationsknappen och det är inte helt sällan man skickar iväg lite ölpengar till personen/personerna som gjort modden.

Skrivet av jonasies:

Nä tack. Då tankar jag hellre modsen gratis och ev donerar lite eller blir man VAC bannad då kanske?

Skrivet av SwedenVirre:

En donations knapp er bra mycket smidigare, jag donerar hellre en summa som jag vet att jag kan undvara utan att min ekonomi går i bitar(jag är väl en av få som har det jävligt tight)

En donations knapp skulle lösa det mycket smidigare, man kan plocka ner det testa så allt funkar bra och skulle man sen gilla modden så donerar man. Skulle det sen vara så att du köper en modd till ett spel, det lirar bra första gången du testar och efter någon dag så kommer där en patch till spelen och modden är inte användbar. Moddskaparen skiter sen i att uppdatera och modden du gav 50 spänn för som du kunde lira i så pass liten tid.

Tycker inte det är det bästa sättet, där finns ju såklart moddar som folk laggt väldigt mycket tid på t.ex Black Meza som jag personligen laggt pengar på.

Sen finns där ett hav av modds som jag aldrig skulle ta i tång med. Donations knapp är det självklara valet!

Ursäkta min franska, men dedär är en jävlig äcklig inställning. Ni menar alltså att de som lägger tid på att göra saker och dessutom vill ha ersättning för det ska sätta sig med en tiggarkopp och hoppas på att någon skänker en slant? Fyfan vad lågt. Betala eller ge fan i att stjäla andras arbete.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noobenu:

Får man riktiga pengar eller steampengar som moddare?
Om man nu säljer en mod dvs.

Man får betalt i dollar till bankkonto. De har en ganska lång FAQ om allt som gäller och hur man går tillväga: http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/

Permalänk

"jonas_jj" Modding är inget man ska tjäna pengar på, det är något som personer själva tycker kan förbättras med ett spel ändrar på, och sedan väljer själva om de vill dela med sig av eller inte. Inte någon sorts jävla DLC massrekrytering.

https://www.change.org/p/valve-remove-the-paid-content-of-the...

Rösta gärna där, gott folk, om ni inte vill att microtransactions i varje vrå och hörna.

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Ursäkta min franska, men dedär är en jävlig äcklig inställning. Ni menar alltså att de som lägger tid på att göra saker och dessutom vill ha ersättning för det ska sätta sig med en tiggarkopp och hoppas på att någon skänker en slant? Fyfan vad lågt. Betala eller ge fan i att stjäla andras arbete.

Det är du som har en jävligt äcklig inställning.

De som lägger ned tid och pengar på spel kallas utvecklare - dessa är de som skapar själva spelet, och som sen står som bas för att andra lekmän möjligtvis kan skapa eget material. Detta har varit en självklarhet sedan länge. Vill man sedan skapa något som ska säljas så får man se till att bli just en riktig utvecklare som i fallet med t.ex CS eller Portal. Jag har själv släppt en del moddar till ett par spel, och har aldrig tänkt tanken på att ta betalt (t.o.m när en specifik designgrej tog flera månader att få till). Jag är en glad amatör som skapar värde åt andra genom min passion, ingen girig jävla marketingkonsult som sitter och räknar på timlön. Detta är rena självklarheter!

Att sälja moddar som om de vore DLC är åt helvete. Hur ska man sätta upp regelverket med hänsyn till juridiken bakom? Vad händer om flera personer lägger upp samma mod eller stjäl hela eller delar av den? I så fall, vilka delar är "OK"? Skyrims moddar bygger exempelvis mycket på skripextendern SKSE, får dessa skapare några pengar? Är en moddare skyldig att uppdatera/patcha sina alster vid behov, eller är det bara att köpa grisen i säcken som gäller?

Fy fan. DLC-kulturen kring spelskapandet är illa nog, nu har Pandoras ask öppnats på riktigt...

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

SKSE

Jag hoppas skaparna bakom SKSE och unofficial patch väntar i 30 dagar och sedan lägger dessa bakom paywall för 5$.

Hadde varit ganska humor att se all rage när massa mods som folk har köpt slutar fungera tills dom köper SKSE.
Helt klart över 9000

Men som många redan påpekat så delas 75% på valve,gamedeveloper,gamepublisher och modskaparen får 25% jag tycker detta är helt ok.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Musikälskare

Detta är framtiden imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Ursäkta min franska, men dedär är en jävlig äcklig inställning. Ni menar alltså att de som lägger tid på att göra saker och dessutom vill ha ersättning för det ska sätta sig med en tiggarkopp och hoppas på att någon skänker en slant? Fyfan vad lågt. Betala eller ge fan i att stjäla andras arbete.

Va? har aldrig ens tänkt något om att stjäla någons verk.

Jag har aldrig problem att ge någon som gör ett bra jobb en summa pengar för det. men att gå och betala för något i förhand som man inte vet vad det är? när det gäller modds så är det som att köpa grisen i säcken. Man vet inte hur det kommer att vara eller om det ens fungerar.

Nu menar jag inte Black meza som är ett stort modd projekt och folk som verkligen älskar Half life, självklart skall dom ha pengar för det förträffliga jobb dom gjort!

Men folk som gör lite halvlöjliga modds eller ren ut extremt buggiga sådana skall man, i mina ögon, inte vara så snabb att lägga pengar i hatten för...

Och med den inställningen som du har så menar du att jag skall börja ta betalt för min musik jag läggar timmar och åter timmar på? Istället för att lägga ut den gratis så vem som kan ladda ner den och göra vad dom känner för?

Att vara så girig ger inget. bättre att låta folk, ifall dom vill, betala. Jag har moddat spel och jag gör musik och i min och många andras mening så är det bättre att låta folk frivilligt betala.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det verkar som att i princip ALLA digitala marknadsplatser tar 30 %, inklusive allas favorit GOG. Det verkar inte som att industrin har några problem med den prissättningen. Vad tror du det hade kostat att distribuera allt själva? Utvecklarna har många gånger sagt att de tjänar massa på att finnas på de etablerade plattformarna och att den ökade försäljningen mer än motsvarar kostnaderna. De hade inte fått alla pengar om de distribuerade själva heller för det är inte gratis med servrar och bandbredd.

Påstår inte att det inte är lönt för utvecklare att använda steam, påstår bara att valve bör sänka sin taxa då den är onödigt hög. Alternativt göra så att för den taxan kunderna får en ordentlig service så som existerande support etc.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Va? har aldrig ens tänkt något om att stjäla någons verk.

Jag har aldrig problem att ge någon som gör ett bra jobb en summa pengar för det. men att gå och betala för något i förhand som man inte vet vad det är? när det gäller modds så är det som att köpa grisen i säcken. Man vet inte hur det kommer att vara eller om det ens fungerar.

Nu menar jag inte Black meza som är ett stort modd projekt och folk som verkligen älskar Half life, självklart skall dom ha pengar för det förträffliga jobb dom gjort!

Men folk som gör lite halvlöjliga modds eller ren ut extremt buggiga sådana skall man, i mina ögon, inte vara så snabb att lägga pengar i hatten för...

Och med den inställningen som du har så menar du att jag skall börja ta betalt för min musik jag läggar timmar och åter timmar på? Istället för att lägga ut den gratis så vem som kan ladda ner den och göra vad dom känner för?

Att vara så girig ger inget. bättre att låta folk, ifall dom vill, betala. Jag har moddat spel och jag gör musik och i min och många andras mening så är det bättre att låta folk frivilligt betala.

Du har 24 timmar på dig att testa en mod, fair deal imo.

I övrigt är det upp till modskaparen att ta betalt eller inte. Valve tillhandahåller ett enkelt sätt att ta betalt för det jobb man gör, gillar man inte dealen så är det fritt fram att strunta i det.

Permalänk
Medlem

Jag känner lite dubbelmoral här, jag är glad att utvecklare får cash för sina konstverk men samtidigt är jag ledsen för att det mesta kommer kosta pengar nu.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Skrivet av DenSammeSamme:

Du har 24 timmar på dig att testa en mod, fair deal imo.

I övrigt är det upp till modskaparen att ta betalt eller inte. Valve tillhandahåller ett enkelt sätt att ta betalt för det jobb man gör, gillar man inte dealen så är det fritt fram att strunta i det.

Och om du upptäcker något gamebreaking efter två dagars spelande? Nej fyfan, inget att betala för. Hemskt.

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

Det är du som har en jävligt äcklig inställning.

De som lägger ned tid och pengar på spel kallas utvecklare - dessa är de som skapar själva spelet, och som sen står som bas för att andra lekmän möjligtvis kan skapa eget material. Detta har varit en självklarhet sedan länge. Vill man sedan skapa något som ska säljas så får man se till att bli just en riktig utvecklare som i fallet med t.ex CS eller Portal. Jag har själv släppt en del moddar till ett par spel, och har aldrig tänkt tanken på att ta betalt (t.o.m när en specifik designgrej tog flera månader att få till). Jag är en glad amatör som skapar värde åt andra genom min passion, ingen girig jävla marketingkonsult som sitter och räknar på timlön. Detta är rena självklarheter!

Att sälja moddar som om de vore DLC är åt helvete. Hur ska man sätta upp regelverket med hänsyn till juridiken bakom? Vad händer om flera personer lägger upp samma mod eller stjäl hela eller delar av den? I så fall, vilka delar är "OK"? Skyrims moddar bygger exempelvis mycket på skripextendern SKSE, får dessa skapare några pengar? Är en moddare skyldig att uppdatera/patcha sina alster vid behov, eller är det bara att köpa grisen i säcken som gäller?

Fy fan. DLC-kulturen kring spelskapandet är illa nog, nu har Pandoras ask öppnats på riktigt...

Allt jag undrar är vem du är som kan bestämma huruvida någon kan ta betalt för moddar?
Det finns många människor som tjänar sitt leverne på att just sälja kosmetiska tillägg till exempelvis Dota 2 och detta är ju en förlängning på detta koncept. Duktiga moddare som hellre sitter på sin kammare och jobbar har ju här chansen att tjäna en lite hacka om de så önskar. Att du själv vill, som själv säger "en glad amatör som skapar värde åt andra genom min passion" är upp till dig, men fortsättningen "ingen girig jävla marketingkonsult som sitter och räknar på timlön. Detta är rena självklarheter!" är så löjlig att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Allt jag hör är en massa gråtande glin som inser att inget i vår värld är gratis.
Välkommen till verkligenheten.

Permalänk
Skrivet av haraldost:

Och om du upptäcker något gamebreaking efter två dagars spelande? Nej fyfan, inget att betala för. Hemskt.

Här kommer det bästa av allt, ingen tvingar dig att betala och ladda ner en mod om du inte vill.

Permalänk
Skrivet av DenSammeSamme:

Här kommer det bästa av allt, ingen tvingar dig att betala och ladda ner en mod om du inte vill.

Absolut heltkorkat svar. Hur kan jag veta om spelet kommer sabba min save eller hela min installation efter en vecka? Vem ska fixa det? Vem ska hållas ansvarig? Det argumentet är för de som blivit tappade ett flertal gånger som små.

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Ursäkta min franska, men dedär är en jävlig äcklig inställning. Ni menar alltså att de som lägger tid på att göra saker och dessutom vill ha ersättning för det ska sätta sig med en tiggarkopp och hoppas på att någon skänker en slant? Fyfan vad lågt. Betala eller ge fan i att stjäla andras arbete.

Är det inte moddare som "stjäl" andras arbete?
Modifikation av någonting som redan finns. I detta fallet spel. Det finns dock fall där spelen officiellt patchar in mods men detta är en helt annan sak tycker jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Påstår inte att det inte är lönt för utvecklare att använda steam, påstår bara att valve bör sänka sin taxa då den är onödigt hög. Alternativt göra så att för den taxan kunderna får en ordentlig service så som existerande support etc.

De som faktiskt använder den verkar inte tycka att den är omotiverat hög så ser inte riktigt varför du klagar. Eller har du någon relevant finansiell information om Valves faktiska omkostnader som skulle göra den orimligt hög? Gäller det alla digitala distributionsplattformar eller är det bara Valve som inte får ta samma avgift som alla andra?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Ursäkta min franska, men dedär är en jävlig äcklig inställning. Ni menar alltså att de som lägger tid på att göra saker och dessutom vill ha ersättning för det ska sätta sig med en tiggarkopp och hoppas på att någon skänker en slant? Fyfan vad lågt. Betala eller ge fan i att stjäla andras arbete.

Läs det här så förstår du problemet https://steamcommunity.com/app/72850/discussions/0/6117047303...

Permalänk
Skrivet av DenSammeSamme:

Allt jag undrar är vem du är som kan bestämma huruvida någon kan ta betalt för moddar?

Det är marknaden som bestämmer, och förhoppningsvis kommer marknaden att spola ned konceptet i toaletten där det hör hemma.

Skrivet av DenSammeSamme:

Det finns många människor som tjänar sitt leverne på att just sälja kosmetiska tillägg till exempelvis Dota 2 och detta är ju en förlängning på detta koncept. Duktiga moddare som hellre sitter på sin kammare och jobbar har ju här chansen att tjäna en lite hacka om de så önskar.

Att det sitter folk och knåpar ihop hattar och annat trams till MOBA-spelande 13-åringar må så vara, men nu handlar det om mer än så - ändringar i spelfiler och skripts t.ex. Själv är jag av den åsikten att DLC är okej, så länge det står ett ansvarigt företag bakom med copyright, skyldigheter och helst någon form av källkod om det ska säljas "delar" av ett spel.

Skrivet av DenSammeSamme:

Att du själv vill, som själv säger "en glad amatör som skapar värde åt andra genom min passion" är upp till dig, men fortsättningen "ingen girig jävla marketingkonsult som sitter och räknar på timlön. Detta är rena självklarheter!" är så löjlig att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Allt jag hör är en massa gråtande glin som inser att inget i vår värld är gratis.
Välkommen till verkligenheten.

Löjeväckande är snarare folk som insisterar på att allt här i livet ska kosta pengar, och att inget får vara egalitärt och finnas till för sin egen skull. Låt mig gissa, du fnyser även åt öppen källkod och tanken på att man kan vilja skapa något enbart för andras nytta? Volontärarbete är för glin som inte lever i verkligheten?

Välkommen till en bättre verklighet än din.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Absolut sant. Tack så mycket för länken!

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

Va? har aldrig ens tänkt något om att stjäla någons verk.

Jag har aldrig problem att ge någon som gör ett bra jobb en summa pengar för det. men att gå och betala för något i förhand som man inte vet vad det är? när det gäller modds så är det som att köpa grisen i säcken. Man vet inte hur det kommer att vara eller om det ens fungerar.

Och skillnaden mot alla andra DLC och spel på Steam är? Assasins Creed Unity och BF4 var buggiga katastrofer när de släpptes. Lösningen är att låta bli att köpa saker man inte vet om de funkar eller inte. Med din logik ska man aldrig köpa några spel någonsin för de kan vara trasiga. Tur att det generellt går att ta reda på sånt innan man köper.

Citat:

Nu menar jag inte Black meza som är ett stort modd projekt och folk som verkligen älskar Half life, självklart skall dom ha pengar för det förträffliga jobb dom gjort!

Men folk som gör lite halvlöjliga modds eller ren ut extremt buggiga sådana skall man, i mina ögon, inte vara så snabb att lägga pengar i hatten för...

Så det finns alltså en godtycklig gräns med vad som klassas som en tillräckligt bra mod för att det ska vara värt att betala för. Vem avgör den? Är din definition den som ska gälla universellt eller får alla ha sin egen definition av vad de tycker är tillräckligt hög verkshöjd för att motivera att man betalar för det? Vem vill ha buggiga moddar alls? Är det ens ett problem? Låt bli att köp trasiga saker. Det gäller både spel, DLC och nu moddar. Det är inte svårare än så.

Lite intressant att ett svärd i Skyrim är ondskan själv medan en hatt i TF2 är helt ok. Så vissa kosmetiska uppdateringar är ok men andra inte.

Citat:

Och med den inställningen som du har så menar du att jag skall börja ta betalt för min musik jag läggar timmar och åter timmar på? Istället för att lägga ut den gratis så vem som kan ladda ner den och göra vad dom känner för?

Varför inte? Om någon vill betala för den och du tror att du kan få betalt så är det väl inget fel att ta betalt för den? Om du lägger den bakom en betalvägg och ingen lyssnar längre så betyder det ju bara att din musik inte var tillräckligt bra för att motivera priset. Jag har gjort fotojobb gratis och jag har kört betalda gig. Det beror på omständigheterna.

Citat:

Att vara så girig ger inget. bättre att låta folk, ifall dom vill, betala. Jag har moddat spel och jag gör musik och i min och många andras mening så är det bättre att låta folk frivilligt betala.

[/QUOTE]
Fast det är ju fortfarande frivilligt. Ingen tvingar dig att betala och ingen tvingar moddarna att ta betalt heller för den delen. Om en moddare vill ta betalt kan han göra det. Om han inte vill så går det bara att låta bli.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Är det inte moddare som "stjäl" andras arbete?
Modifikation av någonting som redan finns. I detta fallet spel. Det finns dock fall där spelen officiellt patchar in mods men detta är en helt annan sak tycker jag.

Rätta mej om jag har fel men det är väl därför Bethesda är de som bestämmer om mods får säljas till Skyrim och hur stor del av kakan de ska ha (förutom den del som automatiskt går till Valve iom försäljning via Steam).

Jag tror att det kommer att bli en svårreglerad marknad med mycket vansinne (trasiga mods och galna priser) i början, men jag är glad att Valve vågar ge sej på det. Ju fler som kan försörja sej på att göra spel bättre desto gladare blir jag. Det här känns som framtiden, men det kommer att ta tid innan det funkar som vi vill.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju fortfarande frivilligt. Ingen tvingar dig att betala och ingen tvingar moddarna att ta betalt heller för den delen. Om en moddare vill ta betalt kan han göra det. Om han inte vill så går det bara att låta bli.

Det är inte riktigt så enkelt när det gäller moddar, framförallt moddar som består av mer än bara en enkel kosmetisk förändring. Att ta bilder åt andra i form av frilansfotografi är en relativt sett klargjord transaktion utan juridisk problematik (om inte så är jag intresserad av att höra några exempel).

För spelet Skyrim kan följande komplikationer uppstå:

1. Moddar som inkluderar delar av andras verk, men som saknar upphovsrätt. Hur ska jag kunna bevisa att en mod som säljs på Steam använder min kod eller mina "art assets" som grund? Om dessa saker ens nämns och upptäcks, det vill säga. Hela systemet är mycket sårbart för bedrägerier där en gratismod laddas ned av någon som sedan lägger upp den för försäljning med betydande, små eller i värsta fall inga förändringar. Och återigen, utan copyright/ansvariga företag blir det svårt att hantera.

2. Kan moddare tjäna pengar så finns en stor risk att detta lockar till sig eller uppmuntrar till "shovelware" eller material som är inriktat på att maximera vinsten. Tidigare stod eller föll man på arbetets kvalitet, men nu kan inriktningen komma att hamna på att kunna sälja så lite som möjligt för så mycket som möjligt.

3. Vilken skyldighet finns från modskaparens sida att underhålla, patcha och anpassa moddar i förhållande till andras material? Är han/hon bunden till att försäkra "kunden" att uppdateringar till själva grundspelet inte sabbar modden? I fallet med Skyrim finns det mycket som kan gå fel, vilket alla vi som sysslat med detta vet mycket väl. Det är skillnad på detta och vapenskins till CS.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vem vill ha buggiga moddar alls? Är det ens ett problem? Låt bli att köp trasiga saker. Det gäller både spel, DLC och nu moddar. Det är inte svårare än så.

Hur vet du att modden kommer att fungera med andra moddar, eller att den kommer fungera om en månad när spelet blir patchat? Om du moddat TES spel innan vet du att saker kommer att gå sönder förr eller senare och då står du där med en trasig produkt utan någon garanti.

Håller med om att dem ska kunna sälja / tjäna pengar på sina mods men detta är inte den rätta vägen till det.

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte förstå hur mycket tid det tar att göra en så pass enkel sak som ett svärd. Med partikeleffekter, highpoly, lowpoly, level of detail modeller, texturer för alla möjliga olika pass och animationer så kan det utan problem ta 20 timmars arbetstid.

Och att någon då vill ta 2:- i betalt, för att han/hon lagt ner den tiden på att skapa ett svärd är väll inte så jävla farligt? Det är ju trots allt skaparen själv som väljer om han/hon vill ta betalt eller inte.

Utöver det så har personen antagligen lagt ner några tusen timmar för att utveckla sig, så att man ligger på en nivå som är jämförbar med nivån som modellerna i spelet håller(antagligen kommer moddarna se bättre ut, för 3d grafikerna som jobbar i spelindustrin har mycket mindre tid på sig att göra färdigt en modell än va de själva önskar att de hade).

Skrivet av SwedenVirre:

En donations knapp er bra mycket smidigare, jag donerar hellre en summa som jag vet att jag kan undvara utan att min ekonomi går i bitar(jag är väl en av få som har det jävligt tight)

En donations knapp skulle lösa det mycket smidigare, man kan plocka ner det testa så allt funkar bra och skulle man sen gilla modden så donerar man. Skulle det sen vara så att du köper en modd till ett spel, det lirar bra första gången du testar och efter någon dag så kommer där en patch till spelen och modden är inte användbar. Moddskaparen skiter sen i att uppdatera och modden du gav 50 spänn för som du kunde lira i så pass liten tid.

Tycker inte det är det bästa sättet, där finns ju såklart moddar som folk laggt väldigt mycket tid på t.ex Black Meza som jag personligen laggt pengar på.

Sen finns där ett hav av modds som jag aldrig skulle ta i tång med. Donations knapp är det självklara valet!

Man har som sagt 24 timmar på sig att ångra köpet.

Visst, modden kan sluta att fungera i framtiden. Men då Bethesta antagligen inte kommer patcha spelet någon mer gång, så kommer det antagligen att bero på någon annan mod som du laddar ner, och då får såklart utvecklarna av moddarna lösa det. På samma sätt som det funkar på Nexusen nu.

Och det är även en investering för både Valve och för Bethesta att lansera något som detta. Det måste till ny mjukvara, jurister måste skriva avtal som skyddar både skaparen och distributören. Betallösningar måste skapas, kod måste skrivas så att moddarna fungerar att ladda ner efter man betalt för sig.

SDKn som Bethesta har måste integreras med Valves Steamworkshop och deras betallösning. Personal hos Valve måste utbildas/anställas som kan hjälpa skaparna med eventuella problem med den ekonomiska biten(både utbetalningsdelen, vilket är ganska komplicerad att få till rätt om man inte bor i USA. Tro mig angående detta. Jag har fått betalt av Valve då jag fått innehåll godkänt och inlagt i Team Fortress 2) och skatte delen. Det måste säkert in ny personal som sköter och granskar utbetalningarna så att inget blir fel där.

Valve har nyligen lanserat en automatisk process så alla som inte är Amerikanska medborgare kan ansöka om skattenummer hos IRS via Valve, istället för att göra det själv. Detta underlättar jättemycket för skaparna, och det är verkligen uppskattat av de som lägger upp innehåll i Steamworkshop. Istället för att skicka in det via brev eller fax till skatteverket i USA, så kan du nu fylla i några formulär på internet. Och inte nog med det, istället för att sitta som ett frågetecken och fundera på hur man ska fylla i formuläret, så finns det nu beskrivande text som förklarar hur allt ska fyllas i.

Allt detta kostar pengar. Visst, Valve och Bethesta har redan mycket pengar, men det är ingen ursäkt för att de ska utföra en massa arbete gratis.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Och skillnaden mot alla andra DLC och spel på Steam är? Assasins Creed Unity och BF4 var buggiga katastrofer när de släpptes. Lösningen är att låta bli att köpa saker man inte vet om de funkar eller inte. Med din logik ska man aldrig köpa några spel någonsin för de kan vara trasiga. Tur att det generellt går att ta reda på sånt innan man köper.

Jag gillar inte DLC heller, personligen ser jag hellre fulla expansioner som Warcraft III Frozen throne var till RoC. Men det är upp till var och en.

Skrivet av Zotamedu:

Så det finns alltså en godtycklig gräns med vad som klassas som en tillräckligt bra mod för att det ska vara värt att betala för. Vem avgör den? Är din definition den som ska gälla universellt eller får alla ha sin egen definition av vad de tycker är tillräckligt hög verkshöjd för att motivera att man betalar för det? Vem vill ha buggiga moddar alls? Är det ens ett problem? Låt bli att köp trasiga saker. Det gäller både spel, DLC och nu moddar. Det är inte svårare än så.

Lite intressant att ett svärd i Skyrim är ondskan själv medan en hatt i TF2 är helt ok. Så vissa kosmetiska uppdateringar är ok men andra inte.

Jag tycker inte om hattar i TF2 och dom som gillar det får gärna göra det. jag stoppar ingen!

Personligen bryr jag mig inte om det kosmetiska alls, spelet kan se ut nästan hur som så länge det är ett bra spel, detta är då min helt subjektiva bild och det är bra att möjligheten finns för dom som gillar det.

Skrivet av Zotamedu:

Varför inte? Om någon vill betala för den och du tror att du kan få betalt så är det väl inget fel att ta betalt för den? Om du lägger den bakom en betalvägg och ingen lyssnar längre så betyder det ju bara att din musik inte var tillräckligt bra för att motivera priset. Jag har gjort fotojobb gratis och jag har kört betalda gig. Det beror på omständigheterna.

Jag gillar inte att ta betalat för något jag tycker om att göra, då blir det ett jobb, visserligen ett jobb jag hade gillat och göra.

Jag gillar min musik väldigt mycket, och finns det folk som gillar den så är det min belöning. Nu finns den ju på Spotify men det är för enkelhetens skull så det är enklare för folk och lyssna, ett spotify konto kostar inget om man inte vill betala för det och slippa reklamen

Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju fortfarande frivilligt. Ingen tvingar dig att betala och ingen tvingar moddarna att ta betalt heller för den delen. Om en moddare vill ta betalt kan han göra det. Om han inte vill så går det bara att låta bli.

Jag tycker fortfarande inte om det och det är min helt subjektiva åsikt, precis som det mesta jag skriver. Man skriver ju oftast utifrån sina egna synpunkter. är det något kosmetiskt så bryr jag mig inte mycket, det är ju som sagt inget för mig. är det något som är "game breaking" eller delar upp spelar basen typ som: "Super mega map pack med en ny bana, endast 99.99EUR!!!!" så ogillar jag det skarpt.

Nu är ju moddar inget som har med grundspelet att göra som det var tänkt från spelutvecklarnas vision av spelet, utan visionen av ett gäng spelare och vad dom ville ha i spelet, det kan vara något bra och något mindre bra(det beror helt och hållet på vem modden tilltalar)

Jag gillar bara inte det som sker riktigt, känns som att folk kommer skapa mods för pengarna istället för lägga ner deras hjärta i det. säger absolut inte att så är fallet utan att det antagligen kommer ske.

Efter att ha läst lite om det är så är jag inte lika imot det som jag var när jag först läste det, är dock inte helt övertygad om valves implementering av det...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Man har som sagt 24 timmar på sig att ångra köpet.

Visst, modden kan sluta att fungera i framtiden. Men då Bethesta antagligen inte kommer patcha spelet någon mer gång, så kommer det antagligen att bero på någon annan mod som du laddar ner, och då får såklart utvecklarna av moddarna lösa det. På samma sätt som det funkar på Nexusen nu.

Och det är även en investering för både Valve och för Bethesta att lansera något som detta. Det måste till ny mjukvara, jurister måste skriva avtal som skyddar både skaparen och distributören. Betallösningar måste skapas, kod måste skrivas så att moddarna fungerar att ladda ner efter man betalt för sig.

SDKn som Bethesta har måste integreras med Valves Steamworkshop och deras betallösning. Personal hos Valve måste utbildas/anställas som kan hjälpa skaparna med eventuella problem med den ekonomiska biten(både utbetalningsdelen, vilket är ganska komplicerad att få till rätt om man inte bor i USA. Tro mig angående detta. Jag har fått betalt av Valve då jag fått innehåll godkänt och inlagt i Team Fortress 2) och skatte delen. Det måste säkert in ny personal som sköter och granskar utbetalningarna så att inget blir fel där.

Valve har nyligen lanserat en automatisk process så alla som inte är Amerikanska medborgare kan ansöka om skattenummer hos IRS via Valve, istället för att göra det själv. Detta underlättar jättemycket för skaparna, och det är verkligen uppskattat av de som lägger upp innehåll i Steamworkshop. Istället för att skicka in det via brev eller fax till skatteverket i USA, så kan du nu fylla i några formulär på internet. Och inte nog med det, istället för att sitta som ett frågetecken och fundera på hur man ska fylla i formuläret, så finns det nu beskrivande text som förklarar hur allt ska fyllas i.

Allt detta kostar pengar. Visst, Valve och Bethesta har redan mycket pengar, men det är ingen ursäkt för att de ska utföra en massa arbete gratis.

Jag ger mig, jag är en bakåtsträvare, det var bättre förr och allt sånt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti