Intel Core i7-6700K "Skylake" i prestandatest

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är inte bara att kasta massa pengar på ett problem. Intel känner till fysikens lagar och de vet hur många steg de realistiskt kan krympa. Intel håller redan på att undersöka grafen men tekniken är inte där än. Så än en gång, ska de bara lägga ner och sitta och rulla tummarna i 10 år? EU har investerat miljardbelopp, IBM gick ut med att du skulle investera 3 miljarder USD förra året. Det kommer inte direkt gå fortare om Intel lägger ner all utveckling och sitter och väntar.

Vad jag förstått är väl tekniken för grafen i stort sett där men det stora problemet är att komersiellisera ? Det är ju det intel sysslat med nu när AMD inte är konkurrent då satsar intel bara på hur man ska maximera vinsten.

Intel är ett komersiellt företag som drivs av oändliga lusten för pengar... så ja det kommer nog ta tid innan man man göra processen av en grafen processor komersiell och man får bra vinst..

http://www.extremetech.com/extreme/175727-ibm-builds-graphene...

Permalänk
Medlem

Plattformen har sina fördelar men processorn visar små prestanda vinster... Nä det blir att vänta in cannonlake trots allt och sätter kulorna på PCIe SSD senare under sommaren

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Jag tog dom från Sweclockers tidigare tester dock är alla mina siffror i stock och det kanske är här skon klämmer då jag personligen brukar nöja mig med stock, vilket ni övriga inte gör.

Titta här t ex:
http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

4790K har 39% högre poäng än 2600k. 6700K har i sin tur 14% högre poäng än 4790k, det blir en 58% skillnad mellan 6700k och 2600k. Sen kanske Cinebench poäng skala inte är linjär, men det räknande jag med att den var.

Ingen större koll på cinebench men de siffror du ska kolla på är prestanda vid samma klockfrekvens. Då är haswell-r ungefär 14% snabbare, skulle då skylake ha 20% bättre prestanda skulle det hamna på 28% snabbare jämfört med 2600K vid samma frekvens.

Överklockar du 2600K till 4,6 GHz, vilket ofta går, så blir prestandavinsten med skylake i stock ungefär 17%. Dessa uträkningar dock gjorda i soffan med mobilen som surf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Fanns det inte snack om att Intel skulle byta ut kislet mot nåt annat material(flera har för mig att det snackades om 3 alternativ) Grafen får vi säkert vänta på en 5-10 år till om det blir nåt vettigt av det.(allt detta bara rykten & gissningar)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Äsch, får väl bli en 6700K till hösten

Kan vara kul att byta ut min gamla trogna 3570k, mest för att då kan jag pressa den till det smälter
Min största fundering är mer hur mycket strömsnålare det blir med 14nm..!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Förväntad prestandaökning. Sedan är det såklart "fysikens lagar" som sätter stop för att enkelt förbättra prestandan och det är inte så mycket man kan göra åt saken mer än att köpa flera cpus. Där det beroende av ens behov är bäst att ha dem på samma moderkort eller sprida ut dem där varje cpu får eget ramminne etc.

Nå DDR4 och m.2 är det som jag ser kan göra en rejält prestandaförbättring, ddr4 p.g.a. större stickor och m.2 p.g.a snabbare gränssnitt för ssd, men dessa lär knappast vara ekonomisk försvarbara för många detta året..

Permalänk

Ser med stor spänning fram emot Skylake OC... Men är som sagt konstigt att dom lyckas krympa ner till 14 nm men samtidigt så ser vi inga större skillnader i strömförbrukning ? inga radikala skillnader.. vilket man borde sett tycker jag ?
Jag bryr mig mer om värmeutvecklingen dock än själva strömförbrukningen..men dom går ju som bekant hand i hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Kan vara kul att byta ut min gamla trogna 3570k, mest för att då kan jag pressa den till det smälter
Min största fundering är mer hur mycket strömsnålare det blir med 14nm..!

Hehe ska själv uppgradera från en AMD FX 6100 6core. Vill testa intel, aldrig haft egenbyggda intel baserade system faktiskt haha ^^

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Klarar sig ett bra tag till med i7 2600 samt GTX 980
Som sagt innan det var inte några superprestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

Vad jag förstått är väl tekniken för grafen i stort sett där men det stora problemet är att komersiellisera ? Det är ju det intel sysslat med nu när AMD inte är konkurrent då satsar intel bara på hur man ska maximera vinsten.

Intel är ett komersiellt företag som drivs av oändliga lusten för pengar... så ja det kommer nog ta tid innan man man göra processen av en grafen processor komersiell och man får bra vinst..

http://www.extremetech.com/extreme/175727-ibm-builds-graphene...

Så om Intel bara är intresserade av att maximera vinsten och de är fullt medvetna om att grafen är nästa stora steg. Varför skulle de då slösa pengar på att vidareutveckla kisel om de inte trodde att de tjänade pengar på det? Kan det vara så att de behöver ett par noder kisel till för att täcka upp tiden det tar innan grafen eventuellt är mogen nog för att konkurrera?

Du bör nog läsa hela artikeln du länkar till för de nämner en väldigt viktig sak i sista stycket.

Citat:

Moving forward, it’s important to note that we’re still very much talking about an analog chip. IBM Research still hasn’t found a way of giving graphene the all-important bandgap that is required for the fabrication of digital logic, and thus graphene-based computer processors.

Där har du problemet som gör att det antagligen kommer ta 10 år innan vi ser processorer av grafen. Det är väldigt stor skillnad på en radiomottagare och en CPU. Det finns tekniker för att skapa ett bandgap men de verkar alla ha stora nackdelar. Så än så länge kan vi alltså inte ens bygga en enda transistor i en CPU. Du kanske också noterade att tekniken som IBM använder är dyr och resulterar i halvbra kvalité.

Grafen kommer till elektronik, det är bara en tidsfråga men vi kommer nog se det i mycket annat innan vi får processorer av det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Testpilot

Intels produktportfölj och produktlanseringar ger en ganska bra undervisning i hur en aktör som har oreglerat monopol på marknaden beter sig.

Det är ju oerhört fånigt att en processormodell som lanserades för fyra år sedan (Sandy Bridge) presterar inom ett stenkast från denna kommande nya modell. Tittar vi fyra år till bakåt så har vi Kentsfield (Core 2 Quad). Den prestandaskillnaden är betydligt mer dramatisk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ingen större koll på cinebench men de siffror du ska kolla på är prestanda vid samma klockfrekvens. Då är haswell-r ungefär 14% snabbare, skulle då skylake ha 20% bättre prestanda skulle det hamna på 28% snabbare jämfört med 2600K vid samma frekvens.

Överklockar du 2600K till 4,6 GHz, vilket ofta går, så blir prestandavinsten med skylake i stock ungefär 17%. Dessa uträkningar dock gjorda i soffan med mobilen som surf...

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får hoppas att Swec kommer med lite mer vetenskapliga siffror när skylake har släpps.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intels produktportfölj och produktlanseringar ger en ganska bra undervisning i hur en aktör som har oreglerat monopol på marknaden beter sig.

Det är ju oerhört fånigt att en processormodell som lanserades för fyra år sedan (Sandy Bridge) presterar inom ett stenkast från denna kommande nya modell. Tittar vi fyra år till bakåt så har vi Kentsfield (Core 2 Quad). Den prestandaskillnaden är betydligt mer dramatisk.

Det tråkiga är att det är svårt att hitta Z77 moderkort.
CPUer finns det gott om, och en 2600k räcker enormt långt idag med en 500kr kylare.
Men att hitta vettiga moderkort är svårt.

Så de "lever" på sina nya chipset egentligen.
Annars hade både 2000 och 3000 serien sålt bra än.

Permalänk
Medlem

Intel använder processorutvecklingen (läs processorstagnationen) till att generera större inkomster snarare än att bygga processorer med bättre prestanda. Det finns ingen vinst till att tala på att byta ut en 2600K mot 6700K eftersom de presterar samma om 2600K är överklockad. Det är så illa att statistiken som presenteras i artikeln är både felaktigt presenterad (ej korrekt längd på staplar) samt noggrant utvald för att se så bra ut som möjligt. Det osar lite Aftonclockers över artikeln då jag anser att detta borde upptäckts av Red.

Nej, det är en besvikelse att se stagnationen. Även AMD är snart ikapp med sin singeltrådsprestanda och man har även CMT som ger två riktiga kärnor av en modul om uppgifterna den beräknar är integers. Det anser jag att det är ett bättre val än en motsvarande Intel med HT, som istället delar på en och samma kärna.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det tråkiga är att det är svårt att hitta Z77 moderkort.
CPUer finns det gott om, och en 2600k räcker enormt långt idag med en 500kr kylare.
Men att hitta vettiga moderkort är svårt.

Så de "lever" på sina nya chipset egentligen.
Annars hade både 2000 och 3000 serien sålt bra än.

Ja hade de fortsatt producera 2500K till ett pressat pris och ett handful Z77 moderkort i medelklassen skulle det fullkomligt döda försäljningen av Haswell tror jag. Speciellt nu när priset gått upp pga dollar kursen.

Typ 2500k + moderkort för 2500kr. Perfekt för en billig gaming burk.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erwya:

Intel använder processorutvecklingen (läs processorstagnationen) till att generera större inkomster snarare än att bygga processorer med bättre prestanda. Det finns ingen vinst till att tala på att byta ut en 2600K mot 6700K eftersom de presterar samma om 2600K är överklockad. Det är så illa att statistiken som presenteras i artikeln är både felaktigt presenterad (ej korrekt längd på staplar) samt noggrant utvald för att se så bra ut som möjligt. Det osar lite Aftonclockers över artikeln då jag anser att detta borde upptäckts av Red.

Nej, det är en besvikelse att se stagnationen. Även AMD är snart ikapp med sin singeltrådsprestanda och man har även CMT som ger två riktiga kärnor av en modul om uppgifterna den beräknar är integers. Det anser jag att det är ett bättre val än en motsvarande Intel med HT, som istället delar på en och samma kärna.

#15376687
#15376837

Var är AMD snart ikapp i singeltrådad prestanda? Jaguar har ungefär samma prestanda som Atom, lite bättre ju mer avancerad lasten blir men samtidigt drar den betydligt mer ström. CMT ger inte två riktiga kärnor per definition. Har du missat de stora nyheterna om att alla tycker att CMT är en dålig design, inklusive AMD? De ska överge CMT till förmån för SMT i deras kommande arkitektur Zen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om 6700K överklockar bra byter jag nog ut min 920.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så om Intel bara är intresserade av att maximera vinsten och de är fullt medvetna om att grafen är nästa stora steg. Varför skulle de då slösa pengar på att vidareutveckla kisel om de inte trodde att de tjänade pengar på det? Kan det vara så att de behöver ett par noder kisel till för att täcka upp tiden det tar innan grafen eventuellt är mogen nog för att konkurrera?

Du bör nog läsa hela artikeln du länkar till för de nämner en väldigt viktig sak i sista stycket.

Där har du problemet som gör att det antagligen kommer ta 10 år innan vi ser processorer av grafen. Det är väldigt stor skillnad på en radiomottagare och en CPU. Det finns tekniker för att skapa ett bandgap men de verkar alla ha stora nackdelar. Så än så länge kan vi alltså inte ens bygga en enda transistor i en CPU. Du kanske också noterade att tekniken som IBM använder är dyr och resulterar i halvbra kvalité.

Grafen kommer till elektronik, det är bara en tidsfråga men vi kommer nog se det i mycket annat innan vi får processorer av det.

DU har rätt, att bandgap är något man inte riktigt löst, men jag har läst också att dom är på god väg att lösa det med hjälp av kolnanorör.

Man kan idag alltså gör en analog processor i Grafen, något som NASA säger är framtiden. Och rent teoretiskt borde man väl kunna omvandla analogt till digital med en AD converter ? precis som med ljud ? Säger inte att det är lätt, men nya radikala koncept krävs nu när vi börjar nå slutet av moores lag som alternativt funkar i kanske 20 år tid beroende på hur utvecklingen av grafen blir.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

DU har rätt, att bandgap är något man inte riktigt löst, men jag har läst också att dom är på god väg att lösa det med hjälp av kolnanorör.

Man kan idag alltså gör en analog processor i Grafen, något som NASA säger är framtiden. Och rent teoretiskt borde man väl kunna omvandla analogt till digital med en AD converter ? precis som med ljud ? Säger inte att det är lätt, men nya radikala koncept krävs nu när vi börjar nå slutet av moores lag som alternativt funkar i kanske 20 år tid beroende på hur utvecklingen av grafen blir.

Ja på god väg att lösa är inte samma sak som löst och det är inte ens i närheten av dit tidigare påstående om att det bara är massproduktion kvar. Du verkar inte riktigt ha koll på hur stora stegen är när det kommer till ny teknologi. Även om de löser bandgapet är det inte säkert att det går att massproducera det inom överskådlig framtid. Vad som går att göra i liten skala i ett laboratorium är något helt annat än vad som går att göra storskaligt industriellt.

Jag tror inte riktigt du vet vad du pratar om nu... De analoga processorer, eller ja den analoga processorn för jag kan bara hitta ett företag, Analog Devices Lyric Labs, som håller på med det, är designad för att effektivisera vissa typer av beräkningar. Den arbetar statistiskt så det är en processor specifikt designad för statistiska beräkningar. Den går inte att använda till generella beräkningar utan det är vissa specifika problem som den är bra på. De siktar på att sälja instickskort för avlastning av vissa beräkningar eller speciella hjälpprocessorer för kompakta system. DARPA vill ha den för att snabba på bildanalys i drönare till exempel. Lyric Labs mål är inte att ersätta dagens processorer, det är att komplettera dem. Sen vad du tycker att en AD-omvandlare skulle göra för nytta är lite oklart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja på god väg att lösa är inte samma sak som löst och det är inte ens i närheten av dit tidigare påstående om att det bara är massproduktion kvar. Du verkar inte riktigt ha koll på hur stora stegen är när det kommer till ny teknologi. Även om de löser bandgapet är det inte säkert att det går att massproducera det inom överskådlig framtid. Vad som går att göra i liten skala i ett laboratorium är något helt annat än vad som går att göra storskaligt industriellt.

Jag tror inte riktigt du vet vad du pratar om nu... De analoga processorer, eller ja den analoga processorn för jag kan bara hitta ett företag, Analog Devices Lyric Labs, som håller på med det, är designad för att effektivisera vissa typer av beräkningar. Den arbetar statistiskt så det är en processor specifikt designad för statistiska beräkningar. Den går inte att använda till generella beräkningar utan det är vissa specifika problem som den är bra på. De siktar på att sälja instickskort för avlastning av vissa beräkningar eller speciella hjälpprocessorer för kompakta system. DARPA vill ha den för att snabba på bildanalys i drönare till exempel. Lyric Labs mål är inte att ersätta dagens processorer, det är att komplettera dem. Sen vad du tycker att en AD-omvandlare skulle göra för nytta är lite oklart.

Jag ska erkänna att jag inte är någon professor eller så men jag gillar att läsa nya artiklar om ny teknik.
Det är väl ungefär på den nivån.

Vi må rata analoga processor idag, men våran hjärna är analog, och så vitt vi vet är den överlägsen de digitala motsvarigheterna när det kommer till många saker. Så ja.. det kan tyckas galet, men tror faktiskt att analoga processorer har stor potential, och är också ett ganska outforskat område, om man jämför med hur mkt man forskat på digitala motsvarigheterna.

Som sagt nya radikala koncept krävs nu när man börjar nå slutet på mores lag... Att tänka galet och utanför boxen är en förutsättning för framtida utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Vad man kunde göra förr i tiden är ju rätt ointressant om man vill göra en uppgradering till nuvarande eller framtida plattformar.

4790K kostar ju just nu 3.8k. Vad är det som får dig att tro att 6700K skulle gå för 2,5k ?
Vid lansering brukar det ju inte direkt bli billligare... Att hitta moderkort billigare går ju absolut men även för X99 finns det billigare kort.

Skillnaden mellan billigaste X99 kortet och vad Skylake kort kommer kosta vid release tror jag inte är så stor. Risken finns även att Dollarn fortsätter att dra iväg och då blir det tvärt om dyrare att vänta...

Sa inget om att 6700K skulle kosta 2,5k. Allt jag menade var att priserna gått upp en hel del vilket är trist. Ingen vet vad 6700K kommer att kosta men antagligen inte långt ifrån 5820K gissningsvis och 5820K är en dyr processor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Min 2500K får leva vidare några år till ser det ut som. Känns mycket mer värt att gå på PCI-E lagring och fetare grafikkort om något.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

Jag ska erkänna att jag inte är någon professor eller så men jag gillar att läsa nya artiklar om ny teknik.
Det är väl ungefär på den nivån.

Vi må rata analoga processor idag, men våran hjärna är analog, och så vitt vi vet är den överlägsen de digitala motsvarigheterna när det kommer till många saker. Så ja.. det kan tyckas galet, men tror faktiskt att analoga processorer har stor potential, och är också ett ganska outforskat område, om man jämför med hur mkt man forskat på digitala motsvarigheterna.

Som sagt nya radikala koncept krävs nu när man börjar nå slutet på mores lag... Att tänka galet och utanför boxen är en förutsättning för framtida utvecklingen.

Nej vår hjärna är inte analog. Den har en blandning mellan analog och digital. Signaler skickas digitalt genom elektriska impulser i nervcellerna. De har bara två lägen, signal eller inte signal. Alltså en digital signal. Hur informationen sedan faktiskt är kodad i de signalerna vet vi inte. Det verkar som att det är en salig blandning i hjärnan. Sen beror det på vad man menar med överlägsen. Det finns en anledning att vi gör så mycket saker med datorer och det är för att vår hjärna inte hänger med. Den är väldigt bra på vissa saker. Bildanalys är hjärnan sjukt bra på men vi vet inte riktigt hur. Rå aritmetik är hjärnan långsam på, det är därför vi låter processorer sköta det för de kan utföra miljontals räkneoperationer i sekunden.

Jag ratade inte den analoga processorn. Om den fungerar som de påstår och om den kan tillverkas billigt så finns det helt klart en plats för den men det är på inget sätt en ersättare till digitala processorer. En GPU är också många gånger snabbare än en modern CPU men de kan inte göra samma sak. Det är så världen fungerar. Man kan bygga specialprocessorer som kan vara extremt snabba och strömsnåla men då kan de bara göra en enda sak. Ju mer generell prestanda man vill ha, ju sämre effektivitet får man. Det är för övrigt så man har börjat jobba nu. Den generella prestandan går inte att går så mycket mer med så istället lägger man inte dedikerad hårdvara som bara används ibland men som kan göra vissa uppgifter väldigt väldigt bra. Intels Quicksync är ett sådant exempel. Den har kisel som kan koda och avkoda h.264 och inget annat. Men det går fruktansvärt fort och drar nästan ingen ström. Serverprocessorer har ofta hårdvara för att hantera kryptering.

Du behöver inte vara orolig. Det kommer nya saker. Det forskas massa på grafen och Intel är med på tåget fast det tar tid. Steget från labb till pilot är stort och steget från pilot till fullskalig produktion kan också vara stort. Långt ifrån allt man har i lab blir någonsin en färdig produkt för att det inte går att tillverka i stor skala.

Skrivet av SmörBacon:

Min 2500K får leva vidare några år till ser det ut som. Känns mycket mer värt att gå på PCI-E lagring och fetare grafikkort om något.

Fast är du sugen på att köra SSD över PCIe så är ju Skylake högintressant då det finns stöd för SATA Express, M.2 och NVMe.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tråden utvecklades till att bli ganska intressant.

Allt prat om graphene, "analoga" CPUer och liknande är verkligen spännande. En analogi till skillnaden på hur exempelvis en hjärnliknande dator och en kiselbaserad CPU löser problem jag tyckte var trevlig, är den med gräsklipparen och en "enzym" som käkar gräs. Enzymen ska då representera den parallelliserande naturen av hjärnan . Om det tar en enzym 1 timme att käka upp ett grässtrå men gräsklipparen en tusendel att klippa 50 000 grässtrån så ser vi ju att klipparen är överlägsen. Men om gräsmattan är riktigt stor och man kan sprida enzymer över hela, så kommer det ta enzymen en timme att fixa hela gräsmattan, medan gräsklipparen får fara fram och tillbaka tills den är klar. Och beroende på storleken för klipparen kontra gräsmatta, så kan det ta betydligt längre tid för den att bli klar. Eller, ja, nått sånt var analogin i alla fall, minnet sviktar med åldern

Men intressantast är väl ändå kvantdatorer, eller?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Har på senare tid gått i uppgraderingstankar då skrytlådan börjar visa sin ålder (gjort ett bra tag nu, heh) men känns så ovärt när en ny tock är knappt ett halvår ifrån.

Självkontrollen går i högvarv och dessa lackluster testresultat hjälper ju inte direkt... Får dock bli att vänta på diverse OC test under hösten/vintern innan man öppnar plånboken för Skylake.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtprobe:

Tråden utvecklades till att bli ganska intressant.

Allt prat om graphene, "analoga" CPUer och liknande är verkligen spännande. En analogi till skillnaden på hur exempelvis en hjärnliknande dator och en kiselbaserad CPU löser problem jag tyckte var trevlig, är den med gräsklipparen och en "enzym" som käkar gräs. Enzymen ska då representera den parallelliserande naturen av hjärnan . Om det tar en enzym 1 timme att käka upp ett grässtrå men gräsklipparen en tusendel att klippa 50 000 grässtrån så ser vi ju att klipparen är överlägsen. Men om gräsmattan är riktigt stor och man kan sprida enzymer över hela, så kommer det ta enzymen en timme att fixa hela gräsmattan, medan gräsklipparen får fara fram och tillbaka tills den är klar. Och beroende på storleken för klipparen kontra gräsmatta, så kan det ta betydligt längre tid för den att bli klar. Eller, ja, nått sånt var analogin i alla fall, minnet sviktar med åldern

Men intressantast är väl ändå kvantdatorer, eller?

Nja det återstår ju att se om kvantdatorn går att använda till generella beräkningar. Än så länge finns det inte så många algoritmer som fungerar på en kvantdator och de är rätt nischade. Primtalsfaktorisering är ju häftigt men har ändå rätt begränsade användningsområden. Det finns ju en kommersiell kvantdator, D-Wave. Fast den kan väl mer liknas vid en ASICs som använder kvantfenomen. Så rent tekniskt sett är det en kvantdator men den är bara designad för att lösa en viss typ av optimeringsproblem. Det är iof användbart men väldigt nischat. Sen har vi ju små tekniska problem som att det krävs en kryoanläggning för att köra den då själva processorn måste ligga på 0,02 K. Sen ligger den så klart i vakuum också. Själva datorn är enorm och drar 15 kW.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja det återstår ju att se om kvantdatorn går att använda till generella beräkningar. Än så länge finns det inte så många algoritmer som fungerar på en kvantdator och de är rätt nischade. Primtalsfaktorisering är ju häftigt men har ändå rätt begränsade användningsområden. Det finns ju en kommersiell kvantdator, D-Wave. Fast den kan väl mer liknas vid en ASICs som använder kvantfenomen. Så rent tekniskt sett är det en kvantdator men den är bara designad för att lösa en viss typ av optimeringsproblem. Det är iof användbart men väldigt nischat. Sen har vi ju små tekniska problem som att det krävs en kryoanläggning för att köra den då själva processorn måste ligga på 0,02 K. Sen ligger den så klart i vakuum också. Själva datorn är enorm och drar 15 kW.

Ja absolut, men var mer inne på det teoretiska flytande framtidssuddiga planet. Sett ur de teoretiska möjliga fördelarna med eventuella kvantdatorer/kvantgates, så är det ju en ganska så svindlande tanke. Kvantfysik i sig själv är extremt spännande, och ägnar en del tankar/läsning på det området (av ren nyfikenhet/förundran), men oftast så känns det som man får rejäla "brainfarts" när man tror sig ha koll på saker och ting. Undrar om det finns någon som vågar påstå sig förstå kvantfysik utan att dra på läpparna lite, ens de som verkligen kan området?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtprobe:

Ja absolut, men var mer inne på det teoretiska flytande framtidssuddiga planet. Sett ur de teoretiska möjliga fördelarna med eventuella kvantdatorer/kvantgates, så är det ju en ganska så svindlande tanke. Kvantfysik i sig själv är extremt spännande, och ägnar en del tankar/läsning på det området (av ren nyfikenhet/förundran), men oftast så känns det som man får rejäla "brainfarts" när man tror sig ha koll på saker och ting. Undrar om det finns någon som vågar påstå sig förstå kvantfysik utan att dra på läpparna lite, ens de som verkligen kan området?

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it."
-Niels Bohr

"If you think you understand quantum mechanics, you don't understand quantum mechanics."
-Richard Feynman (troligtvis)

"I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics."
-Richard Feynman

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it."
-Niels Bohr

"If you think you understand quantum mechanics, you don't understand quantum mechanics."
-Richard Feynman (troligtvis)

"I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics."
-Richard Feynman

Haha, precis Så upp med varningsflagg extra högt om någon lekman försöker mästra dig inom kvantfysik, chansen att personen i fråga inte har en aning om vad han/hon pratar om är väldigt överhängande

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtprobe:

Haha, precis Så upp med varningsflagg extra högt om någon lekman försöker mästra dig inom kvantfysik, chansen att personen i fråga inte har en aning om vad han/hon pratar om är väldigt överhängande

Jag undviker kvantmekanik. Det ingick lite i min utbildning för det är svårt att läsa kemi och termodynamik utan att också läsa lite kvantmekanik. Där lärde jag mig tillräckligt för att veta att det är en total mind fuck. Många nöjer sig med att acceptera att det fungerar och hoppar över att försöka förstå det på djupet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24