Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Hedersmedlem

har lyckats med konstycket att efter ett datorbygge kolla så att allt fungerade innan jag drog kablar snyggt... Stänger burken , startar upp den och allt funkar som det ska. Sedan händer det. En fläkt börjar låta konstigt och datorn slocknar. Visade sig att en kabel ifrån nätagget hade åkt rakt in i processorfläkten och knipsats av. Gissa om jag kände mig begåvad?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

min stora tabbe som tekniker är att råka sätta i strömsladden till datorn och annan tekniker råkade få en stöt, tog bara fel på sladd :/ vilken utskällning man fick.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFreedy
min stora tabbe som tekniker är att råka sätta i strömsladden till datorn och annan tekniker råkade få en stöt, tog bara fel på sladd :/ vilken utskällning man fick.

230v?
Stekt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seires
230v?
Stekt!

Nej... beror på hur strömmen går genom kroppen och hur pass bra man jordar.. ställ dig på en tjockgummimatta och några meter till närmaste ledande föremål så ska du se att du kan hålla i en kraftkabel utan problem.. Dock är det inte att rekomendera.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kom på ett misstag... satt plexiglas i sidan på mitt Cheiftech

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Kom på ett misstag... satt plexiglas i sidan på mitt Cheiftech

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Skulle felsöka min mosters dator lite snabbt. Då så halka den till när jag skulle luta den för att se bättre och gled ner med kanten på min sprillans nya Benq E2200HDA skärm och gjorde en ca 12cm lång repa

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Dödade precis mitt kul och skoj moderkort när jag körde lite vilt med kompressorkylaren i jakten på mhz:(.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Min förmodligen största, och enda, tabbe såhär långt, är en riktigt pinsam sådan!

Jag fick i uppdrag att plocka ihop, beställa och slutligen bygga ihop en dator åt min flickväns yngre bror. Delarna jag beställde var i grunden samma som jag själv hade, en e6600 tror jag att det blev, asus p5w och ett 8800gts. Startade med att bygga ihop allt och det tycktes gå bra, mycket bra.. Nästan lite för bra. Flickvännens pappa var med och kollade på i förhoppningen att "lära sig av mästaren", som han sade lite skämtsamt. Oh how wrong he was...

Anywho, hade beställt ett modulärt nätagg så jag visste inte riktigt vilka sladdar skulle behövas, då jag aldrig använt ett sådant. Nåja, ploppade in några molexar, de viktiga sladdarna satt ju redan fast på agget "det borde räcka, vi kan alltid lägga till fler om det behövs" sa jag, helt ovetande om kommande pinsamheter.

Allting kopplat till något annat och jag säger "ska vi se om jag verkligen kan det här?" lite skämtsamt med världens leende. Inget händer. "Hmm" säger jag högt. "Måste vara att jag glömt någon kontakt till moderkortet, så dumt". Kollar runt, men inget är fel. Prövar igen. Ingenting. Men jo, där är något. Ett ljud, lite klickande... och det blir värre med tiden. Stänger av och söker genom igen, inget fel. Sätter på igen och ljudet kommer tillbaka och det bygger i kraft och blir mer och mer ödesdigert. Ett ljud som skulle få Tesla själv att rycka i graven.

Så jag kör ansiktet i lådöppningen i hopp om att höra var det kommer från men får mycket mer än jag bett om. Det luktar, illa! Slänger mig på strömsladden och rycker ur den med Herkules makt! Då ser jag det:

Höljet på ett av sladdarna till grafikkortet har börjat smälta och ryka. "Inte bra, måste vara nätaggregatet" säger jag nedlåtande mot Corsair som gjort den förmodade bajshögen. "Du måste nog reklamera" fortsätter jag men sätter orden i halsen.

Grejen är den, från sidan ser man ingen skillnad på en 8pin och en 6pin-kontakt. Det finns en liten springa mellan varje kolonn pins på kontakten och jag hade lyckats trycka dit 6 pins i de 6 som graffet kräver medan 2 stycken pins hängde utanför kontakten lite ledigt. Jag hade alltså lyckats koppla en 8-pins hane till en 6-pins hona. Om graffet endast kunde tala, skulle det då skrikit "It's too big!".

Allting klarade sig, men fy vad jag skämdes! Aldrig kännt mig så dum.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Klarade sig grafikkortet? Otrolig tur isf!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Allting klarade sig, men fy vad jag skämdes! Aldrig kännt mig så dum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Klarade sig grafikkortet? Otrolig tur isf!

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Ok inte direkt ett så hårdvaru-relaterat misstag men när man va liten (typ 8-10 år) så visste man ju "allt" om datorer o de va så häftigt oså va fritids dator i skolan lite seg och så "bra" som man då var på datorer o man fattade ju allt så skulle man ju göra den snabbare så man sökte efter "windows" i datorn och de kom upp en massa .dll filer och man tänkte "Äh! De kan man ta bort så får man mera hårddiskutrymme!" så satt man och tog bort en massa dll filer som hade massa konstiga namn och sen så när man starta om datorn så kom de en massa text på skärmen om filer som inte fanns och då sa man till fröken att "datorn har viiiruuus" oså fick dator-lärarn i skolan komma o kolla o han fattade ingenting och formaterade datorn

Permalänk

Min första tabbe kom när jag skulle hjälpa en kompis med en idag bortslängd dator. Jag och min bästis satt hos honom och skulle försöka få datorn att gå förbi bios (då den stannade varje gång efter att post-meddelandet kommit). Visst, det var en gammal dator och vännen blev inte sur efter det vi gjorde: Vi ändrade alla värden som vi kunde ändra på i bios, vi hade riktigt roligt och var lite halvfulla alla tre. Kompisen som inte kan ett skit om datorer har för övrigt efter att ha frågat mig om tips på hur man får processorn kall, lagt kylpasta under processorn istället för mellan processor och fläkt, och har därefter märkt hur skärmen visat varningsmeddelanden (det var hans nybygge). Jag garvade iaf i flera timmar efter det.

Aja.. Grym tråd btw

Permalänk
Medlem

har säkert gjort massor med tabbar men vad jag kan komma på nu är:

har lyckats kortsluta startknappen med chassi som resulterade i att datorn dog.
tittade chockat på datorn en stund innan jag försökte starta utan resultat. som tur var funkade allt efter en stund igen.

hadde fått en dator av en polare och lekte lite med den. hadde isär nätagget för att meka lite med nått jag inte kommer ihåg. när jag sen skulle sätta i strömkabeln till det sa det PANG vilket resulterade i trasigt nätagg, moderkort och processor...
var en gammal compaqdator

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem

Skulle raida 2 st 500gigare. . .
Hårdvaru raid genom kontrollerkortets egna mini bios.
Av någon anledning får jag aldrig välja vilka diskar jag vill raida, jag trycker "create raid set", sen hur många diskar jag vill ha "2". därefter laddar den ett tag och det står "raid set complete" naiv som man är så tror man "oj vad smart den var som kände av att jag hade 2s 500 gigare. . . naiv som sagt.
Vad som egentligen hände var att den raidade en av 500 gigarna med en 250 gigare vilket resulterade i att raid disken blev på 500 gig och 250 gigaren "försvann". Den var fylld med flera års samlande av bra program och spel. jag var lagom irriterad efteråt ^^

Jag uppdaterade filserver för några dagar sen (2.2Ghz dual core, 3gig ram, gigabit nätverk).
nytt chassi osv så jag flyttar alla diskar samt mitt "smarta" kontrollerkort till den nya.
Jag tänker att om jag bara flyttar allt och sätter in alla kontakter osv så att inga diskar saknas vid uppstarten så kommer raidsetet att vara kvar och visst var det kvar. Överlycklig väntar jag på att windows ska starta. väl inne i windows upptäcker jag att disken är av "okänd" typ. . . hur jag än gör så vill den inte kännas vid disken. blir till att formatera hela disken. dvs 1TB dvd film baj baj

Måste bara tillägga att jag inte är deprimerad utan väldigt glad eftersom jag har en alldeles ny dator se sign ^^

Sen har man ju klart gjort alla de vanliga tabbarna, ingen strömsladd inkopplad osv. Har faktiskt gått så långt som att öppna datorn och koppla loss delar för att underlätta felsökning innan jag kom på att strömmen inte var inkopplad ^^

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

När jag skulle byta en slang i vattenkylningen efter att jag såg en glykolpöl på moderkortet när den var igång, så något fick göras vilket blev nog ett av mina största misstag. Har ju inte en normal kylning som ni kanske ser ut sign..

Jag började lossa slangklämmor osv för att rycka loss slangen. Men misstaget var att jag glömde sänka ner vattentanken innan jag lossade slangen. Så vatten sprutade för det vilda i hela datorn, fick stopp på det med fingrarna och lyckades hålla slangen över vattentankens nivå och fick den stå upp så det inte rann. Då skulle jag sänka ner vattentanken tänkte jag, men då ramlar slangen ner och det pissar ut ännu mer över hela moderkortet. Runt 1/2 liter vatten blev det och mycket rann ut på golvet.

Hela datorn torkades ur och och moderkortet gjorde jag rent men tryckluft och dasspapper utan en minsta tanke på ESD- det skulle inte fungera ändå skulle jag tro.

Men när allt var ihop så fungerade det finfint!

En annan grej som var klockren som jag gjorde strax efteråt, jag tappade en PCI-skruv, tog upp den med en magnetmejsel. Men sedan när datorn sattes ihop så fungerade inte nätverkskortet? Fick det aldrig att fungera mer. Inte än idag.

Magnetismen måste ha förstört nätverkskretsen eftersom det var där jag tappade skruven...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Jag har i i alla tider som jag hållt på med datorer bollat med korten utan någon tanke på ESD och liknande. Förra veckan rev jag isär datorn för att kapa hål för en fläkt i fronten och nu startar inte datorn mer. Antingen nätdelen eller moderkortet som strök. Direkt man slår på strömmen till nätdelen så löser nån säkring ut och den dör. Ömtåligt skit, tacka vet jag 486or

Citat:

En annan grej som var klockren som jag gjorde strax efteråt, jag tappade en PCI-skruv, tog upp den med en magnetmejsel. Men sedan när datorn sattes ihop så fungerade inte nätverkskortet? Fick det aldrig att fungera mer. Inte än idag.

Magnetismen måste ha förstört nätverkskretsen eftersom det var där jag tappade skruven...

Ett av mina gamla nätverkskort slocknar helt om man kommer för nära en av kristallerna. Jag behöver inte ens nudda den...

Permalänk

Har haft lite höga temps på sistone.
Intels orginal kylare hade lossnat! konstigt nog så lossnade den mer så fort jag bara rörde på den. därför datorn varit lite seg startad i dagarna

plockade ner den och rengjorde hade ingen pasta hemma så fick använde de gamla. med följd av lite sämre temps men bättre än 65 idle iaf
iaf efetrråt ville den inte hitta nätverket!??

typ hittar/ hittar inget osv osv ca 30 gånger i minuten.
byter kabel från datorn till väggen och flyttar kablen nere i stativet till routens 4de port. nu funkade det fattar fortfarande inte varför det strulade

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nucken :

haha de låter inte så värst kul. va va de för processor du sabbade? *hoppas på en dyr en* haha

Skade glädje är den bästa glädjen!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Tangentbordskonnässör

En av sakerna ja gjort var att jag märkte att jag glömt skruva fast 3dkortet när datorn var igång och tappade skruven på moderkortet som kortslöt sig själv och datorn startade aldrig mer..

Och en annan gång så skulle jag sälja mitt 3dkort till en vän, slängde ner kortet (utan att ha den i antistatpåse) i en väska, när jag hade kopplat in kortet i datorn så sprakade det om kortet och det börja brinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
En av sakerna ja gjort var att jag märkte att jag glömt skruva fast 3dkortet när datorn var igång och tappade skruven på moderkortet som kortslöt sig själv och datorn startade aldrig mer..

Och en annan gång så skulle jag sälja mitt 3dkort till en vän, slängde ner kortet (utan att ha den i antistatpåse) i en väska, när jag hade kopplat in kortet i datorn så sprakade det om kortet och det börja brinna.

ja, förhoppningsvis så lär du dig av dina misstag

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
ja, förhoppningsvis så lär du dig av dina misstag

Hehe, ja det har jag gjort.

Permalänk
Medlem

hehe, man ska inte pilla i datorn när den är påslagen. För ett tag sen så skulle jag lokalisera vilken fläkt i datorn som lät (då hade jag andra saker i datorn än jag har nu) och stoppade då alla fläktar. Den i nätagget stoppa ja genom en sån där liten skruvmejsel, som inte ville vara kvar så den ramla ner på mitt grafikkort (då ett 3870X2) som inte riktigt var som det skulle efter den händelsen. Vet nu att en metall skruvmejsel på ett kort inte är bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en tabbe eller, joo kanske det är det.

Men jag hade precis uppdaterat datorn med en Amd athlon 6400+, nvidia 8800gts 512mb och 3gb ram.
jag hade en billig 400watts psu, och ett gammalt ASUS m2n4 SLI moderkort. (vet i efterhand att 400w är lite lite för klent för den hårdvara jag har, och att m2n4 sli kortet inte klarar en 6400+) nåväl, åter till storyn.
jag hade installerat procesorn och grafik kortet samt ram, datorn fungerade utmärkt i en vecka tror jag, sen började den gå instabilt och varmt, jag funderade vad som kunde vara fel, kollade på nätagget, det var kokhett och fläkten gick inte (brände handen när jag kände på det.)
så jag moddade dit en 92mm fläkt, fungerade primus den kvällen, dagen därpå när jag skulle starta datorn så tog det lång tid innan den startade och sen äfter ca 1h när datorn var igång så började det lukta otroligt bränt el, kollade in i datorn (fönster) så blinkade det blått från tätagget och det började ryka och pipa i en högfrekvens ton, sen dog datorn.

Min sprillans nya monster AMD prolle gick åt skogen, nätagget, mobot, och 1gb ram. gissa om jag kände mig blåst när jag satt ca 600€ i på uppgradering i datorn, när jag fick sätta nästan 200€ till för nytt mobo och psu. (reklamerade cpu och sa att den inte fungerade :), veckan därpå reklamerade jag ram minnet som gick sönder.)

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk

satan

ganska n00b på det här med hårdvara men efter att ha tragit lite kablar och små fix med en gammal dator o set fina moddnigar på sweclockers så har intresset växt. men nu till saken hade precsis installerat flatout och skulle prov spela lite men mina 2gig ram va tydligen för lite tror jag :P. så jag komm på den förbanat dumma iden o ta ett ram minne från min gammla dator och sätta in det men har fått höra och fatta att man inte bara ska kolla på storleken utan ocjså mhz. så nu nu när ja skulle starta datorn hände inte mycket o sen börjar det pipa efter 5 sek. ja trog genast ut ström sladen o tog ut ram minet men sen när jag skulle startan igen kom pipet igen efter lite felsökningar så har jag kommit fram till att jag förstört mitt 4 veckor gammla geforce 9800 gt surt . nån som har nått tips går det o lagga? har alltså gjort dett för ca 30 min sen

ibland vill man bara döda sej själv......

Permalänk

Jag har misshandlat ett kort väldigt mycket=/. Började med att jag isolerade med både nagellack och vaselin samt armaflex, jag överdrev mycket för att jag ville att isoleringen skulle palla ln2 och inte bara SS som jag skulle köra då. Självklart hade jag haft sönder kortet, troligen när jag bar hem det i en gammal låda med lite konstiga saker i. Eftersom jag är en ond människa ville jag få rent kortet för att skicka in det, efter att ha kört det i ugnen för vaselinet samt massa aceton fanns det kvar ett konstigt vitt slem typ. Eftersom jag har hög feber tänker jag kanske inte helt klart men moderkortet ligger det nu för andra gången i diskmaskinen, självklart med överdrivet mycket diskmedel (en extra deciliter på kortet bara för att få det riktigt rent). Om det blir något kul resultat ska jag informera er.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

[i] Med gråten i halsen lyckades jag löda tillbak pinnen. [/B]

asg när jag läste det

Visa signatur

var snäll o citera så jag hittar tillbaka ;D

Permalänk

93karlsson : Hur lyckades du döda grafikkortet genom att stoppa i fel minne i moderkortet?

Evil_AnAnAs: skicka på RMA? håll oss gärna uppdaterade!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

vet inte

nae skrev fel igår tror att det gick sönder när jag glömde sätta i ström kabeln till grafikkortet när ja starta datorn ,den satt altså i moderkortet bara o då lös hela grafikkortet rött trodde bara då att det va förr att sladdarna inte satt i men tror inte den mådd så bra av det

min kompis snacka nått om att det va för ram minet inte passa till moderkortet eller nåt

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nog min första tabbe nu efter typ 20 - 30 datorbyggen, men den var sjukt skumm...

Jag har barn... och barn o datorer går inte ihop som alla vet...
Så jag har förbeställt FarCry2 och det är 3 dagar kvar till release och jag planerar allt så jag kan få lite speltid.
Sen ringer min Fru till jobbet... "Lova att inte bli arg" oh shit tänker jag.

Minstingen har öppnat min DVDBrännare, stoppat in mitt VISA kort OCH knäckt av själva läsardelen när den var ute... Woopie...

Så panik som jag fick så beställde jag en ny direkt från Inet (Dom e banne mig bäst) och fick den redan nästkommande dag så jag var glad. Efter att ha tagit ur den söndriga spelaren och tagit ut mitt VISA kort efter att ha behövt öppna hela skiten så stoppar jag in den nya.

Startar datorn, Helt ok... funkar fint... uppdaterar firmware, funkar fortfarande fint... sen började ALLT spöka...

Min HDD hängde sig ständigt och gnagde på inget... så jag kunde spela och surfa på datorn men varannan typ 10 - 30min så frös datorn fast i typ 1 minut sen startade allt lugnt igen...

Jag tänkte "Nej... Har Hårddisken rykt... NOoo0o0o0o0"
Så jag bränner ut kopior på våra bilder och viktiga saker, sedan formaterar jag allt och tar bort alla partitioner... installerar om... wow det funkar... not...
Efter ett par minuter börjar den igen... NEJ!!!
Så jag ringer Komplett och dom säger åt mig att göra ett test på HDD:n med ett program. Gör det... Den passar alla test galant... efter typ 7 - 8 timmar...

Så nu höll jag på att oroa mig och tro att det var moderkortet eller något fel på SATA kontakterna...

Så jag öppnar burken och byter sata kontakt vid moderkortet... och av en slump tittar jag upp mot DVD Brännaren...

ÅSNA!!!

Jag hade missat trycka in SATA sladden ORDENTLIGT på DVD Brännaren!!!
Den hade bara legat o glappat... Helt sjukt att jag ändå kunde uppdatera firmware och bränna skivor...

Så jag tryckte in den... och nu är allt frid o fröjd... efter 2 veckor instabilitet...

Förutom dom 350kr jag får betala för att jag inte tog ut moderkortet jag hade beställt hos Komplett...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD