Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Det är väll inte Microsofts fel att Ati och Nvidia inte släpper bra drivrutiner?

Tror inte han menade det

Och nej det är inte MS fel att drivrutinerstillverkare inte kan skriva sjyssta drivrutiner men tyvär så klankar man ner på ett operativsystem och MS för det.

Inte helt sjysst faktiskt.

Permalänk
Medlem

Reactos verkar lovande Skall tydligen kunna köra windowsprogram och spel. Själv endast testat i virtualbox. Lite för instabilt än dock.

Det med lösa massa deps var i början av linuxeran. Numera går man oftast in med grafiskt läge i programinstalleraren (beroende på vilken distrubution man kör)

Vill man börja kolla några lättare distar så är Mandriva 2010 eller Ubuntu 9.10 bra.

kör själv Ubuntu 8.04 samt Mandriva 2010 även ubuntu 9.10 på tjejens burk tillsammans med windows xp.

Windows xp för att kunna köra microsoft office 2007 för vad skulle jag annars med windows till.

För en vanliga användare som får allt serverat för sig att operativsystemet och program redan är installerade så kvittar det vilket operativsystem som körs. Men får jag själv välja så blir det solklart Linux.

Då det är snabbare laddningstider. Stabilitet är det faktiskt oavgjort på. Säkerhet däremot är Linux betydligt bättre på då man måste skriva in lösenord för att komma åt systemkritiska delar av systemet. I Windows trycker man bara ok när UAC kommer upp. Windows på Företag är dock lite säkrare om användaren är just användare och inte administratör således inte kan installera program och skräp själv. Dock får Windows dåligt ryckte pga (sbk (skit bakom knapparna) då användare gör fel pga okunskap. Det lider många av som använder Windows.

På kostnadsfrågan varför betala för något som man kan få gratis? Linux gratis
Windows kostar pengar. Visst skickas med datorn man köper men jag har fått tillbaka 500:- pga att jag lämnat tillbaka OEM licensen för min dator till Microsoft gäller direkt efter köp av datorn.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Klassiskt fel. Folk försöker köra sina windows program i linux vilket känns rätt onödigt. Då kan man ju lika gärna köra Windows. Istället hittar man open source alternativ till programmen som lätt installeras i synaptic eller apt-get.

Finns ju vissa fall då man bara måste köra windows saker, främst spel, men i stort sätt alla program har sin motsvarighet i linux så då kör man på det istället. Kolla här: http://www.osalt.com/

Wine är djävulens påfund Vad man vill är att mjukvaruföretag ska skriva plattformsoberoende program, dvs, som fungerar på Windows, OS X, Linux, m. fl. Wine gör det däremot okej att strunta i Linux, man tänker att linuxanvändarna får köra det så istället (Spotify!). Native är alltid att föredra! Antingen får man byta till andra liknande program, eller behålla Windows. Jag kör Linux, sitter där 99% av tiden. Men när jag vill spela (spel som är för Windows, that is) så bootar jag helt enkelt om till Windows.

Windowsprogram körs i Windows. Riktiga program körs överallt! Firefox, VLC, OpenOffice, Gimp, Mumble, det finns tusen exempel på ordentligt skrivna program där det inte spelar någon roll vilket operativsystem man kör. HoN är ett strålande exempel på att det är görbart även för spel.

Permalänk
Medlem

Vad dillar du om människa? Har du lagt upp ett admin konto med lösenord och ett gäst konto i windows så måste du ange lösenord om du vill göra ändringar i systemet. Det är en av fördelarna med Vista och Win7, det har blivit svårare för vanliga användare att göra bort sig.

Linux är inte dans på rosor som du målar upp det, jag är själv förespråkare till Linux då jag gillar tanken med frihet. Dock får man inte glömma att det finns några 1000 olika distar att välja bland och linux-folket kan inte samsas. Hade det gått så tror jag iaf. att linux hade slagit genom på större front. Idag handlar Linux om att göra fler distar och svårare val för vanliga användare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Då det är snabbare laddningstider. Stabilitet är det faktiskt oavgjort på. Säkerhet däremot är Linux betydligt bättre på då man måste skriva in lösenord för att komma åt systemkritiska delar av systemet. I Windows trycker man bara ok när UAC kommer upp. Windows på Företag är dock lite säkrare om användaren är just användare och inte administratör således inte kan installera program och skräp själv. Dock får Windows dåligt ryckte pga (sbk (skit bakom knapparna) då användare gör fel pga okunskap. Det lider många av som använder Windows.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Vilken vanlig svensson vill öppna upp en konsol och skriva in rader med kod för att installera saker eller fixa ljud som inte fungerar eller vad som helst, jättekrångligt. Ne windows e bättre, allt är anpassat för windows dessutom.

Permalänk
Medlem

Egentligen gillar jag Linux, och är då och då sporadisk användare, men ger alltid upp efter dagar några veckor, då jag inte orkar med att lösa problem hela tiden, och rota i forum i timtal efter saker som funkar från början i andra OS eller är väldigt lätta att fixa till,
Linux är lite omständligt och träligt, och innan det blir användarvänligt kommer bara redan frälsta köra det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Vilken vanlig svensson vill öppna upp en konsol och skriva in rader med kod för att installera saker eller fixa ljud som inte fungerar eller vad som helst, jättekrångligt. Ne windows e bättre, allt är anpassat för windows dessutom.

Nu är det ju faktiskt inte så. En vanlig användare behöver inte gå in i terminalen för att installera saker. Det gör man via en grafisk pakethanterare, t.ex. synaptic eller som Ubuntu nu har, en programhanterare där man lätt lägger till och tar bort program. Mycket enklare att installera saker där.

I windows måste man ut på någon sida på nätet som man kanske inte känner till namnet på. Isåfall måste man googla, hitta rätt sida, ladda ner programmet och sedan köra installationsprogrammet, trycka nästa, nästa flera ggr osv.

I t.ex. Ubuntu statartar man programhanteraren, söker på programmets namn eller funktion och klickar på installera. Klart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

rofl, denna tråden e sjukt rolig att läsa -- the never ending war

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
rofl, denna tråden e sjukt rolig att läsa -- the never ending war

Hehe, ja lite roligt är det allt, men jag står faktiskt på båda sidor då jag kan erkänna att inget av systemen är helt perfekt, men båda sidor har sina godbitar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Hehe, ja lite roligt är det allt, men jag står faktiskt på båda sidor då jag kan erkänna att inget av systemen är helt perfekt, men båda sidor har sina godbitar.

Jag har allt jag behöver med Windows, är en gamer, men om det varit något jag saknat så hade jag kollat på Linux. Har kört Linux ett kort tag på min laptop bara för att testa lite, men det blev bara jobbigt eftersom jag redan hade allt jag behövde i Windows. Sedan använder jag bara Linux i skolan när jag måste, typ om vi ska koda och tutorialen är gjord för Linux. Kan förstå att Linux är smidigare och bättre på vissa sätt, men inte alltid och om man har allt man behöver i Windows så finns det ingen andledning att köra Linux!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
rofl, denna tråden e sjukt rolig att läsa -- the never ending war

Skulle precis skriva det samma..
Helvetes vad underhållande tråd.

Btw, trådskaparen...

JAG ANVÄNDER WINDOWS XP!! Sug på den du

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Skulle precis skriva det samma..
Helvetes vad underhållande tråd.

Btw, trådskaparen...

JAG ANVÄNDER WINDOWS XP!! Sug på den du

Windows 7 är riktigt skönt faktiskt, testat?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Skulle precis skriva det samma..
Helvetes vad underhållande tråd.

Btw, trådskaparen...

JAG ANVÄNDER WINDOWS XP!! Sug på den du

Här är en till! En till att suga på!

God Jul!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

3.11 is the SHIT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
3.11 is the SHIT

Borde fungera sjukt bra i mobilen nu

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
http://www.sweclockers.com/imagebank/200912/Os001.jpg

Källa på den? Mac borde ha mer, Windows och Linux borde ha mindre O.o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
http://www.sweclockers.com/imagebank/200912/Os001.jpg

Tror detta summerar upp ganska bra

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Vad dillar du om människa? Har du lagt upp ett admin konto med lösenord och ett gäst konto i windows så måste du ange lösenord om du vill göra ändringar i systemet. Det är en av fördelarna med Vista och Win7, det har blivit svårare för vanliga användare att göra bort sig.

Linux är inte dans på rosor som du målar upp det, jag är själv förespråkare till Linux då jag gillar tanken med frihet. Dock får man inte glömma att det finns några 1000 olika distar att välja bland och linux-folket kan inte samsas. Hade det gått så tror jag iaf. att linux hade slagit genom på större front. Idag handlar Linux om att göra fler distar och svårare val för vanliga användare.

De flesta hemmasvenssons gör inte det du beskiver. Visst det går där.
De var därför jag pratade om administratör och användare också.

Dock kräver vissa program att man kör som administratör bland annat kan ibland Matlab kräva administratörsrättigheter vi har luskat på de och kommit på en workaround att ge användare fulla rättigheter till MATLAB mappen. Tycker dock inte det är riktigt optimalt.
Fast och andra sidan är det inte Microsofts fel att det är så utan de som tillverkar programmen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Källa på den? Mac borde ha mer, Windows och Linux borde ha mindre O.o

Läser du inte nyheterna, pojk?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Källa på den? Mac borde ha mer, Windows och Linux borde ha mindre O.o

Det är alltså utav folket som besöker denna sidan.

Edit länken failade utav någon anledning men sök på nyheten som har rubriken "SweClockers läsare tycker om Chrome och höga upplösningar" Den kom upp igår.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Förstår inte heller, linux är så lätt. Ska man installera nått så är det bara att lösa några deps, kompilera om kärnan om man har otur, och lösa några deps till

http://www.ubergeek.tv/switchlinux/

Fan vad bra du får linux att låta där

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Varför köra linux när windows 7 finns? Skulle aldrig kunna tänka mig att installera linux på en speldator, kanske på min riktigt gamla laptop

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

oj, de va en lång jävla tråd

Säger bara W7

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Intressant (och gammal) tråd med tanke på att Windows 7 börjar bli vanligt. Har kört en hel del operativsystem genom åren och jag tycker att W7 blivit riktigt bra. Visst, det finns en del saker som fortfarande är störande och som jag tycker saknas från linux men överlag så tycker jag att det fungerar mycket bra för mig.

Problematiken i en sådan här diskussion är att vi har alla olika sätt att använda operativsystem och därför ställer vi olika krav och förväntningar. Det som är fantastiskt för någon är meningslöst för den andre och tvärtom.

Frågan är hur det hade sett ut idag om Windows 7 floppat...

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calleking
Intressant (och gammal) tråd med tanke på att Windows 7 börjar bli vanligt. Har kört en hel del operativsystem genom åren och jag tycker att W7 blivit riktigt bra. Visst, det finns en del saker som fortfarande är störande och som jag tycker saknas från linux men överlag så tycker jag att det fungerar mycket bra för mig.

Problematiken i en sådan här diskussion är att vi har alla olika sätt att använda operativsystem och därför ställer vi olika krav och förväntningar. Det som är fantastiskt för någon är meningslöst för den andre och tvärtom.

Frågan är hur det hade sett ut idag om Windows 7 floppat...

Folk hade troligen suttit och skrikt windows xp är fortfarande det bästa operativsystemet i världen.

Trots att det finns andra alternativ Mac osx som bygger på BSD kod allså unix/linux.
Sen finns jue Unix/Linux i alla dess distros.

Jag måste medge att vissa saker är Windows bäst.
Vissa saker är Linux bäst på.

Speldator = Windows
Kontorsdator = Windows eller Linux beroende behövet av program.
Server = Linux eller Windows beroende på för typ av server.

i slutändan så kompletterar systemen varandra då bägge har svagheter och styrkor.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd

Har Linux DX11? Har Linux stöd för alla dessa tusentals spel som finns ute? Linux låter bara så fult, Linux. Linus, Linux..

Aja Windows har fungerat prima sedan jag först började använda det och det var Win 98. Och varför ska man inte använda Windows? För att du haft några problem som är användar-relaterade? Antivirus som inte fungerar som det ska, bara för det så ska du installera om hela datorn? hahahaha, asgarv ju.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

rolig tråd:)

Visa signatur

i5 750 3,7ghz,xfx hd 6870(snart ett till), gigabyte mobbo,corsair 60gb ssd,1250gb hdd, lian Li k62, 4gb ram, corsair agg 550w.

Permalänk

Hur orkar ni köra linux, gratis är inte alltid gott

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Nu binder jag ris på egen rygg, men men hur orkar ni skriva i en sådanhär skettråd?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless