Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Vet inte om det är direkt meningsfullt att köra 64-bitars om man bara har 2GB Ram, men om du kör med 4GB+ så behöver du ju ha 64-bitars OS för att utnyttja allt.

Utöver det så vet jag faktiskt inte de direkta skillnaderna.

finns väl inte heller några direkta nackdelar att lira med 64bit? kan man utnyttja alla kärnor om man kör 32-bit?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Kör win7 på min asrock nu, har inte kört windows på ett par år nu så jag behöver hjälp med ljudet.

Hur gör man en passthru på 5.1 ljudet till förstärkaren via HDMI?

Har försökt få till det men jag får bara ut 2.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
finns väl inte heller några direkta nackdelar att lira med 64bit? kan man utnyttja alla kärnor om man kör 32-bit?

ja alla kärnor funkar
nackdelen med 64bit e väl att det tar lite mer ram än 32bit..vet tyvärr inte exakt hur mycket.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Går det att sätta in en SSD i Asrocken? Till exempel Intel X25-M G2?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Går det att sätta in en SSD i Asrocken? Till exempel Intel X25-M G2?

Självklart

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Medlem

Beställde min (330HT-BD) i onsdags (2/12) från www.mrpc.se för 4698:- med frakt, fick den igår

Nu är bara frågan hur man ska partionera den? Tänkte köra Win7 för BluRay och XBMC för 720/1080.

Denna hoppas jag ska vara lämplig för XMBC installationen, eller finns det lämpligare alternativ?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Ni som kör asrock och win7, hur har ni gjort med win7 och 24p?

Har lyckats läsa mig till att man ska ha 23hz inställt för att få 23.976 material att visa korrekt och det verkar stämma, bilden flyter på bättre än när man har 24hz inställt i nvidias kontrollpanel.

Någon som har en annan uppfattning hur det ska vara inställt?

Permalänk
Medlem

Testade att slänga in senaste Ubuntu på min Asrock. Dock hackade alla högupplösta videos. Vad för program behöver man för att datorn ska kunna använda grafikkortet för belastning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Testade att slänga in senaste Ubuntu på min Asrock. Dock hackade alla högupplösta videos. Vad för program behöver man för att datorn ska kunna använda grafikkortet för belastning?

NVIDIA Drivers
--------------

https://launchpad.net/~nvidia-vdpau/+archive/ppa

NB: I have not tried this on a clean install, only after removing the manually built driver.
If the xorg.conf is not configured maybe this need to be run "sudo nvidia-xconfig".

0) Remove manually installed driver
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo /usr/bin/nvidia-uninstall

1) Add source (detta är för ubuntu 9.10)
sudo nano /etc/apt/sources.list
deb http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu karmic main

3) Add key
sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com CEC06767

4) Install
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-190

5) Config
sudo nvidia-xconfig -s --no-logo --force-generate

http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=54705

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på en HTPC, och denna ser ju ut som ett riktigt bra alternativ. Allting redan förpackat i en fin låda. Dock har jag lite funderingar.

Det jag skall använda den till är
film, alla format och bluray skivor
musik, mp3 och spotify
visa bilder
kolla olika play sidor

Vill gärna köra xbmc så denna skall ersätta min gamla xbox och jag gillar xbmc.

jag vill att den skall fungera som så att jag endast har en HDMI kabel från datorn till förstärkaren som ljud och bild skickas i, sedan en kabel till TV'n. Är det möjligt med denna?

Vet inte om jag skall köra windows eller linux, kan man spela bluray skivor i linux?
Hur är det med HD-ljuden? DTS-HD och dolby-HD? Kan man skicka dessa från datorn och sedan avkoda dem i förstärkaren?

Eftersom allt skall stremas, kan man koppla hur disken och endast boota med ett usb minne? Så att den kanske blir lite tystare?

Skall man satsa på denna? Eller skall man bygga ihopp nånting själv?
Finns det några pengar att spara på att köpa modellen utan bluray spelare och sedan stopa i en sådan själv?

Permalänk

rekomenderas asrocken framför point of views htpc? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=489478

den är endå 600-700kr billigare och har en ledig PCI plats samt usb på framsidan
Någon som sitter på en point of view sydney?

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebi908
NVIDIA Drivers
--------------

https://launchpad.net/~nvidia-vdpau/+archive/ppa

4) Install
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-190

vilka paket från vilka repos behöver man utöver dessa drivers? har lagt in nvidia-drivers från ovanstående källa samt ett par andra paket från olika inofficiella repos men både 720p och 1080p upplever jag som laggigt i mplayer.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Kan svara på en del av dessa frågor utifrån vad jag vet själv..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av look2
Har länge funderat på en HTPC, och denna ser ju ut som ett riktigt bra alternativ. Allting redan förpackat i en fin låda. Dock har jag lite funderingar.

Det jag skall använda den till är
film, alla format och bluray skivor
musik, mp3 och spotify
visa bilder
kolla olika play sidor

Vill gärna köra xbmc så denna skall ersätta min gamla xbox och jag gillar xbmc.
XBMC kan du köra på två sätt:
I Windows, klarar dock bara 720p och 1080p om du ställer in XMBC att köra med Extern Spelare (Media Player Classic - HomeCinema (MPC-HC)), men då förlorar du möjligheten att köra rarade filmer.

I Linux, XBMC Live installtion (senaste betan om du vill köra dual boot enkelt) på HD'n funkar kalas, spelar upp allt (720p/1080p), även rarat.

(OBS! Meföljade fjärris funkar inte.. än! (drivrutiner saknas))

jag vill att den skall fungera som så att jag endast har en HDMI kabel från datorn till förstärkaren som ljud och bild skickas i, sedan en kabel till TV'n. Är det möjligt med denna?
Ljud ut från HDMI funkar både i Windows & Linux (XBMC Live), jag kör dock HDMI till TV'n och sedan vidare till stärkaren. (har en för gammal utan HDMI in)

Vet inte om jag skall köra windows eller linux, kan man spela bluray skivor i linux?
Blu-Ray funger INTE i Linux.. än, PowerDVD för Windows är väl att rekomendera (och inte i XBMC, möjligen går det även det ställa in som extern spelare till BD, inget jag läst om dock)

Hur är det med HD-ljuden? DTS-HD och dolby-HD? Kan man skicka dessa från datorn och sedan avkoda dem i förstärkaren?
Vet ej

Eftersom allt skall stremas, kan man koppla hur disken och endast boota med ett usb minne? Så att den kanske blir lite tystare?
Antar att du menar koppla ur disken, Ja isf, XBMC Live på USB minne ska funka, men det är inte HD:n som låter, det är någon av fläktarna.

Skall man satsa på denna? Eller skall man bygga ihopp nånting själv?
Finns det några pengar att spara på att köpa modellen utan bluray spelare och sedan stopa i en sådan själv?
Gick själv i dom tankarna, men latheten gjorde att jag beställde en 330HT-BD, förvisso kan man ta den utan BD eller om man får tag på gamla modellen utan fjärris och trådlöst och kanske komma undan billigare, och köpa en standalone BD spelare.

Edit: Att monter i en BD läsare efteråt går nog, men det är troligen inte billgt? Då det är samma typ av spelare som sitter i laptops, alltså en slimmad som bara skjuts ut vid tryck på Eject och så får man trycka in den manuellt när man "tryckt/klickat" dit en skiva.

Edit 2: Lite nyttiga länkar..
XBMC Download (XBMC Live Camelot Beta 1 kör jag)
Tråden ang. fjärris drivrutiner till Linux (xbmc.org)
XBMC External Player

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Så för att få full funktionalet, på det sättet jag vill så får man köra en dual boot? Eller en windows installation och sedan en liv version av linux och xbmc ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av look2
Så för att få full funktionalet, på det sättet jag vill så får man köra en dual boot? Eller en windows installation och sedan en liv version av linux och xbmc ?

Ja, dualboot kör jag iaf.
Jag började med att partionera HD:n till 20+5+resten vid installtionen av Windows (7), sedan efter att den installtionen var klar så kan du boota upp med XBMC Live skivan och välja att installera XBMC Live på 5gigs partitionen (Den partionen kommer då tas bort och delas i ca: 4+1gig (system+swap), när installtionen avslutas så får du en fråga om att ställa in XBMC som förstahands val vid bootning.
Boot menyn är grundinställd på att visas i 5-6 sekunder, går nog att justera ner den till 1sek om man vill.

Installationen av XBMC tar mindre än 1gig, men kan vara bra o ha lite extra för script/cache av covers m.m.

Om du skulle köra XBMC Live från USB minne så slipper du ju dualboot, men får väl kanske istället dra ur USB stickan eller trycka F12? för bootmenyn och välja HD boot istället.

Jag har dock inte kollat upp vilken filsystem man ska köra på resten av HD:n för att få åtkomst till den både från Windows och XBMC Live. (FAT32?)

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Linux skall klara NTFS, så det borde ju inte vara något problem att mounta upp det.

Blir nog en dual boot, då jag inte tänkt lagra så mkt på disken, kommer att strema det mesta, då jag har en filserver som brummar i garderoben.

Det kanske blir lite för CPU intensivt om man i linux (XBMC) har en virtuell windows burk som man startar upp när man skall kolla bluray?

Så jag gör nog en vanlig ubuntu installation och installerar XBMC på den, sedan en windows7 installation som jag kör power dvd9 (Eller vad man nu behöver för bluray)

Permalänk
Medlem

Vad kan man rent spelmässigt jämföra den med? En Xbox?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Vad kan man rent spelmässigt jämföra den med? En Xbox?

Vet ej, men dubbelt mot en XBox kanske? har inte tänkt att spela på den men det är klart nått spel kan ju vara kul o testa på 52"

Finns diverse recensioner och benchmark tester/sidor på nätet att läsa t.ex. ASRock Nettop ION 330 Gaming Performance

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får ut passthru på dts och AC3 ljudet med xbmc och Asrock:en i ubuntu 9.10?

edit: via hdmi

Permalänk
Medlem

orkar inte dra igenom 18sidor i denna tråd. En kort fråga? Stödjer denna burk hd-ljud formaten? DTS-HD och etc?

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
orkar inte dra igenom 18sidor i denna tråd. En kort fråga? Stödjer denna burk hd-ljud formaten? DTS-HD och etc?

Inget jag har provat, men du kan ju läsa lite här o se om du blir nå klokare
http://www.asrock.com/feature/Blu-ray/index.asp

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Vad kan man rent spelmässigt jämföra den med? En Xbox?

Jag har kört Lego Starwars och Lego Batman på min och jag måste köra på 1024 x 768 i upplösning för att de ska fungera något så när i alla fall. Det flyter ändå inte på bra om det händer mycket i spelet. Har kört starwars på min gamla xbox tidigare och jag skulle säga att det flyter på bättre med den.

Permalänk
Hedersmedlem

är det bara att köpa vilken eSATA disk som helst? jag är långt ifrån insatt i allt nytt, IDE vet jag var det är man börjar bli gammal...

funkar denna disk med 330? och det blir väl lite snabbare än USB2.0?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=102095

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Hur är det om man vill utöka minnet från 2GB till 4GB? Funkar det med DDR3?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Hur är det om man vill utöka minnet från 2GB till 4GB? Funkar det med DDR3?

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
är det bara att köpa vilken eSATA disk som helst? jag är långt ifrån insatt i allt nytt, IDE vet jag var det är man börjar bli gammal...

funkar denna disk med 330? och det blir väl lite snabbare än USB2.0?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=102095

Det där är jue en USB disk. Ska du byta ut den interna så köp en 2,5" Satadisk.

USB disk klarar den alla då den har 6st usb-ingångar.

/R

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Det där är jue en USB disk. Ska du byta ut den interna så köp en 2,5" Satadisk.

USB disk klarar den alla då den har 6st usb-ingångar.

/R

nu har de ändrat, när jag skrev inlägget stog det eSATA också.

men om man tar denna disk:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=105947

jag vill inte byta den Interna, utan använda eSATA uttaget på baksidan av datorn, för det borde väl vara snabbare än usb?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Avstängd

exempel på vad som fungarar och ger full överförings fart.
http://www.inet.se/artikel/4903142/hd-kabinett-3-5-sata-till-...

har detta kabinet på två maskiner en asrock ion 330 och en antik p4.

mätte överföringen på en wd green disk 5400 varvare via detta kabinet och esata utgång kopplat till den äldre asus p4c med tidiga sata ingången och hastigheten håller sig över 100 med sata 2 blir hastigheten troligen ännu bättre (ide diskar presterar ca 70-80 i bästa fall.)

Vid körning via esata utgången kopplat till ion 330 måste du dock ha kabinetet på slaget vid start annars hänger sig datorn kör du istället via usb funkar allt som vanligt men går långsamt

Har två kabinet av denna typ ena 1 år gammal den anndra helt ny köpt den första reklamerades direkt pga av surrande ljud och ersattes med en som surrade något mindre, den senast inhandlade surrar mer än tidigare så leverantörer har inte lyckats något vidare med nätdelarna till dessa billiga kabinett i övrigt är det ett mycket prisvärt kabinett om man handlar det till Inets pris Dustin har saltat på en hel del.

Permalänk
Medlem

Köpte AsRock Ion 330 med Blu-Ray läsare.

Har tjock-TV och Canal Digital Box med parabol, Com Hem Box och Inspelningsbar DVD, allt kopplat med Scart.

När jag köper platt-tv, vad krävs då för att kunna se kanalerna i t.ex. Windows Media Center och kunna spela in och så (Om alls).

D.v.s. mjukvara, ev. kort och kablar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får igång medföljande fjärren till HT maskinerna? Manualen som följde med var gjord för Usb mottagare, men jag tror mottagaren är inbyggd på den här.