Permalänk
Medlem

Antal Kärnor? +köpråd

Hej alla.

Det är så att jag redan fått hjälp med dator på ett annat forum,

=

Problemet:

Grejen är att den har 4 kärnor.

Så på jobbet har vi en IT snubbe som sa att 4 kärnor är onödigt då jag inte kommer hålla på med animering av film o dyl utan mer spela spel. (nya, gamla alla sorter). 2 bättre kärnor ger mer prestanda än 4 lite sämre. Han kommer även bygga ihop den åt mig.

Så vad tycker ni? Jag kan inte bestämma mig då jag helt enkelt inte har kunskapen.

Sen vad tycker ni om paketet annars? Något tips på operativsystem som jag kan komplettera med?

Permalänk

nyare spel utnyttjar alla kärnor!

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Ok... Så nya spel kommer använda 4 kärnor nu då?

och ser paketet bra ut annars?

Permalänk
Antielefant

Jo, precis som dodsmasen sade så utnyttjar fler och fler spel mer än två kärnor, i praktiken går den skarpa gränsen ungefär runt september, efter det kommer i praktiken alla stora titlar att stöda fler än två.

Annars tycker jag att paketet är lite felbalanserat, du spenderar pengar på fel saker för din budget.

SSD är för dyrt i förhållande till budgeten, du tjänar mycket mer på dubbla grafikkort och dubbla WD Black i RAID istället. Sen låter Antec Three Hundred som ett mindre jetplan, och du behöver en bättre kylare för att klocka. Sen är P-II 810 ett mycket dåligt köp när P-II 940 kostar mindre än 200:- till.

Min rekommendation för samma pengar (och som kör om det i OP med råge):

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kanske 1 eller 2 inblåsfläktar till chassit? Annars bra.

Personligen skulle jag aldrig köpa en SSD i dagsläget, 3000 kr för 60 GB? No way, oavsett hur snabb den är. Men du bestämmer.

Och personligen hade då lagt pengarna på Phenom 3,2 GHz istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jo, precis som dodsmasen sade så utnyttjar fler och fler spel mer än två kärnor, i praktiken går den skarpa gränsen ungefär runt september, efter det kommer i praktiken alla stora titlar att stöda fler än två.

Annars tycker jag att paketet är lite felbalanserat, du spenderar pengar på fel saker för din budget.

SSD är för dyrt i förhållande till budgeten, du tjänar mycket mer på dubbla grafikkort och dubbla WD Black i RAID istället. Sen låter Antec Three Hundred som ett mindre jetplan, och du behöver en bättre kylare för att klocka. Sen är P-II 810 ett mycket dåligt köp när P-II 940 kostar mindre än 200:- till.

Min rekommendation för samma pengar (och som kör om det i OP med råge):
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/misc1044.jpg

Wow den ser onekligen intressant ut!

Så SSD är bara onödigt? Och de Geforce korten är bättre än Radeons alltså? Fått den ömvända infon.

Kan väll tillägga att jag aldrig överklockat och vet inte om jag vågar.. så om något är tillagt för det kan det ändras... Eller är det värt att lära sig det?

Permalänk
Antielefant

SSD är värt det om man redan har värsta processorn, massor av RAM och överdriven grafik och fortfarande har 3-5000:- extra man kan kasta ut. Kort sagt - med en budget på 20k. Upp till det tjänar man mycket mer på att uppgradera resten.

Geforce och Radeon är i princip lika bra, men observera att det är två Geforcekort i mitt paket. De spelar åttor runt ett ensamt Radeon. Två kort blir inte riktigt men väldigt nära dubbelt så snabbt som ett.

Sen är det inte svårt att överklocka processorn (och risken att man har sönder den är typ noll) och man tjänar enkelt 20% extra prestanda på det. Däremot är det inget krav, och det enda "tillägg" jag gjorde för eventualiteten blir om du inte gör det en väldigt tyst och effektiv kylare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag litar på dig. Det får bli en exakt kopia

Skänt att jag frågade här bland kunniga innan jag bestämde mig

Permalänk
Antielefant

Tackar för förtroendet, och jo, det brukar vara en fördel att dubbelkolla.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Förresten, Ser att den har 2 DVI-I Uttag. Kan jag då har min datorskärm ikopplad samtidigt som den HD- klara TVn?

Via hdmi till Tvn och VGa till skärmen då. (Behöver kanske en DVI -> hdmi konverterare då?)

Permalänk
Antielefant

Följer med en DVI>HDMI-adapter i paketet, tillsammans med en SPDIF-kabel som du kopplar mellan moderkort och grafikkort - så har du ljud över HDMI-kabeln dessutom.

Två, till och med, eftersom det är två paket.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ok gött!

Ett litet problem dock. Jag måste beställa från Dustin.se istället för Inet. Ska avbetala datorn på min lön och företaget jag jobbar på har bara konto dustin och vill att jag använder det... (Min far är chef... Så jag betalar ca halva själv )

Och dom har inte Leadtek.. Hur mkt sämre är den här?
http://www.dustin.se/pd_5010204997.aspx

Permalänk
Antielefant

Inte mycket, det är klockat lite lägre men det kan du överleva - och klocka ikapp.

Ska du köpa från Dustin ska du däremot byta ut moderkortet mot detta;
http://www.dustin.se/pd_5010197657.aspx

Exakt samma kort men med en lite äldre modellbeteckning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

För ingen vill sätta ihop samma paket via dustin istället? Är osäker på vilka versioner jag ska välja.. (major noob inom sånt här, men jag är här för att lära )

edit: Du rättare sagt då du är min räddare i nöden

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack !

Nu måste jag bara bestämma mig för ett operativsystem.. sen är jag good to go.

Permalänk
Medlem

Eller nu när jag tänker på det. Det finns inget du skulle uppgradera om man lägger till 500 kr eller nått?

Så jag inte missar nått bara för min budget

Permalänk
Antielefant

nope, däremot kan jag rekommendera antingen Vista x64 Premium eller Windows 7 x64 som OS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Tack !

Nu måste jag bara bestämma mig för ett operativsystem.. sen är jag good to go.

windows 7 release candidate finns ute. gratis i cirka ett år. du kan ladda ner det på microsofts hemsida och många vista drivutiner fungerar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

ok bra.

så OP:

http://www.dustin.se/pd_5010145251.aspx och sen beställer via microsoft?

Eller det är smidigare att köpa 64 versionen den i affär kanske

Permalänk
Antielefant

Det där är uppgraderings-, och dessutom 32 bitarsversionen.

Det är den här du ska ha. http://www.dustin.se/pd_5010148243.aspx

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

oj såg fel... suck...

Aja allt fixat och klart nu.

Riktigt schysst. Tack.

Kör på vista då jag inte orkar krångla me W7. Får fixa det i framtiden när det släpps köpbar programvara

Permalänk
Medlem

Hej igen! Varorna har kommit nu och jag har gett dem till killen som ska hjälpa mig bygga ihop dom.

Nu märkte han dock på grafikkort kartongen att de rekommenderade ett 680W nätagg medans jag beställde ett 650w (http://www.dustin.se/pd_5010132220.aspx).

Hur fungerar det?

Sen frågade han om ja ska köra i RAID med, vilket jag hade tänkt. Men vilken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Nätagget kommer garanterat klara det. Det där med RAID vet jag dock inte.

Tillverkarna brukar överdriva ganska bra med rekommenderad styrka på nätagget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppisen
Nätagget kommer garanterat klara det. Det där med RAID vet jag dock inte.

Tillverkarna brukar överdriva ganska bra med rekommenderad styrka på nätagget.

OK bra.. Så det är ingen risk? Ingen idé att byta upp sig?

Ngn annan som vet hur jag gör med RAID?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
OK bra.. Så det är ingen risk? Ingen idé att byta upp sig?

Ngn annan som vet hur jag gör med RAID?

Nope, det Corsair agget du beställde är även av riktig kvallité som håller vad det lovar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppisen
Nope, det Corsair agget du beställde är även av riktig kvallité som håller vad det lovar.

Perfekt. Då återstår bara RAID frågan

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag skulle dock inte rekommendera två stycken grafikkort om du inte är datorvan sedan innan eller van att felsöka och pilla med drivrutiner m.m.

SLI och CrossFire fungerar inte så sömlöst som man önskar. Det fungerar ofta tillfredsställande men man borde vara bevandrar inom datorer om man ska ha nytta av dubbla grafikkort.

Min rekommendation är att istället ta ett enkel grafikkort á la HD4890 eller GTX 275, det drar dessutom betydligt mindre ström och utvecklar inte lika mycket värme som två GTX 260 kommer att göra.

Dessutom så nämns det inte ett ord om HD4870 1GB som är en likvärdig motståndare till GTX 260, i många fall till och med bättre.

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5408338&a=5408338&
1773:-

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

1 liten fråga. var inte din kompis ngn form av datakille? och så vet han inte vad raid är? hmm....

Kör raid 0
lättast när man inte vet vilken

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk

Nu har varorna redan kommit Dinoman.

Och det är Raid0 du ska köra.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se