Permalänk
Inaktiv

Hög temp vid OC

Behöver lite hjälp här:

Klockade min e6600 till 3.6ghz (9x400)

Körde prime, tat osv och det verkade fungera bra ett tag. Men tempen ligger ca 50-55grader idle och ca 75 - 85 grader full!!!!'

Riktigt mycket!

Oklockad så ligger den på ca 40-45grader idle och ca 50-55grader full!!

Min setup ser ut så här:

C2d e6600 med zalman 9500AT Full rmp
Gigabyte P35 DS4
Corsair XMS2 Extreme PC6400 2048mb
Ati X1900XT-->X1900XTX 512mb
Hiper 520W

Varför är det så höga temp? Provat lite olika volt på cpu men hjälper nästan ingenting!

När jag kör 8X450 Så står det på cpuz och tat att den kör på 4050mhz?!?
Trodde att det skulle vara 3600mhz!

SNabb hjälp grabbar

Permalänk
Medlem

det är 3600, och för det andra din kylare duger tyvärr inte...
inte för o vera elak, men den gör inte det , sök här på forumet efter thermalright kylare så hittr du det bästa som finns i luftvägskylning..

Prova att eventuellt montera om, samt göra kylaren ren från damm osv.

Mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Inaktiv

Misstänker också att det är kylaren. Den är bara 3 dagar gammal.

Kan man byta den tror du? Isåfall till vilken?

Kollar lite på ninja och de flesta är nöjda med den

Permalänk
Medlem

varför inte en thermalright ultra 120 ?

och vilken har du köpt nu?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Avstängd

Tuniqtower grym kylare... byt bara ut fläkten som medföljer.

Kör med en noctua 120mm

Permalänk
Inaktiv

köpte en ninja istället. Men det är nästan samma temp?!?
ligger på 39-41 idle och 55-60 full orginal (9x266)
55-60 idle och ca 70 - 80 full på klock (9x390) 1.3250v

Det har t o m blivit värre än tidigare. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Du köpte inte en högrpresterande processorkylare utan en tystlåten kylare istället...

Du skulle ha lyssnat på vad andra sa här och skaffat en thermalright ultra 120 eller en tuniq tower...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv

hmm.. Många här inne har jo gett massa beröm för den. Köpte den innan ni skrev något!

Får byta ut den igen då om jag får nu.

Men jag får fortfarande dålig temp med ännu en extra fläkt som blåser på ninjan.

Det måste vara något fel eftersom jag kommer jo över 57grader på endast 30sec på full load med orginal

Får flipp snart

Permalänk
Medlem

Ja många har skrivit gott om den FÖR ett HALVÅR sen ja

den kom den såg och den blev passé hehe... nu är det andra kylare som gäller!

och du verkar ha monterat den fel, använt för lite/mycket pasta , vilken kylpasta har du förresten?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Inaktiv

AC5 använder jag.

Har lagt en liten tunn yta på processorn!

Permalänk
Medlem

Gör som dom säger på artic silvers hemsida istället lägg en klick stor som ett halvt riskorn i mitten och sätt dit kylaren så smetar det ut sej automatiskt...

Så kan du åtminstonde utesluta att någonting blev fel med applicering av kylpastan.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv

Provade nu som en kompis sa, la en ca 1 cn långt sträck med tunn pasta.

Han inte se ditt inlägg innan.

Men fyfan vad jag blir sur. Graderna ökar som inihelvete efter ett par min bara.
På easytune så har jag varning på cpufan. Den snurrar bara på 1200rpm. Hur kan man höja den?

Och alla program ger mig olika värden på temp.
Tex bios ger mig ca 34 grader medan tat ger mig 40, everest 43 och easytune 37 och coretemp ca 47grader.
Allt e idle!

Vad ska man lita på?

Permalänk
Medlem

Om du har senaste Coretemp så ska det vara korrekt

Dvs.
http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/CoreTempBeta.zi...

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Inaktiv

Ska prova den1
Nu har ja klockat till 3.2ghz 9x360.
Allt normal volt. Kör prime, pitest, ortheos och 3dmark01 stabilt.

Idle ca 47 och full ca 60 - 65. Är det bra?

Vill gärna köra runt 3.4 - 3.6ghz men då måste ja höja volten så mycket att jag landar ca 85grader på full.

Några tips på hur jag ska ställa volten då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticalo
Ska prova den1
Nu har ja klockat till 3.2ghz 9x360.
Allt normal volt. Kör prime, pitest, ortheos och 3dmark01 stabilt.

Idle ca 47 och full ca 60 - 65. Är det bra?

Vill gärna köra runt 3.4 - 3.6ghz men då måste ja höja volten så mycket att jag landar ca 85grader på full.

Några tips på hur jag ska ställa volten då?

Höj några mhz i taget och kör tester och kolla hur stabilt det är
Börjar de bli ostabilt, höj volten lite och kör test igen..

Är de stabilt efter lite volthöjning, upp några fsb igen.

Gör så om vart annat så kommer du förhoppnings snart dit du vill..

Steg för steg

//Peter

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Höj några mhz i taget och kör tester och kolla hur stabilt det är
Börjar de bli ostabilt, höj volten lite och kör test igen..

Är de stabilt efter lite volthöjning, upp några fsb igen.

Gör så om vart annat så kommer du förhoppnings snart dit du vill..

Steg för steg

//Peter

Måste ge dig ett stort tack!
Läst alla guider som finns och ingen av de är lika bra förklarat som ditt svar:D
Underbart!

Men är tempsen bra? Ska jag byta fläkt till tuniq tower eller den andra extreme?

Har ca 45-46 grader idle på core1 och 47-48 idle på core2 visar coretemp!
Detta på 3.2ghz. Bra?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle köpt extreme. Själv har jag en e6600 klockad till 3.42. Vcore=1.425, FSB=380. Idle/max 43/65. Kylning=Zalman 9700LED

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Jag skulle köpt extreme. Själv har jag en e6600 klockad till 3.42. Vcore=1.425, FSB=380. Idle/max 43/65. Kylning=Zalman 9700LED

Hade jo tidigare zalman 9500 fast den gav lika dåliga temp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticalo
Måste ge dig ett stort tack!
Läst alla guider som finns och ingen av de är lika bra förklarat som ditt svar:D
Underbart!

Men är tempsen bra? Ska jag byta fläkt till tuniq tower eller den andra extreme?

Har ca 45-46 grader idle på core1 och 47-48 idle på core2 visar coretemp!
Detta på 3.2ghz. Bra?

Inga problem.
Lästa många guider själv innan och kom fram till att köra i den stilen.

Själv ser jag inte idle tempen som intressant, utan vad det blir med ful load.

Kör en test i TAT på fullt och orthos på samma gång och kolla hur tempen beter sej.

men min temp är likvärdig din temp i samma hastighet med 1.4v vcore, men så fort jag ska gå lite högre så måste jag gå upp i vcore drastiskt..

jag har en av dom första versionerna av E4300 och den verkar vara mer voltsugen än dom senare versionerna...

//Peter

Permalänk
Medlem

Har du något luftflöde i burken över huvudtaget, eller hade du räknat med att bara en processor kylare skulle sköta allt? Då ditt graffe utvecklar mycket värme med vad jag vet.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Har nätagget som blåser ut vid processorn, och framför processorn har jag en lite mindre som suger ut, och en lite som suger in vid grafiken.

Permalänk
Medlem

Du ska nog ändra om lite om jag fattat rätt vill säga! Blås in luft från sidan och fronten, Blås ut luften bakåt!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Du ska nog ändra om lite om jag fattat rätt vill säga! Blås in luft från sidan och fronten, Blås ut luften bakåt!

Grejen e att jag kan inte blåsa in från sidan då ninjan tar i fläkten då.

Permalänk
Medlem

Aj då, men du kan blåsa in från fronten va? Ta bort chassisidan helt annars!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Aj då, men du kan blåsa in från fronten va? Ta bort chassisidan helt annars!

Så nu blåser det in från front+sidan och blåser ut från bak.

La på nytt kylpasta och kollade fläkten igen. Men på orginal watt på allting och 9x370 så visar det 51-52 grader idle och mellan 78-80 full.

Här är bild:

Så fort jag höjer lite, oavsett hur mycket volt så sticker graderna 85+

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lita på det i sånna fall, har du kännt på cpu'n?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Jag skulle inte lita på det i sånna fall, har du kännt på cpu'n?

Kände på kylaren och den va nästan riktigt kall.

Packade in ninjan för återlämning imorgon och la orginal kylaren.

Ställde om till stock hastigheter och nu står tempen på

47 - 53grader idle och 75+ full!

Nu känns det lite förvirrande!

Vilken kylare plus tillhörande fläkt ska jag köpa? Vill ha den bästa för kylning!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticalo
Kände på kylaren och den va nästan riktigt kall.

Packade in ninjan för återlämning imorgon och la orginal kylaren.

Ställde om till stock hastigheter och nu står tempen på

47 - 53grader idle och 75+ full!

Nu känns det lite förvirrande!

Vilken kylare plus tillhörande fläkt ska jag köpa? Vill ha den bästa för kylning!

Men sånna varierande tmperaturer känns det som om du skulle ha en väldigt skev IHS på din processor!..

Med orginal vcore brukar dom ligga mellan 40-46 grader idle, då med normal ventilation i chassit.

Körde min cpu nu med TAT i 30minuter och fick 49-50c och idlar 39-40c, dåm ed 1.65v

//Peter

Permalänk
Inaktiv

Så med andra ord e det processorn?

För när jag kollar på pastan så är det inte allt som tar i. Asså ser ut som om något e skevt. Kollade kylaren men den va helt ok.

För nu orginal så hoppar den från 47 till 51 o sen till 48 o sen till 53 osv på idle. ostabilt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticalo
Så med andra ord e det processorn?

För när jag kollar på pastan så är det inte allt som tar i. Asså ser ut som om något e skevt. Kollade kylaren men den va helt ok.

För nu orginal så hoppar den från 47 till 51 o sen till 48 o sen till 53 osv på idle. ostabilt

Jag skulle misstänka de, även om tempen stiger snabbt om datorn gör en liten sak, det kan räcka med att du öppnar en .mp3 fil så arbetar ju cpu:n
Men det gör inte flera grader..

Kylaren men köper är oftast relativt rak och fin, men en lite lappning av den är kanske inte fel...du ser ganska snabbt om den är skev om du har våtslippapper framme.

Jag fick mer stabila temper med lappad IHS och kylare (SCYTHE INFINITY) dock var den godkänt rak och fin men jag hade ändå ångan uppe så den fick sen en omgång också.

Men min IHS var iallafall i värsta laget och det tog lång tid innan den blev rak.

Efter det fick jag mer stabila temper på båda kärnorna om man tittade i TAT..

Om du vill testa att lappa så leta efter guider, det finns gott om dom och det kostar inte så mycket i material heller.

//Peter