Billigaste laptopen? Acer AS4315-051G08Mi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bablefish
Har gjort en "clean" installation genom att köra på en USB disk med en redan installerad OSX. Har sedan lagt på pc_efi_v8, installerat från en orörd OSX 10.5 skiva, tagit bort några extensions, lagt till några (finns guide på insanelymac). Kör inte med några switchar alls vid boot. Det borde funka med Kalyway eller med Leopard4All v2.

Att tänka på är att grafiken inte funkar 100% förrän man lagt på 10.5.2. och graphics updateringen (ingen bild på den interna displayen, måste köra med extern skärm). Ljudet går igång om du kör på Tarugas AL268 v2 installer.

Det trådlösa nätet går inte att få igång med det inbyggda kortet, men du kan lätt byta det till något som funkar (finns för ca: 200spänn).

Nätverkskortet (det trådade) går att få igång genom att lägga in pci-id't i rätt kernelextension.

Som den är just nå så går den klockrent!

Fick du igång Express Card porten?
Har problem att få igång den.
Behöver firewire i datorn.
Annars funkar det mesta bra.

Köpte ett Dell dw1490 på ebay för 120:- inkl frakt. Får se om det slinker igenom tullen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr

Annat ämne:
Ni som uppgraderat processorn, hur påverkas batteritiden och värmeutvecklingen?

Jag har inte bytt processor men batteritiden borde förbättras då celeronen inte stodjer speed step och går för fullt hela tiden, när man kör sladd och pressar processorn maximalt kan den man bytt till gå varmare än celeronen (dock inte säkert). En annan fördel som byte av processor ger är att man monterar om kylaren, fixar bättre kylpasta (och framföra allt rätt mängd, inte alls ovanligt att det sitter alldeles för mkt) så speed step i kombination med kylar ommonteringen kan ge en dator som går både svalare och med längre batteritid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocker
Kan man säga vilka proccesorer som passar och inte passar?
Är det någon som är speciellt prisvärd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Vilka processorer klarar denna av som sagt? Finns det någon lista?
Funderar på att köpa en T5600 kommer den funka tro?

T5600 kommer inte fungera!

Eftersom beta72 har bytt till t5250 och bablefish till t7500 så vet vi att processorn är socket p. och då borde rimligtvis alla socket p processorer mellan celeron 530 och t7500 fungera. Troligtvis funkar även socket p processorer efter t7500 också sålänge de inte är penryn (t8100 och uppåt) dessa är osäkert om de funkar, chipsetet (965gm) borde stödja dem men det beror även på biosstöd, jag funderar dock på att chansa och beställa någon penryn baserad så då för vi svar.

Är även relativt säker på att någon i denna tråd har bytt till någon i pentium dual core serien (t2130-t2390)

Alltså dessa är rimligen säkert att de funkar:
Celeron M 530 - 1.73 GHz, 1 Mb, 533 MHz, P <--sitter i från början
Celeron M 540 - 1.87 GHz, 1 Mb, 533 MHz, P
Celeron M 550 - 2.00 GHz, 1 Mb, 533 MHz, P
Celeron M 560 - 2.13 GHz, 1 Mb, 533 MHz, P
Pentium Dual Core T2130 - 1.47 GHz, 1 Mb, 533 MHz, P
Pentium Dual Core T2330 - 1.6 GHz, 1 Mb, 533 MHz, P
Core 2 Duo T5250 - 1.5 GHz, 2 Mb, 667 MHz, P
Core 2 Duo T5270 - 1.4 GHz, 2 Mb, 800 MHz, P
Pentium Dual Core T2370 - 1.73 GHz, 1 Mb, 533 MHz, P
Pentium Dual Core T2390 - 1.86GHz, 1Mb, 533MHz, P
Core 2 Duo T5450 - 1.67 GHz, 2 Mb, 667 MHz, P
Core 2 Duo T5470 - 1.6 GHz, 2 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T5550 - 1.83GHz, 2Mb, 667 MHz, P
Core 2 Duo T5750 - 2.0 GHz, 2 Mb, 667 MHz, P
Core 2 Duo T7100 - 1.8 GHz, 2 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T7250 - 2.0 GHz, 2 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T7300 - 2.0 GHz, 4 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T7500 - 2.2 GHz, 4 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T7700 - 2.4 GHz, 4 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T7800 - 2.6 GHz, 4 Mb, 800 MHz, P

Extreme-modeller som antagligen har högre strömkrav, kanske funkar
Core 2 Extreme X7800 - 2.6 GHz, 4 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Extreme X7900 - 2.8 GHz, 4 Mb, 800 MHz, P

Penryn-baserad, kanske funkar
Core 2 Duo T8100 - 2.1 GHz, 3 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T8300 - 2.4 GHz, 3 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T9300 - 2.5 GHz, 6 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T9500 - 2.6 GHz, 6 Mb, 800 MHz, P

Extreme-penryn som antagligen har högre strömkrav, kanske funkar om vanliga penryn funkar
Core 2 Extreme X9000 - 2.8 GHz, 6 Mb, 800 MHz, P

Listan baserad på "The Ultimate CPU Guide" från notebookreview forumet
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=166906

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Går det att spela upp 720p mkv med denna?

Har iofs bara testat några men ja det verkar funka. Var ganska förvånad att det gick

Edit.
Har köpt en T8300 och den fungerar.
Kolla min senaste post om den
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=829...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Såg att ebay hade en massa billiga cpu:er men hur gör man kylningen, kör man den man fick till celeron processorn?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Jag kan informera att uppdatering av chipset, wlan kortets drivrutiner och uppdatering av min routers firmware (zyxel p-335wt) gjorde susens och kan nu surfa överallt i huset!

Edit: Nästan, verkar som om mitt kort inte riktigt är lika stabilt som det som sitter i min dell, jag har ett Atheos i acern.

Hoppas det hjälper någon!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Kan inte nån göra en gudie, med t ex bilder på hur man byter CPU på denna maskinen? Om nån har lust..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traxi
Kan inte nån göra en gudie, med t ex bilder på hur man byter CPU på denna maskinen? Om nån har lust..

Guide till hur man installerar mer RAM samt byter CPU

*Stäng av datorn
*Ta ut batteriet
*Titta under datorn så ser du att du har en platta som du kan plocka bort om du skruvar ut några skruvar
*Skruva ur alla skruvar som sitter längs kanten på denna pltta
*Bänd försiktigt loss plattan, börja med änden som är smalast och är belägen under batteriet.
*Nu har du plockat bort plattan och datorns RAM och CPU är klart synliga.
*Vill du installera RAM är det bara att stoppa in stickan lite vinklad och trycka in den så mycket som möjligt in i sloten, för att sen trycka änden som sticker upp ner mot datorns inre.
*Vill du byta CPU tar du och skurvar ur de fyra skruvarna som håller CPU-kylaren på plats.
*lyft på flänsdelen och vinkla upp hela kylaren lite och dra sen ur kylaren.
*Nu har du CPUn helt synligt
*Över CPUn löper det en klisterlapp, dra försiktigt bort den från änden som sitter på en plastbit i datorn
*Vid CPUn har du en skruv, den vrider du 90grader och CPUn flyttar på sig.
*Plocka bort CPUn och sätt in den nya
*Gör stegen baklänges och voilá, din dator är uppgraderad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bablefish
Har gjort en "clean" installation genom att köra på en USB disk med en redan installerad OSX. Har sedan lagt på pc_efi_v8, installerat från en orörd OSX 10.5 skiva, tagit bort några extensions, lagt till några (finns guide på insanelymac). Kör inte med några switchar alls vid boot. Det borde funka med Kalyway eller med Leopard4All v2.

Att tänka på är att grafiken inte funkar 100% förrän man lagt på 10.5.2. och graphics updateringen (ingen bild på den interna displayen, måste köra med extern skärm). Ljudet går igång om du kör på Tarugas AL268 v2 installer.

Det trådlösa nätet går inte att få igång med det inbyggda kortet, men du kan lätt byta det till något som funkar (finns för ca: 200spänn).

Nätverkskortet (det trådade) går att få igång genom att lägga in pci-id't i rätt kernelextension.

Som den är just nå så går den klockrent!

Funkar muli-touch? Dvd-brännaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Jag har inte bytt processor men batteritiden borde förbättras då celeronen inte stodjer speed step och går för fullt hela tiden

så att man kan ändra cpu-hastigheten i acer e-powermanagement är rent nys?
placebo?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Funkar muli-touch? Dvd-brännaren?

Multi-touch? Är du inte lite väl överoptimistisk? Multitouch fungerar väl än så länge bara på MacBook Air och att ens fundera över att det skulle fungera på en low-cost Hackintosh känns verkligen "far out"

--jalle

Permalänk
Medlem

Hur är det med FSB klarar Acer 3415 800FSB fult ut eller klockar den ner CPUn

hita även detta:
"Micro-FCPGA clarifies that the socket uses a "Flip-Chip Pin Grid Array". All Socket P's are Micro-FCPGA but not all Micro-FCPGA sockets are Socket P."

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blacksmp
Multi-touch? Är du inte lite väl överoptimistisk? Multitouch fungerar väl än så länge bara på MacBook Air och att ens fundera över att det skulle fungera på en low-cost Hackintosh känns verkligen "far out"

--jalle

Som jag har förståt det hela handlar det inte om några egentliga hårdvarubegränsningar, utan om vad apple sätter på/stänger av mjukvarumässigt - och att man därmed skulle kunna "hacka" sig till funktionaliteten. Men jag kan ju förstås ha missförstått saken.

Permalänk
Medlem

Jo:)

Jag hade iofs också fel. Multitouch finns även på den senaste modellen av Macbook Pro. Kräver enligt uppgift ny hårdvara för plattan.

--j

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beta72
Fick du igång Express Card porten?
Har problem att få igång den.
Behöver firewire i datorn.
Annars funkar det mesta bra.

Köpte ett Dell dw1490 på ebay för 120:- inkl frakt. Får se om det slinker igenom tullen.

Det är samma kort som jag kör med. Har inte provat att få igång express card porten.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dator för ett par veckor sedan. Har sedan dess satt i ytterligare 1GB ram och en T2330 som jag köpte från Ebay. För de hundringar jag uppgraderat den för så har den blivit riktigt trevlig.
Det känns som att den inte blir riktigt lika varm med nya processorn, fast visst hade jag hoppats att fläkten knappt skulle behöva gå igång vilket den ändå gör fast kanske inte lika ofta.
Har inte hunnit kolla om batteritiden förbättrats, ska göra det nästa laddning.

Permalänk

T5600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson

T5600 kommer inte fungera!

Penryn-baserad, kanske funkar
Core 2 Duo T8100 - 2.1 GHz, 3 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T8300 - 2.4 GHz, 3 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T9300 - 2.5 GHz, 6 Mb, 800 MHz, P
Core 2 Duo T9500 - 2.6 GHz, 6 Mb, 800 MHz, P

Listan baserad på "The Ultimate CPU Guide" från notebookreview forumet
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=166906

Har iofs bara testat några men ja det verkar funka. Var ganska förvånad att det gick

Hur kommer det sig att T5600 inte skulle fungera?

Visa signatur

Roevsmoer

Permalänk

Re: T5600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roevsmoer
Hur kommer det sig att T5600 inte skulle fungera?

Bäste Rövsmör!

T5600 är socket 479. De prollar som funkar är socket P.

Permalänk

Tack så mycket!

Visa signatur

Roevsmoer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Guide till hur man installerar mer RAM samt byter CPU

*Stäng av datorn
*Ta ut batteriet
*Titta under datorn så ser du att du har en platta som du kan plocka bort om du skruvar ut några skruvar
*Skruva ur alla skruvar som sitter längs kanten på denna pltta
*Bänd försiktigt loss plattan, börja med änden som är smalast och är belägen under batteriet.
*Nu har du plockat bort plattan och datorns RAM och CPU är klart synliga.
*Vill du installera RAM är det bara att stoppa in stickan lite vinklad och trycka in den så mycket som möjligt in i sloten, för att sen trycka änden som sticker upp ner mot datorns inre.
*Vill du byta CPU tar du och skurvar ur de fyra skruvarna som håller CPU-kylaren på plats.
*lyft på flänsdelen och vinkla upp hela kylaren lite och dra sen ur kylaren.
*Nu har du CPUn helt synligt
*Över CPUn löper det en klisterlapp, dra försiktigt bort den från änden som sitter på en plastbit i datorn
*Vid CPUn har du en skruv, den vrider du 90grader och CPUn flyttar på sig.
*Plocka bort CPUn och sätt in den nya
*Gör stegen baklänges och voilá, din dator är uppgraderad.

Tack så mycket CSM101

Permalänk
Medlem

På Phonehouse står det Slut - Åter v 16 vet någon när den kommer att komma i lager?

Permalänk
Medlem

e2save har i lager.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lixz
På Phonehouse står det Slut - Åter v 16 vet någon när den kommer att komma i lager?

En förbaskat vild gissning är vecka 16.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dammskog
så att man kan ändra cpu-hastigheten i acer e-powermanagement är rent nys?
placebo?

"However, the Celeron doesn't support SpeedStep so it can't downclock to conserve power."

"The Celeron M has it's speedstep disabled so it'll always run at maximum speed and not reduce it's power usage. "

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=216038&highl...

"Merom-1024

The Celeron M 520 (1.6 GHz), 530 (1.73 GHz), 540 (1.86 GHz) and 550 (2.0 GHz) are single-core 65 nm CPUs based on the Merom Core 2 architecture. They feature a 533 MHz FSB, 1 MiB of L2 cache (half that of the low end Core 2 Duo's 2 MiB cache), XD-bit support, and Intel 64 technology, but lack SpeedStep and Virtualization Technology. January 4, 2008 marked the discontinuation of Merom-1024 CPUs.[31]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Celeron_D#Merom-1024

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7424...

Dock kan e-powermanagement ändra hastigheten genom att sänka fsb'n, vilket inte är samma sak som speedstep då multipliern ändras.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
En förbaskat vild gissning är vecka 16.

aa jag förstår det men vilken dag jag vill beställa den så fort som möjligt

Permalänk
Medlem

Hur ksulle ni uppskatta räckvidden på wlankortet? Som normalt eller sämre?
Grymt sugen på att köpa denna lilla maskin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaffish
Hur ksulle ni uppskatta räckvidden på wlankortet? Som normalt eller sämre?
Grymt sugen på att köpa denna lilla maskin!

Har själv som mest varit ~10m från modemet och haft en vägg mellan utan problem. Använder datorn även i skolan, men vet dock inte hur långt jag har till närmaste modem/sändare...

Permalänk

Körde in xp sp3 i min acer 4315 men får inte ljudet att fungera, drivrutinerna till ljudkortet som finns på acers sida funkar inte. När dessa är instalerade säger datorn att drivrutiner saknas. Någon som vet vad som ska göras för att få det att funka? eller vilka rutiner som ska användas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinesen99
Körde in xp sp3 i min acer 4315 men får inte ljudet att fungera, drivrutinerna till ljudkortet som finns på acers sida funkar inte. När dessa är instalerade säger datorn att drivrutiner saknas. Någon som vet vad som ska göras för att få det att funka? eller vilka rutiner som ska användas?

Jag fick samma problem, gick in i enhetshanteraren och avinstallerade den installerade drivrutinen (realtek) och valde sen att den skulle leta efter ny maskinvara, det löste problemet för mig iaf.

Permalänk
Medlem

hmmm funderar stark på nån billig surf/ musik/ film dator, men vet om ja ska köpa en sånhär elelr vänta på asus eee 900 ? :S

Permalänk
Medlem

Utbyte av nätadapter

Hej!

Jag drabbades som flera andra av en dålig nätadapter som tjöt och pep väldigt mycket när batteriet laddades.
Efter kontakt med Acer Computer Sverige, så fick jag en fraktsedel från UPS.
Jag packade ner laddaren och kabeln i tisdags förra veckan, och fick den hämtad av UPS i hemmet mellan 17-19 på kvällen.
I tisdags morse denna veckan, så ringde de från UPS och frågade var jag befann mig under dagen. De fick adressen till mitt jobb och kom gladeligen dit och lämnade den nya utbytta laddaren.

Jag har ännu så länge inte märkt några som helst problem med den nya laddaren, och är mkt glad över att jag tog steget att skicka in den.
Visst var det lite surt att vara utan datorn, men en vecka var ganska bra marscherat tycker jag, när adaptern skulle ner och vända i Tyskland.

Värt att notera är att jag på min defekta nätadapter hade en lysdiod på ovansidan. Denna nya utbytta saknar den, och har beteckningen REV 02

Så till alla er som stör er på den tjutande adaptern, så kan jag bara rekommendera er att ta tjuren vid hornen och få den utbytt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluemood
Hej!

Jag drabbades som flera andra av en dålig nätadapter som tjöt och pep väldigt mycket när batteriet laddades.
Efter kontakt med Acer Computer Sverige, så fick jag en fraktsedel från UPS.
Jag packade ner laddaren och kabeln i tisdags förra veckan, och fick den hämtad av UPS i hemmet mellan 17-19 på kvällen.
I tisdags morse denna veckan, så ringde de från UPS och frågade var jag befann mig under dagen. De fick adressen till mitt jobb och kom gladeligen dit och lämnade den nya utbytta laddaren.

Jag har ännu så länge inte märkt några som helst problem med den nya laddaren, och är mkt glad över att jag tog steget att skicka in den.
Visst var det lite surt att vara utan datorn, men en vecka var ganska bra marscherat tycker jag, när adaptern skulle ner och vända i Tyskland.

Värt att notera är att jag på min defekta nätadapter hade en lysdiod på ovansidan. Denna nya utbytta saknar den, och har beteckningen REV 02

Så till alla er som stör er på den tjutande adaptern, så kan jag bara rekommendera er att ta tjuren vid hornen och få den utbytt!

Vad sa du för att få fraktsedeln? När jag ringde hänvisade de mig till Phone house...