Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Jag har börjat fundera på två Crucial M225 64 Gb istället för en Intel80 Gb. Blir nästan samma pengar och det borde bli rätt bra fart med en RÄJD nolla.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Skulle kännas tryggt att ha den, vill inte gärna "förlora" strax över 2000:- heller.

Vad är problemet? Varför skulle du förlora dryga 2000?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Vad är problemet? Varför skulle du förlora dryga 2000?

OK, kanske uttryckte mig lite klumpigt, vad jag menar är att jag inte vill sitta med en disk som har så pass mycket sämre write speeds än förra firmwaren, eller rent av är död pga dålig flashning.

Det är ju helt otänkbart att lämna en sönderflashad SSD till försäljaren och rycka på axlarna och se dum ut, muttrandes något om garanti.
Så jag antar att vad jag menade var att jag i såfall får bita i det sura äpplet och köpa ny disk, det undviker jag gärna nu då jag brottas med mig själv ang eventuellt spara till Gulftown eller inte.

write för gamla firmwaren: seq: 83.39, 512k: 83.23, 4k: 58.04

write för "nya" firmwaren: seq: 76.88, 512k: 50.13, 4k: 44.96

Som sagt är jag osäker på firmwaren nu och vet inte hur jag skall flasha tillbaka den, eller om jag ens vill hålla på att flasha fram och tillbaka då jag förstått det som att det inte är helt riskfritt, precis som med moderkortets
bios eller är jag ute och cyklar nu??

Var kan jag få tag i orginal biosen?

Finns det andra sätt att flasha SSD biosen, isåfall hur?

Det hela var egentligen dumt av mig då jag aldrig använder bios password, men man är som man är (nyfiken) och jag vill göra saker som jag kanske inte är så bra på, men vill lära mig.

Permalänk

Som jag sa tidigare i tråden..
Jag hatar flashning.
Flashade BIOS för ganska länge sen och moderkortet pajade i princip.. efter det har jag aldrig flashat BIOS igen, oavsett hur mycket alla rekommenderar "flash bios, flasha bios" som besatta.

Jag förstår inte varför intel måste vänta med att släppa den nya firmwaren med TRIM stöd tills W7 släpps..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
OK, kanske uttryckte mig lite klumpigt, vad jag menar är att jag inte vill sitta med en disk som har så pass mycket sämre write speeds än förra firmwaren, eller rent av är död pga dålig flashning.

Jag antar att det är garantin du oroar dig över. Står det att man bryter garantin om man uppgraderar firmware?
Det låter knasigt eftersom den nya firmwaren är där för att fixa problemet med BIOS-lösenord, det borde inte förbruka garantin.

Permalänk
Inaktiv

fark: Vad säger AS SSD om disken? Trist med dessa försämrade hastigheter. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Som jag sa tidigare i tråden..
Jag hatar flashning.
Flashade BIOS för ganska länge sen och moderkortet pajade i princip.. efter det har jag aldrig flashat BIOS igen, oavsett hur mycket alla rekommenderar "flash bios, flasha bios" som besatta.

Jag förstår inte varför intel måste vänta med att släppa den nya firmwaren med TRIM stöd tills W7 släpps..

I regel brukar vad jag vet och sett flashning inte rekommenderas annat i specialfall. Det är en skaplig risk man tar, om än proceduren är säkrare idag än för några år sedan. Likväl vet man inte vad det nya firmware/BIOS medför och enligt egna erfarenheter så förlorar man oftast något när man flashar till nyare version.

Förmodligen så behöver de även mer tid för att testa TRIM-stödet förmodar jag. De vill nog inte göra om den tabbe de gjorde med första batcharna av G2'an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
fark: Vad säger AS SSD om disken? Trist med dessa försämrade hastigheter. =/

I regel brukar vad jag vet och sett flashning inte rekommenderas annat i specialfall. Det är en skaplig risk man tar, om än proceduren är säkrare idag än för några år sedan. Likväl vet man inte vad det nya firmware/BIOS medför och enligt egna erfarenheter så förlorar man oftast något när man flashar till nyare version.

Förmodligen så behöver de även mer tid för att testa TRIM-stödet förmodar jag. De vill nog inte göra om den tabbe de gjorde med första batcharna av G2'an.

Här anders, med ny firmware....

....lite sämre än den gamla!

Skulle rekommendera andra att inte flasha ifall detta är resultatet som väntar, men så kan ju något ha hänt för mig också??

Flashprogrammet är automatiserat, allt man gör är att Y:a för godkännande osv, men jag kan hålla med om att det är en risk man tar som oftast är onödig.
Jag tex använder aldrig bios password, på så sett ganska dumt gjort med facit i hand.

Har letat efter gamla firmwaren på nätet men helt utan resultat + att man inte får möjlighet att spara sitt orginal firmware vid flashningen är ju hur dumt som helst, dessutom så tillåts jag inte att flasha om därför att programmet anser att jag redan flashat till nya firmwaren, hmmm!!

Malve, garantin inkluderas inte av en misslyckad flashning står det på Intels hemsida, jag antar att man kan få försäljarens att göra det i detta fall??
Men om man däremot lyckas så ska ju naturligtvis inte garantin påverkas.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Här anders, med ny firmware....

http://img208.imageshack.us/img208/1888/dligfirmwareass.jpg

....lite sämre än den gamla!

http://img19.imageshack.us/img19/8523/asssdua.jpg

Skulle rekommendera andra att inte flasha ifall detta är resultatet som väntar, men så kan ju något ha hänt för mig också??

Flashprogrammet är automatiserat, allt man gör är att Y:a för godkännande osv, men jag kan hålla med om att det är en risk man tar som oftast är onödig.
Jag tex använder aldrig bios password, på så sett ganska dumt gjort med facit i hand.

Har letat efter gamla firmwaren på nätet men helt utan resultat + att man inte får möjlighet att spara sitt orginal firmware vid flashningen är ju hur dumt som helst, dessutom så tillåts jag inte att flasha om därför att programmet anser att jag redan flashat till nya firmwaren, hmmm!!

Malve, garantin inkluderas inte av en misslyckad flashning står det på Intels hemsida, jag antar att man kan få försäljarens att göra det i detta fall??
Men om man däremot lyckas så ska ju naturligtvis inte garantin påverkas.

Snacka om slaktad skrivprestanda samt åtkomsttider. Har du kontaktat Intel om detta?

Riktigt kasst att man inte får spara firmware, än mer kasst att Intel i princip försöker göra sig fri från ansvar på de produkter de redan släppt med buggar. Rymdimperiet anfaller med Darth Intel i spetsen.

Vi som sitter på den icke buggfixade disken ger nog bäst f*n i att flasha än så länge, och jag vill gärna se AS SSD och Crystalmark resultat från de som får nya fixade diskar. Frågan är om de har samma prestanda som din disk eller inte. Är de snabbare så försök få din disk utbytt hos återförsäljaren om möjligt, då din disk som det nu verkar är aningen defekt. Prestandan du betalat för har du nu inte fått trots allt, tvärt om så har den tagits ifrån dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Snacka om slaktad skrivprestanda samt åtkomsttider. Har du kontaktat Intel om detta?

Riktigt kasst att man inte får spara firmware, än mer kasst att Intel i princip försöker göra sig fri från ansvar på de produkter de redan släppt med buggar. Rymdimperiet anfaller med Darth Intel i spetsen.

Vi som sitter på den icke buggfixade disken ger nog bäst f*n i att flasha än så länge, och jag vill gärna se AS SSD och Crystalmark resultat från de som får nya fixade diskar. Frågan är om de har samma prestanda som din disk eller inte. Är de snabbare så försök få din disk utbytt hos återförsäljaren om möjligt, då din disk som det nu verkar är aningen defekt. Prestandan du betalat för har du nu inte fått trots allt, tvärt om så har den tagits ifrån dig.

Hahaha, med Darth Intel i spetsen, ja jag fick ett gott skratt i alla fall, helt gratis!!

Jo progammet använder någon autoexec.bat och av vad jag såg fanns ingen möjlighet att spara gamla firmware i alla fall.

Kom på att jag igår av diverse anledningar fick lägga 12,3GB av tillfälligt material på systemdisken och har efter det 37.1GB ledigt på den, ska prova att föra över det till mediadatorn och radera det från systemdisken igen och bencha på nytt då jag igår vid benchtillfället pga av havererat nätverk inte kunde.
Får se ifall det ger något bättre resultat i alla fall, men en fräsch windows 7 installation borde väl inte ge så mycket sämre resultat av 12,3GB, eller??

Riktigt dåligt av Intel ifall det är firmwaren som gör resultatet så dåligt men tycker det låter långsökt, absolut intressant att se bench ifrån nya G2:or med nya firmwaren från fabrik.
Jag har kontaktat Intels support men när jag gjort det tidigare har det alltid tagit någon vecka, hoppas det berodde på andra omständigheter och att jag får ett svar snabbt.

Jag vet inte vad Inet säger angående firmwaren men allt pekar mot att flashningen i sig gått bra, i såfall tycker jag inte att jag borde hållas ansvarig för dålig prestanda på nya firmwaren??
Jag hoppas att jag inte är ansvarig, det vore riktigt tråkigt (och dyrt).

OBS: tog nyss bort dom tillfälliga media filerna (12,3GB) från disken utan minsta resultat, är det värt att göra en ominstallation av win 7 på disken och bencha igen innan jag ringer Inet tro??

Permalänk
Medlem

Man ser firmware på egenskaper för disken, flik information och välj maskinvau-id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark

OBS: tog nyss bort dom tillfälliga media filerna (12,3GB) från disken utan minsta resultat, är det värt att göra en ominstallation av win 7 på disken och bencha igen innan jag ringer Inet tro??

det hjälper inte att radera filer , SSD'n fattar inte att något raderas i windows (inte förrän TRIM-kommandot supportas i senare firmware ihop med W7). Men Intel har väl något särskilt verktyg som återställer disken tror jag.
Så om disken var olika mkt använd så kan det vara orsaken till hastighetsskillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Citerad text

Prova bencha efter ominstallation igen, men det känns som teejee är på rätt spår faktiskt. Frågan är vart det finns verktyg för att återställa disken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
det hjälper inte att radera filer , SSD'n fattar inte att något raderas i windows (inte förrän TRIM-kommandot supportas i senare firmware ihop med W7). Men Intel har väl något särskilt verktyg som återställer disken tror jag.
Så om disken var olika mkt använd så kan det vara orsaken till hastighetsskillnaden.

Det kan vara så att fark's ominstallerade disk kanske allokerat nästan allt utrymme och nu lider av dålig skrivprestanda efter att så många områden på disken är fylld redan? Och hur ska man egentligen återställa en sån här disk om en formatering inte gör något?

Permalänk
Visa signatur

Home PC: ASUS Sabertooth Z87 | Intel I7-4770K @ 4.5 GHz | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz CL9 - 32GB | 2 x Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 SLI | 3 x Samsung SSD 840 500GB | Corsair CMPSU-1000HX | Cooler Master Cosmos II Ultra Tower | Samsung S27B970D PLS + EIZO Foris FG2421 240Hz | Roccat Kone XTD | Corsair Vengeance K70
Business Laptop: Dell Latitude E6450

Permalänk
Medlem

Jag funderar på vad det är CCleaner gör när man vill radera allt tomt utrymme.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälp och förslag alla!

Jag tog hem HDDErase 3.3, men kunde inte hitta den som iso och kunde heller inte boota från bootbar usb sticka som jag lagt HDDErase 3.3 på?

Ska se om jag kan plocka ur HDDErase 3.1 från ultimate boot cd 4.1.1 och stoppa dit 3.3 istället, alternativt bygga en iso själv av 3.3 filerna jag vart länkad till med CDIMAGE_GUI el. nåt!
Kan bli intressant, har aldrig gjort en iso själv förut.

Det verkar ju uppenbart att det är 3.3 man ska ha i alla fall och inte 3.1, 4.0 el liknande.

anders, jag ska "bänka" om efter win7 installationen men vill prova att använda HDDErase 3.3 först då jag vill ha absolut bästa förutsättningar.
Dessutom så kan jag säga som det är vid eventuellt garantiärende, nämligen att jag provat allt vettigt först.

Permalänk

Hämta senaste versionen av HDDErase här.

Tanka HP USB Disk Storage Format Tool och bootfiler för Windows 98. Installera HP-programmet, packa upp bootfilerna. Kör HP-programmet, välj din USB-sticka och att programmet ska göra den bootbar och peka det mot mappen som du packade upp bootfilerna i.

När du gjort USB-stickan bootbar så lägger du in HDDErase på den. Voilá! När du startat från USB-stickan skriver du HDDErase.exe, trycker enter och följer instruktionerna. För säkerhets skull brukar jag koppla ur alla andra SSD:er/hårddiskar. Om programmet inte hittar SSD:n, stäng av AHCI och slå på kompatibilitetsläget för IDE.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Det ska tydligen bara vara en version av HDDErase, en specifik gammal version, som gör det man vill ska ske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det ska tydligen bara vara en version av HDDErase, en specifik gammal version, som gör det man vill ska ske.

Källa på det?
Jag har återställt min X25-M G1 flertalet gånger med den senaste versionen av HDDErase och det har fungerat precis som det ska göra. Prestandan har ökat.
Om jag i själva verket gjort fel så ska jag korrigera det. Självklart vill jag det bästa för min SSD.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Hämta senaste versionen av HDDErase här.

Tanka HP USB Disk Storage Format Tool och bootfiler för Windows 98. Installera HP-programmet, packa upp bootfilerna. Kör HP-programmet, välj din USB-sticka och att programmet ska göra den bootbar och peka det mot mappen som du packade upp bootfilerna i.

När du gjort USB-stickan bootbar så lägger du in HDDErase på den. Voilá! När du startat från USB-stickan skriver du HDDErase.exe, trycker enter och följer instruktionerna. För säkerhets skull brukar jag koppla ur alla andra SSD:er/hårddiskar. Om programmet inte hittar SSD:n, stäng av AHCI och slå på kompatibilitetsläget för IDE.

Tack Wingdings men något blir tydligen fel för mig eftersom jag gjort exakt som du skriver, med det undantaget att jag försöker med HDDErase 3.3 på usb-stickan!

Kanske ska prova länken du angav och göra ett nytt försök, men då måste jag snart gå och köpa en ny spindel med CD-R, haha.

Problemet jag stöter på är att efter att jag lagt HDDErase 3.3 (som påstås vara den för Intels SSD) på bootbar usb sticka, ställt bootordning osv så kommer jag ingen vart vid omstart, den tuggar en stund för att sedan gå nästa device i bootordningen??

Bootstickan fungerar för annat, tex flashning osv. Kanske är det något knas på själva HDDErase som ligger på stickan, eller?

Ohh, just det ja, jag använder IDE också när jag försöker, inte AHCI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Källa på det?
Jag har återställt min X25-M G1 flertalet gånger med den senaste versionen av HDDErase och det har fungerat precis som det ska göra. Prestandan har ökat.
Om jag i själva verket gjort fel så ska jag korrigera det. Självklart vill jag det bästa för min SSD.

Jag kommer inte ihåg, det är något jag har snappat upp nånstans. Om det var i Anandtech-artikeln eller om det var på OCZforum.
Men det var en version som raderade cellen på "rätt" sätt, dom andra raderar på något sätt som ör att den ändå inte är tom. Eller något liknande.

Men eftersom jag är så osäker får jag nog ta tillbaka mitt påstående om det inte är så att nån annan hakar på och känner igen det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag kommer inte ihåg, det är något jag har snappat upp nånstans. Om det var i Anandtech-artikeln eller om det var på OCZforum.
Men det var en version som raderade cellen på "rätt" sätt, dom andra raderar på något sätt som ör att den ändå inte är tom. Eller något liknande.

Men eftersom jag är så osäker får jag nog ta tillbaka mitt påstående om det inte är så att nån annan hakar på och känner igen det jag skriver.

Jag har också läst det, bla på Anandtech tror jag.
Det går nog att använda, men 3.3 var tydligen att föredra för just Intels SSD:s

Hittar tyvärr inte heller länk, men jag läste dessutom idag att det med nya firmwaren skulle gå lika bra att använda just 4.0!!
Vet ej varför men who gives a sh.., funkar det så är det väl bara att köra på, Wingdings hade ju dessutom använt 4.0 med bra resultat om jag förstod det rätt?

Kan inte förstå att jag inte hittar länkarna i Firefox historik, dom gömmer sig bra där mitt i detta hav av länk historia.
Googla på HDDErase 3.3/4.4 + Intel SSD så skulle jag gissa att det går att finna info.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Tack Wingdings men något blir tydligen fel för mig eftersom jag gjort exakt som du skriver, med det undantaget att jag försöker med HDDErase 3.3 på usb-stickan!

Kanske ska prova länken du angav och göra ett nytt försök, men då måste jag snart gå och köpa en ny spindel med CD-R, haha.

Problemet jag stöter på är att efter att jag lagt HDDErase 3.3 (som påstås vara den för Intels SSD) på bootbar usb sticka, ställt bootordning osv så kommer jag ingen vart vid omstart, den tuggar en stund för att sedan gå nästa device i bootordningen??

Bootstickan fungerar för annat, tex flashning osv. Kanske är det något knas på själva HDDErase som ligger på stickan, eller?

Ohh, just det ja, jag använder IDE också när jag försöker, inte AHCI.

Har du gjort som i den här guiden? Sätt på att utforskaren ska visa gömda filer så att du kan se att de verkligen ligger där på stickan efteråt. Funkar det inte då heller skulle jag testa med en annan sticka.

Som svar på ditt senare inlägg: Ja, jag körde med 4.0. Min firmwareversion på SSD:n är 8820.

EDIT: Det jag kan hitta om att HDDErase 4.0 inte skulle fungera som det ska finns här. Tydligen var det så att på firmware 8610 fattades det stöd för ett kommando som HDDErase 4.0 krävde. Lösningen var därför att gå tillbaka till en tidigare version där kommandot inte användes. Med firmware 8820 fixade Intel detta, vilket resulterade i att 4.0 fungerade.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Har du gjort som i den här guiden? Sätt på att utforskaren ska visa gömda filer så att du kan se att de verkligen ligger där på stickan efteråt. Funkar det inte då heller skulle jag testa med en annan sticka.

Som svar på ditt senare inlägg: Ja, jag körde med 4.0. Min firmwareversion på SSD:n är 8820.

EDIT: Det jag kan hitta om att HDDErase 4.0 inte skulle fungera som det ska finns här. Tydligen var det så att på firmware 8610 fattades det stöd för ett kommando som HDDErase 4.0 krävde. Lösningen var därför att gå tillbaka till en tidigare version där kommandot inte användes. Med firmware 8820 fixade Intel detta, vilket resulterade i att 4.0 fungerade.

1: Yes, exakt som i guiden, måste ha varit något med själva HDDErase 3.3 eftersom 4.0 funkade utmärkt.

2: Yes igen, det var det jag också läste någonstans, ang stöd för något kommando och att ny firmware skulle fixa det.
Jag fick i alla fall tillbaka mina hastigheter efter att ha använt HDDErase 4.0 och instllerat Windows 7 + program på nytt:

+

Som det går att se i AS SSD så är: 2CV102G9 allt jag får fram ang firmware, skall siffrorna 8820 synas där eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag har börjat fundera på två Crucial M225 64 Gb istället för en Intel80 Gb. Blir nästan samma pengar och det borde bli rätt bra fart med en RÄJD nolla.

Ja varför inte?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Såg nåt skoj efter ominstallation i alla fall, skulle stänga av diskdefragmentation som jag har gjort efter varje win7 installation på SSD:n.
Fast denna gång behövde jag inte, det står nämligen: Scheduled defragmentation is turned on på alla diskar utom X25:an, där står det: Never run redan från start.

Eftersom Windows är exakt detsamma, från samma skiva (innan uppdateringar) så måste firmwaren uppenbarligen gjort det då jag alltid fått stänga av manuellt innan, nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Såg nåt skoj efter ominstallation i alla fall, skulle stänga av diskdefragmentation som jag har gjort efter varje win7 installation på SSD:n.
Fast denna gång behövde jag inte, det står nämligen: Scheduled defragmentation is turned on på alla diskar utom X25:an, där står det: Never run redan från start.

Eftersom Windows är exakt detsamma, från samma skiva (innan uppdateringar) så måste firmwaren uppenbarligen gjort det då jag alltid fått stänga av manuellt innan, nice!

Det var trevligt att höra att de fixat det där.

Permalänk
Medlem

Är på gång att köpa denna disken men jag är för lat att ominstallera allting.

Är det verkligen en rejäl boost att gå från Raptor 74gb till denna disken?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Är på gång att köpa denna disken men jag är för lat att ominstallera allting.

Är det verkligen en rejäl boost att gå från Raptor 74gb till denna disken?

Jag märker då rejäl skillnad mot min Raptor 150 Gb som jag hade innan

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Så, vad tror juryn, får komplett in sina diskar på tisdag!? Jag vill verkligen ha en!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Så, vad tror juryn, får komplett in sina diskar på tisdag!? Jag vill verkligen ha en!

Ring eller maila in och fråga? Komplett om någon vet.