Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag sade inte att du kom med falska påståenden, när sade jag det?
Jag sade att du kom med dåliga påståenden eller nått.

Jag sade inte att det du sade inte stämde, men att gå till att använda spekulationer om framtida prestanda i argument om vad som är bäst är ett väldigt typiskt tecken på fanboy beteende.
Jag skrev också att du hade många poänger men att dom försvann bakom väldigt starka fanboybeteenden.
Om jag är ensam om att tolka det på det viset så okej, men jag har lång erfarenhet och jag tycker det är typiskt.
Jag var på Sweclockers sedan sweclockers var grön!

Hade jag velat föra en annan typ av diskussion hade jag kunnat göra det, om du tycker det är dåligt presterat av mig i den här diskussionen så kanske du har rätt, men jag tycker vissa poänger jag tagit upp är ganska uppenbara för det.

Förlåt om du tog illa vid dig, och jag hade inget minne av att jag kommenterat på dina inlägg tidigare så det var inget menat mot just dig utan jag reagerade bara på saker du sade och sättet du argumenterade på.

För att vända det du skriver till mig emot dig; hade jag varit en nVidia fanboy om jag skrev att Fermi kommer boostas mycket med drivrutiner? Byt forum i så fall.

Låt vilken korrekturläsare som helst läsa mitt och ditt inlägg och se vem som har kött på benet.

Lång erfarenhet? Och du känner inte till att grafikkort boostar sin prestanda enormt genom kommande drivrutiner efter sin release? Vakna och läs på unge man.

Ta illa vid mig? Inte alls, snarare väldigt trött på någon som sänker kvalitén på forumet till en dagisnivå med den absolut mest veka argumentation och grundlöshet jag vart med om. Vad bidrar du med här när du beter dig så? Själv försöker jag vara en hjälpande hand i många trådar dom minuter jag är här och besöker forumet, och även skrivit FAQ's. Inlägget innan ditt föreslog jag att jag kanske ska göra en Fermi FAQ. Efter det kommer du med att man bl.a är en fanboy? Är du full? Att du sedan försöker piffa till dig med att du vart här länge efteråt får en ju att undra hur det står till...

Ett gott råd, gå tillbaka till mitt inlägg och läs noga igenom dina påståenden och se hur lönlösa och felaktiga dom är. Jag tror inte du insett hur dumt ditt inlägg var:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=959...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Nja, PhysX är ju något mer lättillgängligt än att behöva köpa ett gäng skärmar.
Förstår att om man en gång vant sig vid flera skärmar är det svårt att gå tillbaks till en, men det kan ju inte vara någon större andel datoranvändare som har mer än en skärm, och då menar jag vanliga användare, inte överklassbrats som ska ha större e-pitt eller så.
Men du har rätt i att PhysX inte är något gångbart argument att köra Nvidia, om det inte råkar vara så att man spelar det fåtal (fortfarande inte såå många stora spel med PhysX-stöd, tyvärr) spel med PhysX-stöd.

Skärmar är inte speciellt dyra så tycker inte det är någon större lyxfaktor. Fler skärmar är nyttigt till otroligt många saker, man fyller lätt två skärmar om man tex håller på med en låt eller redigerar video. Jag började med två kanske 2002 och det underlättade en hel del när jag jobbade på websiter etc och numera klarar jag mig inte utan två datorer heller. 6 till en dator kanske är att ta i men 4 skulle vara jäkligt smidigt när man håller på med musik.

En annan faktor jämfört med att fortsätta att gå upp i skärmstorlek är att avstånden till olika områden på skärmen blir så olika ju större skärmen blir. Nu finns det inga jätteskärmar ännu men fyra 24 tums 1920x1200 skärmar jämfört ned en platt 48 tums 3840x2400 skulle vara en no brainer för mig eftersom 48an knappt skulle gå att använda för normala datorsysslor.
Jag har inte planerat att använda mer än 2 per dator för tillfället i vilket fall men 3 eller 4 till en av dom är ganska lockande.

Men du har antagligen rätt i sak, att det nog inte är otroligt vanligt att folk använder mer än en. Tycker dock inte att det känns speciellt förknippat med att svinga den ekonomiska penisen då det är så användbart, möjligen något nördigt i sånna fall.

Ska man jämföra äpplen med äpplen kanske man för tillfället borde jämföra physx med tesslation i stället. Om vi ska gå längre fram tror jag fysik kommer vara en otroligt viktigt del i att få spel att kännas verklighetstroliga eller häftiga eller vad man vill kalla det.
I dagsläget verkar det vara alldeles för tungt för att användas ens i närheten av fullt ut men hårdvaruutvecklingen lär inte sluta gå framåt. Om det physx eller något annat om 10-15 år är svårt att sia om men jag gissar något annat eftersom det antagligen kommar vara standard i spel med kraftiga fysikberäkningar i realtid i framtiden.

Permalänk
Medlem

Man kan inte låta bli att skratta, men för er som inte sett:

http://www.youtube.com/watch?v=FR45ja_fNzU&fmt=22

Bara en tidsfråga innan nVidia stämmer individen som gjort texten till filmklippet och lagt upp.

Låt oss hoppas att GT300 blir lyckad och konkurrenskraftig, det behövs konkurrens för att driva utvecklingen snabbt framåt och priserna nere. Vi har både AMD och nVidia att tacka för dagens grafikkort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Nej, det är en myt och om du kommer med ett påstående är det du som skall bevisa någonting, inte tvärtom.
Min erfarenheter är tvärtom att dom är mycket stabila, inte för att det heller bevisar någonting.

ATIs drivrutiner i sig är hyfsat stabila, däremot är CCC ett lotteri att installera. Prova att Googla på alla som haft problem med CCC, träffarna är nästan oändliga i antal. Det vanligaste är strul med .net-kompabiliteten, som CCC är skrivet i, så att CCC inte ens går att starta. Kryptiska felmeddelanden är vad som inträffar. I många fall går det inte att åtgärda utan att installera om hela Windows. Inte så galet bra precis.

Sen är ju ATI helt kassa på Linux, ingen bonus precis. Nog är Nvidias kontrollpanel betydligt mycket bättre och mer pålitlig, därmed inte sagt att själva drivrutinen är det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Man kan inte låta bli att skratta, men för er som inte sett:

http://www.youtube.com/watch?v=FR45ja_fNzU&fmt=22

Bara en tidsfråga innan nVidia stämmer individen som gjort texten till filmklippet och lagt upp.

Låt oss hoppas att GT300 blir lyckad och konkurrenskraftig, det behövs konkurrens för att driva utvecklingen snabbt framåt och priserna nere. Vi har både AMD och nVidia att tacka för dagens grafikkort.

Tack för filmen i alla fall Gjorde min morgon.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vi som kan bolla med flera saker tycker iaf att flerskärmsstöd är underbart. Att kunna köra tre skärmar är helt klart ett köpargument för mig som sen många år kör med två. Första gången jag prövade på att köra 2 skärmar på samma maskin var så tidigt som år 2000. Tre stycken på högkant skulle faktiskt vara mycket nice för mina behov.

Mycket trist att inte nVidia och TMSC löst problemen men man får hoppas att dom har fungerande samples så dom kan jobba hårt på sina drivrutiner så att dom inte är i betastadie när kortet släpps utan att dom kommit så långt att dom får ut kraften som finns i kortet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Bara en tidsfråga innan nVidia stämmer individen som gjort texten till filmklippet och lagt upp.

Lär inte hända. Finns många Der Untergang parodier på allt möjligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Värmer, då jag precis köpte ett 5870

Kul att det glädjer en del, själv vill snabbt som ögat se en ny generation Nvidia kort på marknaden.

Köpte för någon vecka sedan ett 5750 till mediadatorn hemma, jag har fortfarande inte fått igång bitstreamingen för True HD och DTS MA.

Det kanske kan skyllas på mjukvara då all hårdvara är kontrollerad utöver ATI kortet, men jag tycker nog ändå att man skall se till att en funktion man påstår sig ha kan användas??

Fast det är inte hela sanningen, problem med Catalyst som rasar kan vara nog så irriterande, skall prova att ominstallera allt, inkl OS för att se om jag får bukt med problemen och ge det en riktig chans.

Annars så åker nog 9600GT kortet in i burken igen, säga vad man vill om Nvidia så har dom då aldrig gett mig sådana problem som jag haft med ATI och deras drivare m.m. En värre är att jag aldrig får någon support från ATI, har kontaktat dom vid 7 - 8 tillfällen på ett år nu utan att ha fått svar en enda gång hittills!

Kanske lite off topic, sorry!

Gällande Nvidias nya så är det riktigt tråkigt, fast å andra sidan så tror i alla fall jag att det kommer bli någonting riktigt i hästväg när dom väl kommer.

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är värt att vänta på Nvidia om inte annat bara för att kunna få ett DX11-prestandakort med BRA drivrutiner. Utan bra drivare är hårdvaran ändå handikappad, hur bra den än presterar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Kul att det glädjer en del, själv vill snabbt som ögat se en ny generation Nvidia kort på marknaden.

Köpte för någon vecka sedan ett 5750 till mediadatorn hemma, jag har fortfarande inte fått igång bitstreamingen för True HD och DTS MA.

Det kanske kan skyllas på mjukvara då all hårdvara är kontrollerad utöver ATI kortet, men jag tycker nog ändå att man skall se till att en funktion man påstår sig ha kan användas??

Fast det är inte hela sanningen, problem med Catalyst som rasar kan vara nog så irriterande, skall prova att ominstallera allt, inkl OS för att se om jag får bukt med problemen och ge det en riktig chans.

Annars så åker nog 9600GT kortet in i burken igen, säga vad man vill om Nvidia så har dom då aldrig gett mig sådana problem som jag haft med ATI och deras drivare m.m. En värre är att jag aldrig får någon support från ATI, har kontaktat dom vid 7 - 8 tillfällen på ett år nu utan att ha fått svar en enda gång hittills!

Kanske lite off topic, sorry!

Gällande Nvidias nya så är det riktigt tråkigt, fast å andra sidan så tror i alla fall jag att det kommer bli någonting riktigt i hästväg när dom väl kommer.

Angående ljudet kan detta vara värt att pröva.
Du har installerat alla versioner av .net antar jag.
Prova en tidigare version av CCC om den senaste inte fungerar, drivrutinen förblir ju den samma även om du har ne annan kontrollpanel.

@the squonk gör du det, du kan väl återkomma med en recension till våren (om Fermi har kommit ut till dess).

Rätt så trött på allt skitnack om ATI:s drivrutiner, då menar jag inte fark eftersom han verkligen har problem med sina.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
@the squonk gör du det, du kan väl återkomma med en recension till våren (om Fermi har kommit ut till dess).

Rätt så trött på allt skitnack om ATI:s drivrutiner.

Absolut, det tänker jag göra. Inte så att jag sitter i nöd eftersom mitt HD4850 räcker för allt jag kör för tillfället. Skitsnack-snickesnack icke desto mindre vidhåller jag att Nvidias drivrutiner är väldigt mycket bättre användbarhetsmässigt vilket inte är oviktigt. Tillräckligt viktigt för att lätt kunna vänta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Som sagt, det är värt att vänta på Nvidia om inte annat bara för att kunna få ett DX11-prestandakort med BRA drivrutiner. Utan bra drivare är hårdvaran ändå handikappad, hur bra den än presterar.

Sant!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Angående ljudet kan detta vara värt att pröva.
Du har installerat alla versioner av .net antar jag.
Prova en tidigare version av CCC om den senaste inte fungerar, drivrutinen förblir ju den samma även om du har ne annan kontrollpanel.

@the squonk gör du det, du kan väl återkomma med en recension till våren (om Fermi har kommit ut till dess).

Rätt så trött på allt skitnack om ATI:s drivrutiner, då menar jag inte fark eftersom han verkligen har problem med sina.

Tack för tipset Ratatosk, ska kolla upp det idag!

Hade 3.5 SP1, innehåller inte den tidigare versioner? Vad gäller ATI drivare så använder jag dom som finns som rekommenderade på ATI´s hemsida, vet inte vad dom heter?? Kan inte heller öppna Catalyst och kolla, försökte nyss men fick genast ett ras (vanligt när jag öppnar Catalyst). Dock så har jag något minne som säger att det kan ha stått 8.66 i informationscentret, under drivrutins förpackning (el liknande)???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Kul att det glädjer en del, själv vill snabbt som ögat se en ny generation Nvidia kort på marknaden.

Köpte för någon vecka sedan ett 5750 till mediadatorn hemma, jag har fortfarande inte fått igång bitstreamingen för True HD och DTS MA.

Det kanske kan skyllas på mjukvara då all hårdvara är kontrollerad utöver ATI kortet, men jag tycker nog ändå att man skall se till att en funktion man påstår sig ha kan användas??

True HD och DTS MA kräver stöd av hela kedjan inklusive uppspelningsprogrammet. ATI kan inte lastas för att det ställs hårda krav på en krypterad överförskedja (HDCP) hela vägen.
Anandtech fick det att fungera utan problem med en pre-release version av PowerDVD 9:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3643&p=10
Jag tror knappast att du menar att ATI skulle fördröjt hela lanseringen av 58/57-serien bara för att det inte fanns något släppt mediaspelarprogram som stödjer detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
True HD och DTS MA kräver stöd av hela kedjan inklusive uppspelningsprogrammet. ATI kan inte lastas för att det ställs hårda krav på en krypterad överförskedja (HDCP) hela vägen.
Anandtech fick det att fungera utan problem med en pre-release version av PowerDVD 9:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3643&p=10
Jag tror knappast att du menar att ATI skulle fördröjt hela lanseringen av 58/57-serien bara för att det inte fanns något släppt mediaspelarprogram som stödjer detta...

Ja, visst är det lustigt!! Så bra det fungerade för dom och så dåligt det fungerar för massor av betalande vanliga människor, (inte alla dock).

ATI och Cyberlink måste ju ha arbetat ihop med denna utveckling på något plan, därmed anser jag att det också SKALL fungera ifall man vill gå ut och hävda att man har en produkt som klarar det (gäller båda två såklart).
Men, men, skall inte gå alla händelser i förväg här då jag faktiskt inte vet vad som gör att det inte fungerar för mig.
Det jag vet och är 100 på är utrustningen i övrigt, har ganska nyligen köpt sprillans nya grejer hemma, allt från reciver, projektor, plasma, hyffsade hdmi kablar osv. Åtminstone så är det inte "handskakningen" som är problemet, skall i så fall vara från ATI´s sida då resten är testat om och om igen.
Stoppas hdmi kabeln in i en dedikerad blurayspelare istället för ATI 5750 kortet så flyter det på fint.
Har dessutom testat TMT3 också, ingen lycka där heller.

Förresten, låt oss låtsas som att ingen någonsin tar fram ett fullt fungerande mediaprogram med true hd/dts ma stöd, tycker DU i så fall att det är OK att ATI säger sig kunna fixa bitstreamingen i så fall???

Detta fallet är iofs svårt då jag inte vet vad det beror på, kanske rent utav beror på mig?

Permalänk
Hjälpsam

Det verkar som om blu-ray konsortiet är skitsnåla när det gäller att licensiera till PC.
Problemet är vare sig programvara eller hårdvara, problemet är att dom inte får lägga in funktionerna pga, skitdyra licenskrav.
Gäller även Dolby, DTS, osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nåväl, största fördelen med blu-ray är ändå bildkvaliteten och för egen del är jag fullt nöjd med vanlig dts 3.2 med tanke på att jag kan köra blu-ray genom htpcn med en spelare för 600Kr inkl. Power DVD TrueTheater Blu-Ray edition licens. Liiite billigare än en dedikerad blu-ray spelare, och mer flexibelt i övrigt eftersom det är en htpc. Inte så att ljudet är dåligt på något sätt.

Är man så het på absolut bästa ljudet antar jag att man köper en dedikerad spelare i vilket fall som helst.

Men jag håller med om att det är dåligt av AMD/ATI att annonsera DTS Master/DD TrueHD när det i praktiken är nästan omöjligt att få det att fungera. Det är iofs lika svårt eller svårare att få det att fungera på övriga sätt utan ATI 5xxx; enda metoden jag känner till är att köpa ett Xonar HDAV1.3 och koppla HDMI från grafikkortet till Xonar samt sen därifrån till receivern(HDMI). Inte ens då är det helt lätt att få igång det.

Kanske att Fermi bjuder på en bättre HD-ljudlösning?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det verkar som om blu-ray konsortiet är skitsnåla när det gäller att licensiera till PC.
Problemet är vare sig programvara eller hårdvara, problemet är att dom inte får lägga in funktionerna pga, skitdyra licenskrav.
Gäller även Dolby, DTS, osv.

Visst är det så! Livrädda för PC, herre gud, där finns ju anydvd hd och möjligheten att folk inte vill betala enorma överpriser för deras filmer!! De verkar vilja kontrollera allt stenhårt, idag måste man ju köra med riktig bluray skiva ifall man vill åt bitstreaming av master audio/true hd.
Fast å andra sidan så köper jag mer än gärna filmer ifall priset är rätt och filmen är något jag har sett fram emot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nåväl, största fördelen med blu-ray är ändå bildkvaliteten och för egen del är jag fullt nöjd med vanlig dts 3.2 med tanke på att jag kan köra blu-ray genom htpcn med en spelare för 600Kr inkl. Power DVD TrueTheater Blu-Ray edition licens. Liiite billigare än en dedikerad blu-ray spelare, och mer flexibelt i övrigt eftersom det är en htpc. Inte så att ljudet är dåligt på något sätt.

Är man så het på absolut bästa ljudet antar jag att man köper en dedikerad spelare i vilket fall som helst.

Men jag håller med om att det är dåligt av AMD/ATI att annonsera DTS Master/DD TrueHD när det i praktiken är nästan omöjligt att få det att fungera. Det är iofs lika svårt eller svårare att få det att fungera på övriga sätt utan ATI 5xxx; enda metoden jag känner till är att köpa ett Xonar HDAV1.3 och koppla HDMI från grafikkortet till Xonar samt sen därifrån till receivern(HDMI). Inte ens då är det helt lätt att få igång det.

Kanske att Fermi bjuder på en bättre HD-ljudlösning?

Jag tror nästan Nvidia måste lägga till möjligheten att kunna bitstreama HD ljuden på Bluray skivor, i alla fall om det skulle börja fungera för de stora massorna med ATI´s kort, eller??

Hoppas verkligen att det löser sig så att alla med PC med ett enkelt grafikkort kan få bitstreamingen att fungera, utan krångel!
Visst, man kommer långt med vanlig DTS/Dolby 5.1, men när man ändå liksom investerat en summa pengar i ny reciver så vill man ju gärna kunna utnyttja allt, i alla fall så är det så jag känner.
Sen så ser man ju numer folk lite överallt på forum som vill "bitstreama" HD ljuden till sin anläggning, även om den anläggningen råkar vara en 499:- Clas Ohlson historia och kanske inte kan utnyttja HD ljuden som en hyffsad reciver kopplad till hyggliga högtalare kan, men det är ju en annan historia. Poängen kvarstår dock, har man köpt (och därmed betalt) för något så vill man kunna använda som det var tänkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

It was just last week that NVIDIA had finally released a stable 190.xx Linux driver after this driver series had been in beta for months. The 190.xx driver series brought new hardware support, OpenGL 3.2 support, VDPAU improvements, and a fair amount of other changes. However, NVIDIA is now in the process of readying the 195.xx Linux driver series.

NVIDIA has not released any public beta Linux drivers for the 195.xx series yet, but they have released their first private beta to registered NVIDIA developers through their partners program. The two major changes that we have been made aware of with the 195.xx driver series for Linux is support for the yet-to-be-released CUDA version 3.0 and hardware support for Fermi.

We do not have much information on CUDA 3.0 at this time, but Fermi is NVIDIA's next-generation graphics processor that will be marketed as the NVIDIA GeForce 300 series. The first GeForce 300 graphics cards are expected to launch next month with this Fermi chip that contains nearly three billion transistors. The GeForce 300 graphics cards will be going up against AMD's recently launched Radeon HD 5000 series with DirectX 11.0 support, improved GPGPU performance, etc.

As Andy Ritger shared in our recent NVIDIA Linux interview, with greater than 90% of the driver's code-base being shared among all platforms, there should also be other changes carrying over from the Windows focus with the 195.xx series and provides Fermi and CUDA 3.0 support on the horizon too for FreeBSD and OpenSolaris.

We would expect the NVIDIA 195.xx Linux drivers will go into public beta once the GeForce 300 "Fermi" GPUs begin shipping in December, hopefully.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzY4MA

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
...
Fast å andra sidan så köper jag mer än gärna filmer ifall priset är rätt och filmen är något jag har sett fram emot.

...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=178334
sen finns ju alltid hyrfilm!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=178334
sen finns ju alltid hyrfilm!

Tackar, visste inte ens att det fanns en sån tråd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Där ser man..
AMD kommer få fritt fram på marknaden ett tag till då, inte bra för oss konsumenter :S

Kanske för er som inte har 5000 korten, men för oss andra är det lungt. Vi har ju redan köpt korten

Om man vill ha ett billigt och bra kort så skaffa ett 5770 då (eller två i crossfire). Lite demonstration från en kille på det svenska AMD Forumet

Han har överklockat kortet. Betalade bara runt 1500 kr för kortet

Här testar han GTA IV på max 1920x1080 upplösning om jag förstod rätt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Man kan inte låta bli att skratta, men för er som inte sett:

http://www.youtube.com/watch?v=FR45ja_fNzU&fmt=22

Bara en tidsfråga innan nVidia stämmer individen som gjort texten till filmklippet och lagt upp.

Låt oss hoppas att GT300 blir lyckad och konkurrenskraftig, det behövs konkurrens för att driva utvecklingen snabbt framåt och priserna nere. Vi har både AMD och nVidia att tacka för dagens grafikkort.

Haha, sjukt roligt!

"PissX".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte haft tid att läsa alla trådar, men om någon missat detta: http://www.intelsinsides.com/page/home.html#
så skulle lite kommentarer vara intressanta.

Detta ska alltså vara från nVidia.

Edit: Klippet från den fantasiska filmen "Der Untergang" är väldigt träffande, det måste sägas. Tänk vad lite egen textning kan göra till bländande skådespeleri.

Edit2: Jag tror faktiskt jag skrattar ihjäl mig åt youtube-klippet.:D
Vi ses på andra sidan!;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok, nu är det officiellt

Citat:

Nvidia Corp.’s chief executive officer said during quarterly conference call with financial analysts that the company would only ramp up production of its next-generation flagship Fermi-G300 graphics processing unit in the company’s first quarter of fiscal year 2011, which means January – April timeframe.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20091105234423_Nvi...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det blir inget DX11 i jul alltså, men det gör inte så mycket då kanske det hinner börja komma DX11-spel innan man har bytt graffe ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det blir inget DX11 i jul alltså, men det gör inte så mycket då kanske det hinner börja komma DX11-spel innan man har bytt graffe ...

Hur menar du? "Det blir inget DX11 i jul alltså"

Jo det blir det för alla som köper ett ur 5800-serien.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Hur menar du? "Det blir inget DX11 i jul alltså"

Jo det blir det för alla som köper ett ur 5800-serien.

För dom ja, men inte för mig. Jag köper inget ATI-kort innan jag sett vad Fermi går för.

Bara de mycket bättre drivrutinerna och Linux-stödet är skäl nog att vänta för mig, även om det inte blir "dubbelt så snabbt".

Vad gäller priset är ATI snart uppe i Nvidia-nivå med 58**-korten, så det verkar inte vara något att behöva oroa sig för.

Dessutom vill jag som sagt se lite DX11-spel, och bra spel, innan jag känner något större DX11-behov. HD48** är inte SÅ kass bara för att HD58** kommit, tvärtom är de enormt lika varandra förutom eyefinity och DX11.

Väldigt lätt att vänta, faktiskt, då hinner kanske 32nm cpu komma också så man kan fläska på ordentligt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Ja, visst är det lustigt!! Så bra det fungerade för dom och så dåligt det fungerar för massor av betalande vanliga människor, (inte alla dock).

ATI och Cyberlink måste ju ha arbetat ihop med denna utveckling på något plan, därmed anser jag att det också SKALL fungera ifall man vill gå ut och hävda att man har en produkt som klarar det (gäller båda två såklart).
Men, men, skall inte gå alla händelser i förväg här då jag faktiskt inte vet vad som gör att det inte fungerar för mig.
Det jag vet och är 100 på är utrustningen i övrigt, har ganska nyligen köpt sprillans nya grejer hemma, allt från reciver, projektor, plasma, hyffsade hdmi kablar osv. Åtminstone så är det inte "handskakningen" som är problemet, skall i så fall vara från ATI´s sida då resten är testat om och om igen.
Stoppas hdmi kabeln in i en dedikerad blurayspelare istället för ATI 5750 kortet så flyter det på fint.
Har dessutom testat TMT3 också, ingen lycka där heller.

Förresten, låt oss låtsas som att ingen någonsin tar fram ett fullt fungerande mediaprogram med true hd/dts ma stöd, tycker DU i så fall att det är OK att ATI säger sig kunna fixa bitstreamingen i så fall???

Detta fallet är iofs svårt då jag inte vet vad det beror på, kanske rent utav beror på mig?

Jag förstår att en del är besvikna att HD-ljud inte funkar än med någon releasad mediaspelare, men problemet är ju mer generellt, bygger man en "HTPC" så är man själv systemansvarig, dvs man måste själv se till att man har alla hw- & sw-delar som behövs för att det ska fungera ihop. Idagsläget är det enkelt, alla delar som behövs för att det ska fungera finns inte, så då får man helt enkelt vänta lite... jag vet, det är svårt ibland

Många tänker inte på detta utan tror att allt bara ska fungera, vill man ha det så så ska man nog köpa en integrerad produkt (blu-ray spelare i det här fallet) där ett företag ser till att allt fungerar ihop. Detta gäller ju mest nya funktioner, efter ett tag så stabiliseras ju läget även på PC-sidan så att det det blir lätt att få sakerna att fungera.

Att hw-stöd kommer före sw-stöd är ju det normala i PC-branschen. Att DX11-hw kommer för DX11-spel är ju ungefär samma sak. Och AMD har ju uppenbart samarbetat med PowerDVD för att se till att det kommer stöd snart.

Och snart kommer nog den officiella patchen för PowerDVD iaf
http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=17479624&postco...

Permalänk
Medlem

I samband med htpc-delen av denna diskussion kan man ju promota följande sida på avsforum:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=14239742#post...

"Guide to Building a HD HTPC"

En hel del bra tips

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ett 5870 kostar ju 2800kr, det är knappast nVidia klass på de priserna.