Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kizzm0
Vart i Windows 7 kan jag lokalisera "Drag to stay" funktionen? Så att jag kan avbocka den för då jag lirar ett spel i Windowed Mode så syns inte en del av spelet längst ner (vilket är jobbigt och jag har Aktivitetsfältet osynligt ), så då jag ska dra upp fönstret(spelet) så åker det ner igen till "bästa läge" enligt Windows, så det passar skärmen.

Så man fattar;
Jag vill dra upp spelets fönster lite utanför skärmen så det stannar där och inte åker tillbaka. ^^

bumpar mitt egna då jag söker detta ännu och gärna vill ha svar snabbt!

Permalänk
Medlem

Hej!

Provar här om nån kan lösa mitt problem.
Efter att jag har installerat windows 7 och ska installera mitt moderkort Asus P5Q PRO genom att stoppa in den medföljande cd/dvdn får jag ett error meddelande typ, "motherboard support cd does not support this operating system".

Skulle vara vänligt om nån kunde länka mig till rätt ställe där jag kan ladda ner en update för jag antar att det är det jag får göra.
Har hittat på nått på asus hemsida men där måste jag ladda ner en massa olika filer tex en för ljud en för chipset osv.

Känner mig väldigt osäker så det är därför jag frågar här och hoppas att nån kunnig kan leda mig rätt.

Tack på förhand /Calle

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Länkar i nya explorer?

Frågar igen..
Hur får jag så att länkar visas i internet explorer?
I tidigare version av explorer så kunde man högerklicka och välja länkar och då fick man upp en rad med alla länkar som man sparat i länk mappen.
Men det går inte för mig att göra så i nya explorer..
TippS?
(Jag vill använda explorer och inte opera,firefox eller något annat)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leverbrock
Hej!

Provar här om nån kan lösa mitt problem.
Efter att jag har installerat windows 7 och ska installera mitt moderkort Asus P5Q PRO genom att stoppa in den medföljande cd/dvdn får jag ett error meddelande typ, "motherboard support cd does not support this operating system".

Skulle vara vänligt om nån kunde länka mig till rätt ställe där jag kan ladda ner en update för jag antar att det är det jag får göra.
Har hittat på nått på asus hemsida men där måste jag ladda ner en massa olika filer tex en för ljud en för chipset osv.

Känner mig väldigt osäker så det är därför jag frågar här och hoppas att nån kunnig kan leda mig rätt.

Tack på förhand /Calle

Ja, det är så du måste du göra. Asus hemsida och ladda ner driver för varje komponent.

Dessa behöver du av vad du kan välja:

Chipset
Audio
LAN
SATA (om du har SATA-hdd)

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Re: Länkar i nya explorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hygglo
Frågar igen..
Hur får jag så att länkar visas i internet explorer?
I tidigare version av explorer så kunde man högerklicka och välja länkar och då fick man upp en rad med alla länkar som man sparat i länk mappen.
Men det går inte för mig att göra så i nya explorer..
TippS?
(Jag vill använda explorer och inte opera,firefox eller något annat)

Det är bytt namn till Favourite bar. Exakt samma funktion.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Ja, det är så du måste du göra. Asus hemsida och ladda ner driver för varje komponent.

Chipset
Audio
LAN

Värt att notera är att speciella SATA-drivare inte behövs i nio fall av tio. Men annars; jepp, det är väl de där som behövs. Grafik såklart, om du kör integrerat. WLAN brukar ha en egen drivare ibland om det finns på kortet.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Chipset
Audio
LAN

Verkar som att datorn funkar perfekt utan att uppdatera bios. Bör jag ladda ner och köra filerna ändå? isf i vilket syfte?

Tack igen /Calle

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

BIOS behöver du nog inte uppgradera nej men de andra kan vara bra att köra ifall du vill få ut rätt prestanda från datorn.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Två frågor:

Kan man bli av med den blågula skölden som visas på alla ikoner av någon anledning?

Varför kan jag inte installera spotify? Står något i stil med att jag inte ska köra installationsfilen med administrationsrättigheter, utan som standard typ.

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viRReh3h3
Två frågor:

Kan man bli av med den blågula skölden som visas på alla ikoner av någon anledning?

Varför kan jag inte installera spotify? Står något i stil med att jag inte ska köra installationsfilen med administrationsrättigheter, utan som standard typ.

Jaadu..

Den blågula skölden är UAC, stäng av det så slipper du det ickeexisterande problemet.

Likadant med spotify, högerklicka å kör som admin, eller stäng av uac, dock inte så väldigt rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Var stänger man av UAC?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
Var stänger man av UAC?

Skriv UAC i sökrutan som du hittar när du tryckt på startknappen..
så kommer den fram..

Permalänk
Medlem

Snabbare uppstart med Quad eller Dual processor? gör så här:

Gå till Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg\Systemkonfiguration där väljer du sedan fliken Systemstart->Avancerade alternativ->Antal processorer välj 4 (Quad) 2 (Dual), verkställ starta om.

Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden men de funkar bra om man vill ha en snabb uppstart av Win7.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Snabbare uppstart med Quad eller Dual processor? gör så här:

Gå till Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg\Systemkonfiguration där väljer du sedan fliken Systemstart->Avancerade alternativ->Antal processorer välj 4 (Quad) 2 (Dual), verkställ starta om.

Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden men de funkar bra om man vill ha en snabb uppstart av Win7.

Hmm funkar det med P4 med HT med?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Hmm funkar det med P4 med HT med?

Den har inte 2 kärnor så nej.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Den har inte 2 kärnor så nej.

Den har 2 logiska kärnor (en emulerad) så det gick att aktivera 2 processorer

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk

Hur gör jag en tydlig snabbstartsfält? Har jag några sidor/program så ser det ut som allt e snabbstartsfält! Vill avskilja startfältet mot sidor som använd just nu! hur funkar taskbar? funkar det som en snabbstartsfält?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Citat:

Den har 2 logiska kärnor (en emulerad) så det gick att aktivera 2 processorer

Kanske det går, men blir det bättre? Jag menar, du har ju fortfarande bara en kärna och 2a kärnan är "på papper".

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Hur gör jag en tydlig snabbstartsfält? Har jag några sidor/program så ser det ut som allt e snabbstartsfält! Vill avskilja startfältet mot sidor som använd just nu! hur funkar taskbar? funkar det som en snabbstartsfält?

1. Högerklicka ikonerna i Taskbar och välj "unpin..."
2. Ändra Taskbar-inställningen till antingen "Never combine" eller "Combine when taskbar is full".
http://img31.imageshack.us/img31/2553/taskbar.png
3. Aktivera Quick Launch (snabbstartfältet antar jag).
http://www.sevenforums.com/tutorials/888-quick-launch-enable-...

Då får du det klassiska utseendet.
http://img190.imageshack.us/img190/724/classictaskbar.png

Fast om man har bredbildsskärm tycker jag det är snyggare med större QL-ikoner. Fast det tar ett tag att vänja sig med taskbar på sidan.
http://img192.imageshack.us/img192/1034/classictaskbar2.png

Permalänk

Är det nån som har koll hur man får till den klassiska startmenyn som i tex XP
Det är det enda som jag inte fått ordning på i W7

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det finns bara diverse program för att fixa det. Dock går väl WIN-sökning snabbare. T.ex. "WIN+not+ENTER".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Kanske det går, men blir det bättre? Jag menar, du har ju fortfarande bara en kärna och 2a kärnan är "på papper".

Vet inte om det blir bättre men själva iden med HT är ju att den ska bli "snabbare" av att emulera en extra kärna....
Så rent logiskt borde det ge NÅTT iaf..:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte om det blir bättre men själva iden med HT är ju att den ska bli "snabbare" av att emulera en extra kärna....
Så rent logiskt borde det ge NÅTT iaf..:)

Det kan knappast skada. Du får väl sätta dig med stoppur och kolla.

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar

Näää..tror jag överlåter det till dom som är roade av det...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar

Jag bytte till 4 men jag märker inte större skillnad måste jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försöker få igång RAID men W7 blåskärmar vid uppstart när jag har det aktiverat.

RAID:en är inte på systemdisken.

AHCI fungerar.

Har startat med W7-skivan och installerat RAID drivisar från moderkortsskivan men det hjälper inte.

Har också installerat RAID drivisarna inne i W7...

EDIT: Nvm, fungerar nu..

Permalänk
Medlem

Klockan> Vad var fel då?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Klockan> Vad var fel då?

Inget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Klockan> Vad var fel då?

Det var jag som gjorde fel. Jag bootade med RAID i BIOS fast det är bara när man sätter upp RAID första gången man behöver det, sedan ska man ändra tillbaka till AHCI.
Jag märkte inte att RAID fungerade eftersom RAID volymen visade sig som två separata diskar med samma storlek som de två diskar som utgör RAID:en.
När jag gick in i diskhanteraren märkte jag dock att de var i RAID då jag såg att de var på samma block.

Permalänk
Medlem

Ifall man vill att datorn loggar in automatiskt även fast man har lösenord, hur gör man då?

Som man kunde via control userpasswd2 i XP.

Visa signatur

Mattias