min envetna kompis ska köpa nytt..

Permalänk
Medlem

min envetna kompis ska köpa nytt..

Tja ! min kompis ska köpa ny dator, jag har tipsat han om ett paket som jag anser vara mkt bra , jag kan även bygga ihop den åt honom och W7 har jag till honom med.

men han säger att SSD är dyrt och "krångligt" ? :S

han vill inte ge sig heller, utan han ska lägga pengar på annat och priset han får blir samma som med SSD fast utan en SSD.

så jag vill att han ska förstå att mitt paket är bättre.

så hjälp mig,

kan kännas lite som en onödig tråd men han vill inte ge sig.

mitt paket

Här har vi hans paket

tackar för svar Mvh.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Så istället för SSD väljer han att köpa w7 som du kan ge till han :P? Om han inte vill ha SSD, så lägg mer pengar på grafikkort tycker jag, kanske ett till 5850?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Så istället för SSD väljer han att köpa w7 som du kan ge till han :P? Om han inte vill ha SSD, så lägg mer pengar på grafikkort tycker jag, kanske ett till 5850?

jo precis , men ett 5850 klarar alla hans behov, det är därför jag envetnas med att han ska ha SSD , han spelar CS och wow bara typ

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

"mitt packet" skulle jag kört på.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

"mitt packet" skulle jag också kört på. (kanske skulle du ta en svart dvd- brännare?:P)

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem

visa han det där klipper där dem tar upp 50 fönster samtidigt med en vanlig HDD och med en SDD så ser man skillnaden , och vilken skillnad sen ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moses666
visa han det där klipper där dem tar upp 50 fönster samtidigt med en vanlig HDD och med en SDD så ser man skillnaden , och vilken skillnad sen ^^

länk ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
länk ?

google is your friend! sett flera av dina inlägg och du kommer alltid med google så varför itne använda den själv? finns ett ordspråk. Man ska leva som man lär

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

För en gamer är SSD totalt onödigt, även lite onödigt i vanligt fall, visst snabbare i windows och så, men vafan, lite får man väl ta och tåla?

Skaffar hellre SSD när det tar kål på HDD och inte enbart används som systemdisk.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4 här har du den , ska nog övertyga honom. SSD var det skrev fel ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
google is your friend! sett flera av dina inlägg och du kommer alltid med google så varför itne använda den själv? finns ett ordspråk. Man ska leva som man lär

okey , men du jag vet juh vad det är för video han menar med 50 fönster ^^ sen youtube där jag redan sökt , finns det nog mer än 588 videos, så GLHF !

sen så skriver jag bara till sånna saker som är självklara

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Om min budget var begränsad så hade jag självklart prioriterat bort SSD:n till förmån för andra enligt min mening viktigare komponenter. Jag antar att datorn skall användas till krävande spel och hade därför valt att lägga krut på processor och/eller grafikkort. Med det sagt menar jag inte att din kompis paket är att föredra ty jag gillar inte något av paketen.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetakniven
Om min budget var begränsad så hade jag självklart prioriterat bort SSD:n till förmån för andra enligt min mening viktigare komponenter. Jag antar att datorn skall användas till krävande spel och hade därför valt att lägga krut på processor och/eller grafikkort. Med det sagt menar jag inte att din kompis paket är att föredra ty jag gillar inte något av paketen.

om du läser lite högre upp så ser du att han bara spelar CS och wow

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
om du läser lite högre upp så ser du att han bara spelar CS och wow

Enligt mitt tycke ÄR WoW ett krävande spel. Min åsikt står därför oförändrad.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetakniven
Enligt mitt tycke ÄR WoW ett krävande spel. Min åsikt står därför oförändrad.

så du tror inte en i5 klarar av wow ? klocka den lite så får du se på annat

vad jag läst så är inte en i7 så nödvändig att lägga pengar på för vissa gamers ?:P

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Varför Musashi när PCS+ redan har bra kylare?

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5850_PCS_Plu...

trodde inte den skulle vara så tyst ,men går att plocka bort från paketet

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
så du tror inte en i5 klarar av wow ? klocka den lite så får du se på annat

vad jag läst så är inte en i7 så nödvändig att lägga pengar på för vissa gamers ?:P

Min poäng är snarare att det enligt min uppfattning inte finns fog för att prioritera en SSD - så länge ekonomin begränsar valet av komponenter. En SSD ger mig veterligen ingen prestandaökning i spel, däremot kan den förkorta laddningstiderna. Högre fps och bättre grafikinställningar är dock i min bok mer värt än -nu skjuter jag från höften- halverade laddningstider.

Avslutningsvis vill jag påpeka att jag ser på annat varje gång jag spelar WoW på min klockade i7:a. Spelet har en tendens att lagga på sina ställen. Möjligt att det är dåligt optimerat men det innebär väl inte att en kraftfullare dator INTE ger bättre fps?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

+ Ett förslag är att fråga han varför han valde Ultimate när Home Premium finns för 1021:-. För att se skillnaderna på de två och övriga "editions" se http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions . De flesta skulle jag tro väljer Home Premium.

+ Det finns oxå en liten SSD, 40 GB X25-V som presterar bra som systemdisk.

+ Kanske skulle du kunna ge han ett sista förslag där du utgår från ditt eget förslag, byter ut 80 GB mot 40 GB SSD, tar bort VGA-kylare och kylpasta, och lägger till kostnaden för montering och Windows 7 Home Premium OEM.

Permalänk

wow är det mest o optimerade spel som finns sen TBC kom alla som hade hyffsade datorer i Orginal wow kom funkade fel fritt sen kom TBC och pajade allt, och WoltK är fan inte mycke bättre det heller så din i7a är säker uber men inte i wow för dess noob optimering

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
okey , men du jag vet juh vad det är för video han menar med 50 fönster ^^ sen youtube där jag redan sökt , finns det nog mer än 588 videos, så GLHF !

sen så skriver jag bara till sånna saker som är självklara

ju och sådana (eller såna).

Och ja, ditt inlägg var också "självklart".

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
ju och sådana (eller såna).

Och ja, ditt inlägg var också "självklart".

ja det är så självklart, visst som en nål i en höstack när det gäller SSD vs HDD tester.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
ja det är så självklart, visst som en nål i en höstack när det gäller SSD vs HDD tester.

Om du inte lyckades klura ut det, så refererade jag till:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
länk ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
google is your friend! sett flera av dina inlägg och du kommer alltid med google så varför itne använda den själv? finns ett ordspråk. Man ska leva som man lär

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
För en gamer är SSD totalt onödigt, även lite onödigt i vanligt fall, visst snabbare i windows och så, men vafan, lite får man väl ta och tåla?

Detta kan jag ju inte hålla med om, köpte ssd i första hand för att korta ner laddningstiderna för banorna i t.ex Battlefield 2 , man vill ju vara bland de första på servern sen nuförtiden när Bad company 2 kraschar och man kanske till och med får starta om windows, voip-program o dyl. så är det ju skönt att uppstarten tar 15-20 sek istället för 1-2 min man vill ju inte låta sin squad vänta längre än nödvändigt

Permalänk

precis skulle nog mer säga att SSD är för den seriösa gamern aswell med tanke på förkortade load time etc som kommer till.

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Nu står som sagt valet mellan något bättre spelprestanda eller snabbare laddningstider. För den seriösa gamern borde inte valet vara speciellt svårt. Självklart bör bättre fps komma i första hand.

Bara att beklaga för de som har så pass instabila datorer att de måste starta om systemet mest hela tiden. DÅ, först DÅ, kan jag tänka mig att det finns fog att prioritera en snabb lagringsenhet.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetakniven
Nu står som sagt valet mellan något bättre spelprestanda eller snabbare laddningstider. För den seriösa gamern borde inte valet vara speciellt svårt. Självklart bör bättre fps komma i första hand.

Bara att beklaga för de som har så pass instabila datorer att de måste starta om systemet mest hela tiden. DÅ, först DÅ, kan jag tänka mig att det finns fog att prioritera en snabb lagringsenhet.

jo men skillnaden är att ifall du har typ 90% fylld HDD så kommer HDn flaska datorn i spel men har du en 90% fylld SSD kör trim poff 95% av optimal speed finns så därför är en SSD bättre i all HDD väg.

men ja självklart ska FPS komma först men allt är spelbart på +60fps med maxxat det är inte counter-strike motor vi snackar om längre där 90-95+ var minst och helst ligga konstant på 101

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
jo men skillnaden är att ifall du har typ 90% fylld HDD så kommer HDn flaska datorn i spel men har du en 90% fylld SSD kör trim poff 95% av optimal speed finns så därför är en SSD bättre i all HDD väg.

men ja självklart ska FPS komma först men allt är spelbart på +60fps med maxxat det är inte counter-strike motor vi snackar om längre där 90-95+ var minst och helst ligga konstant på 101

Ditt första stycke saknar helt relevans. Min hdd på 750gb är ALDRIG fylld till 90% och den flaskar således inte. Om det skulle vara ett problem så är det bara att rensa.

Ditt andra stycke tyder på att du håller med mig. Komponenter som ger bättre fps går före SSD helt enkelt.

Då har vi rett ut det!

Avslutningsvis vill jag länka till följande tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9189...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetakniven
Ditt första stycke saknar helt relevans. Min hdd på 750gb är ALDRIG fylld till 90% och den flaskar således inte. Om det skulle vara ett problem så är det bara att rensa.

Ditt andra stycke tyder på att du håller med mig. Komponenter som ger bättre fps går före SSD helt enkelt.

Då har vi rett ut det!

Avslutningsvis vill jag länka till följande tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9189...

jo det är klart att man kan rensa men fortfarande håller jag mig till att SSD > HDD i all spel väg, men en SSD behöver man inte rensa för att fixa speed det är också en stor skillnad

sen beronde på vad han nu ska spel tex ta wow satsa på något annat än CPUn i detta spel är lol CPU är allt i WoW atm då optimeringen är total förstörd i detta spel, ska han spela CS så räcker ett 400kr GFX för att maxa det så helt enkelt beror på vad som ska spelas.

och som nyyankee har skrivit, pratar även privat med nyyankee så spelar hans polare mestadels CS och WoW så det enda egentligen som isf man skulle kunna toppa mer är CPUn, GFX kortet i säg ska klara sig galant men det är just CPUn det handlar om i WoW så därför skulle ajg köra WoW på SSD hellre än på HDD för att korta ner så mycket laddnings tid som möjligt.

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
jo det är klart att man kan rensa men fortfarande håller jag mig till att SSD > HDD i all spel väg, men en SSD behöver man inte rensa för att fixa speed det är också en stor skillnad

sen beronde på vad han nu ska spel tex ta wow satsa på något annat än CPUn i detta spel är lol CPU är allt i WoW atm då optimeringen är total förstörd i detta spel, ska han spela CS så räcker ett 400kr GFX för att maxa det så helt enkelt beror på vad som ska spelas.

och som nyyankee har skrivit, pratar även privat med nyyankee så spelar hans polare mestadels CS och WoW så det enda egentligen som isf man skulle kunna toppa mer är CPUn, GFX kortet i säg ska klara sig galant men det är just CPUn det handlar om i WoW så därför skulle ajg köra WoW på SSD hellre än på HDD för att korta ner så mycket laddnings tid som möjligt.

Nej en SSD får man rensa för att få plats med nya spel och program på istället. (-:

Du skriver själv att en snabbare processor kan ge bättre fps i WoW. Problem solved, processor it is then! Angående laddningstiderna i WoW: När du ska raida så väntar självklart raiden tills den är fulltalig. Så länge man inte är sist behövs således inte kortare laddningstider.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.