3D accelerering på 3 monitorer .. ??

Permalänk
Medlem

3D accelerering på 3 monitorer .. ??

Hej! Idag har jag ett Radeon 9700 PRO med 2 skärmar, om jag ens försöker köra 3D på skärm nummer två så blir det ryckigt o eländigt!

Jag skulle vilja köra tre monitorer samtidigt. Skulle då följande fungera?

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe i975x (eller skall jag välja något annat?)

GFX 1: Sapphire Radeon X1900XT 512 till den primära monitorn! (Inte i Crossfire mode)
Ena kortets port kopplar jag till skärmen i mitten!

GFX 2: PowerColor Radeon X1600XT BRAVO 256MB (Jag vet inte vad BRAVO står för).
Andra kortets portar kopplar jag till varsin skärm (höger & vänster), till ett total av 3 st!

Skulle då alla 3 skärmarna kunna köras i full 3D, lika bra som om jag bara hade en skärm? Om inte, går det att lösa?

Jag försöker bygga en snabb och samtidigt hyggligt tyst dator som står pall för en ev. quad-CPU uppgradering samt håller några år!!

Jag sysslar med videoredigering och musik, därav önskan att ha 3 snabba "skrivbord" för tracker, effektpanel samt mixer.

Jag har tokläst alla inlägg jag kan hitta och därifrån kommit fram till följande lista på saker!

2 * Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
1 * Asus P5W DH Deluxe i975x
1 * Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
1 * Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail
1 * PowerColor Radeon X1600XT Bravo 256MB, GDDR3, PCI-Express, DVI-I/ViVo, Retail
2 * Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu, 2 Heatpipes
1* Tagan Easycon 580W, Modular Cables, 120m fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

Det enda jag är lite kluven på är att moderkortet är I975x chipset och inte det nyare P965, vad anser ni?

Jag uppskattar alla råd jag kan få!

Vänligen

/Daedra

Edit: Stavfel

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vilka program använder du?

Har inte sett något program som stödjer fler en ett grafikkort för 3D åtgången.
Vanligtvis så tar de primära skärmen automatiskt, eller så går det bara välja ett i inställningarna.

EDIT: Antar då alltså att du t.ex. vill köra videoredigeringen på 3 skärmar med 3D stöd på alla.

Att köra musikprogrammet på den ena och videoredigering på den andra bör väl gå?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Hjälpsam

TrippleHead2Go (som videfix nämnde) kostar lite drygt 3000 och gör att du kan köra 3st skärmar på 1280x1024@60hz som en skärm, mao från ett grafikkort. Då har du en desktop på 3840x1024, hanteras från datorn som en skärm, matrox boxen splittar signalen till tre skärmar, och det tar en utgång från ett grafikkort.

Det är det bästa sättet att få full 3D fuktion på alla skärmar. Jag har länge kört med mellan 2-4 skärmar på klassiskt sätt med flera gfx portar på flera grafikkort och inte varit nöjd med resultatet.

Nackdelen med den lösningen är att man får "bara" 1280*1024 per skärm vilket är ganska lite om man är van vid tex 1600*1200 per skärm, samt att den endast fixar 60hz filket är ordentlig huvudvärk om du kör på CRT skärmar, så det förutsätter mer eller mindra att du kör med TFT skärmar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
http://www.matrox.com/graphics/offhome/gxm.cfm

Tack för ditt svar! Jag har tittat på den lösningen men det är inget för mig, då jag får samma men större skrivbord på alla tre skärmarna. Jag vill ha en "tre skrivbordslösning" Vad händer om jag startar ex. WoW, vill den köra över alla tre skärmarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Nackdelen med den lösningen är att man får "bara" 1280*1024 per skärm vilket är ganska lite om man är van vid tex 1600*1200 per skärm, samt att den endast fixar 60hz filket är ordentlig huvudvärk om du kör på CRT skärmar, så det förutsätter mer eller mindra att du kör med TFT skärmar.

Jo det är sant, men jag kanske var lite otydlig! Jag VILL alltså köra med två grafikkort för att ibland ha möjligheten att lira lite. Då med bra 3D på den primära skärmen! Idag kör jag med två st 22" CRT Trinitron skärmar, jag har en tredje exakt likadan skärm så det kommer bli lösningen (jag har STORT skrivbord), därför så undviker jag Matrox lösningen (60Hz på CRT = Treo kontot kommer bli stort).

Så den stora frågan är väl egentligen.

Fungerar den lösningen jag postade i första inlägget?

Fungerar Conroe E6600 bra på ett Asus P5W DH Deluxe i975x? Finns det andra i975x moderkort ni hellre rekommenderar?

Kan man ha dessa två GFX-kort tillsammans på moderkortet utan att köra Crossfire. Körs båda korten i x16 när inte Crossfire är påkopplat (i Crossfire läge så körs väl korten i x8 om jag inte minns fel)?

Och slutligen!

Hur fungerar 3D accelerering på den sekundära porten på grafikkortet? Är det full 3D samtidigt på båda GFX portarna på ett X1600XT kort?

Ledsen för alla upprepningar osv, men jag vill vara säker på att jag beställer rätt grejor.

Här är en URL till sakerna jag funderar över:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=365415&...

/Daedra

Edit: Tillägg av info.

Permalänk
Hedersmedlem

Som du har gjort att skapa fler trådar för att dra hit folk är inte tillåtet och leder till att alla trådar låses.

Edit: Ursäkt accepterad och tråden är nu upplåst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående ramen

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=4&artpage=...