Permalänk
Avstängd

Nipples!

Var länge sedan man höll på med vattenkylning. Tänkte bara höra vad som rekommenderas för nipplar. Vanliga med "hullingar" som man trär på slangen och sätter fast med slangklämma eller något push-in metod? Har de blivit bättre?

Ser att det finns både 12 och 13mm för 1/2". Vad rekommenderas där?

Permalänk

tror slangklämma är bättre

Visa signatur

Online!

Permalänk
Medlem

Hullingar har jag inbyggda på min radiator, tycker det är enkelt och med slangklämma lossnar det ändå inte.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd

Misstänkte det. Då är det bara frågan, riktiga slangklämmor eller såna där plastgrejer man spänner åt?

Och 13 eller 12mm?

EDIT, eller varför inte vanliga buntband?

Permalänk
Medlem

Re: Nipples!

Vilken typ av nippel?
Tills nyligen var det vanliga nipplar (med hullingar) som gällde för alla större slangdimensioner. Men numera finns kompressionsnipplar även för riktiga slangar, kolla XS galleri för inspiration. Så idag väljer man snarare efter vad som får plats, smak, plånbok och tillgänglighet.

Innerdiameter?
För bästa prestanda bör du satsa på så stor innerdiameter som möjligt. De bättre nipplarna för 1/4-gänga har ca 10mm ID. Även om du kör med mindre slangar typ 8-10mm ID (~3/8") bör du välja nipplar för 1/2" slang, dvs med 10mm ID. Det krävs lite arbete, varmvatten och tid för att få på en liten slang på en stor nippel, men det ger liite lägre flödesmotstånd så det är värt det! Med kompressionsnipplar bör man dock använda slangdimensionen nippeln konstruerats för. Sen bör du undvika skarpa böjar om möjligt. Ibland går det ju tyvärr inte och då är 45 graders böjar att föredra framför 90, men som sagt helst raka rör.

Kompressionsnipplar
Såväl Bitspower, Feser och Danger Den erbjuder idag kompressonsnipplar för större slangar. Dyrare än vanliga nipplar men inga slangklämmor behövs och många tycker de ser bättre ut.

Vanliga nipplar
När det gäller vanliga nipplar med hullingar rekommenderar jag Bitspower/Danger Den eller EK.

Slangklämmor
Använd ALLTID någon typ av slangklämma när du använder vanliga nipplar med hullingar. Även om slangen var jättesvår att få på och måste skäras bort skulle den kunna lossna. När man drar i slangen fungerar den lite som en s.k kinesisk fingerfälla och fastnar bara ännu mer. Ett övertryck från insidan får motsatt effekt och slangen lossnar lättare. När vattnet blir varmt blir slangen mjukare och lossnar mycket lättare. Om t.ex något skulle fastna i ett block kyls inte längre vattnet lika bra av radiatorn och det blir ett stort övertryck före blocket.

En slangklämma bör klämma åt lika mycket runt om hela slangen annars kan en läcka lätt uppstå i områden där trycket är lägre. Många skruvslangklämmor har t.ex ett stort plant område som ger ojämnt tryck, speciellt om man använder slangklämmor konstruerade för större slangdimensioner.

Jag föredrar två stycken ganska små buntband, de mindre har inte lika stor plan yta och ger därför jämnare tryck. Genom att sätta buntbandens "huvud" på motsatt sida är risken för att det ojämna trycket ska leda till läckage dessutom minimalt. De är diskreta, och kostar nästan ingenting.

Jag går dock och väntar på att evil-98:as supersnygga slangklämmor i fräst aluminium ska börja säljas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Hullingar har jag inbyggda på min radiator, tycker det är enkelt och med slangklämma lossnar det ändå inte.

Tjocka buntband funkar prima, men dra inte åt för hårt så det skär in i slangen om den är mjuk. Jag körde med siliconslangar som är lite mer mjuka. Om du kör med tygon eller biltema så kan du nog dra åt lite mer, men det fixar sig nog hur du än gör.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Mina MCW30 samt 60's har alla 1/2" plastnippel och R3603 1/2" Tygon slickar sig verkligen över slangen, använder därmed ingen klämma/ buntband alls

CPU-block och VRM-block är däremot försedda med Swiftech High Flow nipplar och p.g.a skarpa svängar med Tygon så tenderar slangen att vika sig på nippeln och kan alltså lämna ett läckage om man/jag inte använder skydd. Brukar alltid köra buntband men för tillfället kör ja bara plastklämmor . Men som mx nämner så är de både smart och billigt att använda buntband och som redan nämnt så är de just dom minsta som fungerar bäst och och lämnar just en diskret vy.

Damn! Alu-klämmor.. de var inte dåligt. Blir väl ett schyst pris på dom också, och i samma veva utmärkt för folk som har hela chassiet fyllt med slang.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Men tackar, då vet jag. En order är nu lagd på en vattenkylning. Blev försenad ett par månader av faktorer utanför min kontroll.

Förövrigt anser jag att mx inlägg om nipplar ska in i vattenkylnings-FAQn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men tackar, då vet jag. En order är nu lagd på en vattenkylning. Blev försenad ett par månader av faktorer utanför min kontroll.

Förövrigt anser jag att mx inlägg om nipplar ska in i vattenkylnings-FAQn.

Håller med.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg innehåller väldigt mycket av mina subjektiva åsikter och länkar till produkter jag personligen rekommenderar. FAQ:n är avsiktligen objektiv så mitt inlägg passar inte riktigt. Jag har skickat några förslag till Ninjan så kanske kommer vissa delar av mitt inlägg med i FAQ:n.