Nvidia: CUDA och PhysX viktigare än DirectX 11

Permalänk
Medlem

Har aldrig fattat det här med grönt, rött, blått......

Vill jag ha en siemens tvättmaskin ist. för en elektrolux, så köper jag den. Inte för att den är vitare, utan för att den rymmer mer, tvättar renare för bättre pris.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Det verkar som swec är lika bara på att läsa källorna som IDG.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast

Direct X 10.

Nvidia släppte sin G80 med DX10 i November 2006
ATi släppte sin R600 med DX10 i Maj 2007.

ATi överlevde förseningen, eller hur? Tro mig det kommer även Nvidia att göra.

Hur många spel hade DX10 mellan Nov 2006 och Maj 2007? Och hur många spel tror ni kommer att ha DX11 tills Nvidia släpper sina kort?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

DX11 kommer bli en faktor, det verkar som Windows 7 blir populärt och därmed en betydligt större bas spelare som har det än DX10. Men spelen kommer förstås inte att släppas i höst, förutom möjligen vissa sponsrade spel som var nära release ändå.

Det är ingen kris för NVidia att de är sena, men ATI får förstås en boost i försäljningen när de kan släppa samtidigt som Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Låter som NVIDIA bara kommer med ursäkter. Deras förklaring varför deras kort kommer så sent eller så vill de inte erkänna att deras DX11 prestanda är för dåligt jämfört med ATIs.

Om de inte är så får NVIDIA gärna bevisa det så blir det bättre för kunderna.

Kommer dom nog göra ska du se Världens ledande sätter inte sitt rykte på spel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Direct X 10.

Nvidia släppte sin G80 med DX10 i November 2006
ATi släppte sin R600 med DX10 i Maj 2007.

ATi överlevde förseningen, eller hur? Tro mig det kommer även Nvidia att göra.

Nvidia fick ett enormt försprång och har surfat på G80 sen dess. Att vara så sena ute med en konkurrent skadade ATi ordentligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Hur många spel hade DX10 mellan Nov 2006 och Maj 2007? Och hur många spel tror ni kommer att ha DX11 tills Nvidia släpper sina kort?

För HP, Dell och de andra stora OEM:arna så är DirectX 11 en ganska stor grej. Den okunniga massan gillar ny teknik och det är ett nytt operativsystem på gång. Du kommer se många fler datorer med HD5***-kort än du kommer se med Nvidia-kretsar.

Shagy: Nvidia har redan satt sitt rykte på spel flera gånger och det verkar som om det kommer att fortsätta. Det är så det är: när man inte har en konkurrent så är det bara stora, men tomma ord som håller skeppet flytande.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag väntar på 56xx och 57xx serien, som ger mig bra prestanda billigt och är ström snåla. Då man blir less att köpa svindyra kort, när man insett vad dom är värda om 15 år.
Trident korten kostade väll närmare 1000 kr på 486 tiden med 4 färger 8 bitars isa och 64kb minne?
Matrox korten och 3Dfx korten som gav 3D via DX eller Glide, var inte billiga heller, runt 1500kr med. Sedan kom Riva 128, Rendition Verite och 3Dfx Voodoo Banshee.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Gillar nvidias uttalande, helt rätt

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Gillar nvidias uttalande, helt rätt

Sarkasmen bränner i ögonen

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det kan vara kul att se nuläget mellan ATI & Nvidia:
ATI hade 35% marknadsandel i Q2 (31% i Q1) Nvidia hade 64% i Q2 (68% i Q1).

Ska bli intressant att se utvecklingen närmsta halvåret. Jag gissar på att ATI når över 40% i Q4 i år.

Källa (längst ner i artikeln).
http://jonpeddie.com/press-releases/details/jon-peddie-resear...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
DX10 tycker jag inte alls var värt hypen, och samma gäller väl DX11 antar jag.

Hype ? förtagen sa att det inte var något märkvärdigt med dx10 , dx 11 kmr vara betydligt större steg

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Folding eller fler partiklar i explosioner (väl det som physx använts mest till) känns inte som något jag är intresserad av. Vill ha snyggare spel, inte mer poäng i folding.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Så här i backspegeln så beundrar jag 3Dfx för att.
Man kunde köra vilket skit 2d kort man ville och köra in ett 3Dfx kort och få fin 3D prestanda i Glide .
Ville man ha mera fps så fanns det Sli.
Felet var ju max upplösningen och hur många bitar upplösningen klarade.
I sli tror jag att max var 1024x768 med 16 bitars färg, eller lägre

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Ibland önskar jag att debatten ATI/Nvidia kunde få vila tills båda tillverkarna har sin nya generation på banan. Blir sannolikt mer konstruktivt då. Tröttsamt med dessa läger. Man köper väl det man vill och det man behöver? Någon har Nvidia och är nöjd med det. Jahapp, då var han en faboy då. Och tvärtom. Sjukt tröttsamt. Som att det skulle vara ett politiskt ställningstagande att köpa ett grafikkort.

Aja, bara min tanke.

Men det blir ju ett politiskt ställningstagande.
Om ett företag strävar efter slutna egna standarder istället för öppna gemensamma så gör man ett politiskt ställningstagande vare sig man vill eller inte när man köper en vara av det ena eller andra företaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Så här i backspegeln så beundrar jag 3Dfx för att.
Man kunde köra vilket skit 2d kort man ville och köra in ett 3Dfx kort och få fin 3D prestanda i Glide .
Ville man ha mera fps så fanns det Sli.
Felet var ju max upplösningen och hur många bitar upplösningen klarade.
I sli tror jag att max var 1024x768 med 16 bitars färg, eller lägre

Jag förstår inte vad det är du beundrar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Så här i backspegeln så beundrar jag 3Dfx för att.
Man kunde köra vilket skit 2d kort man ville och köra in ett 3Dfx kort och få fin 3D prestanda i Glide .
Ville man ha mera fps så fanns det Sli.
Felet var ju max upplösningen och hur många bitar upplösningen klarade.
I sli tror jag att max var 1024x768 med 16 bitars färg, eller lägre

Du menar Voodoo2 då.
Voodoo 3/4/5 var "vanliga" kort som i dagens läge och det var glide som hade 16-bit limit.
Körde du spel i openGL/d3d så gick 32-bit bra men tror max res var det samma som i glide (kan ha varigt 1024 med ett kort och 1280 med 2st).

OnTopic: Låter som ett uttalande som inte kom ut rätt det där eller har misstolkats fel.
Tror dom lägger samma prio på DX11 som ATi men går inte ut med det lika hårt i alla uttalanden för det är en sådan självklar del utav kortet/korten.

För mig blir det nog ett 5870 för slippa nvidias drivrutiner som jag är jävligt less på.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
För mig blir det nog ett 5870 för slippa nvidias drivrutiner som jag är jävligt less på.

ATI drivers är inget att hänga i julgranen, så byter inte kort pga drivers. Byt kort för att hårdvaran är bra, prisvärd osv.

Dock fungerar Catalyst 9.9 bra för mig nu, slutade även att krasha i Aion.

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt helt rätt, men det man kan åstadkomma med DX11 kan man antagligen också göra med extensions eller på annat sätt. DX11 blir därmed mest en marknads sak och implementationsfråga. Skulle inte vilja ofta PhysX och CUDA för det och ATI är inte riktigt på samma nevå med OpenCL och Havok ännu.

Frågan är vem det är så desperat att han skaffar ett ATI kort med tvivelaktiga drivrutiner. Har ett par riktigt dåliga programmeringsexempel. ATI? never more när jag har valet.

Så ATI blir åter valet för fan-boys och de som inte bryr sig rent teknisk utan tänker enbart på prestanda i 1-5 spel. Tror inte marknadsandelar kommer ändras så mycket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Äre bara jag som tycker det är bra att nVidia "vågar" skita i nyaste DirectX ?
Detta tycker jag dels för jag hatar microsoft och dels för att det kan betyda att spelutvecklarna kanske börja skita i directX och kör mer open gl? som fler operativsystem kan använda?
så att man i framtiden verkligen kan köra linux, eller ja vad som!, utan att behöva tänka på "nä shit det har directx11 och då måste jag ha windows 7 på datorn för att det ska funka optimalt"

Rätta mig om jag har fel..men kanske någon som förstår vad jag menar

Jag kan rätta dig lite,företag ska tjäna pengar och då kommer dom följa guden MS annars är dom rökta i det längre perspektivet,hur ska du kunna driva ett företag om du inte får sålt några produkter?Jag gillar inte heller microsoft men vad tror du händer om nvidia droppar DX11?
Hejdå nvidia med tanke på att 80-90 procent pcmaskiner kör nån form av windows,jag gillar inte nvidia men vore väldigt tråkigt om amd/ati blev ensamma graffetillverkare och kunde börja köra som intel/microsoft.Konkurrens är alltid bra:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Äre bara jag som tycker det är bra att nVidia "vågar" skita i nyaste DirectX ?
Detta tycker jag dels för jag hatar microsoft och dels för att det kan betyda att spelutvecklarna kanske börja skita i directX och kör mer open gl? som fler operativsystem kan använda?
så att man i framtiden verkligen kan köra linux, eller ja vad som!, utan att behöva tänka på "nä shit det har directx11 och då måste jag ha windows 7 på datorn för att det ska funka optimalt"

Rätta mig om jag har fel..men kanske någon som förstår vad jag menar

Jag älskar nvidia o dess kort, men de VÅGAR ingenting. Jag tror knappast de skiter i dx11 utan helt enkelt är ej färdiga med kortet som stödjer det. Detta är en tävling om kunder och pengar så det är klart nvidia säger så som de säger. Även ati gör så när de ligger under eller efter. Ati vann denna rond och nvidia försöker helt enkelt tona ner det som alla stora bolag ska göra. Open Gl kan man sluta hoppas på för det kommer alldrig hända tyvär. Jag förstår vad du menar men det kommer inte att ske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Ibland önskar jag att debatten ATI/Nvidia kunde få vila tills båda tillverkarna har sin nya generation på banan. Blir sannolikt mer konstruktivt då. Tröttsamt med dessa läger. Man köper väl det man vill och det man behöver? Någon har Nvidia och är nöjd med det. Jahapp, då var han en faboy då. Och tvärtom. Sjukt tröttsamt. Som att det skulle vara ett politiskt ställningstagande att köpa ett grafikkort.

Aja, bara min tanke.

Man måste ju ändå kunna diskutera nuvarande produkter på marknaden. För man delar på så sätt med sig av information om vad som är bäst på marknaden just nu. Nvidias nuvarande kort som kommer att konkurrera mot ATi's 5800 serie är verkligen inte konkurrenskraftiga med nuvarande priser. Det måste man poängtera, ingen vet när nvidias nästa generation kommer att dyka upp.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM 57
Du menar Voodoo2 då.
Voodoo 3/4/5 var "vanliga" kort som i dagens läge och det var glide som hade 16-bit limit.
Körde du spel i openGL/d3d så gick 32-bit bra men tror max res var det samma som i glide (kan ha varigt 1024 med ett kort och 1280 med 2st).

OnTopic: Låter som ett uttalande som inte kom ut rätt det där eller har misstolkats fel.
Tror dom lägger samma prio på DX11 som ATi men går inte ut med det lika hårt i alla uttalanden för det är en sådan självklar del utav kortet/korten.

För mig blir det nog ett 5870 för slippa nvidias drivrutiner som jag är jävligt less på.

'
Klart jag menade Voodoo 2 , Tror max var 1024x768 med 16 eller 8 bitar i sli?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
För att sammanfatta din vägg med fina ord så håller du totalt med Mike Hard och tycker att bara för nVidia har physX och CUDA så är deras kort totalt överlägsna allt som ATI har? När det nu i DX11 kommer något som gör exakt samma sak som dessa så är detta "inte riktigt lika bra". Känns som du sitter i sandlådan och säger att din spade är bättre än min (som kan göra samma sak) bara för att den är grön och har ett par andra klistermärken på sig.
Men det är klart, när nVidia är så tysta om sin kommande generation så har väl deras fanboys inget annat att göra än att sitta och diktera väggar med önskedrömmar

hur kan du påstå att dx11 gör "exakt" samma sak ? Du påstår att då har vi haft dx11 länge redan vi som äger nvidia kort, fast vi visste inte om att cuda och physX ärr samma sak som dx11 ?

Jag tror ju inte nvidia är villiga att avslöja för dig eller nån annan vad som gör att deras hårdvara stödjer allt vad Ati kan men även kan använda sin egen mjukvara för att ge en boost i beräkningsprestanda, är det så att dom kan det så är väl inte det att säga att spaden har enn annan färg med ett par klistermärken. Har nvidias kort en arkitektur som deras egen mjukvara kan dra bättre nytta av så är väl det en bonus för dom som vill ha den extra beräkningskraften, om den nu finns. Du kan väl inte jämföra spadar om du bara sett den ena av dom för den andra är innlåst i ett skåp utan fönster fortfarande, eller har du sett och provat prestandan på et GT 300 kort så du kan svara för att de inte är bättre ? Eller att nvidias egen mjukvara inte ger en boost i prestanda. Vet du skillnaderna på arkitekturerna på korten ? Jag vet inte ens hur arkitekturen på det kortet jag sett bilder på är och uppför sig ens ännu så jag kan inte ens svara på hur effektiv den är... Men jag vet att nvidia har uttalat sig att dom kommer stödja dx11 och att de också kommer köra en vidareutveckling på sin egen mjukvara för den kommer ge extra beräkningskraft för deras egna unika arkitektur. Om det nu är ett sämmre kort eller ett bättre kort så har väl inte nvidia skyldighet att dela med sig av sina hemligheter som ska garantera deras marknadsekonomiska värde, för att du ska kunna sitta med några siffror framför dig och avgöra vilket kort som är bäst, och avgöra om cuda är något att ha eller ens jämföra dx 11 med cuda utan att ha testat korten elle ha en aning om deras arkitekturer och hur dessa kan påverkas av mjukvaran de är byggda för. Jag ger fan i vad dx11 är och likadant nya cuda tills jag sett vad det åstadkommer i jämförelse. Men vad i helvete har ati att göra med vilken mjukvara nvidia vill använda att driva sina kort genom beräkningar ??
Föresten med det agressiva utfallet undrar jag om DU är avundsjuka på mina nvidia kort.... Du jag kan trösta dig med att jag är ingen fanboi utan har 3 stk 4890 ligger här brevid mig med... Jag har lite rekord i ett par trådar med ett par av dom korten ! så jag snackar inte skit som dig , en antagonist är vad du är !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
hur kan du påstå att dx11 gör "exakt" samma sak ? Du påstår att då har vi haft dx11 länge redan vi som äger nvidia kort, fast vi visste inte om att cuda och physX ärr samma sak som dx11 ?

Jag trot ju inte nvidia är villiga att avslöja för dig eller nån annan vad som gör att deras hårdvara stödjer allt vad Ati kan men även kan använda sin egen mjukvara för att ge en boost i beräkningsprestanda, är det så att dom kan det så är väl inte det att säga att spaden har enn annan färg med ett par klistermärken. Har nvidias kort en arkitektur som deras egen mjukvara kan dra bättre nytta av så är väl det en bonus för dom som vill ha den extra beräkningskraften, om den nu finns. Du kan väl inte jämföra spadar om du bara sett den ena av dom för den andra är innlåst i ett skåp utan fönster fortfarande, eller har du sett och provat prestandan på et GT 300 kort så du kan svara för att de inte är bättre ? Eller att nvidias egen mjukvara inte ger en boost i prestanda. Vet du skillnaderna på arkitekturerna på korten ? Jag vet inte ens hur arkitekturen på det kortet jag sett bilder på är och uppför sig ens ännu så jag kan inte ens svara på hur effektiv den är... Men jag vet att nvidia har uttalat sig att dom kommer stödja dx11 och att de också kommer köra en vidareutveckling på sin egen mjukvara för den kommer ge extra beräkningskraft för deras egna unika arkitektur. Om det nu är ett sämmre kort eller ett bättre kort så har väl inte nvidia skyldighet att dela med sig av sina hemligheter som ska garantera deras marknadsekonomiska värde, för att du ska kunna sitta med några siffror framför dig och avgöra vilket kort som är bäst, och avgöra om cuda är något att ha eller ens jämföra dx 11 med cuda utan att ha testat korten elle ha en aning om deras arkitekturer och hur dessa kan påverkas av mjukvaran de är byggda för. Jag ger fan i vad dx11 är och likadant nya cuda tills jag sett vad det åstadkommer i jämförelse. Men vad i helvete har ati att göra med vilken mjukvara nvidia vill använda att driva sina kort genom beräkningar ??

"Har nvidias kort en arkitektur som deras egen mjukvara kan dra bättre nytta av så är väl det en bonus för dom som vill ha den extra beräkningskraften, om den nu finns."
Och här har vi problemet,nvidia vill skapa en egen arkitektur för då blir dom som intel/microsoft ensamma om det.Detta kommer skapa problem för spelutvecklare/programmerare och dylikt eftersom dom bör/inte måste anpassa sig för flera tekniker när dom skriver mjukvara/spel.Ser du problemet att folk blir låsta till viss teknik?Jag ser det men tyvärr är jag speltokig och vill ha bra grafik,därför måste jag köra windows där dom flesta spelen finns och ja jag har haft ett nvidia 8800GTS 640mb så jag vet vad jag skriver om.Det var inget dåligt kort på G80 tiden,men den tiden är tyvärr över nu,inse gärna det.Btw jag kör mitt physx med ett asus ageia fysikkort på en pciplats i min burk och det funkar utmärkt både i windows xp och windows 7.
MvH albanen..

P.S Synd att nvidia slaktade ageia för oss som har äkta physkort,dom funkar sämre med nyare och nyare nvidia physxdrivers,konstigt va??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr alban

Och här har vi problemet,nvidia vill skapa en egen arkitektur för då blir dom som intel/microsoft ensamma om det.Detta kommer skapa problem för spelutvecklare/programmerare och dylikt eftersom dom bör/inte måste anpassa sig för flera tekniker när dom skriver mjukvara/spel.Ser du problemet att folk blir låsta till viss teknik?Jag ser det men tyvärr är jag speltokig och vill ha bra grafik,därför måste jag köra windows där dom flesta spelen finns

Kära dr Alban du måste inte deltaga i nått du inte vill. Det ända vi människor måste är att lämna detta livet när vår tid är inne. Du behöver inte Nvidia, du behöver inte Windows, du behöver inte spela Windows optimerade spel.

Jag behöver inte det heller !

Men jag är så komfortabel med windows att jag gjort det til en del av min vardag, ja mitt liv ! Inga andra operativsystem passar mig, förutom OSX men de har för trångt med stöd för en massa hårdvara jag har. Nvidia eller ATI spelar mig ingen roll heller... Jag plockar det som kör bäst för närvarande... båda kör ju galant på Windows. Och klart som fan att nvidia försöker skaffa sig en position där dom kan leverera något unikt och ha patent på det, det tjänar man pengar på ! Samtidigt som marknaden servas med att de gör teknologin tillgänglig fast bara från sig själva så dom får pengarna för sin egen upfunna arkitektur och mjukvara ! Jag förstår ditt resonemang, men du ser jag kör mercedes av anledningar som är difusa för många också. Jag betalar gärna mer för windows om det finns möjligheter att göra det ännu bättre än den Windows 7 E som jag kör just nu, och det gör jag för att slippa se linux och alla andra små besvärliga operativsystem, och tydligen gör de flesta datoranvändare i världen det samma som mig. Vi är lyckliga med åtminstone en av windowsversionerna även om vi klagar och vill dom ska bli bättre, det vill vi alltid för så är människan gjord. Sen är vi lyckliga med intel och Nvidia med, för intel gör dom bäst presterande prollarna och 90 procent av de integrerade grafikkrätsarna i den enorma marknaden av bärbara datorer. Och slutligen så gissar jag att det är något som ATI missat för Nvidia är ju störst på slot-in grafikkort och dom har ju inte alltid varit snabbast och bäst även om dom är det nu och ett par veckor till. Sen får vi se hur länge det varar........ kanske för alltid, kanske till jul ? vem vet ? Jag är nöjd bara jag har top of the line grafik och beräkningsprestanda om det är ati eller nvidia som ger mig det, och använder det OS som jag känner mig hemma i och spm jag slipper pysla och tweaka och installera program för att köra program i mm.
AMD tror jag dock inte reser sig igen, nu får dom hålla sig til sina trasiga prollar med en och två kärnor avaktiverade som dom vräker på folk med reapriser. Ha ett bra liv Bananen Jag har skrivit min sista wall of text i denna tråden ! Men inte den sista !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
"Har nvidias kort en arkitektur som deras egen mjukvara kan dra bättre nytta av så är väl det en bonus för dom som vill ha den extra beräkningskraften, om den nu finns."
Och här har vi problemet,nvidia vill skapa en egen arkitektur för då blir dom som intel/microsoft ensamma om det.Detta kommer skapa problem för spelutvecklare/programmerare och dylikt eftersom dom bör/inte måste anpassa sig för flera tekniker när dom skriver mjukvara/spel.Ser du problemet att folk blir låsta till viss teknik?

Detta är helt enligt min åsikt, öppna programmeringsspråk är det som gäller.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Kära dr Alban du måste inte deltaga i nått du inte vill. Det ända vi människor måste är att lämna detta livet när vår tid är inne. Du behöver inte Nvidia, du behöver inte Windows, du behöver inte spela Windows optimerade spel.

Jag behöver inte det heller !

Men jag är så komfortabel med windows att jag gjort det til en del av min vardag, ja mitt liv ! Inga andra operativsystem passar mig, förutom OSX men de har för trångt med stöd för en massa hårdvara jag har. Nvidia eller ATI spelar mig ingen roll heller... Jag plockar det som kör bäst för närvarande... båda kör ju galant på Windows. Och klart som fan att nvidia försöker skaffa sig en position där dom kan leverera något unikt och ha patent på det, det tjänar man pengar på ! Samtidigt som marknaden servas med att de gör teknologin tillgänglig fast bara från sig själva så dom får pengarna för sin egen upfunna arkitektur och mjukvara ! Jag förstår ditt resonemang, men du ser jag kör mercedes av anledningar som är difusa för många också. Jag betalar gärna mer för windows om det finns möjligheter att göra det ännu bättre än den Windows 7 E som jag kör just nu, och det gör jag för att slippa se linux och alla andra små besvärliga operativsystem, och tydligen gör de flesta datoranvändare i världen det samma som mig. Vi är lyckliga med åtminstone en av windowsversionerna även om vi klagar och vill dom ska bli bättre, det vill vi alltid för så är människan gjord. Sen är vi lyckliga med intel och Nvidia med, för intel gör dom bäst presterande prollarna och 90 procent av de integrerade grafikkrätsarna i den enorma marknaden av bärbara datorer. Och slutligen så gissar jag att det är något som ATI missat för Nvidia är ju störst på slot-in grafikkort och dom har ju inte alltid varit snabbast och bäst även om dom är det nu och ett par veckor till. Sen får vi se hur länge det varar........ kanske för alltid, kanske till jul ? vem vet ? Jag är nöjd bara jag har top of the line grafik och beräkningsprestanda om det är ati eller nvidia som ger mig det, och använder det OS som jag känner mig hemma i och spm jag slipper pysla och tweaka och installera program för att köra program i mm.
AMD tror jag dock inte reser sig igen, nu får dom hålla sig til sina trasiga prollar med en och två kärnor avaktiverade som dom vräker på folk med reapriser. Ha ett bra liv Bananen Jag har skrivit min sista wall of text i denna tråden ! Men inte den sista !

Överens till stor del för du är som en vägg som bara studsar tillbaka inläggen:))
Är du inte 35+ så har du inte upplevt den tidiga skitiga nvidiatiden och har inte en aning om vad jag skriver och det respekterar jag.
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Detta är helt enligt min åsikt, öppna programmeringsspråk är det som gäller.

OpenGL någon?

Öppet är tyvärr inte nödvändigtvis synonymt med bra.

Och jag tror inte att folk behöver bekymra sig om att CUDA ska ta över världen imorgon. NVIDIAs marknadsandelar är helt enkelt inte tillräckligt stora. GPU-n är dessutom först och främst tänkta att utföra GPU-jobb och endast sedan GPGPU-jobb.

Jag tror att det endast är Intel här som har möjligheten att skapa sig ett monopol på GPGPU. Larrabee med ihoplimmade x86-or är mycket mer lämpad för generella pararella beräkningar än vad dagens "alltför specialiserade" GPU-n är. Även om Larrabee floppar på GPU-sidan så har Intel alltid möjligheten att göra Larrabee till ett PhysX-aktigt kort och som går runt Windows' begränsning på att endast grafikkort samma tillverkare kan installeras på ett system.

Radeon 5870 + Larrabee?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
När man pratar om vanliga Svenssons så spelar det ändå ingen roll vad de direkt efterfrågar eftersom de bara köper OEM-system anyway och dessa är alltid relativt uppdaterade hårdvarumässigt.

Hur lång tid tog det från DirectX 9-releasen tills det var nödvändigt för majoriteten av spelen på marknaden? Jag minns själv när jag helt enkelt inte kunde spela nya spel på mitt GeForce4 eftersom det låg på DX7-nivå. Det må kännas irriterande, men personligen tycker jag att det är nödvändigt för att inte sakta ner utvecklingen.

Nu var ju alla 'riktiga' GF4-kort DX8-baserade, i efterhand kom dock GF4MX som jättebudget-alternativ som var en upphottad GF2-generation mer eller mindre. Men köper man DX7-hårdvara när DX9 är på tapeten får man lite skylla sig själv. Det var ändå först 2004-2005 som DX9-spelen började komma något i fokus och GF4-korten började känna av sin ålder mer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
hur kan du påstå att dx11 gör "exakt" samma sak ? Du påstår att då har vi haft dx11 länge redan vi som äger nvidia kort, fast vi visste inte om att cuda och physX ärr samma sak som dx11 ?

Jag tror ju inte nvidia är villiga att avslöja för dig eller nån annan vad som gör att deras hårdvara stödjer allt vad Ati kan men även kan använda sin egen mjukvara för att ge en boost i beräkningsprestanda, är det så att dom kan det så är väl inte det att säga att spaden har enn annan färg med ett par klistermärken. Har nvidias kort en arkitektur som deras egen mjukvara kan dra bättre nytta av så är väl det en bonus för dom som vill ha den extra beräkningskraften, om den nu finns. Du kan väl inte jämföra spadar om du bara sett den ena av dom för den andra är innlåst i ett skåp utan fönster fortfarande, eller har du sett och provat prestandan på et GT 300 kort så du kan svara för att de inte är bättre ? Eller att nvidias egen mjukvara inte ger en boost i prestanda. Vet du skillnaderna på arkitekturerna på korten ? Jag vet inte ens hur arkitekturen på det kortet jag sett bilder på är och uppför sig ens ännu så jag kan inte ens svara på hur effektiv den är... Men jag vet att nvidia har uttalat sig att dom kommer stödja dx11 och att de också kommer köra en vidareutveckling på sin egen mjukvara för den kommer ge extra beräkningskraft för deras egna unika arkitektur. Om det nu är ett sämmre kort eller ett bättre kort så har väl inte nvidia skyldighet att dela med sig av sina hemligheter som ska garantera deras marknadsekonomiska värde, för att du ska kunna sitta med några siffror framför dig och avgöra vilket kort som är bäst, och avgöra om cuda är något att ha eller ens jämföra dx 11 med cuda utan att ha testat korten elle ha en aning om deras arkitekturer och hur dessa kan påverkas av mjukvaran de är byggda för. Jag ger fan i vad dx11 är och likadant nya cuda tills jag sett vad det åstadkommer i jämförelse. Men vad i helvete har ati att göra med vilken mjukvara nvidia vill använda att driva sina kort genom beräkningar ??
Föresten med det agressiva utfallet undrar jag om DU är avundsjuka på mina nvidia kort.... Du jag kan trösta dig med att jag är ingen fanboi utan har 3 stk 4890 ligger här brevid mig med... Jag har lite rekord i ett par trådar med ett par av dom korten ! så jag snackar inte skit som dig , en antagonist är vad du är !

Men oj, fick du slut på argument och var tvungen att övergå till personangrepp eller vad hände där på slutet? Vilket är mitt "aggressiva utfall"? Det är ju du som tar till svordomar, inte jag.
Allt jag sa var att i DX11 finns möjlighet att göra i stort sätt exakt samma sak som Cuda och physX gör så att nVidia ska stå och slå sig för bröstet p.g.a. dessa anledningar känns lite larvigt, sen att physX i stort sätt inte gör mycket mer än att bugga gör ju inte saken bättre (ok, mirrors edge blir bättre av det, men sen är det inget mer)..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.